Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotirouvien halveksunta palstalla

Kotirouva
13.06.2020 |

Olen huomannut monen palstalla suorastaan halveksuvan kotirouvia. Kun emme tienaa omia rahojamme, vaikka meillä olisi eroturva yms. järjestetty. Minä olen ennen kaikkea feministi, vaimo ja sitten vasta kotirouva. Mieheni on maksanut minulle koulutuksen alalta jolla halusin työskennellä, mutta hänen firmansa pyöritys on niin aikaavievää hommaa, että mikäli halusimme viettää aikaa yhdessä, oli ainoa järkevä ratkaisu se, että minä en tavoittele omaa uraani, harrastelen vaan.
Meillä on tähän taloudellinen mahdollisuus. Ehdotus oli miehen, mutta minä siihen suostuin.
Meillä ei ole avioehtoa muuta kuin miehen firman osalta, eli minun tulevaisuuteni (ja lastenkin) on turvattu taloudellisesti vaikka eroaisimme.
Tällä palstalla ihmetellään kuinka mieheni sallii minun olla kotona tai että olenko kotiorja. Minä en koe velvollisuudekseni siivota sen enempää kuin hänkään, minä koen velvollisuudekseni saada omat aikatauluni pyörimään hänen aikataulujensa mukaisesti, jotta voimme olla yhdessä mahdollisimman paljon.
Meillä on kaksi pientä lasta. Mieheni on ulkomaalainen, mutta tällä hetkellä asumme Suomessa. Hän käy paljon työmatkoilla ja minä matkustan hänen kanssaan kun pystyn. Päätökset meillä tehdään yhdessä. Kotityöt meillä tehdään sulassa sovussa. Lasten esim etäkoulu kaatui vain minun niskaani, mutta lähinnä kielisyistä ja hänen työtaakkansa lisääntymisestä (tekee paljon etänä). Meillä on paljon ihanaa seksiä, mutta kyllä minäkin kieltäydyn jos ei ihan oikeasti huvita. Mies toki saa minut tuntemaan itseni jumalattareksi, joten hän yleensä saa minut sille tuulelle kuin toivoo.
Minä toivon voivani kasvattaa tyttäreni feministeiksi ja ymmärtämään että valintoja on hyvin erilaisia ja kaikki ovat yhtä ok.
Haluasin kuulla ihan sellaisia perusteltuja ajatuksia kotirouvuudesta ihan yleensäkin.

Kommentit (254)

Vierailija
21/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on ollut kotirouva/äiti koko avioliittonsa ajan eli yli 20 vuotta. Hoitanut kodin ja lapset, mahdollistanut miehen reissutyön.

Miespä löysikin uuden naisen kun lapset olivat teini-iässä. Kaveri on ihan kusessa koska missään cv:ssä ei näytä 17v paussi työelämästä hyvältä. Ikää on 40+ ja koulutus 90-luvulta. Arvatkaas palkkaako kukaan.. vaikkei avioehtoa olekaan niin ei hänelle mahdottomia käteen jäänyt kun omaisuus jaettiin ja velat maksettiin. Ei ainakaan niin että lopun ikäänsä niillä elää. Eläkekertymä on myös ihan onneton

Kotirouvuutta vastaan minulla ei ole mitään, mutta älkää hyvät naiset KOSKAAN luottako toiseen ihmiseen niin että olette taloudellisesti riippuvaisia toisen tuloista. Laittakaa vaikka koko ajan säästöön pahan päivän ja eläkkeen varalle. Jos liitto kestää eläkepäiviin asti niin sittenpä on matkusteluun tai lapsille pesämunaa

Tässä on ihan asiallinen varoitus, tätä kannatan minäkin. Mieheni teki minulle oman portfolion ja osa autoista ja kiinteistöistä on minun nimissäni. Ainoastaan hänen firmansa ovat avioehdon ulkopuolella. Uskoisin että vaikka ero tulisi, ei edes lastenlasteni tarvitsisi huolehtia rahasta. Koen että mieheni on suojellut minut osaamallaan asialla hyvin.

Vierailija
22/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tyytyväinen elämääsi niin miksi koet että sinun pitää täällä selitellä mitään.

Minua ei ainakaan hirveästi kiinnosta miten joku elää elämäänsä, kunhan ei tapa ketään tai ole julma heikommilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet tyytyväinen elämääsi niin miksi koet että sinun pitää täällä selitellä mitään.

Minua ei ainakaan hirveästi kiinnosta miten joku elää elämäänsä, kunhan ei tapa ketään tai ole julma heikommilleen.

Koska minulla on paljon aikaa pyöriä myös täällä ja tuntuu välillä todella inhottavalta kuinka jotkut halveksivat kotirouvuutta ja pitävät sitä suunnilleen feminismin vastaisena.

Vierailija
24/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska minulla on paljon aikaa pyöriä myös täällä ja tuntuu välillä todella inhottavalta kuinka jotkut halveksivat kotirouvuutta ja pitävät sitä suunnilleen feminismin vastaisena.

Varmaan kannattaisi sitten alkaa harrastaa jotain muuta kuin täällä roikkumista. Turhaan tulee vaan paha mieli.

Vierailija
25/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löydän itselleni tuollaisen miehen?

Vierailija
26/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on kotiäidissä ja kotirouvassa?

Vierailija
27/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on ollut kotirouva/äiti koko avioliittonsa ajan eli yli 20 vuotta. Hoitanut kodin ja lapset, mahdollistanut miehen reissutyön.

Miespä löysikin uuden naisen kun lapset olivat teini-iässä. Kaveri on ihan kusessa koska missään cv:ssä ei näytä 17v paussi työelämästä hyvältä. Ikää on 40+ ja koulutus 90-luvulta. Arvatkaas palkkaako kukaan.. vaikkei avioehtoa olekaan niin ei hänelle mahdottomia käteen jäänyt kun omaisuus jaettiin ja velat maksettiin. Ei ainakaan niin että lopun ikäänsä niillä elää. Eläkekertymä on myös ihan onneton

Kotirouvuutta vastaan minulla ei ole mitään, mutta älkää hyvät naiset KOSKAAN luottako toiseen ihmiseen niin että olette taloudellisesti riippuvaisia toisen tuloista. Laittakaa vaikka koko ajan säästöön pahan päivän ja eläkkeen varalle. Jos liitto kestää eläkepäiviin asti niin sittenpä on matkusteluun tai lapsille pesämunaa

Tässä on ihan asiallinen varoitus, tätä kannatan minäkin. Mieheni teki minulle oman portfolion ja osa autoista ja kiinteistöistä on minun nimissäni. Ainoastaan hänen firmansa ovat avioehdon ulkopuolella. Uskoisin että vaikka ero tulisi, ei edes lastenlasteni tarvitsisi huolehtia rahasta. Koen että mieheni on suojellut minut osaamallaan asialla hyvin.

Kai sinä ymmärrät, että miehesi on harvinaisuus? Teidän kanssa yhtä varakkaita perheitä ei Suomessa taida kovin montaa kymmentä olla. Jos avioerossa jaetaan velkainen omakotitalo, ei kotirouvana ollut nainen elä sillä summalla edes eläkeikään asti.

Vierailija
28/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiäidillä on lapset kotona, kotirouva voi olla lapseton tai lapset ovat jo aikuisia.

Vierailija
29/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Ainoastaan hänen firmansa ovat avioehdon ulkopuolella.”

Tuota, nyt vaikuttaa siltä että olet raha-asioistanne pihalla kuin lumiukko. Ihan vaan jonkin äkillisen muutoksen kuten vaikkapa kuoleman varalta, ota selvää mitä omistat, mikä niiden arvo on ja opettele sijoittamaan. Hanki itsellesi passiivista tuloa nyt heti, ja vaali ja kasvata omaisuuttasi vuosien varrella. Jos elätte onnellisina elämänne loppuun saakka, hienoa, mutta jos ette, et jää tyhjän päälle ja osaat pitää puolesi omaisuutta jaettaessa.

Vierailija
30/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on vapautumassa pian.

Vierailija
31/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käytettyä.

Vierailija
32/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua käytettyä.

Käytettyä? Mitä tarkoitat, milloin ihminen on käytetty?

Vierailija
33/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihan tämä "kotirouva" on. Ihmettelen vaanmitä hän saa tästä säännöllisestä narinastaan. Oma kantani on, että loiset on loisia ,koska eivät parempaan pysty.

Vierailija
34/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti silmään tuon 17 vuotta paussi työelämästä. Mulla oli juurikin sen verran ja lapsia kaksi. Saatiin muksut peruskoulusta veks, niin itselläkin alkoi se oma duunielämä taas kolkuttamaan. Olisin voinut jäädä kotiinkin.

Mä lähdin kokeilemaan ja puolessa vuodessa sain töitä. CVhen kirjoitin, että kotirouvana. Yhdessä paikassa kysyttiin asiasta ja siellä haastattelija sanoi, että kotona jos missä saa hyvät johtajan taidot. ;)

Olin ensin vuoden verran töissä. Sitten opiskelin työnsivussa parisen vuotta. Viisi vuotta myöhemmin: mulla on 7 alaista ja ura noususuhdanteessa, etenemis mahdollisuuksia olis.

Kotirouva vuosista eläkekertymä tosiaan on onneton, mutta mies ylläpidon lisäksi maksoi mulle rahaa per kuukausi. Säästin, sijoitin ja ostin taannoin sijoitusasunnon. Toista silmäilen.

Kyllä kunkin kotona olevan olisi syytä pitää itseään arvossa. Pariskunta on tiimi, mutta aikuiset ovat myös itsenäisiä yksiköitä.

Itsestään pitää pitää huolta myös taloudellisesti. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. esim tuttuni mies kuoli. Tuttu jäi puolle paljaille neljän lapsen kanssa. Mies olikin elänyt rikkaampaa elämää kuin heillä olisi ollut varaa. Järjettömät velat, eikä mitään omaisuutta, säästöjä. Vain pullopanttikuitteja, joilla on tarkoitus rahoittaa joulu.

Vierailija
35/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäidillä on lapset kotona, kotirouva voi olla lapseton tai lapset ovat jo aikuisia.

Typerää saivartelua. Tähän törmää ainoastaan palstalla.

Vierailija
36/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies teki sulle portfolion? Ethän sä kuvittele sen vaan olevan mikään omaisuusjuttu?

Firma avioehdon ulkopuolella? Tietenkin.

Jotenkin ei nyt näytä hyvältä vai oletko trolli?

Vierailija
37/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle työ on niin rakas etten voisi olla tekemättä sitä. Olen kunnianhimoinen. Edustuskotirouvana olo ois ihme löllymistä päivästä toiseen. En todellakaan kadehdi vaan säälin.

Vierailija
38/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Kokeile itse elää kotiäitinä alle kouluikäisten lasten kanssa ja sitten miehen kanssa kahdestaan. Siinä on iso ero.

Vierailija
39/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle työ on niin rakas etten voisi olla tekemättä sitä. Olen kunnianhimoinen. Edustuskotirouvana olo ois ihme löllymistä päivästä toiseen. En todellakaan kadehdi vaan säälin.

Säälitkö sä kaikkia muitakin joille sopii toisenlainen elämäntapa kuin sulle?

Vierailija
40/254 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Kokeile itse elää kotiäitinä alle kouluikäisten lasten kanssa ja sitten miehen kanssa kahdestaan. Siinä on iso ero.

Olen elänyt kumpaakin elämää. Kiitos. On tietenkin iso ero, mutta tuo nimien kanssa kikkailu on typerää saivartelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi