Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainanne, maksuaika ja kuukausierä

Vierailija
13.06.2020 |

Millaisia opintolainoja teillä on? Menikö elämiseen, reissuihin, sijoituksiin vai lyhensittekö esim asuntolainaa opintolainalla. Entäs millaista summaa kuukaudessa maksatte takaisin ja millä maksuajalla? Voi myös mainita oman pankin jos erityistä hyvää/huonoa sanottavaa opintolainaan liittyvissä asioissa

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa itseänikin. Olisiko selkeitä vastauksia jossa kerrottu lainanmäärä, takaisinmaksuaika ja lyhennyksen määrä, mahdollisesti pankista kerrottuna jotain että miten saanut sovittua asiat.

Vierailija
22/103 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa oli reilu kymppitonni. Taisin maksaa parissa vuodessa takaisin, kun halusin päästä nopeasti eroon. Pääsin heti töihin koulusta ja heti aloin lainaakin lyhentää. Ikinä ei ehtinyt mitään maksusuunnitelmaa tulla pankilta, kaikki erät maksoin siis jonain ylimääräisinä lyhennyksinä. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 17k lainaa. Alan lyhentää elokuussa 130e/kk mikä tarkottaa jotain 12 vuotta... Oon ihan ok palkkaisessa (verrattuna opiskeluaikaan 😅) työssä (mutta määräaikaisena) niin varmaan teen useampia isoja lyhennyksiä myös.

En uskaltanut ottaa isompaa kk-erää kun tuo on summa jonka pystyisin työttömänäkin maksamaan eikä tarvitsisi erikseen varata aikaa pankista (maksullinen aika) uusiin lainaneuvotteluihin. Eipä tässä kauhea kiire olekaan... pystyisin maksamaan tällä hetkellä säästötililtä melkein koko summan mutta se tarkoittaisi sitä että olisin ihan pa eikä olisi mitään puskuria ja sellainen tilanne ahdistaa paljon enemmän kuin velka.

Varasin pankista ajan ja neuvoteltiin siis tämä. Ahdisti itseä kun en tiennyt miten edetä lainan kanssa :)

Vierailija
25/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yht 8v opintoja, opintolainaa 0e otettu koko aikana. Olin töissä noin joka toinen kesä, hyvin pärjäsi pelkällä tuella.

Vierailija
26/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 17k lainaa. Alan lyhentää elokuussa 130e/kk mikä tarkottaa jotain 12 vuotta... Oon ihan ok palkkaisessa (verrattuna opiskeluaikaan 😅) työssä (mutta määräaikaisena) niin varmaan teen useampia isoja lyhennyksiä myös.

Mulla ihan sama lyhennys per kk kuin lainaamallani, joskin lainaa on vähän päälle 20k. Alan myös lyhentää ensi syksynä. 

27/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yht 8v opintoja, opintolainaa 0e otettu koko aikana. Olin töissä noin joka toinen kesä, hyvin pärjäsi pelkällä tuella.

Pienilläkin tuloilla pärjää jos asuu vanhempien luona tai ilmaisessa asunnossa.

28/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos on opintolainaa vaikka 20 000 € eikä valmistumisen jälkeen työllisty moneen vuoteen vaan elää työttömyystuella?

Vierailija
29/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mites jos on opintolainaa vaikka 20 000 € eikä valmistumisen jälkeen työllisty moneen vuoteen vaan elää työttömyystuella?

tätä mäkin mietin, koska aina on mahollisuus ettei työllisty niin mitä sit lainalle tekee?

Vierailija
30/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

tätä mäkin mietin, koska aina on mahollisuus ettei työllisty niin mitä sit lainalle tekee?

Pyytää pankilta lyhennysvapaata ja makselee vain korkoja. 

Vierailija
31/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

23000 euroa lainaa. Valmistun syksyllä. Hyvitys jäi saamatta koska korona esti valmistumisen keväällä (kahta tenttiä en päässyt tekemään). En tiedä miten tuo maksetaan pois, mutta ihmettelen miten täällä jollain on vain ”reilusti yli kymppitonni” lainaa ja pitää sitä isona summana.

Opiskelijan tuet muuttuivat lainapainotteisiksi puolessa vålissä omia opintoja.

Vierailija
32/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

no eipä niihin korkoihinkaan ole varaa jos ei saa mistään rahaa.

Vierailija
33/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Eiköhän työttömyystuilla maksele jotain muutaman kympin korkoa / kk. Jos ei, niin ulosottoon menee ja voi hyvästellä luottotiedot. Laina on laina ja se pitää maksaa takaisin oli tilanne mikä vaan. 

Vierailija
34/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Eiköhän työttömyystuilla maksele jotain muutaman kympin korkoa / kk. Jos ei, niin ulosottoon menee ja voi hyvästellä luottotiedot. Laina on laina ja se pitää maksaa takaisin oli tilanne mikä vaan. 

kyllä pakko sanoa, että suomessa on tehty opiskelu aivan hemmetin vaikeeks. sormet ristissä saa toivoa, että saa töitä opiskelujen jälkeen tai sit on kusessa. (työttömyysturvahan ei ole automaatio)

Vierailija
35/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa silmiä avaava keskustelu opintolainan osalta. Itse olen jo 40v. Ja minulla ei ole ollut opintolainaa.

En tiennyt että opintolainaa voi maksaa muutaman kympin erissä pois ja että maksuaika voi olla vaikkapa 10 vuotta.

Kuinka yleistä opintolainan ottaminen on ns. mututuntumalla nykyään? Riippuuko suosio siitä mikä opiskelupaikka kyseessä?

Tiedän, että opiskelukavereillani oli lainaa, mutta lapsuudenkavereilla ei niinkään.

Suosio on erittäin yleistä, siitä päätellen, että esim. vuonna 2019 valtio takasi opintolainoja 3 MILJARDIA euroa. Yhden vuoden aikana. Osa köyhistä perheistä tulevista ei vissiin tajua lainan kannattavuutta, kun elättää itseään hanttihommilla ja ties millä. Opinnot pitkittyy, eikä palkkaa tule kuin vähän perusmenoihin.

Vierailija
36/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tapauksessa valtio maksaa takaamansa lainan, velkaantuneen puolesta?

Vierailija
37/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienilläkin tuloilla pärjää jos asuu vanhempien luona tai ilmaisessa asunnossa.

Itse asuin opiskelijajärjestön soluasunnossa, vuokra 245e/kk. Myöhemmin muutin kumppanini kanssa 600e/kk maksavaan kaksioon. Toki sain asumistukea sen 80% vuokraata, rahaa jäi käyttöön n. 150-170 e/kl.

Lainaamasi

Vierailija
38/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisin nostaa yhteensä 7000-8000 euroa. maksoin alussa noin 60-80 euroa kuussa (olin työtön valmistumisen jälkeen), nyt työssäkäyvänä maksan yleensä n. 100e kuussa pois. 

Vierailija
39/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ottanut opintolainaa. Jäin valmistumisen jälkeen äitiyslomalle ja sen jälkeen ei ollutkaan helppoa saada töitä. Kesti yli 10 vuotta löytää vakituisempi paikka.

Opiskeluajan kitkuttelin opintotuella. Eihän se loppuun asti riittänyt, mutta tein kesätöitä ja loppupuolella oman alan keikkaa. Silloin sitä vielä riitti. Yksin mulla ei ollut varaa asua, joten opiskelija-asunnon jälkeen jaoin kaksion ensin kaverin ja sitten poikaystävän kanssa.

Vierailija
40/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut nyt n. 8 kk lyhennystä, korkoja ja kuluja 154 ja risat kuussa käteeni jäävästä toimeentulotuen perusosasta. Lainaa oli melkein 19 000 euroa ja laina-aika 10 vuotta. Ei hyvitystä ja en ole vielä edes valmistunut vaan opiskelen vielä kuntoutusrahalla. En voi muuta sanoa kuin, että olisinpa kituuttanut opiskeluajan, mutta en tiedä, miten se olisi onnistunut, kun opintolainankin nostamisen jälkeen tarvitsisin toimeentulotukea lähes joka kuukausia. En tiedä suostuisiko pankki pidentämään laina-aikaa, mutta lyhennyksen pienentämiseen en ole lähtenyt koska se maksaa ja en tiedä, onko minulla kykyä maksaa isompia lyhennyksiä tulevaisuudessa, jos nyt maksan vähemmän.

Jos en työllisty, tulen elämään n. 40-vuotiaaksi asti n. 300 eurolla kuussa kunnes opintolaina on maksettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi