Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainanne, maksuaika ja kuukausierä

Vierailija
13.06.2020 |

Millaisia opintolainoja teillä on? Menikö elämiseen, reissuihin, sijoituksiin vai lyhensittekö esim asuntolainaa opintolainalla. Entäs millaista summaa kuukaudessa maksatte takaisin ja millä maksuajalla? Voi myös mainita oman pankin jos erityistä hyvää/huonoa sanottavaa opintolainaan liittyvissä asioissa

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lainahyvitys? Valmistuin ajat sitten ja maksoin ajat sitten, en ole kuullut puhuttavankaan.

Samaa ihmettelen. T: nelikymppinen

Sitä maksetaan tavoiteajassa tai nopeammin valmistuville. Ette ole siis edes lukeneet lainapapereitanne?

Öö, olen valmistunut 1999. Silloin ei ollut mitään tällaista, hölmö. Mitään tavoiteaikaa, kukin opiskeli niin kauan tai pikaisesti kuin itse halusi.

Oletko siinä uskossa, että kaikki on aina ollut kuten nyt on? Kuinka tyhmä voi ihminen olla.

Valmistuin maisteriksi 5,5 vuodessa, työskentelin kesät. Että eiköhän tavoiteaika olisi täytetty. Varsin yleinen meno silloin. Asuimme soluissa, kimooakämpissätai korkeintaan yksiöissä. Nykyisin opiskelijat asuvat kaksioissa, ostavat uusia huonekaluja yms haluavat saman elintason kuin työelämässä olevilla ja marisevat, ettei opintotuki riitä. No ei tietenkään.

Vierailija
62/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuisiällä lähtemässä opiskeluun ja pohdiskelen tuon ottamista, vaikka elämiseen en sitä tarvitsekaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina kannattaa

Vierailija
64/103 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aikuisopiskelijoilla, esim opintovapailla olevilla kokemusta lainan ottamisesta?

Vierailija
65/103 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 15-vuotiaana erikoislukioon useamman sadan kilometrin päähän vanhempien luota. Tuolloin vanhemmat auttoivat rahallisesti jonkin verran, mutta kaikki kesätyörahat meni vuokriin ja elämiseen. Asuin solussa ja tein lukion ohella töitä kaupan kassalla. En ottanut opintolainaa.

En voinut kunnolla keskittyä opiskeluun, joten kirjoitin vain M:n paperit joilla ei helposti päässyt minnekään. Jouduin viettämään pari vuotta pätkätyökierteessä pikaruokapaikoissa sekä kaupan kassalla ja nostin asumislisää yms. ja iltaisin opiskelin pääsykokeisiin. Olin 22, kun pääsin opiskelemaan unelma-alaani. Tässä vaiheessa vanhemmat eivät avustaneet enkä nostanut mitään lainoja.

Kun pääsin opiskelemaan, päätin nostaa opintolainan. Kaikki kesät tein töitä, suuren osan ajasta myös iltaisin ja viikonloppuisin oman jaksamisen mukaan. Kandin jälkeen työllistyminen oman alan firmaan ja jatkoin osa-aikaisena opintojen ohella. Samalla nostin lainaa.

En vain jaksanut enää kandin jälkeen pihistellä vaan halusin kivan asunnon, oikean harrastuksen ja syödä hyvää ruokaa. Halusin myös käydä bileissä ja elää ihan normaalia elämää. Olin silloin 25 ja olin jo kymmenen vuotta elänyt kädestä suuhun. Valmistuminen venähti, koska töissä sain lisää vastuuta ja opiskelu alkoi tuntua turhalta. Lisäksi mitä enemmän opiskelin, sitä vähemmän oli rahaa käytössä. Lopulta väänsin lopputyön kasaan ja valmistuin 29-vuotiaana, olen ollut samassa oman alan firmassa yli viisi vuotta ja uranäkymät näyttää hyvältä.

Lainaa on 36 000e, en saanut lainahyvitystä enkä ole vielä alkanut maksaa takaisin.

Olisin varmaan opiskeluajan jaksanut kituuttaa ja saanut opinnot kasaan aiemmin, mutta koin silloin että halusin myös nuorena elää mukavaa elämää enkä vasta vähän vajaa kolmikymppisenä.

Jos nyt saisin valita toisin niin olisin käynyt lukion kotipaikkakunnalla, keskittynyt siihen täysillä ja yrittänyt päästä opiskelemaan ilman välivuosia. 15-vuotias on vaan aika nuori hahmottamaan tuollaisia kuvioita.

Vierailija
66/103 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lainahyvitys? Valmistuin ajat sitten ja maksoin ajat sitten, en ole kuullut puhuttavankaan.

Samaa ihmettelen. T: nelikymppinen

Sitä maksetaan tavoiteajassa tai nopeammin valmistuville. Ette ole siis edes lukeneet lainapapereitanne?

Öö, olen valmistunut 1999. Silloin ei ollut mitään tällaista, hölmö. Mitään tavoiteaikaa, kukin opiskeli niin kauan tai pikaisesti kuin itse halusi.

Oletko siinä uskossa, että kaikki on aina ollut kuten nyt on? Kuinka tyhmä voi ihminen olla.

Valmistuin maisteriksi 5,5 vuodessa, työskentelin kesät. Että eiköhän tavoiteaika olisi täytetty. Varsin yleinen meno silloin. Asuimme soluissa, kimooakämpissätai korkeintaan yksiöissä. Nykyisin opiskelijat asuvat kaksioissa, ostavat uusia huonekaluja yms haluavat saman elintason kuin työelämässä olevilla ja marisevat, ettei opintotuki riitä. No ei tietenkään.

Ei opiskelijat asu kaksiossa paitsi pariskunnat kuten 90-luvulla. Ja sinä sait parempaa opintotukea kuin nykyopiskelijat.

Vierailija
67/103 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin vuonna kuokka ja kivi suoraan kortistoon. Opontolainaa oli 15 000 eur ja viimeisen erän maksoin viime vuonna pois n. 90 eur oli kk-erä. Olisin voinut kyllä maksaa lainan kokonaan jo vuosia sitten mutten halunnut. Pakko oli ottaa lainaa jotta selvisi - kun aloitin opinnot suoraan lukion jälkeen olin yli vuoden alle 20-vuotias ja silloin se tarkoitti sitä että sain puolet opintorahasta mutta toki meni sitten täysi kuukausi kuitenkin. Tämä v. 1995 laman jälkeinen säästötoimenpide. V*tuttaa vieläkin moinen epäoikeudenmukaisuus. Opintolainan takaisinmaksu on ahterista kun aikuisena on muutenkin vaikka mitä menoeriä, varsinkin jos hankkii lapsia. Selvisin kyllä mutta lapseni ei tule ottamaan opintoihinsa lainaa senttiäkään, minä olen rahat hänelle jo säästänyt.

Vierailija
68/103 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa 13 000€, nostin kun lähdin toista tutkintoa opiskelemaan. Ekan tutkinnon kituuttelin kävin töissä ja born outin vuoksi en saanut sitten koko tuntkintoakaan kasaan. Vasta tästä sopivammasta alasta sain valmistuttuakin. Opintolaina meni elämiseen ja matkusteluun, vaihtovuoteen ja myöhemmin harjoitteluun ulkomailla, kaikki sen arvoista. Kokemuksista on ollut hyötyä työelämässä ja elämässä muutenkin. Nyt lyhennän lainaa 70€ kuussa. Koen että tavallaan nyt elätän sitä mennyttä itseäni, joka todellakin monien elämän haasteiden jälkeen ansaitsi nähdä ja kokea ja kasvaa. Toki kävin suurimman osan toisenkin tutkinnon opiskeluista töissä mutta se ei olisi riittänyt kaikkeen siihen mitä sain opintolainalla kerrytettyä. Eli En kadu, mutta oisihan lainanhyvitys ollut kiva kun tuosta kuitenkin valmistuin tavoiteajassa. Toisaalta se miten tavallaan oman henkisen kasvun kannalta viisaasti lainan käytin verrattuna juurikin niihin jotka käyttävät sen asuakseen esim isommassa kämpässä ja syödäkseen enemmän ulkona niin eipä kuule hirveesti haittaa. Vaikka laina hurjalta joskus tuntuukin niin pitää muistaa että sitä vastaan sain tämän nykyisen henkisen pääoman.

Vierailija
69/103 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ottanut ekassa tutkinnossa opintolainaa mutta nyt olen aloittamassa toista tutkintoa. En saa opintolainahyvitystä, mutta ajatus matalakorkoisesta opintolainasta houkuttelee. Kun vain keksisi mihin sen laittaisin.

Vierailija
70/103 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään hyviä kokemuksia opintolainasta

Vierailija
71/103 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain huonoja kokemuksia

Vierailija
72/103 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama edessä

Vierailija
73/103 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kelläkään 30vuoden maksuajalla?

Vierailija
74/103 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa 16 000€, mistä lyhennys+korot+kulut noin 150€/kk. Oisko noin 10 v laina-aika.

Lyhensin muutaman kuukauden valmistumisen jälkeen, mutta nyt lyhennysvapaalla, koska tuli isoja kuluja (lapsettomuushoidot yksityisellä). Ensi kesänä lyhenee taas lisää.

Olen priorisoinut muiden lainojen maksua nopeammin (kaksi asuntolainaa ja autolaina). Opintolaina lähes ilmaista kuitenkin.

Vierailija
75/103 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

74: onko muutokset onnistuneet sujuvasti?

Vierailija
76/103 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla alkaa itsellä opiskelut ja syyskuussa pitäisi tulla opintolaina. Mietin ostavani auton

Vierailija
77/103 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 2013-2017, lainaa yhteensä 17 000 e ja lainanmaksu 160 e kuukaudessa. Onneksi otin ja laitoin lähes kaikki sijoituksiin, tällä hetkellä tuotot näyttää hyvältä.

Vierailija
78/103 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

77: eli sinulla n. 9 vuoden maksuaika? Neuvottelitko tätä pankkisi kanssa vai oliko ehdotus pankilta, jonka sitten hyväksyit. Sopiiko kysyä paljonko sijoituksesi ovat plussalla?

Vierailija
79/103 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut opintolainaa ja hyvä niin. Jouduin maksamaan muutaman tukikuukauden opintotuet takaisin (n.1000€) ja kyllä ketutti maksaa palkasta sitä 250€/kk takaisin. En sietäisi tuollaista useamman vuoden ajan, maksella jotain opiskelijaelämää takaisin vielä kolmekymppisenä. Nyt kaikki, mitä tienaan on mun ja voin tehdä sillä mitä huvittaa. Esim. sijoittaa. Kyllä kannatti kitkutella opiskeluaika, silloin muutkin oli köyhiä joten se ei tuntunut niin pahalta vaan oli oikeastaan ihan hauskaa.

Vierailija
80/103 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

79: ei tullut mieleen sijoittaa jo opiskeluaikoina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän