Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolainanne, maksuaika ja kuukausierä

Vierailija
13.06.2020 |

Millaisia opintolainoja teillä on? Menikö elämiseen, reissuihin, sijoituksiin vai lyhensittekö esim asuntolainaa opintolainalla. Entäs millaista summaa kuukaudessa maksatte takaisin ja millä maksuajalla? Voi myös mainita oman pankin jos erityistä hyvää/huonoa sanottavaa opintolainaan liittyvissä asioissa

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Mites jos on opintolainaa vaikka 20 000 € eikä valmistumisen jälkeen työllisty moneen vuoteen vaan elää työttömyystuella?

Nykyään lainan osuus on 650 euroa kuussa. Jos nostaa kaiken opintolainan eikä saa hyvitystä lainaa voi olla yli 30 000 euroa.

Meillä tulee olemaan suuri ongelma, jos työllisyydessä ja elämisen ja asumisen kalleudessa ei tapahdu jotain. Nykyisillä ja tulevaisuudessa mahdollisesti pienemmillä tuilla ei tuommoista lainaa enää makseta takaisin kovin helposti.

Vierailija
42/103 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opintolainanne takaisinmaksuaika on tullut, pankki on ilmeisesti ehdottanut takaisinmaksua. Jos sitä on halunnut tässä vaiheessa muuttaa niin onko muutos ollut maksuton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
20.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia käytäntöjä eri pankeilla on takaisinmaksusuunnitelman kanssa?

Vierailija
44/103 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä ole opintolainallisia?

Vierailija
45/103 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan ottaisi opintolainaa

Vierailija
46/103 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ottaisi opintolainaa

Elääkseen opiskeluaikana.

Vierailija
47/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut nyt n. 8 kk lyhennystä, korkoja ja kuluja 154 ja risat kuussa käteeni jäävästä toimeentulotuen perusosasta. Lainaa oli melkein 19 000 euroa ja laina-aika 10 vuotta. Ei hyvitystä ja en ole vielä edes valmistunut vaan opiskelen vielä kuntoutusrahalla. En voi muuta sanoa kuin, että olisinpa kituuttanut opiskeluajan, mutta en tiedä, miten se olisi onnistunut, kun opintolainankin nostamisen jälkeen tarvitsisin toimeentulotukea lähes joka kuukausia. En tiedä suostuisiko pankki pidentämään laina-aikaa, mutta lyhennyksen pienentämiseen en ole lähtenyt koska se maksaa ja en tiedä, onko minulla kykyä maksaa isompia lyhennyksiä tulevaisuudessa, jos nyt maksan vähemmän.

Jos en työllisty, tulen elämään n. 40-vuotiaaksi asti n. 300 eurolla kuussa kunnes opintolaina on maksettu.

Höpsis. Pankit myöntävät koronan vuoksi nyt maksutta lainoihin (myös opintolainaan) lyhennysvapaata jopa vuodeksi. Mars hakemaan!

Vierailija
48/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan syksyllä opiskelut ja minuakin kiinnostavat opintolainaan liittyvät asiat

Vierailija
49/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lainahyvitys? Valmistuin ajat sitten ja maksoin ajat sitten, en ole kuullut puhuttavankaan.

Vierailija
50/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetisti(yli 10k oli alkujaan), nostin ihan elämisen kuluihin ja sairastelun takia(en saanut mm. kesätöitä joten kesän yli piti elää pelkän lainan varassa usemapikin kesä myös), kk erä lähes 100/kk ja jos saan sen maksettua sen joskus, olen jo keski-ikäinen ja elämä ohi, kun kitkuttelu edes  sen takia vihdoin päättyisikin. Pa**a diili oli kohdallani koko laina, koska surke atyöllistyminen alallani ja nyt olen kusessa ja vielä kauan sen lainan kanssa työttömänä!

Vierailija
51/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yht 8v opintoja, opintolainaa 0e otettu koko aikana. Olin töissä noin joka toinen kesä, hyvin pärjäsi pelkällä tuella.

Pienilläkin tuloilla pärjää jos asuu vanhempien luona tai ilmaisessa asunnossa.

Tai elää säästäväisesti, kuten opiskelijuuteen kuuluu piatsi jos perheellä rahaa ja varallisuutta. Itse elin opintotuilla ja satunnaisilla duuneilla, esim opettajansijaisuuksilla. Maisteriksi luin, ihna loppuvuodeksi otin opintolainaa voidakseni asua yksiössä kimppakämppien sijasta.

Lainaa oli yhteensä siis jotain 2700 e. Erä oli niin pieni, että pakollisia lyhennyksiä oli vain muutama vuodessa, olisko ollut neljä lyhennystä jotain 80e. Mutta makosin oma-aloitteisesti enemmän ja sitten kun sain hyväpalkkaisen duunin, makosin kaiken kerralla pois.

Valmistuin 2002. Opiskelin hitaasti.

Olin köyhä, mutta asuin ihannissa kimppakämpissä helsingin kantakaupungissa, kruna-töölö välillä ja matkusteliN ja juhlin. Koska en tuhlaillut enkä ostanut luotolla MITÄÄN. Juhlin, pukeuduin makeesti, tein taideprojekteja. Aina ekaksi makosin vuokran ja laksut, lopuilla oli selvittävä ja selvisin.

Vierailija
52/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*maksoin

Vierailija
53/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lienee n. 25 000€. En saa lainahyvitystä, koska olen ottanut aiemmin opiskelupaikan vastaan, ja se aika katsotaan alkaneeksi siitä. AMK tutkinto ja yliopistosta maisterin paperit on. Lainaa otin mm. ulkomailla suoritettavan harjoittelun kuluihin sekä perheellisenä arkielämään. Opinnotkin olen suorittanut hyvää vauhtia, en siis hitaasti, mutta koska tuo aika katsotaan jo opinnoista, joissa en edes nostanut lainaa ja jotka keskeytin, en saa hyvitystä. Summa olisi suunnattoman paljon pienempi, jos hyvityksen saisi.

Vierailija
54/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennus: Ja vanhempani eivät siis ole rikkaita eivätkä omistaneet ausntoa helsingissä. Ovat kuitenkin sanoisinko vakavaraisia, ausivat itse jo lainattomasti eli pystyivät toisinaan lainaamaan rahaa ja tukivat pienellä summlla vuokranmaksuani opintojen ajan, oliko 50e/kk, mikä vuositasolla todella tuntui ja selitti asiaa. Mutta missään nimessä en kylpenyt vanhempien rahoissa.

Juhlimisenkin tein pienellä budjetilla eli dokasn vähemmän ja kävelin tai pyöräilin taksin sijasta. Osaan vaan elää todella skarpisti rahankäytön suhteen ja olen ostanut vaatteet kirpparilta aina, osaan sen taidon. Silloin se oli vaativampaa puuhaa kuin nykyisin, piti todella tietää mistä etsi,ei ollut kaikkia nykyisiä mahdollisuuksia. Myin myös aina itse kaikki vanhat kledjuni

Terv nro 51.

Vierailija
55/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on lainahyvitys? Valmistuin ajat sitten ja maksoin ajat sitten, en ole kuullut puhuttavankaan.

Samaa ihmettelen. T: nelikymppinen

Vierailija
56/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 000/8 vuotta lyhennysaikaa. Eli 8000 + korot/ vuosi.

Näin siis kultaisella 1980-luvulla, jolloin opintotuki oli markkinakorkoista lainaa. Sillä elettiin, ei bailattu eikä matkusteltu. Kesät syötiin kynsiä tai raadettiin 3 kk töissä ilman lomia.

Vierailija
57/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen. T: nelikymppinen

Sitä maksetaan tavoiteajassa tai nopeammin valmistuville. Ette ole siis edes lukeneet lainapapereitanne?

Vierailija
58/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa itseänikin. Olisiko selkeitä vastauksia jossa kerrottu lainanmäärä, takaisinmaksuaika ja lyhennyksen määrä, mahdollisesti pankista kerrottuna jotain että miten saanut sovittua asiat.

Osuuspankki, lainaa 7400 €, maksuaika 10 vuotta (kaksi kertaa opintojen kesto), kuukausierä n. 49 €.

Maksan 1-2 ylimääräistä lyhennyserää kuukaudessa, joten lainan takaisin maksuun menee käytännössä 3 vuotta.

Valmistuin 2016 ja lainaa aloin maksaa 2017 alusta. Tuolloin kuukausilyhennys oli n. 80 € ja siitäkin maksoin ylimääräisiä eriä. Olin saanut kurottua maksuaikaa kiinni parilla vuodella, mutta sitten lainan korko laski pankki pienensi maksuerää ja takaisinmaksuaika "nollautui" ja maksuaika taas 10 vuotta.

Vierailija
59/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 4000€ aikanaan otin ja se tuntui sillon valtavalta summalta (yli 10 vuotta sitten). Lyhensin jossain noin 50-60€ erissä koko lainan. Tosin loput vuodet olis ollut se tilanne, että olisin voinut kuitata koko summan pois kerralla. Läppärin ostin lainarahoista, muuten se meni lähinnä turhuuksiin ja ehkä jonkin verran myös elämiseen. Töissä olen ollut koko ajan 18-vuotiaasta lähtien eli mitenkään välttämätön tuo laina ei ollut. Jossain kohti kyllä kadutti, että lainaa otin. Nyt näin vanhempana (35v) voin todeta, että onneksi otin noin vähän lainaa. Nyt tosin tekisin täysin eri tavalla koko homman. Kävisin kyllä edelleen töissä opintojen ohella ja eläisin opintotuella ja palkoilla kuten silloinkin, mutta ottaisin lainan ja sijoittaisin ne kaikki. Nykyään on vielä toi hyvityssysteemikin, mitä ei silloin ollut. Oishan se tässä kohtaa ihan jees että olis aloittanut osakkeiden oston jo yli 10v sitten. Täytyy kyllä todeta, että tietoa ja taitoa ei ollut. :)

Vierailija
60/103 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut nyt n. 8 kk lyhennystä, korkoja ja kuluja 154 ja risat kuussa käteeni jäävästä toimeentulotuen perusosasta. Lainaa oli melkein 19 000 euroa ja laina-aika 10 vuotta. Ei hyvitystä ja en ole vielä edes valmistunut vaan opiskelen vielä kuntoutusrahalla. En voi muuta sanoa kuin, että olisinpa kituuttanut opiskeluajan, mutta en tiedä, miten se olisi onnistunut, kun opintolainankin nostamisen jälkeen tarvitsisin toimeentulotukea lähes joka kuukausia. En tiedä suostuisiko pankki pidentämään laina-aikaa, mutta lyhennyksen pienentämiseen en ole lähtenyt koska se maksaa ja en tiedä, onko minulla kykyä maksaa isompia lyhennyksiä tulevaisuudessa, jos nyt maksan vähemmän.

Jos en työllisty, tulen elämään n. 40-vuotiaaksi asti n. 300 eurolla kuussa kunnes opintolaina on maksettu.

Höpsis. Pankit myöntävät koronan vuoksi nyt maksutta lainoihin (myös opintolainaan) lyhennysvapaata jopa vuodeksi. Mars hakemaan!

Mitä se lyhennysvapaa auttaa, jos joutuu sen jälkeen maksamaan entistä suurempaa lyhennystä, kun laina-aika ei pitene? Mistä ne isommat lyhennykset maksellaan, jos ei saa työtä? Ai niin, tokihan kaikki saa töitä, kun vain menee töihin eikä työttömyyttä ole olemassakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän