Miten muutan syömisiäni, että paino lähtisi laskuun
Päivän eka syöminen on muutaman tunnin ja kävelylenkin (n.1 tunti) jälkeen. Syön joko 3 paistettua kananmunaa tai 2 näkkäriä/itse tehtyä pannuleipää(sis.kauraa, vehnää, pinaattia/juustoa, vettä) päällysenä voita ja jotain kasvista. Valmiita pehmeitä leipiä en pysty syömään niiden sisällön vuoksi.
Toisen kerran syön ns. lämpöisen aterian, joka sisältää lihaa tai kalaa, molemmat mahd. rasvaisena ja 1 tai 2 perunaa, lisäksi kasviksia. Saatan syödä jälkkäriksi kakunpalan tai keksin, jos olen niitä tehnyt ja niitä on.
Kolmannen kerran syön oikeaa jugurttia (en niitä sokerilitkuja) marjojen kanssa ja suolamanteleita.
Illalla syön vielä kunnon aterian, joka voi olla ihan mitä vain kotiruokaa (lasagnea/lihakeittoa/jauhelihapihviä ja muusia/nakkikastiketta ja perunoita/uunikalaa tms.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivällä syöt sen verran vähän, että illalla sitten ahmit. Ei aikuinen ihminen pärjää yhdellä perunalla ja lihalisäkkeellä. Eli tasapainota lounaan ja päivällisen ruokamäärät. Jos lounaala syöt tarpeeksi voi tuo välipalakin joutaa pois.
En kyllä maininnut mitään ahmimisesta. Ap
"Illalla syön vielä kunnon aterian, joka voi olla ihan mitä vain kotiruokaa (lasagnea/lihakeittoa/jauhelihapihviä ja muusia/nakkikastiketta ja perunoita/uunikalaa tms."
Tämä vaikuttaa ahmimiselta. Lisäksi tutkimusten mukaan iltasyönti lihottaa enemmän kuin jos saman aterian söisi lounaaksi.
Tarkasta kaikesta syömisestäsi kalorit, niin tiedät itse, miten ruokavaliotasi pitäisi muuttaa. Huomaa, että esim. paistetuissa kananmunissa on enemmän kaloreita kuin keitetyissä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivällä syöt sen verran vähän, että illalla sitten ahmit. Ei aikuinen ihminen pärjää yhdellä perunalla ja lihalisäkkeellä. Eli tasapainota lounaan ja päivällisen ruokamäärät. Jos lounaala syöt tarpeeksi voi tuo välipalakin joutaa pois.
En kyllä maininnut mitään ahmimisesta. Ap
"Illalla syön vielä kunnon aterian, joka voi olla ihan mitä vain kotiruokaa (lasagnea/lihakeittoa/jauhelihapihviä ja muusia/nakkikastiketta ja perunoita/uunikalaa tms."
Tämä vaikuttaa ahmimiselta. Lisäksi tutkimusten mukaan iltasyönti lihottaa enemmän kuin jos saman aterian söisi lounaaksi.
Tarkasta kaikesta syömisestäsi kalorit, niin tiedät itse, miten ruokavaliotasi pitäisi muuttaa. Huomaa, että esim. paistetuissa kananmunissa on enemmän kaloreita kuin keitetyissä, jne.
Voihan se noin ollakin, jos mielestäsi kunnon ruuan syöminen on ahmimista. Se on silloin sinun ongelmasi, ei aloittajan.
Vierailija kirjoitti:
perunastakin saa hyviä ravintoaineita.
Kerro lisää. Mitä hyviä ravintoaineita perunasta saa?
Omasta mielestäni peruna on ravitsemuksellisesti ihan tarpeeton. Tietysti jos energiankulutus on suurta eikä ole rasvavarantoja, perunasta saa hiilihydraatteja. Aloittaja ei kuitenkaan maininnut tästä.
Myönnän myös, että hyvä perunamuusi on ihanaa, mutta se onkin jo toinen juttu se.
Aloituksessa kaikki muu tuntuu olevan ok, mutta tuota illan viimeistä ruokaa et kuvannut niin tarkkaan kuin vaikka lounasta. Mitä esim. eilen söit?
Jos siinäkin kaikki ok niin painon pitäisi pudota JOS sinulla on ylipainoa. Mitä enemmän painoa sen helpompaa pudottaminen on.
Ja kävely riittää liikunnaksi ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
tutkimusten mukaan iltasyönti lihottaa enemmän kuin jos saman aterian söisi lounaaksi.
Pistäpä linkkia näihin tutkimuksiin. Kuulostaa mahdottomalta tulokselta.
Vierailija kirjoitti:
Punnitse ne ruokamäärät ja syötä tiedot esim. finelin ruokapäiväkirjaan.
Moni olettaa peruskulutuksena suuremmaksi kuin mitä se todellisuudessa on.
Miten niin olettaa? Eihän kukaan hatusta sitä lukemaa tempaise vaan laskee netin laskureilla. Nehän ne ihan väärää tietoa antavat. Minullakin sulamon laskurin mukaan peruskulutus yli 2000 kcal/pv ja laihtuakseen pitäisi syödä 500 kcal vähemmän. No itselläni se 1500-1600 kalorimäärä lihottaa lisää. Kokemuksen mukaan laihduttaa vain noin max. 1200 kcal. Ja tuokin vain muutaman viikon, jonka jälkeen pitäisi taas reilusti nipistää kaloreita. En vaan pysy jaloillani noin vähällä ruoalla. Mitä tästä voi päätellä? Sen että noihin laskureihin ei voi luottaa.
Laskuri on tarkempi kuin ns. mutu. Oon laihtunut 7kg kalorilaskurin avulla. Samalla laskuri laskee ravintoarvot, niin tulee syötyä terveellisesti. Mutta se vaatii tarkuutta kirjata kaikki syödyt ruuat ja punnita ne. Runsaasti ylipainoinen voi laihtua karsimalla herkut, mutta normaalipainossa laihdutus vaatii tarkuutta.
Syön 5 kertaa päivässä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin olettaa? Eihän kukaan hatusta sitä lukemaa tempaise vaan laskee netin laskureilla. Nehän ne ihan väärää tietoa antavat. Minullakin sulamon laskurin mukaan peruskulutus yli 2000 kcal/pv ja laihtuakseen pitäisi syödä 500 kcal vähemmän. No itselläni se 1500-1600 kalorimäärä lihottaa lisää. Kokemuksen mukaan laihduttaa vain noin max. 1200 kcal. Ja tuokin vain muutaman viikon, jonka jälkeen pitäisi taas reilusti nipistää kaloreita. En vaan pysy jaloillani noin vähällä ruoalla. Mitä tästä voi päätellä? Sen että noihin laskureihin ei voi luottaa.
Olet varmaan tosi pienikokoinen tai et liiku juuri yhtään? Itse olen 171/55 eli ei tarvetta pudottaa painoa. Silti välillä mulla on kausia, että päivittäiset kalorit jää 1500-1600 paikkeille ja mun paino alkaa heti pudota.
Vierailija kirjoitti:
Laskuri on tarkempi kuin ns. mutu. Oon laihtunut 7kg kalorilaskurin avulla. Samalla laskuri laskee ravintoarvot, niin tulee syötyä terveellisesti. Mutta se vaatii tarkuutta kirjata kaikki syödyt ruuat ja punnita ne. Runsaasti ylipainoinen voi laihtua karsimalla herkut, mutta normaalipainossa laihdutus vaatii tarkuutta.
Syön 5 kertaa päivässä,
Sen laskurin ominaisuudet on joku ihminen tehnyt eikä se laskuri itse terveellisyydestä tajua. Miksi ihmeessä syöt noin usein? Jos sulla on nälkä noin usein, niin se kertoo, että syöt huonoa ravintoa. Kehosi kertoo sen, ilman laskureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni peruna on ravitsemuksellisesti ihan tarpeeton. Tietysti jos energiankulutus on suurta eikä ole rasvavarantoja, perunasta saa hiilihydraatteja. Aloittaja ei kuitenkaan maininnut tästä.
Myönnän myös, että hyvä perunamuusi on ihanaa, mutta se onkin jo toinen juttu se.
No esimerkiksi kaliumia perunassa on erityisen paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla. Ja parempiakin kaliumin lähteitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan tosi pienikokoinen tai et liiku juuri yhtään? Itse olen 171/55 eli ei tarvetta pudottaa painoa. Silti välillä mulla on kausia, että päivittäiset kalorit jää 1500-1600 paikkeille ja mun paino alkaa heti pudota.
Riippuu mihin vertaa mutta lukemani on 170/100 :D Töissä ollessa liikuin 6-9h tuntia kävellen reippaasti, nostelin tuhansia kiloja tavaraa päivittäin, kyykkyyn- ylös liikettä valtaosa työpäivästä. Ennen työpäivää kävelylenkillä 1-2h tai työpäivän jälkeen 20 km pyöräilyä useita kertoja viikossa. Tuolla noin 1200 kcal dietillä painoa putosi useampia kiloja 3 kk aikana mutta sitten se pysähtyi ja alkoi nousta vaikka sama ruokavalio jatkui. On tosin todettu että yksi kilpirauhasarvo on lievästi koholla tai normaalin rajoilla, mutta sillä ei lääkärin mukaan ole mitään merkitystä painooni vaan pitää vain tehdä pieniä muutoksia. Nyt kun olen ollut työttömänä muutaman kuukauden, kokeilin vhh diettiä ja niukkoja kaloreita (1000-1200), painoa putosi 10 kg liikkumatta normaalia enempää, kunnes taas pysähtyi. Olin niin heikossa kunnossa etten jaksanut kuin maata sohvalla päivät, paleli ja väsytti.
Herrajumala että syöt paljon :D
Omat syömiset:
- aamulla automaatista maitokahvi x2
- tauolla työhedelmä (Usein banaani, persikka)
- lounas täytetty voileipä tai valmissalaatti
- usein iltapäiväkahvi tai automaattikaakao
- illallinen isohko annos kasviskotiruokaa, tänään esim. kikhernepataa
Jos syön tätä enemmän niin lihon. Nyt on paino laskusuunnassa, normaalisti söisin noiden päälle vielä jonkun aamupalan (tuorepuuro marjoilla tai leipää) ja ehkä pienen iltapalan (2x näkkäri voilla+tee)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin vertaa mutta lukemani on 170/100 :D Töissä ollessa liikuin 6-9h tuntia kävellen reippaasti, nostelin tuhansia kiloja tavaraa päivittäin, kyykkyyn- ylös liikettä valtaosa työpäivästä. Ennen työpäivää kävelylenkillä 1-2h tai työpäivän jälkeen 20 km pyöräilyä useita kertoja viikossa. Tuolla noin 1200 kcal dietillä painoa putosi useampia kiloja 3 kk aikana mutta sitten se pysähtyi ja alkoi nousta vaikka sama ruokavalio jatkui. On tosin todettu että yksi kilpirauhasarvo on lievästi koholla tai normaalin rajoilla, mutta sillä ei lääkärin mukaan ole mitään merkitystä painooni vaan pitää vain tehdä pieniä muutoksia. Nyt kun olen ollut työttömänä muutaman kuukauden, kokeilin vhh diettiä ja niukkoja kaloreita (1000-1200), painoa putosi 10 kg liikkumatta normaalia enempää, kunnes taas pysähtyi. Olin niin heikossa kunnossa etten jaksanut kuin maata sohvalla päivät, paleli ja väsytti.
Vhh-ruokavaliolla ei kyllä syödä noin vähän kaloreita. Ei mikään ihme, että heikotti. Jos jotain ruokavaliota haluaa noudattaa, on hyvä myös ymmärtää, mitä on tekemässä.
Vaikea ymmärtää, että tällaista kysytään tosissaan.
Vastaus on ilmiselvä varmasti meille kaikille: syö hiukan vähemmän kuin syöt tällä hetkellä. Painosi lähtee laskuun. Case closed.
Miksi te haluatte tehdä asioista vaikeita väkisin?
Vierailija kirjoitti:
Herrajumala että syöt paljon :D
Omat syömiset:
- aamulla automaatista maitokahvi x2
- tauolla työhedelmä (Usein banaani, persikka)
- lounas täytetty voileipä tai valmissalaatti
- usein iltapäiväkahvi tai automaattikaakao
- illallinen isohko annos kasviskotiruokaa, tänään esim. kikhernepataaJos syön tätä enemmän niin lihon. Nyt on paino laskusuunnassa, normaalisti söisin noiden päälle vielä jonkun aamupalan (tuorepuuro marjoilla tai leipää) ja ehkä pienen iltapalan (2x näkkäri voilla+tee)
Sä voit ihan vapaasti nälkiinnyttää kehosi, älä kuitenkaan sen varjolla arvostele muiden syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vhh-ruokavaliolla ei kyllä syödä noin vähän kaloreita. Ei mikään ihme, että heikotti. Jos jotain ruokavaliota haluaa noudattaa, on hyvä myös ymmärtää, mitä on tekemässä.
Silti kaikissa vhh ryhmissä ym sanotaan sama asia : syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut! Minulla se laihduttava kalorimäärä on 1200 tai alle. Mitä en ymmärrä mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla. Ja parempiakin kaliumin lähteitä löytyy.
Eipä oikeastaan löydy.
Hyvä neuvo sulta. Tosin suomalaiset on niin aivopesty viljojen hyvyyteen, jo Markus-Sedän ajoilta, vaikea kääntää kelkkaa :)