Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muutan syömisiäni, että paino lähtisi laskuun

Vierailija
09.06.2020 |

Päivän eka syöminen on muutaman tunnin ja kävelylenkin (n.1 tunti) jälkeen. Syön joko 3 paistettua kananmunaa tai 2 näkkäriä/itse tehtyä pannuleipää(sis.kauraa, vehnää, pinaattia/juustoa, vettä) päällysenä voita ja jotain kasvista. Valmiita pehmeitä leipiä en pysty syömään niiden sisällön vuoksi.
Toisen kerran syön ns. lämpöisen aterian, joka sisältää lihaa tai kalaa, molemmat mahd. rasvaisena ja 1 tai 2 perunaa, lisäksi kasviksia. Saatan syödä jälkkäriksi kakunpalan tai keksin, jos olen niitä tehnyt ja niitä on.
Kolmannen kerran syön oikeaa jugurttia (en niitä sokerilitkuja) marjojen kanssa ja suolamanteleita.
Illalla syön vielä kunnon aterian, joka voi olla ihan mitä vain kotiruokaa (lasagnea/lihakeittoa/jauhelihapihviä ja muusia/nakkikastiketta ja perunoita/uunikalaa tms.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punnitse ne ruokamäärät ja syötä tiedot esim. finelin ruokapäiväkirjaan.

Moni olettaa peruskulutuksena suuremmaksi kuin mitä se todellisuudessa on.

Miten niin olettaa? Eihän kukaan hatusta sitä lukemaa tempaise vaan laskee netin laskureilla. Nehän ne ihan väärää tietoa antavat. Minullakin sulamon laskurin mukaan peruskulutus yli 2000 kcal/pv ja laihtuakseen pitäisi syödä 500 kcal vähemmän. No itselläni se 1500-1600 kalorimäärä lihottaa lisää. Kokemuksen mukaan laihduttaa vain noin max. 1200 kcal. Ja tuokin vain muutaman viikon, jonka jälkeen pitäisi taas reilusti nipistää kaloreita. En vaan pysy jaloillani noin vähällä ruoalla. Mitä tästä voi päätellä? Sen että noihin laskureihin ei voi luottaa.

Olet varmaan tosi pienikokoinen tai et liiku juuri yhtään? Itse olen 171/55 eli ei tarvetta pudottaa painoa. Silti välillä mulla on kausia, että päivittäiset kalorit jää 1500-1600 paikkeille ja mun paino alkaa heti pudota.

Riippuu mihin vertaa mutta lukemani on 170/100 :D  Töissä ollessa liikuin 6-9h tuntia kävellen reippaasti, nostelin tuhansia kiloja tavaraa päivittäin, kyykkyyn- ylös liikettä valtaosa työpäivästä. Ennen työpäivää kävelylenkillä 1-2h tai työpäivän jälkeen 20 km pyöräilyä useita kertoja viikossa.  Tuolla noin 1200 kcal dietillä painoa putosi useampia kiloja 3 kk aikana mutta sitten se pysähtyi ja alkoi nousta vaikka sama ruokavalio jatkui.  On tosin todettu että yksi kilpirauhasarvo on lievästi koholla tai normaalin rajoilla, mutta sillä ei lääkärin mukaan ole mitään merkitystä painooni vaan pitää vain tehdä pieniä muutoksia. Nyt kun olen ollut työttömänä muutaman kuukauden, kokeilin vhh diettiä ja niukkoja kaloreita (1000-1200), painoa putosi 10 kg liikkumatta normaalia enempää, kunnes taas pysähtyi. Olin niin heikossa kunnossa etten jaksanut kuin maata sohvalla päivät, paleli ja väsytti. 

Vhh-ruokavaliolla ei kyllä syödä noin vähän kaloreita. Ei mikään ihme, että heikotti. Jos jotain ruokavaliota haluaa noudattaa, on hyvä myös ymmärtää, mitä on tekemässä.

Silti kaikissa vhh ryhmissä ym sanotaan sama asia : syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut! Minulla se laihduttava kalorimäärä on 1200 tai alle. Mitä en ymmärrä mielestäsi?

Sitä et ymmärrä, että vhh-ruokavalio ei ole mikään näännytysdieetti.

Vierailija
62/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuri on tarkempi kuin ns. mutu. Oon laihtunut 7kg kalorilaskurin avulla. Samalla laskuri laskee ravintoarvot, niin tulee syötyä terveellisesti. Mutta se vaatii tarkuutta kirjata kaikki syödyt ruuat ja punnita ne. Runsaasti ylipainoinen voi laihtua karsimalla herkut, mutta normaalipainossa laihdutus vaatii tarkuutta.

Syön 5 kertaa päivässä,

Sen laskurin ominaisuudet on joku ihminen tehnyt eikä se laskuri itse terveellisyydestä tajua.  Miksi ihmeessä syöt noin usein? Jos sulla on nälkä noin usein, niin se kertoo, että syöt huonoa ravintoa. Kehosi kertoo sen, ilman laskureita.

Sulamon laskuri laskee myös vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin makroravintoaineiden lisäksi. Eikä ole keho kertonut, kun olen päässyt lihomaan, kuten iso osa suomalaisista.

Täytyy sanoa, että turhauttavaa keskustella, kun suurin osa tämän ketjun vastauksista on huonosti perusteltuja, provoja tai turhaa vänkäämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa palstan "asiantuntijoista" on myös ylipainoisia.

Vierailija
64/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuri on tarkempi kuin ns. mutu. Oon laihtunut 7kg kalorilaskurin avulla. Samalla laskuri laskee ravintoarvot, niin tulee syötyä terveellisesti. Mutta se vaatii tarkuutta kirjata kaikki syödyt ruuat ja punnita ne. Runsaasti ylipainoinen voi laihtua karsimalla herkut, mutta normaalipainossa laihdutus vaatii tarkuutta.

Syön 5 kertaa päivässä,

Sen laskurin ominaisuudet on joku ihminen tehnyt eikä se laskuri itse terveellisyydestä tajua.  Miksi ihmeessä syöt noin usein? Jos sulla on nälkä noin usein, niin se kertoo, että syöt huonoa ravintoa. Kehosi kertoo sen, ilman laskureita.

Sulamon laskuri laskee myös vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin makroravintoaineiden lisäksi. Eikä ole keho kertonut, kun olen päässyt lihomaan, kuten iso osa suomalaisista.

Täytyy sanoa, että turhauttavaa keskustella, kun suurin osa tämän ketjun vastauksista on huonosti perusteltuja, provoja tai turhaa vänkäämistä.

Onhan se kertonut, jos joudut syömään noin usein. Sehän on merkki siitä, että syömäsi ruoka on ravinnotonta. Ei mikään laskuri pysty tietämään, mitä sun kehosi tarvitsee.

No, tää on tietty huonosti perusteltu ja provo ja lisäksi vänkäämistä. Ihan millä asenteella sen luit.

Vierailija
65/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punnitse ne ruokamäärät ja syötä tiedot esim. finelin ruokapäiväkirjaan.

Moni olettaa peruskulutuksena suuremmaksi kuin mitä se todellisuudessa on.

Miten niin olettaa? Eihän kukaan hatusta sitä lukemaa tempaise vaan laskee netin laskureilla. Nehän ne ihan väärää tietoa antavat. Minullakin sulamon laskurin mukaan peruskulutus yli 2000 kcal/pv ja laihtuakseen pitäisi syödä 500 kcal vähemmän. No itselläni se 1500-1600 kalorimäärä lihottaa lisää. Kokemuksen mukaan laihduttaa vain noin max. 1200 kcal. Ja tuokin vain muutaman viikon, jonka jälkeen pitäisi taas reilusti nipistää kaloreita. En vaan pysy jaloillani noin vähällä ruoalla. Mitä tästä voi päätellä? Sen että noihin laskureihin ei voi luottaa.

Sulamossa aktiivisuustaso pitää säätää itse ja jos lihomista tulee, Sulamo suosittelee aktiivisuustason laskemista. Eihän se voi tietää röhnötätkö sohvan pohjalla kaiken mahdollisen ajan, vai pysytkö liikkeessä.

Vierailija
66/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tutkimusten mukaan iltasyönti lihottaa enemmän kuin jos saman aterian söisi lounaaksi.

Pistäpä linkkia näihin tutkimuksiin. Kuulostaa mahdottomalta tulokselta.

En ole tuo asiasta aiemmin kirjoittanut, mutta on niitä, tässä yksi artikkeli tutkimuksesta syömisen ajoittamisen vaikutuksista:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6627766/

Vierailija
67/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut mitään kantaa, miksi alapeukuttaa kun kysytään tutkimuksia aiheesta ja annetaan linkki? :D

Vierailija
68/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

16/8 -paasto. Paino tippunut nyt 6kg 1,5kk aikana.

Vierailija
69/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista ruokaa syöt syöntiaikana?

Vierailija
70/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia ruokaa. Määrät on vähentynyt ja herkut.

Vierailija
71/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Ei kyllä olisi noin yksityiskohtaisesti  tarvinnut kertoa :)

Vierailija
72/72 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sä kuvittelet mun tietävän, mikä on sun "normaali ruoka"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi