Onko tämä tahallista kiusantekoa, vai mistä on kyse?
Mietin, että inhoaako yksi kollega minua, vai mikä juttu tämä on. Juttelen usein töissä muutaman työkaverin kanssa, mutta emme koskaan tapaa töiden ulkopuolella. Meille tuli alkuvuodesta uusi työntekijä, joka on ystävystynyt helposti vähän kaikkien kanssa ja josta monet tykkäävät. Itse olen hiljaisempi ja tylsempi tyyppi.
Kerran söin lounasta tämän uuden ja yhden vanhemman hyvän työkaverin kanssa. Yllättäen uusi kysyi toiselta, että "Me ollaan X:n kanssa menossa lauantaina istumaan iltaa, tuletko mukaan, vai onko sulla lapset silloin?" X on toinen hyvä työkaverini. Minulle hän ei ehdottanut mitään, vaikka olimme kolmistaan.
Tänään juttelimme nelistään näiden kaikkien em. työkavereiden kanssa ja sama toistui: uusi työkaveri kysyi saman kysymyksen samalta henkilöltä ja myös X oli läsnä, mutta minut hän jätti taas huomiotta.
Mistä voi johtua? En tiedä, mitä olisin vastannut, jos hän olisi ehdottanut samaa minulle, mutta minusta tuo on ikävää käytöstä enkä ikinä itse tekisi niin, että tieten tahtoen jättäisin jonkun porukan ulkopuolelle, vaikka mistään tiiviistä ystäväjoukosta ei olisikaan kyse. Vedinkö herneen nenään turhasta ja miten te olisitte suhtatutuneet asiaan?
Kommentit (39)
Olet vetänyt aivan turhan herkästi herneen nenääsi. Kaikkien kanssa ei tutustu niin että kiinnostaisi vapaa-ajalla enää viettää heidän kanssaan aikaa. Älä ota kaikkea henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olet vetänyt aivan turhan herkästi herneen nenääsi. Kaikkien kanssa ei tutustu niin että kiinnostaisi vapaa-ajalla enää viettää heidän kanssaan aikaa. Älä ota kaikkea henkilökohtaisesti.
Eipä tietenkään, mutta että sama ihminen kaksi kertaa nenäni edessä sulkee minut ryhmästä tuntuu oudolta.
Ap
Mulle käy tosi usein myös noin, enkä ymmärrä syytä. Yhtäkkiä huomaan, että joku myöhemmin porukkaan tullut viettää muiden kanssa vapaa-aikaa ja minua ei kukaan koskaan kysy mihinkään. Ei siitä auta suivaantua, pitää kai vain hyväksyä ettei ole niin suosittu.
On epäkohteliasta esittää kutsu vain toiselle paikalla olevista henkilöistä. Joko kutsuja on huonotapainen tai sitten hän on jostain syystä tahallisesti ilkeä sinua kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tietenkään, mutta että sama ihminen kaksi kertaa nenäni edessä sulkee minut ryhmästä tuntuu oudolta.
Ap
Ei siinä ole mitään outoa. Jos olet hiljainen etkä paljoa keskustele tai tutustu ihmisiin joiden kanssa teet töitä niin eipä siinä mitään epäselvää ole ettei kutsu käy. Ei tunne sinua niin hyvin tai et ole tarpeeksi kiinnostava ihmisenä. Kaikkien kanssa ei vain koe tarvetta olla missään tekemisissä vapaa-aikanaan ja jokainen meistä itse seuransa valitsee. Säälistä kukaan ei jaksa ruveta vetämään perässään yhtään ketään.
Huonoa käytöstä häneltä tai sitten ei. Voi olla, että on kuullut, ettet vietä vapaa-aikaa työkavereiden kanssa ja ei kysynyt siksi. Kuulun itse isoon työporukkaan +50hlö. Tätä sattuu vähän väliä. Joskus olen itsekin suunnitellut muiden kuullen reissua jonkun tietyn työntekijän kanssa ilman, että olisin muita kutsunut mukaan tai se toinenkaan olisi. Jotkut suunnittelee taas baarireissua kuulleni eikä minua kutsuta mukaan, toiset taas mökkireissua. En suuttuisi tuosta.
Et sitten kysynyt voitko tulla mukaan, jos kerran halusit?
Aloituksesi oli ihan selkeä ja asiallinen. Mietin, voisiko uusi työkaveri hassusti olettaa, ettet ole kiinnostunut tapaamaan töiden ulkopuolella ja siksi avoimesti ehdottaa sitä muille, jotka ilmeisesti ovat. Tai ehkä muut ovat jopa sanoneet tälle uudelle ihmiselle, että sinä et tapaa työkavereita työpaikan ulkopuolella ja siksi he kaikki pitävät luonnollisena puhua omista menoistaan sinun kuullen.
Harvoin tavalliset ihmiset ovat niin ilkeitä, että tahallaan tuolla lailla toista kiusasivat. Tai ainakin haluaisin kovasti uskoa näin.
Itse olen tunnettu siitä, etten koskaan osallistu mihinkään työpaikan ulkopuolella ja kaikki tietävät sen. Siksi he puhuvat ja sopivat treffejään ihan iloisesti minun kuulteni eikä kukaan (onneksi ;) kysy minua mukaan. Olisiko sinunkin kohdalla vain kyse tällaisesta, eikä mistään sen ikävämmästä?
Joko olet:
a) liian ruma
b) liian viehättävä
eli U H K A .
Voisiko olla? Naiset ovat usein tällaisia.
Olen homomies, pian 31, jonka kaikki kaverit
naispuolisia ja voin todeta:
draamaa naisilla riittää!
Niin meillä feminiinisillä miehilläkin, mutta
ei mennä nyt siihen. Naiset myös
ylianalysoivat jokaikisen eleen ja
sananpuolikkaan, ihan suotta.
Ei halunnut olla liian tunkeileva, jos haluat yleensä olla omissa oloissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ettei vaan joku "kiva" työkaverisi olisi vihjaillut jotain vähemmän imartelevaa sinusta...kateellisia ja ilkeitä riittää jokaiseen junaan, puhumattakaan työpaikoista.
Kuka kysyy samasta asiasta kaksi kertaa ja miksi toinen empi noin kauan? Se kyllä herättää kysymyksiä... onko suhde heillä sittenkään niin hyvä miltä näyttää?
Vierailija kirjoitti:
En myöskään tajua, miksi tähän viestiin ei tule yhtään reaktiota. Onko se vaikeaselkoinen vai muuten typerä?
ap
Kirjoitin kommentin edelliseen aloitukseesi. Mikset jatkanut sitä?
Meillä on töissä n.60 henkilöä ja itse hoidan työasiat sujuvasti kaikkien kanssa, mutta henkilökohtaiset asiat ihan muutaman kanssa.
En haluaisikaan olla " kaikkien kaveri"
En siis etsikkään töistä kavereita vaan vapaa-ajalla on ne tosi ystävät.
Äärimmäisen huonoa ja tökeröä käytöstä. Joko tällä uudella työkaverilla on käytöstavat täysin hukassa tai sitten hän haluaa tahallaan olla sinulle ilkeä.
Tottakai sitä voi tavata ketä haluaa työajan ulkopuolella, mutta seurassa ei kutsua ehdoteta, jos ei kaikkia kutsuta. Kuulostaa lähinnä teini-ikäisten kiusaamispuuhilta.
Vierailija kirjoitti:
On epäkohteliasta esittää kutsu vain toiselle paikalla olevista henkilöistä. Joko kutsuja on huonotapainen tai sitten hän on jostain syystä tahallisesti ilkeä sinua kohtaan.
Tätä mieltä minäkin olen. Mielestäni en kuitenkaan ole tehnyt tai sanonut tälle henkilölle mitään ikävää, enkä muillekaan. Hän tuskin kokee minua uhkana, koska olen häntä vanhempi enkä meikkaa ollenkaan, kun taas hän on täydessä tällingissä koko ajan (olen silti ikäisekseni ihan sievä, eli tuskin häntä ällötänkään). Olen varmaankin vain hyvin tylsä ihminen, mutta se ei mielestäni oikeuta olemaan epäkohtelias. Heille ei todellakaan ole vaikeaa ehdotella tapaamisia niin, etten ole kuulemassa.
Ap
Minulle kävi sanoin, yksi aiemmin tullut kutsui meidän tiimistä muut, muuta minua ei. Se loukkasi todella paljon. Hän teki myös muita ohareita. Ja todellakin oli kiusaamista se ja jatkui. Kun otin puheeksi niin ei muka ollut tietävinään. Toiset työkaverit huomasivat hänen huonon käytöksen, mutta eivät asiaan puuttuneet. Loppujen lopuksi päätin lähteä, sain uuden työpaikan. Siellä oli aivan eri meininki. Todella hyvä porukka enkä ole mitenkään syrjitty.
Kysy suoraan voisitko sinäkin liittyä seuraan, katso mikä on vaikutus siihen. Jos ei kutsua tule, niin kysy suoraan minlä takia kohtelee sinua huonosti. Ei muuta kuin kattia pöydälle, niin selviää.
Ymmärrän harmistuksesi. Haluaisitko viettää työkavereiden kanssa myös vapaa-aikaa? Olen ollut vastaavassa tilanteessa työpaikalla ja en jaksanut kauheasti mieltäni pahoittaa, koska kyse on vain työkavereista. Kunhan työasiat hoituvat asiallisesti.
Olitko siinä seurassa kutsuttuna vai ihan itse tunkenut itsesi muiden mukaan? Jos olisivat keskenään keskustelleet jossain kauempana ilman läsnäoloasi mahdollisesta vapaa-ajan vietostaan yhdessä ja kuulisit asiasta jälkeenpäin, mitä todennäköisimmin ulisisit ihan tuota samaa. Eli toimii niin tai näin niin aina sinun mielestäsi väärin eikä sinun mielesi mukaan. Ei aina ole kyse mistään sen kummemmasta kuin siitä ettei ole kiinnostunut viettämään vapaa-aikaansa kaikkien työkavereidensa kanssa eikä silloin niitä joiden kanssa ei kiinnosta, kutsuta edes säälistä riippakiveksi möllöttämään. Työpaikalla ollaan töissä, tienaamassa rahaa, ei hankkimassa kavereita tmv. Siellä pyritään tulemaan toimeen sen verran kaikkien kanssa kuin on hyvän tavan mukaista ja saadaan työt hoidettua kunnialla. Joidenkin kanssa vain yksinkertaisesti tulee niin hyvin toimeen että vapaa-ajallakin mielellään näkee ja sitten on ne joiden näkemiseen riittää se työaika ja työpaikka.
En myöskään tajua, miksi tähän viestiin ei tule yhtään reaktiota. Onko se vaikeaselkoinen vai muuten typerä?
ap