En oikein ymmärrä asunnon "ostajia"
Meillä on nyt ollut talo muutaman viikon myynnissä. Omasta mielestäni hinta on ihan ok, mutta talo toki on suurehko, joten eihän se halpa ole. Ikää talolla on jo liki 20 vuotta ja onhan siinä elämisen jälkiä näkyvissä, mutta taloa on myös rempattu, joten sistukseltaan se on aika tavalla tämänpäivän väreissä jne. Nämä kulumiset ja vanhentuneet ratkaisut on kyllä huomioitu hintaa mietettäessä ja talo on toistasataa tonnia halvempi kuin alueelle valmistuvat uudet talot.
Sitä en ymmärrä että tullaan katsomaan vanhaa taloa ja sitten voivotellaan naarmuja parketissa tai sitä että seinissä ei ole omia lempivärejä.Tällaisen ostajan pitää siten kaivaa kuvetta ja hankkia uusi. Tai jos vanhaan taloon pistää kymppitonnin tai kaksikymmentä tonnia, niin siellä on sen jälkeen just semmoset lattiat kuin haluaa ja seinissä omat värit.
Ehkä se johtuu koronasta ja siitä että kuvitellaan koronan vuoksi olevan ostajan markkinat ja luullaan että sillä omalla budjetilla saisi nyt milettömän paljon paremman asunnoin kuin vuosi sitten. Ei saa.
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Taloista pyydetään ylihintaa! Ajatellaan että talon tai asunnon arvo on sama kuin ostettaessa tai rakennettaessa.
Itse en maksaisi yli 200 000€ yli 10 vuotta vanhasta asunnosta. Olkoot vaikka Helsingin keskustassa.
Ei, vaan taloista ja asunnoista pyydetään markkinahintaa, lisättynä tinkivaralla. Jos alue on oikea, niin talon tai asunnon arvo voi hyvinkin nousta, eikä siten välttämättä noudata normaalin kulutushyödykkeen elinkaaren hinnankehitystä.
Toki, voit pysytellä siellä kainuun metsissä ja kiukutella yksin Helsingin "ylihintaisia kämppiä" ja vetää hatusta oman maksimihintasi. Mutta turha parkua, jos sillä itse määräämälläsi maksimihinnalla et saa kuin lämmintä kättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ap:n vertailua uudiskohteisiin. Rakennusmääräykset ovat nykyään huomattavasti tiukemmat kuin 20 vuotta sitten. Samoin kuin kaikki lupa-asiat ja liittymät maksavat huomattavasti enemmän.
Ei määräyksissä mitään ihan ihmeellistä ole tapahtunut 1997 jälkeen. Ihan samat liittymät sitä saa vanhankin talon mukana, ei ne liittymismaksut kulu käytössä.
Käytännön ero voi olla hyvinkin pieni, sillä vielä 2000 luvun alussa esimerkiksi energiamääräysten vaatimukset yleensä ylitettiin reilusti, kun nykyään taas ne pyritään täyttämään rimaa hipoen.
Kyllä asiat on muuttuneet esim. 2001 alkaen on vaadittu kosteissa tiloissa ihan eritason vedeneristys. Aiemmin vedeneristeenä saattoi olla vaikka pikeä tai rakennusmuovia mutta oikea lain mukainen nykyajan vedeneristysmääräys on astunut voimaan 2001. Tämä on hyvin oleellista puurakenteisissa pientaloissa.
Silti sijainti on tärkein. On ihan sama vaikka talo olisi kullasta tehty jos sijainti on 40km Kärsämäen keskustasta metsään. Sen sijaan hyväkuntoinen ja ihanalla tontilla oleva talotekniikaltaan täysin vanhentunut rintamamiestalo pääkaupunkiseudulla voi olla hyvinkin 400 000e.
Näin boomerina ihmetyttää kun pojan perhe rakensi uuden ihan peruspakettitalon joka silti maksoi lähes puoli miljoonaa tontteineen. Lattiat laminaattia (muovia) kaikki listat jotain mdf-puristettua (muovia), väliovet ja keittiöt muovia (puristetta). Meillä 90-luvun talossa tammikalanruoto parketti joka on aitoa puuta ja kaikki listat puulistoja, meillä kivitasot keittiössä ja Massiivipuu ovet. Aitoa muurattua tiiliseinää jne.
Pojan talo on moderni ja upea, ei siinä mitään.
Jotenkin vaan itse tykkään aidoista materiaaleista. En tietenkään ikinä heille siitä mitään mainitsisi mutta näin anonyyminä keskustelupalstalla voin mainita :)
Joko aloittaja on saanut tarjouksen talostaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloista pyydetään ylihintaa! Ajatellaan että talon tai asunnon arvo on sama kuin ostettaessa tai rakennettaessa.
Itse en maksaisi yli 200 000€ yli 10 vuotta vanhasta asunnosta. Olkoot vaikka Helsingin keskustassa.
Ei, vaan taloista ja asunnoista pyydetään markkinahintaa, lisättynä tinkivaralla. Jos alue on oikea, niin talon tai asunnon arvo voi hyvinkin nousta, eikä siten välttämättä noudata normaalin kulutushyödykkeen elinkaaren hinnankehitystä.
Toki, voit pysytellä siellä kainuun metsissä ja kiukutella yksin Helsingin "ylihintaisia kämppiä" ja vetää hatusta oman maksimihintasi. Mutta turha parkua, jos sillä itse määräämälläsi maksimihinnalla et saa kuin lämmintä kättä.
Mikä on oikea asuinalue, joka oikeuttaa pyytämään kohtuutonta hintaa? Asunnon ostolla ei nykyään enää rikastu. Sijoittaa ja rikastua voi paljon paremminkin ja järkevämmin. Minulle asunto on vaan paikka asua. Työtä on muuallakin kuin Helsingissä.
Kyllä nyt kannattaa laittaa okt-kauppa hetkeksi jäihin, asuntojen hinnat tulevat laskemaan talouslaman myötä.
Lähes jokainen kämppä saadaan myytyä. Varmasti. Se on hinnasta kiinni. Turha rutista! Ahneus edellä kun mennään, niin myykää sitten vaan ikikohdetta.
Joko on kaupat tehty? Saitteko hyvät rahat?
Joo, saatiin hyvät rahat. +10% tavoitehinnasta, ja 5000e yli pyynnin. Hyvät kaupat.
Meillä on iso taloyhtiö ja 1 asunto oli myynnissä.
Olen ollut yli 10 asunnon stailaamisessa mukana.
Tärkeintä on tarpeeton tavara pois.
Oli loppukevät. Vietiin laatikkokaupalla irtaimistoa meidän komeroon, maalattiin 1 seinä, tapetoitiin muutama, lainasin meidän mattoa ja kahta päiväpeittoa.
Katsojia kävi, itsekin hoidin yhden näytön.
Näille parketissa on naarmuja sanoin se näkyy hinnassa.
Tee kodista siisti. Vastaa kohteliaasti.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiöstä myytiin nopeasti asunto joka oli rempattu aivan kauttaaltaan nykyaikaiseksi. Oli kyllä kieltämättä upea ja meni hetkessä kun oli täysin muuttovalmis. Nyt taloyhtiössämme tuli samalla pohjalla myyntiin toinen asunto joka on todella nuhjuinen, paljon vaatisi remontointia. Hintapyyntö on toki huomattavasti alhaisempi mutta on kyllä jännä nähdä miten tämä menee kaupaksi versus tuohon aiempaan.
Tämän myyjän ois hyvä saada ostajille katselukierros siihen rempattuun. Ostaja näkisi mitä remontilla voi saada aikaan. Ostajat on usein huonoja visioimaan. Tuijottavat vain pintoja.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei ehkä enää ole aikaa tai haluja remontoimiseen joten halutaan ostaa asunto joka on muuttovalmis ja nykyaikaisilla pinnoilla. Tavarat voi vaan kantaa sisään ja alkaa nauttimaan elämästä. Ymmärrän tämän kyllä kun itse just elän juuri nyt keskellä keittiöremonttia...
Niin, mutta tällöin se asunto on myös puolet kalliimpi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta asuntoa ostaneens mielummin tarjoa pientö summaa. Tarjousta voit aina nostaa, mutta et laskea.
Me tarjotaan väh 15% alea, jos on ollut yli kk myynnissä.
Välillä välittäjät ovat niin tyhmiä, että kertovat pari on hakenut avioeroa.
Ostin Lauttasaaresta kerran asunnon. Hinta 350. Välittäjä sanoi kakkosella alkava voi mennä läpi. Tarjottiin 285. Tuli heti takaisin.
Nostettiin 3 tonnia ja sanottiin rahat ensi vkolla käteen, muutto 3 kk sisällä. Kaupat tehtiinMyytiin 10 v myöhemmin yli tuplahinnalla ja 8 v oli vuokralainen maksanut hyvää tuottoa.
Tuo ei tarkoita että välittäjä on tyhmä, vaan saa tulosta. Provikkaero noissa hintaluokissa on niin pieni, että välittäjälle on aina parempi myydä nopeasti kuin mahdollisimman kalliilla. Se Suomessa mättääkin, usein vain myyjällä on välittäjä, hän maksaa välittäjän palveluista mutta välittäjä pelaa aina omaan pussiin eikä hänen silloin kannata yrittää saada parasta hintaa, vaan nopeimmat kaupat. Tällöin tuollaisen infon kertominen potentiaaliselle asiakkaalle on hyvä asia välittäjälle, muttei myyjälle.
Ihmetyttää, ettei Suomessa ole yleensä välittäjien palvelua ostajille, kuten yleensä kaikissa amerikkalaisissa tai kanadalaisissa talonostotv-ohjelmissa on. Ostajat kertovat välittäjälle budjettinsa, haluamansa talon speksit ja mahdollisen mieluisan sijainin. Välittäjä tekee ostajien puolesta haut, esittelee löytämänsä kohteet ja vielä neuvottelee myyjien tai myyjien välittäjän kanssa myyntihinnasta. Olen huomannut joidenkin välittäjien ilmoituksista, että "asiakkaamme etsii" -osio on olemassa, mutta miten omistautunutta tuollainen etsintä on kyseessä, odotetaanko, että joku myyjä ottaa yhteyttä ko. välitysfirmaan ilmoituksen perusteella, vai etsiikö joku välittäjä Suomessakin asiakkailleen ihan oikeasti näiden haluaman talon? Jos ei, sellainen palvelu pitäisi ehdottomasti olla. Olisi ostajille paljon helpompaa kuin nykyinen malli, joka ei useinkaan toimi.
Mutta niille ostaja-agenteille maksetaan todella paljon tästä hommasta.
Myyjä maksaa myyjän välittäjän ja ostajan välittäjän palkkiot, yht. 6 % asunnon toteutuneesta myyntihinnasta.
Ei, vaan ostaja maksaa omalle agentilleen tämän duunista, ja myyjä omalleen.
Ei, vaan myyjä maksaa kulut.
The home seller pays the commission for both the seller's agent and the buyer's agent
Ei meillä ainakaan, eikä kellään kaverilla. Me maksettiin agentille joka auttoi etsimään ja neuvottelemaan ja ostamaan, ja myyjä omalle joka auttoi myymään.
Miten haluat. Meillä ja kaikilla meidän ystävillä on ollut täällä samat säännöt kun on ostettu ja myyty. Kun ostimme, niin meidän ei tarvinnut maksaa välittäjän palkkioita, ja nyt kun myymme, niin me maksamme. Niin se menee, mutta voihan toisenlaisiakin menettelyjä olla, jos sovitaan erikseen. Mutta välittäjät ottavat palkkionsa aina.
On average closing costs run between 2%-5% of the purchase price. However, the buyer is not the only party that must pay fees at closing. Sellers must pay for both their real estate agent's, and the buyers agent's commission that is typically 6% of the sales price
Molempien välittäjien palkkiot nostavat suoraan myyntihintaa, joten oikein hyvä, että Suomessa on vain yksi välittäjä. Kun myytävät kohteet on netissä tarjolla hyvien kuvien kera, niin mihin ostaja sitä omaa agenttia tarvitsisi? Kyllä hintatasoihin perehtynyt ostaja osaa arvioida mitä kannattaa tarjota.
Itseäni kyllä ahdistaa, jos omistaja on asuntonäytössä itse pyörimässä eikä jätä hommaa välittäjälle.
Valitettavasti asuntoilmoitusten kuvista on myös tavattoman vaikea päätellä, minkä verran asunto on pintaremontin tarpeessa. Olen käynyt näytöissä, joissa asunnon seinät ja lattia ovat olleet naarmuilla ja kaapinovet tippuneet käteen. Ei sitä aina näe kuvista, joissa ne on käsitelty piiloon tai peitetty kukkapuskalla. Eikä aina hintapyynnöstäkään.
Kynnys mennä sellaiseen näyttöön missä omistaja esittelee ja kehuu kämppäänsä on korkea, en menisi. Välittäjän kanssa olen jo 4 kaupat tehnyt. Ostanut ja myynyt.
Sijainti, sijainti, sijainti on kolme tärkeintä kriteeriä. Kunnolla ei ole väliä, jokatapauksessa halutaan remontoida mieleiseksi. Paitsi perusteet tietty.
Jotkut ei vaan osaa nähdä minkälaisen talosta saisi tekemällä tai sitten eivät kertakaikkiaan halua tehdä itse asian eteen mitään vaan pitää olla just täydellinen heti. Ite ostin vanhan mörskän, sijainti täydellinen, tontti niin iso että joskus jos tahtoo voi siitä lohkoa jollekkin tontin tai kaksi pois. Uusi talo valmistuu jouluksi ja vanhasta tulee talousrakennus. Vanhankin ois voinut rempata mutta uusi helpompi juurikin myydä.
Vierailija kirjoitti:
Kun me myytiin taloa (oli välittäjä), eräät katsojat moittivat ruokailuhuoneen ison maton väriä. Ei kyllä olisi kuulunutkaan kauppaan...
Toiselle oli ylitsepääsemätön ongelma, kun olimme vieneet keittiöstä mukaamme väliaikaiseen vuokra-asuntoomme vanhan tiskikoneen. Vastaavan olisi saanut käytettynä varmaan kolmella kympillä.
No voi herrajestas. Jos olisin myymässä 100000-300000 kämppääni ja pesukoneista tai jääkaapeista olisi kiinni , niin kernaasti lupaisin ostajalle uudet, hyvät saa alle tonnin.
Minua ei myyjänä loukkaa ostajan kritiikki millään tavalla. Itseasiassa mulle on täysin merkityksetöntä mitä hän talostani ajattelee. Ainoa mikä kiinnostaa on se tarjous. Tiedän mihin hintaan olen valmis myymään, ja jos ostaja sen on valmis maksamaan, voidaan tehdä kaupat. Jos ei, niin unohdetaan koko juttu. Kyllä tällä Helsingin liepeillä kauppa käy. Eikä ole edes kiire myydä.