En oikein ymmärrä asunnon "ostajia"
Meillä on nyt ollut talo muutaman viikon myynnissä. Omasta mielestäni hinta on ihan ok, mutta talo toki on suurehko, joten eihän se halpa ole. Ikää talolla on jo liki 20 vuotta ja onhan siinä elämisen jälkiä näkyvissä, mutta taloa on myös rempattu, joten sistukseltaan se on aika tavalla tämänpäivän väreissä jne. Nämä kulumiset ja vanhentuneet ratkaisut on kyllä huomioitu hintaa mietettäessä ja talo on toistasataa tonnia halvempi kuin alueelle valmistuvat uudet talot.
Sitä en ymmärrä että tullaan katsomaan vanhaa taloa ja sitten voivotellaan naarmuja parketissa tai sitä että seinissä ei ole omia lempivärejä.Tällaisen ostajan pitää siten kaivaa kuvetta ja hankkia uusi. Tai jos vanhaan taloon pistää kymppitonnin tai kaksikymmentä tonnia, niin siellä on sen jälkeen just semmoset lattiat kuin haluaa ja seinissä omat värit.
Ehkä se johtuu koronasta ja siitä että kuvitellaan koronan vuoksi olevan ostajan markkinat ja luullaan että sillä omalla budjetilla saisi nyt milettömän paljon paremman asunnoin kuin vuosi sitten. Ei saa.
Kommentit (512)
Vierailija kirjoitti:
Taloista pyydetään ylihintaa! Ajatellaan että talon tai asunnon arvo on sama kuin ostettaessa tai rakennettaessa.
Itse en maksaisi yli 200 000€ yli 10 vuotta vanhasta asunnosta. Olkoot vaikka Helsingin keskustassa.
Me asutaan Punavuoressa ja maksettiin 800 000 n 100 v vanhasta talosta.
Oltiin me pöllöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloista pyydetään ylihintaa! Ajatellaan että talon tai asunnon arvo on sama kuin ostettaessa tai rakennettaessa.
Itse en maksaisi yli 200 000€ yli 10 vuotta vanhasta asunnosta. Olkoot vaikka Helsingin keskustassa.
Oltiin me pöllöjä.
Olen eri mutta mielestäni tämä on karsea hinta asunnosta. Jos on niin paljon rahaa ettei tarvitse lainaa niin okei, hankinnan voi ottaa sijoituksena ja toivoa että hinnat pysyvät korkeina tai nousevat. Mutta yleensä Helsingistä ostaessa joutuu ottamaan aivan kohtuuttoman paljon lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin me pöllöjä.
Riippuu koosta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iso taloyhtiö ja 1 asunto oli myynnissä.
Olen ollut yli 10 asunnon stailaamisessa mukana.
Tärkeintä on tarpeeton tavara pois.Oli loppukevät. Vietiin laatikkokaupalla irtaimistoa meidän komeroon, maalattiin 1 seinä, tapetoitiin muutama, lainasin meidän mattoa ja kahta päiväpeittoa.
Katsojia kävi, itsekin hoidin yhden näytön.
Näille parketissa on naarmuja sanoin se näkyy hinnassa.
Tee kodista siisti. Vastaa kohteliaasti.
Ongelma ovatkin ostajat jotka eivät tajua että olet huomioinut sen parkettinaarmun hinnassa jo. Ne vähentävät sen silti uudestaan. Nykyään odotetaan jotenkin että se myyjä maksaa ne kaikki ostajan tulevat remontit etukäteen massiivisena hinnanalennuksena.
Kannattaa pintaremontoida niin remppaajavinkujat putoavat pois.
Vierailija kirjoitti:
Sijainti, sijainti, sijainti on kolme tärkeintä kriteeriä. Kunnolla ei ole väliä, jokatapauksessa halutaan remontoida mieleiseksi. Paitsi perusteet tietty.
Useat ihmiset ostaa kivan tapetin tai kivan hellan. Ne takertuu siihen ja niitä ei hirveesti kiinnosta sen jälkeen se sijainti.
Samoin sijainti voi olla loistava, "mut ku toi kylppärin peilikaappi on niin vanha". Omituista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin me pöllöjä.
Talon osa on murto-osa tuosta, suurin osa tonttìa ja sen arvokehityksellä spekulointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin me pöllöjä.
Talon osa on murto-osa tuosta, suurin osa tonttìa ja sen arvokehityksellä spekulointia.
Pientalo Punavuoresssa? En ole Hesoista, kuulostaa oudolta. Onko siellä muutakin kuin kerrostaloja?
Perin 80-luvun lopun Honkarakenne hirsitalon lisälaajennuksella pieneltä paikkakunnalta,
jossa kuitenkin on yksi savupiipputehdas pitämässä jonkinlaista hintatasoa yllä ja kaupunkikaan ei ole kaukana. Lisäksi ison järven rantarivistössä, vaikka ei omarantainen olekaan.
Ennenkuin sain lainhuutopäätöksen, niin oli ensimmäinen ostajaehdokas katsomassa.
Esittelemäni pienet puutteet ja remonttitarpeet ei haitanneet, mutta kun en innostunut hintatarjouksesta, joka oli tasolla 70-80-luvun tiiliset omakotitalot kaukana rannasta, niin johan alkoi puutteita löytyä. Kattokin alkaa minä hetkenä hyvänsä vuotaa (10 v sitten uusittu) ja talo menee pilalle yms. kiireellistä remonttia vaativaa.
No mikä tässä viestissä on pihvi? No, en ainakaan ala itse myymään. Ei hermot kestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt kannattaa laittaa okt-kauppa hetkeksi jäihin, asuntojen hinnat tulevat laskemaan talouslaman myötä.
Vierailija oli 24.6.2020 harvinaisen oikessa. Onnittelut siitä. Pystyit parempaan mitä ns. asiantuntijat.
Nuorilla on käsitys et remontti= pinnat
Tosiassa kallemmait, tärkeimmät remontit talossa ovat lvi ja katto, muu on yhdentekevää.
Muutama rulla tapettia ja pensseli käteen.
Mä sanoisin tuohon vaan, että etkö ymmärtänyt, että tämä talo ei ole uusi. Ja jos se olisi uusi, niin hintaa olisi 200 ke enemmän, uutta kun ei saa vanhan hinnalla. Loppuu se jupina tähän.
Onhan se vähän koomista ja turhaan vie kaikilta aikaa, että jotkut tulevat katsomaan taloa mutta omaansa eivät ole laittaneet edes myyntiin. Tai valitetaan yhden huoneen tapetin väristä, koska onhan se vaikeaa itse tapetoida tai palkata joku. Tai joku homeloukossa asuva tulee kitisemään miten halvalla saman talon saa rakennettua. Mitä ihmettä sitten tarvitsee tulla katsomaan jos ei kiinnosta ostaa? Rakentaa sitten itse tai ostaa kalliimmalla paremman. En ymmärrä ihmisiä, pitäisi saada varmaan joku hillitön kivilinna rantatontilla jollain parilla sadalla..