Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysykää vanhoillislestadiolaiselta uskosta ja tavoista

Vl
06.06.2020 |

Inspiroituneena tuosta romaniketjusta.

Pyrin vastaamaan kaikille, pidetään asiallisena ettei poisteta.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihminen saada synnit anteeksi, jos vl julistaa synninpäästön kirjallisessa muodossa, esim. henkilökohtaisessa kirjeessä tai vaikka tekstiviestissä? Ilmeisesti ainakin viittomakielellä julistettu synninpäästö toimii, ääneen lausutun lisäksi.

Entä, jos synninpäästön sanat on kirjoitettu johonkin yleisesti luettavaksi tarkoitettuun tekstiin? Voiko se silloin toimia? Ilmeisesti ainakin ääneen julistettuna synninpäästön uskotaan toimivan, vaikka se ei olisi henkilökohtaisesti tietylle henkilölle osoitettukaan?

Vierailija
62/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi niin naapurin lestadiolais tyttö kertoi että ”isä ähkii äitiä pyllyyn että, ei tuu uusia siskoja tai veljiä”.

Kysymykset:

1. Onko yleinenkin perhesuunnittelun keino?

2. Onko yleistä että lapset tietää tällaiset asiat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Jeesukseen uskova mutta ei vl saada synnit anteeksi jos vl julistaa ne anteeksi? 

Vierailija
64/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa lestadiolaisten ruokakulttuurista? Omien havaintojeni mukaan ruokaan ei useimmiten panosteta samalla tavalla kuin keskimäärin valtakulttuurissa. Paljon syödään leipää, puuroa, perussoppaa. Uutuuksia tai vaikkapa muiden maiden keittiöitä ei hirveästi kokeilla. Onko tämä havainto mielestäsi totta? Jos on, johtuuko se perhekoon asettamista käytännön rajoitteista vai uskonnosta (mässäily ja ruualla hekumointi syntiä tms)?

Moni lestadiolaisnainen on hoikka. Onko tahallinen laihduttaminen uskonnon mukaan ok? Vai pitääkö hoikkuuden tulla ahkeruudella ja maltillisella elämäntyylillä? Saako lestadiolainen karpata, osapaastota tai laskea kaloreita?

Vierailija
65/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampiin kysymyksiin ehkäisystä: en aio käyttää ehkäisyä. Uskon, että Jumala antaa ne lapset, jotka minulle on tarkoitettu. Emme ajattele, että lasten saaminen tekisi naisesta "synnytyskoneen", eihän synnyttäminen vähennä ihmisen arvoa. Asenteeseeni vaikuttaa varmasti, että olen itse kasvanut isossa perheessä ja tunnen muitakin isoja perheitä, joten tiedän, ettei se ole mitään kaaosta vaan ihan tavallista elämää.

Vierailija
66/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko ihminen saada synnit anteeksi, jos vl julistaa synninpäästön kirjallisessa muodossa, esim. henkilökohtaisessa kirjeessä tai vaikka tekstiviestissä? Ilmeisesti ainakin viittomakielellä julistettu synninpäästö toimii, ääneen lausutun lisäksi.

Entä, jos synninpäästön sanat on kirjoitettu johonkin yleisesti luettavaksi tarkoitettuun tekstiin? Voiko se silloin toimia? Ilmeisesti ainakin ääneen julistettuna synninpäästön uskotaan toimivan, vaikka se ei olisi henkilökohtaisesti tietylle henkilölle osoitettukaan?

En ole aloittaja, mutta tämän tiedän. Enää ei voi. Aiemmin on uskottu, että näin olisi voinut tehdä, mutta enää ei voi. Muutenhan voisi esim. Raamattua lukemalla saada synnit anteeksi, kun Jeesushan kertoo toiselle ryövöreistä ristillä, että hän pääsee paratiisiin Jeesuksen kanssa. Ihminen voisi uskoa tuon esikuvan mukaan myös omat syntinsä anteeksi.

Minua on kiinnostanut, että onko sitten niin, että ne, jotka ovat luulleet, että heidän syntinsä ovat anteeksi saaranatut (tämäkö oli se oikea sanamuoto) ei sitten enää olekaan anteeksiannetut, ja ovat suoraan matkalla helvettiin/ jo helvetissä, koska ovat kuolleet?

Juu, nämä pohdinnat ovat sen tulosta, että nuorempana koin hyvin suurta ahdistusta pelastuksesta ja siitä, että olenkohan nyt kaikkien mielestä oikein pelastunut/uskossa/ottanut Jeesuksen vastaan/ttanut Jeesuksen sydämeeni/onko syntini oikein anteeksi julistetut/tehnyt parannuksen oikein jne. Vuosien kuluessa opin sen, että joka ryhmittymässä on niitä, jotka uskovat uskovien ja kristittyjen yhteyttä toisiin kristittyihin Jeesuksen pelastustyön tähden, ja toisaalta lähes jokaisessa ryhmittymässä on niitä, jotka uskovat vain heidän oman uskonsa oikeaksi.

Vierailija
67/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilpittömän oloisia ja hyviä vastauksia.

Uskovaiset julistavat evankeliumia kaikille ihmisille, ilman ehtoja ja rajoja. Jos joku sanoo että enpäs usko koska uskoin jo toisella tavalla, ja pääsenhän silläkin lailla taivaaseen, niin hankala on siihen kantaa ottaa. Mutta jos ei heti lupaa taivaspaikkaa - ikään kuin me olisimme asiassa viimeinen tuomari - niin syytetään eksklusiivisuudesta. Muuta emme voi kuin julistaa evankeliumia ja rukoilla että Jumala antaa kylvölle kasvun.

PS. Ananiashan se oli joka Saulille saarnasi, ei sinne Pietaria haettu ...

Vierailija
69/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa lestadiolaisten ruokakulttuurista? Omien havaintojeni mukaan ruokaan ei useimmiten panosteta samalla tavalla kuin keskimäärin valtakulttuurissa. Paljon syödään leipää, puuroa, perussoppaa. Uutuuksia tai vaikkapa muiden maiden keittiöitä ei hirveästi kokeilla. Onko tämä havainto mielestäsi totta? Jos on, johtuuko se perhekoon asettamista käytännön rajoitteista vai uskonnosta (mässäily ja ruualla hekumointi syntiä tms)?

Moni lestadiolaisnainen on hoikka. Onko tahallinen laihduttaminen uskonnon mukaan ok? Vai pitääkö hoikkuuden tulla ahkeruudella ja maltillisella elämäntyylillä? Saako lestadiolainen karpata, osapaastota tai laskea kaloreita?

Tuohon ruokakysymykseen vastaan ison perheen äitinä. Kun syöjiä on paljon, suosin sellaisia ruokia, joita on helppo tehdä paljon kerralla. Esim. wokkeja teen silloin kun olen yksin tai jonkun kanssa kahdestaan kotona. Mitään uskontoon liittyviä ruokarajoituksia vanhoillislestadiolaisilla ei minun tietääkseni ole.

Minkään erikoisruokavalion noudattamistakaan ei ole uskonnon nimissä kielletty. Silloin kun itse olin viimeksi suviseuroissa, siellä ei ollut myynnissä mitään muuta vegaanista lämmintä ruokaa kuin maidotonta riisipuuroa. Olen kuullut, että sen jälkeen vegaanius olisi niissä porukoissa lisääntynyt. En tiedä, kuinka hyvin tai huonosti se on suviseuroissa ja muissa kesän isoissa seuroissa huomioitu.

Vierailija
70/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL-vierailija kirjoitti:

Vilpittömän oloisia ja hyviä vastauksia.

Uskovaiset julistavat evankeliumia kaikille ihmisille, ilman ehtoja ja rajoja. Jos joku sanoo että enpäs usko koska uskoin jo toisella tavalla, ja pääsenhän silläkin lailla taivaaseen, niin hankala on siihen kantaa ottaa. Mutta jos ei heti lupaa taivaspaikkaa - ikään kuin me olisimme asiassa viimeinen tuomari - niin syytetään eksklusiivisuudesta. Muuta emme voi kuin julistaa evankeliumia ja rukoilla että Jumala antaa kylvölle kasvun.

PS. Ananiashan se oli joka Saulille saarnasi, ei sinne Pietaria haettu ...

Missä kohtaa Raamattua tämä saarnaaminen tapahtuu?

Kun apt.9: 17-18  puhutaan vain, että Ananias laittoi Paavalin pään päälle kädet, jotta tämä sai näkönsä takaisin ja täyttyisi Pyhällä Hengellä.

Ja siis oikeasti kysyn. Tuon saarnaamisen täytynee olla jossakin, kun kerran te siihen niin uskotte.

Vierailija
71/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamista ja myös pitkää imetystä paheksutaan jossain määrin niiden mahdollisen raskautta ehkäisevän vaikutuksen takia.

Vierailija
72/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl kirjoitti:

Useampiin kysymyksiin ehkäisystä: en aio käyttää ehkäisyä. Uskon, että Jumala antaa ne lapset, jotka minulle on tarkoitettu. Emme ajattele, että lasten saaminen tekisi naisesta "synnytyskoneen", eihän synnyttäminen vähennä ihmisen arvoa. Asenteeseeni vaikuttaa varmasti, että olen itse kasvanut isossa perheessä ja tunnen muitakin isoja perheitä, joten tiedän, ettei se ole mitään kaaosta vaan ihan tavallista elämää.

Koetko siis, että et missään tilanteessa pystyisi käyttämään ehkäisyä?

Entä mitä ajattelet uskonsisaristasi, jotka käyttävät ehkäisyä terveydellisistä syistä?

Vierailija
73/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotko siis ihan vakavissasi, että vain pieni poppoo, joka koostuu vanhoillislestadiolaisista, pelastuu? Ja vaikka kuinka muut tunnustaa kristinuskon uskontunnustuksen, niin he ei pelastu? Miksi Jumala haluaa niin ison määrän ihmisiä Helvettiin ja miksette sitten saarnaa esim. kaduilla huolissanne muiden sieluista?

Vierailija
74/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekevätkö VL:t vahvaa vapaaehtoistyötä sairaaloissa, palvelukodeissa, vanhainkodeissa yms, jotta ihmisillä olisi halutessaan mahdollisuus saada synnit anteeksi ja pelastua ennen kuolemaa?

Entä lähetystyö? Lähes jokainen varmaan on ollut monta vuotta ulkomailla lähetystyössä, koska vain VL:n julistus antaa synnit anteeksi? 

Voiko synnit saada anteeksi, jos julistuksen kuulee radiosta?

Olen kuullut joistakin palvelutaloissa ym. pidetyistä seuroista, mutta en kovin paljon, johtuuko se sitten minusta vai vapaaehtoistyön määrästä, en tiedä. Seuroja pidetään aktiivisesti 18 maassa (googlasin juuri), mutta ei, suurin osa ei ole "montaa vuotta ulkomailla lähetystyössä".

Joku vertasi Jehovan todistajiin ja heidän aktiiviseen julistukseensa: emme yleisesti ajattele, että julistaminen saisi kovin hyvin ihmisiä uskomaan. Pidämme kuitenkin uskoa näkyvillä esimerkiksi omilla elämänvalinnoillamme, mikä voi puhutella enemmän kuin jonkinlainen oviin koputtelu. Seuroihin ja muihin rauhanyhdistysten tapahtumiin voi kuka tahansa tulla.

Synnit voi saada anteeksi ihan mitä tahansa kanavia pitkin (joku toinenkin tätä kysyi). Mutta luulen, että ihmisten on sitä helpompi uskoa synnit anteeksi omalle kohdalle mitä henkilökohtaisempi julistus on. En itse varmasti säilyisi uskomassa vain lukemalla yhä uudelleen valmiiksi kirjoitettua viestiä, evankeliumia (=syntien anteeksiantamista) kuulen perheenjäseniltä ja seurapuheissa.

Vierailija
75/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekevätkö VL:t vahvaa vapaaehtoistyötä sairaaloissa, palvelukodeissa, vanhainkodeissa yms, jotta ihmisillä olisi halutessaan mahdollisuus saada synnit anteeksi ja pelastua ennen kuolemaa?

Entä lähetystyö? Lähes jokainen varmaan on ollut monta vuotta ulkomailla lähetystyössä, koska vain VL:n julistus antaa synnit anteeksi? 

Olen kuullut joistakin palvelutaloissa ym. pidetyistä seuroista, mutta en kovin paljon, johtuuko se sitten minusta vai vapaaehtoistyön määrästä, en tiedä. Seuroja pidetään aktiivisesti 18 maassa (googlasin juuri), mutta ei, suurin osa ei ole "montaa vuotta ulkomailla lähetystyössä".

Joku vertasi Jehovan todistajiin ja heidän aktiiviseen julistukseensa: emme yleisesti ajattele, että julistaminen saisi kovin hyvin ihmisiä uskomaan. Pidämme kuitenkin uskoa näkyvillä esimerkiksi omilla elämänvalinnoillamme, mikä voi puhutella enemmän kuin jonkinlainen oviin koputtelu. Seuroihin ja muihin rauhanyhdistysten tapahtumiin voi kuka tahansa tulla.

Synnit voi saada anteeksi ihan mitä tahansa kanavia pitkin (joku toinenkin tätä kysyi). Mutta luulen, että ihmisten on sitä helpompi uskoa synnit anteeksi omalle kohdalle mitä henkilökohtaisempi julistus on. En itse varmasti säilyisi uskomassa vain lukemalla yhä uudelleen valmiiksi kirjoitettua viestiä, evankeliumia (=syntien anteeksiantamista) kuulen perheenjäseniltä ja seurapuheissa.

Tässäkin ap

Vierailija
76/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä lasketaan uskoviin, kun toisen uskovan saarnaaminen antaa synnit anteeksi?

Kuka saarnasi apostoli Paavalille synnit anteeksi? Hänhän sai näyn Jeesuksesta, ja sai tältä synnit anteeksi?

Entä ne entiset muslimit, jotka ovat saaneet nykypäivänä näyn Jeesuksesta Kristuksesta, ja pyytäneet sitä myötä syntejään anteeksi?

Nämä voivat tuntua saivartelulta, mutta ei ole tarkoitettu siihen. Omalla luonteellani pohtisin moisia, jos olisin VL.

Käytännössä toiset vanhoillislestadiolaiset.

Paavali (Saul) kuuli Jumalan äänen, sokeutui ja vetäytyi kotiinsa rukoilemaan joiksikin päiviksi. Sitten Ananias-niminen mies näki enkelin, joka neuvoi ohjaamaan Pietarin Saulin luo. Niin tehtiin, ja Pietari saarnasi synnit anteeksi.

En oikein tiedä, mistä entisistä muslimeista puhut, mutta yleisesti uskomme, että parannuksen saa seurakunnan kautta, ei sopimalla asioita henkilökohtaisesti Jumalan kanssa.

On tämän tapaisia tullut itselläkin pohdittua.

Missä kohtaa Raamattua Pietari on ohjattu Paavalin luo? He tapasivat kyllä, mutta ei tuossa tilanteessa. Se oli Ananias, jota Jumala kehotti menemään Juudaksen luo, jossa Saul oli. (Saul ei ollut kotonaan, koska hän oli menossa Damaskokseen tuhoamaan kristittyjä.) Ananiasta kehotti Jumala menemään sinne, jotta Saul saisi näkönsä takaisin ja täyttyisi Pyhästä Hengestä. Kun Ananias meni sisälle, niin hän kutsui Saulia heti veljekseen. Mistään syntien anteeksisaarnaamisista ei tuossa Raamatun kohdassa puhuta.

Ihan totta, tässä on asiavirhe. En ollut varma, kummin asia oli, ja muistin, että Pietari haettiin johonkin (ennen sitä hän näki näyn eläimistä, jotka laskettiin taivaalta purjekankaalla ja joita kaikkia annettiin lupa syödä). Mutta se oli sitten jokin muu tapaus.

Vierailija
77/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl kirjoitti:

No eihän synnyttäminen vähennä kenenkään arvoa vaan naista alennetaan siinä, viedään ihmisarvo.

Ja mitään jumalaa ei ole, miesten keksimiä satuja.

Miksi lapsia tehdään niin paljon että niistä ei huolehdita? Meillä oli lestaperheen lapset riesana naapurista. Olisivat istuneet sylissä koko päivän. Äiti vaan väänsi uutta lähes joka vuosi.

Eikä teidän 'jumalanne' annakaan ihmisille älyä jolla saada aikaan tarpeellisia keksintöjä kuten turvallinen ehkäisy? Miksi materia tavarat talot autot kännykät yms kelpaa mutta ehkäisy ei? Sehän on kehitystä ihnisen älyllä. Mutta kun nainenkin saisi sitten olla ihninen.

T.isäni on suuresta lestaperheestä ja yksikään lapsista ei jatkanut sitä

Vierailija
78/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selität tämän tutun Raamatun kohdan: "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että lähetti ainoan poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän."

Hox. Yksikään, joka häneen uskoo. Näitä kohtia on Uusi Testamentti täynnä. Jumalan armo on niin suuri, että Hän todella on luvannut pelastaa kaikki, jotka uskovat häneen. Oli se ihminen sitten katolinen nunna tai ihan tavallinen kirkossa kävijä.

Siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu hänen nimessään, siellä hän on heidän kanssaan. Tämä koskee kaikkia kristittyjä. Ei todellakaan pelkästään vl. Hän on luvannut olla kaikkialla, missä hänen nimessään kokoonnutaan, ja hän pitää lupauksensa.

Vierailija
79/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M1U kirjoitti:

Miksi teillä opetetaan, että vain te pelastutte eivätkä ketkään muut luterilaiset tai kristityt ylipäätään? Mitä mieltä itse olet tästä opillisesta kysymyksestä?

En tietenkään voi mitenkään varmasti tietää, kuka pelastuu ja kuka ei, se ei ole minun päätettävissäni vaan Jumalan. Mutta Raamatussa sanotaan, että on vain yksi kapea tie, jota useimmat eivät kulje. Ja kadotukseen vievä lavea tie, joten kaikki eivät pelastu. Miksi niin on, sitä en tiedä, kuten en tarkkaan sitäkään, miten kapea se kapea tie lopulta on.

Uskon itse, että pelastun tällä uskolla. Jos en uskoisi näin... en välttämättä. Mutta usko on aina henkilökohtainen.

Vierailija
80/97 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ap

Ei voi saada tässä vanhoillislestadiolaisen uskon mukaan. Siitä on ollut juttuja ja artikkeleita Päivämies-lehdessä!!!!!!!!! Ylipäätänsä kirjoitettuna ei voi saada. 

Lisäksi näin keskustelupalstalla ei voi tietää, että näytteleekö joku uskomassa olevaa. Silloinhan syntien anteeksisaarnaaminen ei olisi oikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä