Kysykää vanhoillislestadiolaiselta uskosta ja tavoista
Inspiroituneena tuosta romaniketjusta.
Pyrin vastaamaan kaikille, pidetään asiallisena ettei poisteta.
Kommentit (97)
Miten aiot toimia ehkäisyn kanssa? Tai siis enemmänkin, aiotko tehdä mitään estääksesi jatkuvan raskautumisen?
Tekevätkö VL:t vahvaa vapaaehtoistyötä sairaaloissa, palvelukodeissa, vanhainkodeissa yms, jotta ihmisillä olisi halutessaan mahdollisuus saada synnit anteeksi ja pelastua ennen kuolemaa?
Entä lähetystyö? Lähes jokainen varmaan on ollut monta vuotta ulkomailla lähetystyössä, koska vain VL:n julistus antaa synnit anteeksi?
Voiko synnit saada anteeksi, jos julistuksen kuulee radiosta?
Miksi teillä opetetaan, että vain te pelastutte eivätkä ketkään muut luterilaiset tai kristityt ylipäätään? Mitä mieltä itse olet tästä opillisesta kysymyksestä?
Miksi liikkeen lapset varsinkin pojat ovat niin ilkeitä, valehtelevia ja kiusaavat?
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Ja kerron tähän alkuun itsestäni sen verran, että olen nuori nainen, opiskelija ja sinkku.
En ole vanhoillislestadiolaisuuden asiantuntija enkä edusta meitä kaikkia vaan kerron vain, miten itse ajattelen.
Olisitko valmis etsimään puolison vl-yhteisön ulkopuolelta? Mitä ajattelet siitä, että vl-naisten on vaikeaa löytää uskovaa puolisoa, koska nuorilta vl-miehistä on melkoinen pula?
En olisi valmis, usko on niin tärkeä asia, että haluaisin jakaa sen puolison kanssa. Vaikea uskoa, että säilyisin uskomassa, jos mieheni ei uskoisi kuten minä, ja voisi olla vaikea määritellä, miten lasten kanssa toimitaan, käytettäisiinkö heitä esim. seuroissa. Jos en löydä puolisoa, niin sitten minun ei ole tarkoitus saada sellaista.
Varmaan miesten puute on kipeä asia puolisoa kaipaaville naisille.
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette meikkaa? Edes juhliin. Kauniisiin vaatteisiin kuitenkin voitte pukeutua.
Saako käyttää edes peitevoidetta, jos kasvot on laikukkaat esim couperosasta.
Ajattelemme, että ihminen on sopiva sellaisena miksi on luotu. Sitä en tiedä, miksi raja menee juuri meikkaamisessa, vakiintunut tapa.
Ajattelemme, että omatunnon vastaisesti toimiminen on syntiä. Olen kuullut, että venäläiset uskovaiset yleisesti käyttävät korvakoruja, eikä sitä pidetä mitenkään kovin erityisenä, mutta itse en voisi hyvällä omatunnolla käyttää, koska olen tottunut, ettei käytetä, enkä siksi käytä.
Peitevoiteesta vaikea sanoa, varmasti jotkut käyttävät. En itse oikein voi ajatella käyttäväni, mutta en voi tietää, ajattelisinko eri tavalla, jos ihoni olisi kovin laikukas/sairas.
Miksi te sitten koreilette vaatteilla?
Miksi ette saa katsoa tv,tä, mutta tietokonetta saa käyttää? Tietokoneelta voi katsoa kaikki tv-ohjelmat, sekä käydä vaikka seksipalstoilla. Todella kaksinaismoraalista.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni seurusteli nuorempana pari vuotta vl-miehen kanssa. Mies ei voinut käyttää ehkäisyä, koska uskonto kieltää sen, mutta ei nähnyt ongelmaa siinä, että nainen söi e-pillereitä koska hän ei ollut vl. Miten sinä näet tai tulkitset tämän asian tai ylipäätään suhteet ei-uskoviin.
Jos nainen käyttää ehkäisyä, niin silloinhan pari käyttää ehkäisyä. Eihän se siitä ole kiinni, kumpi jotain konkreettisesti tekee.
Muun muassa tällaisten haasteiden takia en usko, että usko kovin todennäköisesti säilyy, jos puoliso ei ole uskovainen.
Tietenkin sitten, jos molemmat ovat olleet uskomassa tai kumpikaan ei ole ollut silloin, kun suhde on aloitettu, niin jokainen päättää itse, haluaako lapsia. Enkä näe, että siinä tilanteessa kannattaisi erota, lastenkaan takia ja kun avioliittoa pidetään kuitenkin pysyvänä.
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mitä erikoista on vl:ssa verrattuna muihin kristittyihin. Tehän olette myös ev.lut. kirkon jäseniä.
Varmaan se on se, että uskomme, että synnit saa anteeksi, kun toinen uskovainen saarnaa ne anteeksi ja uskoo siihen. Ja kun synnit ovat anteeksi, pelastuu.
Seurakunta on myös tärkeä, usein viitataan siihen, että Jeesus on luvannut olla siellä, missä on kaksi tai useampi uskovaa.
Yleisesti meillä ajatellaan, että usko näkyy myös elämässä. Eli että haluaa ja ei halua tehdä tiettyjä asioita. Vähän niin kuin jos aidosti pitäisi eläimiä yhdenvertaisina ihmisten kanssa, ei haluaisi syödä niiden lihaa.
Joka sunnuntai ev.lut kirkoissa seurakunta lukee synnintunnustuksen ja sen jälkeen pappi julistaa synninpäästön kaikille kerralla. Miten tämä eroaa lestadiolaisten tavasta pyytää ja saada anteeksi.
Ehkäisyn käyttäminen on järkevää. Jos nainen on pelkkä synnytyskone, niin se on todella sairasta. Siis umpisairasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että vanhoillislestadiolaisissa on ihmisiä, puhujiakin, joiden mielestä Vanhoillislestadiolaisten pitäisi erota Ev.Lut. kirkosta ja perustaa oma kirkkokunta.
Jos tämä toteutuisi, kumman valitsisit Lestadiolaisen vai Luterilaisen kirkon?
En usko, että rauhanyhdistysten johtokunta tekisi tällaisesta linjausta, se ei ylipäätänsä tee linjauksia. Enkä mitään sen korkeampaakaan tahoa keksi, joka tekisi. Jokainen toimii omatuntonsa mukaan, itse kuulun ev.lut. kirkkoon.
Toisaalta Yhdysvalloissa meillä on oma kirkkokunta, koska valtakirkko siellä ei hyväksynyt vanhoillislestadiolaisten opetuksia.
Miten suhtaudut ehkäisyn käyttöön?
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että vanhoillislestadiolaisissa on ihmisiä, puhujiakin, joiden mielestä Vanhoillislestadiolaisten pitäisi erota Ev.Lut. kirkosta ja perustaa oma kirkkokunta.
En usko, että rauhanyhdistysten johtokunta tekisi tällaisesta linjausta, se ei ylipäätänsä tee linjauksia. Enkä mitään sen korkeampaakaan tahoa keksi, joka tekisi. Jokainen toimii omatuntonsa mukaan, itse kuulun ev.lut. kirkkoon.
Toisaalta Yhdysvalloissa meillä on oma kirkkokunta, koska valtakirkko siellä ei hyväksynyt vanhoillislestadiolaisten opetuksia.
Tarkennan siis, että johtokunta tekee linjauksia sen tapaisista asioista, millaista toimintaa SRK (Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistys) tekee ja millä varoilla, mutta ei muusta.
Mitä ajattelet helluntalaisista? Heillähän esim. upotuskaste aikuisena on tärkeä kuin myös evankeliointi, kokoukset ovat karismaattisia.
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt pilkkua viilataan, Yhdysvalloissa ei ole valtakirkkoa, jolla olisi verotusoikeus ja joka tarjoaisi lestadiolaisille mukavat puitteet. Ja kuinkas monta vanhoillislestadiolaista onkaan Suomen ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Ja kerron tähän alkuun itsestäni sen verran, että olen nuori nainen, opiskelija ja sinkku.
En ole vanhoillislestadiolaisuuden asiantuntija enkä edusta meitä kaikkia vaan kerron vain, miten itse ajattelen.
Olisitko valmis etsimään puolison vl-yhteisön ulkopuolelta? Mitä ajattelet siitä, että vl-naisten on vaikeaa löytää uskovaa puolisoa, koska nuorilta vl-miehistä on melkoinen pula?
En olisi valmis, usko on niin tärkeä asia, että haluaisin jakaa sen puolison kanssa. Vaikea uskoa, että säilyisin uskomassa, jos mieheni ei uskoisi kuten minä, ja voisi olla vaikea määritellä, miten lasten kanssa toimitaan, käytettäisiinkö heitä esim. seuroissa. Jos en löydä puolisoa, niin sitten minun ei ole tarkoitus saada sellaista.
Varmaan miesten puute on kipeä asia puolisoa kaipaaville naisille.
Tämä siis ap.
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mitä erikoista on vl:ssa verrattuna muihin kristittyihin. Tehän olette myös ev.lut. kirkon jäseniä.
Varmaan se on se, että uskomme, että synnit saa anteeksi, kun toinen uskovainen saarnaa ne anteeksi ja uskoo siihen. Ja kun synnit ovat anteeksi, pelastuu.
Seurakunta on myös tärkeä, usein viitataan siihen, että Jeesus on luvannut olla siellä, missä on kaksi tai useampi uskovaa.
Yleisesti meillä ajatellaan, että usko näkyy myös elämässä. Eli että haluaa ja ei halua tehdä tiettyjä asioita. Vähän niin kuin jos aidosti pitäisi eläimiä yhdenvertaisina ihmisten kanssa, ei haluaisi syödä niiden lihaa.
Miksi kaikista maapallon ihmisistä juuri te olette omasta mielestänne ainoita oikein uskovia?
Oletko muuten naimisissa ja onko sinulla lapsia?
Raamatun mukaan on vain yksi tie, jota kulkemalla pelastuu, ja vain harvat pelastuvat. Puhutaan laveasta tiestä, jota melkein kaikki kulkevat mutta joka vie kadotukseen, ja kapeasta, vaikeakulkuisesta polusta, jonka vain harvat löytävät mutta joka vie pelastukseen.
Ei että ajattelisin, että koko maailmanhistoriassa ainoat oikein uskoneet ihmiset olisivat kuuluneet vanhoillislestadiolaisuus-nimiseen liikkeeseen, joka syntyikin vasta parisataa vuotta sitten. Uskon, että historiassa on ollut monia erinimisiä ryhmiä.
Tuohan ei vastannut millään tavalla kysymykseen eli siihen, miksi juuri te olisitte niitä oikeauskoisia ja kaikki muut kristityt väärässä.
Aina te saman kaavan mukaan vastaatte, että historiassa voi olla elänyt jokin muu samanlainen liike ja että Raamatussa sanotaan jotain, joka ei mitenkään liity juuri lestadiolaisten paremmuuteen tai perustele sitä.
Tuskin kukaan osaa vastata siihen kysymykseen mitenkään aukottomasti. Uskon, että tämä on oikea usko, ja Raamatun mukaan on vain yksi "oikea usko".
Emme usko lestadiolaisten paremmuuteen, samanlaisia ihmisiä olemme kuin kaikki muutkin. Meillä vain on uskomme, eikä se ole mitään omaa ansiota vaan lahja.
Onko siis vain niin, että toisen VL:n julistama anteeksianto antaa synnit anteeksi?
Jos on, niin miksi VL:t eivät kerro asiasta yleisesti ja julkisesti? Onhan se kamalaa, jos sen takia naapurit, ystävät, työkaverit yms joutuvat kadotukseen, kun VL ei kerro kyseistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko suuren perheen ja uskovan puolison?
Tavallaan haluan, tavallaan en. Jumala tietää, miten on parasta, ja antaa puolison ja perheen jos antaa.
Ajattelemme, että ihminen on sopiva sellaisena miksi on luotu. Sitä en tiedä, miksi raja menee juuri meikkaamisessa, vakiintunut tapa.
Ajattelemme, että omatunnon vastaisesti toimiminen on syntiä. Olen kuullut, että venäläiset uskovaiset yleisesti käyttävät korvakoruja, eikä sitä pidetä mitenkään kovin erityisenä, mutta itse en voisi hyvällä omatunnolla käyttää, koska olen tottunut, ettei käytetä, enkä siksi käytä.
Peitevoiteesta vaikea sanoa, varmasti jotkut käyttävät. En itse oikein voi ajatella käyttäväni, mutta en voi tietää, ajattelisinko eri tavalla, jos ihoni olisi kovin laikukas/sairas.