Kysykää vanhoillislestadiolaiselta uskosta ja tavoista
Inspiroituneena tuosta romaniketjusta.
Pyrin vastaamaan kaikille, pidetään asiallisena ettei poisteta.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevätkö VL:t vahvaa vapaaehtoistyötä sairaaloissa, palvelukodeissa, vanhainkodeissa yms, jotta ihmisillä olisi halutessaan mahdollisuus saada synnit anteeksi ja pelastua ennen kuolemaa?
Entä lähetystyö? Lähes jokainen varmaan on ollut monta vuotta ulkomailla lähetystyössä, koska vain VL:n julistus antaa synnit anteeksi?
Voiko synnit saada anteeksi, jos julistuksen kuulee radiosta?
Olen kuullut joistakin palvelutaloissa ym. pidetyistä seuroista, mutta en kovin paljon, johtuuko se sitten minusta vai vapaaehtoistyön määrästä, en tiedä. Seuroja pidetään aktiivisesti 18 maassa (googlasin juuri), mutta ei, suurin osa ei ole "montaa vuotta ulkomailla lähetystyössä".
Joku vertasi Jehovan todistajiin ja heidän aktiiviseen julistukseensa: emme yleisesti ajattele, että julistaminen saisi kovin hyvin ihmisiä uskomaan. Pidämme kuitenkin uskoa näkyvillä esimerkiksi omilla elämänvalinnoillamme, mikä voi puhutella enemmän kuin jonkinlainen oviin koputtelu. Seuroihin ja muihin rauhanyhdistysten tapahtumiin voi kuka tahansa tulla.
Synnit voi saada anteeksi ihan mitä tahansa kanavia pitkin (joku toinenkin tätä kysyi). Mutta luulen, että ihmisten on sitä helpompi uskoa synnit anteeksi omalle kohdalle mitä henkilökohtaisempi julistus on. En itse varmasti säilyisi uskomassa vain lukemalla yhä uudelleen valmiiksi kirjoitettua viestiä, evankeliumia (=syntien anteeksiantamista) kuulen perheenjäseniltä ja seurapuheissa.
En tiedä, mitä tarkoitat elämäntapavalinnoilla. Omat vahemani eivät ole mitään vl- ihmisiä, mutta eroavat vl-ihmisistä lähinnä sillä että eivät todellakaan polta tupakkaa, ja eivät ole hyväksyneet tupakan polttoa meiltä lapsiltakaan. Meillä ei ole meikattu, ei käytetty koruja ( Kulta, hopea, ja timantit tulevat kaivoksista, joissa on lähe orjatyövoima käytössä.), meillä ei ole arvostettu kilpaurheilua, meillä ei ollut lapsena tv:tä, jotta mielikuvitus kasvaisi. Toisaalta meillä kyllä vietiin hyviin elokuviin, teatteriin ja oopperaan.
Monia vastaavia ei juojia, isoja perheitä yms on lähipiirissä koulussa ym. Miten siis ne teidän elämänvalintanne ( paitsi tuo huima tupakan poltto) veisi meitä lähemmäs Jumalaa, kun kukaan vl ei ole puhunut edes niistä valinnoistaan? Vaikka muut puhuisivat omasta vakaumuksestaan, niin olen homannut että vl-ihmiset ovat aina hiljaa. Heidät tunnistaa vl:ksi lähinnä, jos näkee heidän menevän omiin seuroihinsa. Tämänhän sitten näkee vain, jos seisoo siellä seuratalon vieressä.
Toki tuo tupakointi on monesti ollut se, josta on arvannut, että perheessä noudatetaan lestadiolaisten oppeja. En ymmärrä sitä. Tupakka tuhoaa pahemmin kuin alkoholi: Ensinnäkin tupakan poimijat ovat myös lähes yleensä lähes orjamaisissa oloissa töissä. Tupakkaa kun viljellään, niin köyhillä ei ole maa-alaa, jossa viljellä ruokaa. Tupakka tuhoaa polttelijan, ja poltellessa tuhoaa myös lähipiirinsä pyhän hengen temppeliä.
Room. 10: 12-13: Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
Mitä mieltä olet ylläolevasta Raamatun kohdasta? Tähän kuulisin niin mielelläni vastauksen!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette saa katsoa tv,tä, mutta tietokonetta saa käyttää? Tietokoneelta voi katsoa kaikki tv-ohjelmat, sekä käydä vaikka seksipalstoilla. Todella kaksinaismoraalista.
Pidän itse suhtautumista tv:hen jossain määrin muinaisjäänteenä. Suhtautuminen luotiin, kun tv ja videomuotoinen materiaali ylipäätään oli vielä uusi ja marginaalinen juttu, eikä ymmärretty, miten jokapäiväinen osa elämää siitä tulisi. Ajateltiin ehkä sensuuntaisesti, että tv:stä ei tule mitään välttämätöntä mutta tulee paljon pahaa, joten parempi olla ilman.
Nykyisin ymmärretään, että ilman tv:hen verrattavissa olevia asioita (internet ja sen hyvin laaja sisältö) on hyvin vaikea elää, ja niistä voi saada hyvääkin. Ei siis oikein voi eikä kannata mennä helpoimman kautta (olla kokonaan ilman) vaan pitää valikoida, mikä on sopivaa sisältöä ja mikä ei.
Suhtautuminen juuri televisioon on jäänyt niin nihkeäksi varmaan juuri siksi, että tarvittaessa samoja sisältöjä saa tietokoneeltakin, joten mihinpä sitä televisiota tarvisi. Ja tietysti siksikin, ettei se ole ennenkään ollut tapana. Ehkä tv:tä on myös pidetty passivoivana aikasyöppönä, joka vie tilaa muulta elämänsisällöltä. Toki nykyään vastaavia aikasyöppöjä on kaikilla laitteilla internetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekevätkö VL:t vahvaa vapaaehtoistyötä sairaaloissa, palvelukodeissa, vanhainkodeissa yms, jotta ihmisillä olisi halutessaan mahdollisuus saada synnit anteeksi ja pelastua ennen kuolemaa?
Entä lähetystyö? Lähes jokainen varmaan on ollut monta vuotta ulkomailla lähetystyössä, koska vain VL:n julistus antaa synnit anteeksi?
Olen kuullut joistakin palvelutaloissa ym. pidetyistä seuroista, mutta en kovin paljon, johtuuko se sitten minusta vai vapaaehtoistyön määrästä, en tiedä. Seuroja pidetään aktiivisesti 18 maassa (googlasin juuri), mutta ei, suurin osa ei ole "montaa vuotta ulkomailla lähetystyössä".
Joku vertasi Jehovan todistajiin ja heidän aktiiviseen julistukseensa: emme yleisesti ajattele, että julistaminen saisi kovin hyvin ihmisiä uskomaan. Pidämme kuitenkin uskoa näkyvillä esimerkiksi omilla elämänvalinnoillamme, mikä voi puhutella enemmän kuin jonkinlainen oviin koputtelu. Seuroihin ja muihin rauhanyhdistysten tapahtumiin voi kuka tahansa tulla.
Synnit voi saada anteeksi ihan mitä tahansa kanavia pitkin (joku toinenkin tätä kysyi). Mutta luulen, että ihmisten on sitä helpompi uskoa synnit anteeksi omalle kohdalle mitä henkilökohtaisempi julistus on. En itse varmasti säilyisi uskomassa vain lukemalla yhä uudelleen valmiiksi kirjoitettua viestiä, evankeliumia (=syntien anteeksiantamista) kuulen perheenjäseniltä ja seurapuheissa.
Täälläpäin ei todellakaan ole mitään seuroja palvelutaloissa. Ei edes vl:ien yhteystietoja yleisellä seinällä, jossa on monen muun uskon suuntauksien yhteystietoja.
Kuinka moni ei vl tietää sanan Rauhanyhdistys, ja osaa sitä kautta etsiä seurapaikan? Varsinkin kun juuri tuo on sitten se ainoa paikka, jossa sen pelastuksen saa? Todella piilossa on tuo oikea usko.
Elämänvalinnat: tuohan tarkoittaa sitä, että niiden elämänvalintojen pitäisi erota toisista ihmisistä? Miten ne näkyvät esim. työpaikalla?
"Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Room: 10:17.
Jos ette siis julista ja kerro oikeasta uskosta, niin miten tuo uskominen voi syntyä, kun monella ei ole mitään tietoa ei rauhanyhdistyksistä, ei seuroista, ei ylipäätänsä kristinuskosta.
Maita on noin 195, ja ainoan oikean opin seuroja järjestetään 18 maassa. Eikö niitä pitäisi järjestää joka kylässä ja kaupungissa joka ikisessä maassa? Lisäksi jokaisen oikein uskovan tulisi kertoa kaikille kohtaaville ihmisille, että ainoa oikea usko on juuri siellä oikeissa seuroissa?
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttuni seurusteli nuorempana pari vuotta vl-miehen kanssa. Mies ei voinut käyttää ehkäisyä, koska uskonto kieltää sen, mutta ei nähnyt ongelmaa siinä, että nainen söi e-pillereitä koska hän ei ollut vl. Miten sinä näet tai tulkitset tämän asian tai ylipäätään suhteet ei-uskoviin.
Jos nainen käyttää ehkäisyä, niin silloinhan pari käyttää ehkäisyä. Eihän se siitä ole kiinni, kumpi jotain konkreettisesti tekee.
Muun muassa tällaisten haasteiden takia en usko, että usko kovin todennäköisesti säilyy, jos puoliso ei ole uskovainen.
Tietenkin sitten, jos molemmat ovat olleet uskomassa tai kumpikaan ei ole ollut silloin, kun suhde on aloitettu, niin jokainen päättää itse, haluaako lapsia. Enkä näe, että siinä tilanteessa kannattaisi erota, lastenkaan takia ja kun avioliittoa pidetään kuitenkin pysyvänä.
Oletko siis sitä mieltä, että koska minä olen ottanut ehkäisyn käyttöön, olen sillä aiheuttanut epäuskon myös puolisolleni? (Syy ehkäisyn käytölleni ei ole yksinomaan terveydellinen.)
En ole. Eihän toista ihmistä voi estää päättämästä itse. Jos nyt ei puhuta mistään pakottamisesta (jonka voisi tulkita rai.skaukseksikin), joka vasta väärin olisikin.
Enkä ajattele, että mikään teko (oma tai varsinkaan toisen) itsessään "aiheuttaisi epäuskoa", ne vain tekevät uskomisesta vaikeampaa. Ja jos uskoa ei ole, synnin välttäminen ja hyvät teot eivät sitä itsessään tuo.
Kohta loppuu keskusteluaika. Kiitos ap vastauksistasi, ja siitä, että olet ymmärtänyt että jonkun mielestä saivartelukysymykset ovat joillekin se tapa, jolla oikeasti tahtoo ymmärtää. (Varsinkin, jos on nuorena kohdannut tuskaa juuri omasta uskonvalinnastaan yms.) Voisitko jatkaa jonain toisena päivänä?
miksi vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksy naispappeutta ja -puhujia. kuitenkin pyhäkoulujen ja raamattuluokkien opettajiksi naiset kelpaavat siinä missä miehetkin. pyhäkoulujen, raamattuluokkien ja seurojen periaate on kuitenkin kaikissa sama, saarnata Jumalan sanaa, mutta vain seuroihin naiset eivät kelpaa puhujiksi. olen joskus kuullut, että tätä on perusteltu sillä, että Jeesus oli mies, joten miehet ovat sen takia luonnollisesti Jeesuksen seuraajia, mutta eihän se mitään meinaa oikeasti. Entä jos Jeesus olisikin ollut nainen? seurapuhujia pidetään muutenkin Jumalan sanan saattajina, mutta olihan Raamatun tapahtumien aikoihin naisprofeettojakin, ja profeetat olivat tuolloin Jumalan sanan saattajia.
Raamatun mukaan ihminen pelastuu yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden, eikä tekojensa vuoksi. Miksi vanhoillislestadiolaiset eivät sitten ajattele, että esimerkiksi evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluva ihminen pelastuisi kun uskoo Jumalan armoon ja Jeesukseen Kristukseen, mutta sattuu juomaan alkoholipitoista viiniä ja meikkaa. Ps. juotiinhan Raamatun teksteissäkin uskovaisten keskuudessa viiniä
Vierailija kirjoitti:
Vl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ap
Ei voi saada tässä vanhoillislestadiolaisen uskon mukaan. Siitä on ollut juttuja ja artikkeleita Päivämies-lehdessä!!!!!!!!! Ylipäätänsä kirjoitettuna ei voi saada.
Lisäksi näin keskustelupalstalla ei voi tietää, että näytteleekö joku uskomassa olevaa. Silloinhan syntien anteeksisaarnaaminen ei olisi oikea.
Sitähän tuolla kysyttiin, että jos joku vain esittäisi olevansa vl ja olisikin jotain muuta, niin saako synnit silloin anteeksi jne.
San. 3:13-15 "Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon ... eivät mitkään kalleutesi vedä sille vertaa."
noin sanotaan Raamatussa mutta siltikin vanhoillislestadiolaiset kieltävät seurapuheissaan älyn käytön
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiikki/raamattu/raam1.html
vanhoillislestadiolaiset sanovat elävänsä kaidalla tiellä, sillä ainoalla oikealla tavalla uskoa, joka on Raamatusta luettavissa. mutta millä perusteella valitsette sieltä Raamatusta, mikä niistä tavoista on se ainoa oikea?
Vierailija kirjoitti:
miksi vanhoillislestadiolaiset eivät hyväksy naispappeutta ja -puhujia. kuitenkin pyhäkoulujen ja raamattuluokkien opettajiksi naiset kelpaavat siinä missä miehetkin. pyhäkoulujen, raamattuluokkien ja seurojen periaate on kuitenkin kaikissa sama, saarnata Jumalan sanaa, mutta vain seuroihin naiset eivät kelpaa puhujiksi. olen joskus kuullut, että tätä on perusteltu sillä, että Jeesus oli mies, joten miehet ovat sen takia luonnollisesti Jeesuksen seuraajia, mutta eihän se mitään meinaa oikeasti. Entä jos Jeesus olisikin ollut nainen? seurapuhujia pidetään muutenkin Jumalan sanan saattajina, mutta olihan Raamatun tapahtumien aikoihin naisprofeettojakin, ja profeetat olivat tuolloin Jumalan sanan saattajia.
samaa minäki miettinyt. Miks naiset kelpaa saarnaamaan syntejä anteeksi pyhäkouluun ja muihin vastaaviin mutta ei seuroihin
Minua kiinnostaa käytännön asiat. Kun vl-pari menee naimisiin ja alkaa saada lapsia niin tehdäänkö päätökset esim. asunnon hankinnasta tulevaa, valtavaa lapsilaumaa silmälläpitäen. Tyyliin, eteinen on pakko olla iso ja keittiöön pitää mahtua yli 10 hengen ruokapöytä. Pesukoneeksi kannattaa heti hankkia joku jätti-iso eikä autokaan voi olla mikään onneton viiden hengen pikkukosla. Kun hankitaan ekalle vauvalle varusteita, pitää varmaan miettiä, et näitten pitää kestää seuraavat 20 vuotta ja 15 lasta. Ei kannata halvinta mahdollista ostaa.
Toinen kysymys aloittajalle. Tuntuuko turhalta/hassulta opiskella joku tutkinto kun kuitenkin se noin 25 vuotta menee kotiäitinä? Aika monessa ammatissa tuossa ajassa jo tipahtaa kärryiltä. Toki jos vaikka 5-kymppisenä pääsee työelämään niin onhan siinä vielä 15 vuotta aikaa tehdä palkkatyötä.
Asun itse alueella, missä on paljon monilapsisia vl-perheitä. On ihan tunnettu juttu, että näissä perheissä juuri koulunsa aloittaneet vahtii pienempiään ja rippikoulun käyneet polttaa tupakkaa. Varsinkin kesäiltaisin tosi pienetkin lapset (2-7v) hilluu ulkona miltei puoleen yöhön. Onko kyse vaan siitä, että kun on paljon lapsia ja ennenkaikkea aina se yksi vauva, niin ei vaan ehdi vahtia/hoitaa kaikkia lapsia?
Miten oikeasti käy niiden, yleensä naisten, jotka jäävät ilman uskovaa puolisoa? Nuoria miehiä on vähemmän kuin naisia, sillä pojat jättävät liikkeen useammin kuin tytöt.
Jos miestä ei voi etsiä yhteisön ulkopuolelta, on käytännössä pakko elää ilman kumppania. Seksielämä kuuluu vain avioliittoon, joten ankeat ajat on tiedossa näille yli jääneille.
Linkki nettiseuroihin jos jotakuta kiinnostaa. Monella kanavalla nyt tänään. On varaa mistä valita😎
T: toinen vl
Asun itse alueella, jolla lestadiolaisia on vähän, joten minulla ei ole ollut heitä paljoa luokkakavereina, muuten tuttuina kylläkin. Ei minulla ole kokemusta erityisestä ilkeydestä, vaikka ilkeitäkin varmasti on. Koska olemme ihmisiä, koska kaikkiin ryhmiin mahtuu niitä ikävämpiä tapauksia. Ja tiedä sitten vl-valtaisemmista alueista, voisiko olla, että niitä kiusataan, jotka ovat vähemmistössä? Tietenkään sellainen ei ole oikein