MIKSI AMK PÄÄSYKOE POISTETTIIN
Kokeet on tältä vuodelta ohi, saisko keskustelun takaisin?
Kommentit (26)
Kokeen alussa mainittiin, että sen sisältöä ei saa levittää eteenpäin / kopioida / julkaista. Ketjussa alkoi olla ihan suoraan käyty läpi esim. matikantehtäviä ratkaisuineen. Sillä tasolla ei oikein voi kokeesta keskustella rikkomatta sääntöjä. Tää on tämmönen eettinen dilemma ;)
Niinpä. Koe on nyt ohi ja aamun koe oli muutenkin eri kuin iltapäivän koe.
Mielestäni matematiikan osuus oli helpoin, mutta aikaa joka osiossa hurjan vähän. Eettiset kysymykset olivat epäselviä, monessa kohdassa voisi perustella useamman vastauksen olevan oikein. Englannin tekstit tosi vaikeita, äikkä sentään suht ok.
Vierailija kirjoitti:
Kokeen alussa mainittiin, että sen sisältöä ei saa levittää eteenpäin / kopioida / julkaista. Ketjussa alkoi olla ihan suoraan käyty läpi esim. matikantehtäviä ratkaisuineen. Sillä tasolla ei oikein voi kokeesta keskustella rikkomatta sääntöjä. Tää on tämmönen eettinen dilemma ;)
Kokeet on ohi ja tehtävät julkaistaan kuitenkin kohta. Eli ei paljasta kenellekään mitään.
Itse olen aiemmalta koulutukseltani filosofian maisteri luonnontieteelliseltä alalta (maantiede). Nyt hain AMK-opintoihin tekniikan alalle insinööriksi ja yllätyin kokeen vaativuudesta. Tai eiväthän ne tehtävät mitään ylivoimaisen vaikeita olleet, mutta oli niin mahdoton tahti, ettei paljoa ehtinyt miettimään.
Samoin tuo englannin kielen osio yllätti, vaikka olen tottunut lukemaan tiiliskiven kokoista englanninkielistä ammattikirjallisuutta ihan rutiinilla.
Kyllähän tuosta kuitenkin läpi mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeet on ohi ja tehtävät julkaistaan kuitenkin kohta. Eli ei paljasta kenellekään mitään.
Ei tehtäviä koskaan julkaista. Viime vuonna ei saanut tietää edes omia pisteitään per osio.
Miten teillä meni etiikka? Melkein jokaisessa kysymyksessä ainakin kaksi vastausta olisi mielestäni voinut olla oikein, ja arvoin sitten niiden väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä julkaistaan tehtävät ja vastaukset?
Ehkä toisen vaiheen tehtävät on niin samanlaisia että ei saisi näistä käydä keskustelua ennenkuin sekin on ohi.
Tuleeko siis tieto jatkoon pääsystä vasta tuolloin 16.6. vai koska?
https://www.vauva.fi/keskustelu/3727494/amk-valintakoe-2020?page=4
toinenkin ketju amk-valintakokeesta täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tieto, että tehtävät julkaistaan, on peräisin? Viime kevään vastaavan kokeen tehtäviä ei nimittäin julkaistu. Mielestäni ”ne julkaistaan kuitenkin kohta” on vähän köykäinen argumentti, jos kokeen sisällön levittäminen on kielletty :)
Tuleva maanmittausinsinööri kirjoitti:
Itse olen aiemmalta koulutukseltani filosofian maisteri luonnontieteelliseltä alalta (maantiede). Nyt hain AMK-opintoihin tekniikan alalle insinööriksi ja yllätyin kokeen vaativuudesta. Tai eiväthän ne tehtävät mitään ylivoimaisen vaikeita olleet, mutta oli niin mahdoton tahti, ettei paljoa ehtinyt miettimään.
Samoin tuo englannin kielen osio yllätti, vaikka olen tottunut lukemaan tiiliskiven kokoista englanninkielistä ammattikirjallisuutta ihan rutiinilla.
Kyllähän tuosta kuitenkin läpi mennään.
Juu kiireessä tekee virheitä, mittaako se sitten osaamisen tasoa??
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3727494/amk-valintakoe-2020?page=4
toinenkin ketju amk-valintakokeesta täällä
No ei niitä vaivalla väkerrettyjä laskutehtäviä saa enää takaisin kun ne meni sen ketjun mukana.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä meni etiikka? Melkein jokaisessa kysymyksessä ainakin kaksi vastausta olisi mielestäni voinut olla oikein, ja arvoin sitten niiden väliltä.
Mä en taas ymmärrä että miten se saattoi olla niin helppo ja yksiselitteinen. Siksi melkein pelottaa että olen ymmärtänyt jotain väärin kun rallattelin menemään koko osion viidessä minuutissa.
Oliko se nyt varmasti niin, että jokaisesta kysymyksestä piti löytää väittämä, joka ON luonteeltaan eettinen?
Siellähän oli hirveästi sellaisia faktapohjaisia tosiasioita, joita ei voi pitäå luonteeltaan eettisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä että miten se saattoi olla niin helppo ja yksiselitteinen. Siksi melkein pelottaa että olen ymmärtänyt jotain väärin kun rallattelin menemään koko osion viidessä minuutissa.
Oliko se nyt varmasti niin, että jokaisesta kysymyksestä piti löytää väittämä, joka ON luonteeltaan eettinen?
Siellähän oli hirveästi sellaisia faktapohjaisia tosiasioita, joita ei voi pitäå luonteeltaan eettisenä.
Sama täällä. Loppua kohden jo rupesin miettimään, olenko ymmärtänyt jotain väärin.
Kysyisin uudestaan; monta miinuspistettä sai, jos jätti kokonaan ruksaamatta?
Missään en huomannut mainintaa, että tulisi miinuspisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin uudestaan; monta miinuspistettä sai, jos jätti kokonaan ruksaamatta?
Ne vaihtelivat eri osioissa ja myös joidenkin osioiden tehtävien välillä. Esim jossain oli -0.3 pistettä, jossain -0,7 pistettä. En käyttänyt aivokapasiteettiani kokeessa niiden tarkempaan tarkasteluun, joten ei jäänyt mieleen yksityiskohdat. Nolla pistettä tuli jos ruksit ”jätän vastaamatta” -kohdan.
Samaa ihmettelen. Koe oli vaan yhtenä päivänä ja se on nyt kaikilta ohi.