Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?
Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.
Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.
No, jos ap haluaisi välttämättä tehdä kotisiivouksia työkseen, hän voisi perustaa firman ja laskuttaa 40 e/h ja tehdä sellaista laatua kuin haluaa.
Hän tienaisi paremmin jonkun kotisiivousfirman palkkalistoillakin.
Ap, kysy itseltäsi miksi teet p-duunia p-palkalla, kun voisit ihan vaan siivota ja saada vähintään saman rahan ilman turhautumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustustöissä lähtökohta on se, että avustaja avustaa (esim. ruoanlaitossa, siivouksessa), ei tee puolesta.
Ei ole.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…
"Sillä aikaa kun (avustaja) Kimmo paistaa keittiössä pihviä, (toinen avustaja) Janne tiskaa. Olohuoneessa (avustettavat) Raila ja Miika siirtävät pyörätuolinsa television eteen. (Avustaja) Kimmo laittaa Gravity-elokuvan pyörimään."
Tämä huomionkipeä pariskuntahan on malliesimerkki avustajien hyväksikäytöstä, kun avustajat joutuvat käytännössä p.rostituoidun hommiinkin -surkealla korvauksella vaan. Minusta ainakin se, että maksusta, vaikka pienestäkin, osallistuu toisen s.eksielämään, on p.rostituutiota. Mutta sitä nämä kehtaavat vaatia.
Sellainen perusjaottelu työtehtävissä on olemassa, että avustusta on myönnetty joko kodinhoidollisiin tehtäviin tai sitten vapaa-ajan avustamiseen, joka toteutuu lähinnä kodin ulkopuolella. Tätä eivät monet avustettavat tajua, ja avustajat suostuvat sitten siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Itselleni nuo tehtävät ovat ok, mutta ymmärrän niitä, jotka kokevat että työnkuva ei vastaa työsopimusta. Vinkkinä, jos haluat toimia vain vapaa-ajan avustajana niin ota avustettava, joka asuu palvelutalossa. Toinen vinkki-näitä töitä kyllä riittää, joten p. skaa kohtelua työnantajalta ei tarvitse sietää. Jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi (kommunikaatio) asiallisesti työpaikallaan.
Työnantajalla on joka tapauksessa direktiovalta, joten eipä siitä saunanpesusta kovin herkästi kannata kieltäytyä, tai saa varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on joka tapauksessa direktiovalta, joten eipä siitä saunanpesusta kovin herkästi kannata kieltäytyä, tai saa varoituksen.
Kyllä aina voi keskustella, kuuluuko se niihin asioihin, joihin avustus on myönnetty. Voi keskustella vaikka avustustunnit myöntäneen sosiaalityöntekijän kanssa kaikki yhdessä.
Itse olin nuorempana vapaa-ajan avustajana, ja se oli oikein mukavaa hommaa. Käytiin uimassa, leffassa, koiran kanssa lenkillä ja kaikkea muuta vastaavaa.
25-vuotiaana edellisen työn loputtua otin vastaan henkilökohtaisen avustajan 40h/vko työn, vaikka palkka ei kovin hyvä ole, mutta työmatka hoitui pyörällä ja avustettava vaikutti mukavalta.
Todellisuudessa hoidin 300 neliön talon siivouksen ja pihan, kaiken ruuanlaiton ja kaupassa käynnin, niin ikkunoiden kuin koiran pesemisen kuin halkojen hakkuut. Rouvan mies oli firmansa myynyt, joten eleli vapaa herrana/omaishoitajana. Aikuiset lapset myös asuivat kotona, joiden jäljet sai yhtä lailla siivota. Piti leipoa miehen 50v juhliin kaikki tarjoilut ja siinä välissä kuskata rouvaa kynsien laittoon ja fysioterapiaan.
Rouvalla oli etenevä sairaus, minkä takia oli täysiaikaisen avustajan saanut, mutta ei varsinaisesti avustajaa tarvinnut vielä siinä vaiheessa sairauttaan.
10kk jaksoin juosta joka työpäivä pää kolmantena jalkana, sitten loppui jaksaminen. Jälkikäteen olen tajunnut, ettei minun olisi todellakaan tarvinnut sitä kaikkea tehdä, passata rouvan lisäksi miestä ja aikuisia lapsia. Uskoisin, että ennen sairastumistaan ei ole rouva tuota kaikkea itse edes tehnyt, miten olisi ehtinytkään oman työpäivän lisäksi.
Puolisoni tekee henkilökohtaisen avustajan töitä ja olen ihmetellyt, mitä kaikkea hän kiltteyttään suostuu tekemään. Viimeksi kävi pesemässä ikkunat avustettavan kesämökillä. Toinen puoli asiaa on se, että muutamilla on monta avustajaa. Sitten soitetaan illalla, että huomenna ei tarvitse tulla, kun X vie sinne ja tänne, koska on kaunis ilma. Kyllä yleensä työvuorot pitää olla tiedossa viikkoa ennen eikä avustajan pestiin kuulu siivous, ellei tästä ole erikseen sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aina voi keskustella, kuuluuko se niihin asioihin, joihin avustus on myönnetty. Voi keskustella vaikka avustustunnit myöntäneen sosiaalityöntekijän kanssa kaikki yhdessä.
Jep. Tunteja myönnettäessä vaikeavammaisen henkilön tulee ymmärtää, mihin tarkoitukseen hänelle avustustunteja on myönnetty. Nämä asiat pitää kirjata ylös mielellään sekä päätökseen että palvelusuunnitelmaan. Muihin asioihin avustajaa ei voi käyttää, vaikka avustettava toimisikin työnantajana.
Suurin osa vammaispalvelun työntekijöistä toivoo, että työnantajamallista luovuttaisiin. Liian moni avustettavista käyttää avustajaa aivan väärin. Sitten haetaan lisätunteja kun aika ei riitäkään niihin tehtäviin, mihin avustaja on alunperin myönnetykin. Avustajat ovat myös usein todella ikävällä tavalla avustettavien "armoilla" ja tietämättömiä sekä oikeuksistaan että velvollisuuksistaan työntekijänä. Toisaalta taas joskus työnantajana toimiva avustettava voi joutua hyväksikäytetyksi, useimmiten taloudellisesti mutta jopa seksuaaliseen hyväksikäyttöönkin olen ikävä kyllä törmännyt urani aikana.
Toki on niitäkin avustaja/avustettava-tapauksia, joissa kaikki toimii erinomaisen hyvin. Kuitenkin nuo riskit ja haitat mielestäni ovat suuremmat kuin järjestelmän edut. Esim. palveluntuottajamalli tai palveluseteli on mielestäni paljon luotettavampi, turvallisempi ja eettisesti kestävämpi tapa järjestää henkilökohtainen apu.
Vammaispalvelulaissa kuitenkin on määritelty tuo työnantajamalli, ja kunnissa halutaan usein sitä suosia koska se tulee päällisin puolin kunnalle halvemmaksi. Kuitenkin jos päätöksiä ja niiden toteutumista lähdettäisiin perkaamaan kunnolla ja sitten suhteuttamaan kustannuksiin, lopputulos voisi olla aivan toinen.
Itse mietin todella tarkkaan päätöksiä tehdessäni sekä minkä verran tunteja myönnän ja mihin että millä tavalla palvelu on missäkin tapauksessa syytä toteuttaa. Työnantajamallissa on niin paljon ongelmia sekä avustajan että avustettavan näkökulmasta. Joskus on tullut esimiesten taholta sanomista siitä, että käytän "liikaa" palveluntuottajamallia. En kuitenkaan ole valmis työtapaani muuttamaan, koska palveluntarpeen pitää aina olla palveluiden asiallisen järjestämisen ja toteutumisen lähtökohta. Ja kuten totesin, monet säästöt ovat uskoakseni näennäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustustöissä lähtökohta on se, että avustaja avustaa (esim. ruoanlaitossa, siivouksessa), ei tee puolesta.
Ei ole.
"Sillä aikaa kun (avustaja) Kimmo paistaa keittiössä pihviä, (toinen avustaja) Janne tiskaa. Olohuoneessa (avustettavat) Raila ja Miika siirtävät pyörätuolinsa television eteen. (Avustaja) Kimmo laittaa Gravity-elokuvan pyörimään."Tämä huomionkipeä pariskuntahan on malliesimerkki avustajien hyväksikäytöstä, kun avustajat joutuvat käytännössä p.rostituoidun hommiinkin -surkealla korvauksella vaan. Minusta ainakin se, että maksusta, vaikka pienestäkin, osallistuu toisen s.eksielämään, on p.rostituutiota. Mutta sitä nämä kehtaavat vaatia.
Eikö sinun mielestäsi kaikilla ole oikeus seksielämään jos löytyy toinen samaa haluava? Ketäänhän ei siihen seksiaktiin pakoteta avustamaan, mutta on ihana että on löytynyt avustajia jotka ymmärtävät sen että se on toisten elämää.
Miten tuollaisen avustajan saa? Mäkin haluan kuntalaisten piikkiin siivoojan!
Tehtävä työhän riippuu aina työsopimuksesta. Kun itse tein henkilökohtaisen avustajan töitä, työnkuvaani ei oltu erikseen määritelty ja teinkin monipuolisesti kaikkia kodinhoitoon liittyviä tehtäviä niiden perusavustustoimien lisäksi (siirtymisissä, pukemisessa, peseytymisessä yms. avustaminen). Asiakkaani oli pyörätuolissa ja ei juuri siivoamiseen tms. kyennyt, joten ajatus yhdessätekemisestä ei ainakaan omaan työsuhteeseen istunut.
Itse ajattelen, että on asiakkaan asia miten hän haluaa avustajatunnit hyödyntää. Jos käyttää sen kodinhoidon perusjuttuihin, niin sitten niin. Kunhan työ ja siihen mitoitettu aika täsmäävät ja avustamiseen liittyvät tehtävät ovat normaalia arkipuuhaa en itse asiasta valittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen etenevä vamma tai sairaus. Ts. tulee olla vaikeavammainen.
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/henk…
Vierailija kirjoitti:
Työsuhde on kaupunkiin, ei avustettavaan.
Onpa mulla käynyt käsittämättömän hyvä tuuri, ihana ja mukava avustettava jonka kanssa viihdytään hyvin yhdessä ja tehdään kaikkea kivaa, toki myös siivoan, teen ruokaa ym. ja autan esim. tietokonejutuissa, ja pihatöissä, käydään yhdessä kaupassa ym. mutta en todellakaan ole kärsinyt mitenkään, en tiedä teenkö nyt jotain ihan muuta mitä mun työkseni kuuluisi tehdä, mutta on kyllä mun elämäni kivoin työ, vaikka olen kaikenlaista tehnyt. Palkka ei tietenkään ole mitenkään hyvä, mutta mä olen tyytyväinen ja niin on mun avustettavakin. :)Mun mielestä on nykyisin kiva mennä töihin, ennen ei oo ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuhde on kaupunkiin, ei avustettavaan.
Näissä on eri malleja. Itselläni nimenomaan avustettava oli työnantaja.
Olen nyt toista kesää avustajan hommissa.
Siihen olen vetänyt rajan, että kaikkea muuta voin tehdä, mutta ilman kumia en suostu.
Sen verran sosiaalipsykologiaa ja geriatriaa olen lukenut, että ymmärrän avustettavalla olevat luonnolliset tarpeet, mutta suojaamattomaan toimintaan en rupea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
"Sillä aikaa kun (avustaja) Kimmo paistaa keittiössä pihviä, (toinen avustaja) Janne tiskaa. Olohuoneessa (avustettavat) Raila ja Miika siirtävät pyörätuolinsa television eteen. (Avustaja) Kimmo laittaa Gravity-elokuvan pyörimään."Tämä huomionkipeä pariskuntahan on malliesimerkki avustajien hyväksikäytöstä, kun avustajat joutuvat käytännössä p.rostituoidun hommiinkin -surkealla korvauksella vaan. Minusta ainakin se, että maksusta, vaikka pienestäkin, osallistuu toisen s.eksielämään, on p.rostituutiota. Mutta sitä nämä kehtaavat vaatia.
Eivät kehtaa vaatia. Eivät ota kaikkien avustajien kanssa koko asiaa edes puheeksi. Vain joidenkin kanssa ottavat puheeksi, siten että kysyvät, sopisiko avustajalle sellainen avustaminen. Jos ei sovi, niin ei sovi. Joillekin avustajille sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ampua sinulta polvet paskaksi milloin vain haluat.
Lopeta nyt se ESn lipitys ja sulje se CS, ja mene nukkumaan. Huomenna koulupäivä.
Minä olen suoraan sanottuna sitä mieltä, että jos ei pärjää omillaan perusjutuissa, kuten siivoamisessa ja ruoanlaitossa, kuuluu palveluasumisen piiriin.
Toimiikohan tuo yritys ihan lainmukaisesti?