Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?

Vierailija
03.06.2020 |

Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.

Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisen avustajan idea on avustaa avustettavaa tekemään asioita ihan itse, ei piikomaan samaan aikaan kun avustettava liihottelee kaupungilla. Avustettava käyttää yhteiskunnan rahoja tuossa törkeästi väärin. 

Vierailija
22/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten avustajat, ettei esim. ikkunoiden ja saunojen pesut kuulu avustajalle. Ne on suursiivouksia ja siivouspalvelutkin veloittavat niistä isomman hinnan. Näitäkin yritetään avustajalla teettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa sitten avustajat, ettei esim. ikkunoiden ja saunojen pesut kuulu avustajalle. Ne on suursiivouksia ja siivouspalvelutkin veloittavat niistä isomman hinnan. Näitäkin yritetään avustajalla teettää.

Ja monet varmasti tekevät tyhmyyksissään.

Vierailija
24/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä puolesi ap.

Vierailija
25/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustustöissä lähtökohta on se, että avustaja avustaa (esim. ruoanlaitossa, siivouksessa), ei tee puolesta.

Ei ole.

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/olisi_kiva_joskus_v…

"Sillä aikaa kun (avustaja) Kimmo paistaa keittiössä pihviä, (toinen avustaja) Janne tiskaa. Olohuoneessa (avustettavat) Raila ja Miika siirtävät pyörätuolinsa television eteen. (Avustaja) Kimmo laittaa Gravity-elokuvan pyörimään."

Vierailija
26/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluvat avustajan tehtäviin. Moni vammaton ihminen pesee ikkunat ja saunan itse, ei siihen ammattisiivoojia palkata. Näin ollen avustaja pesee vaikeavammaisen ikkunat ja saunan.

Vierailija
27/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluvat avustajan tehtäviin. Moni vammaton ihminen pesee ikkunat ja saunan itse, ei siihen ammattisiivoojia palkata. Näin ollen avustaja pesee vaikeavammaisen ikkunat ja saunan.

Ei kuulu avustajalle. Nuo työt eivät kuulu ylläpitosiivoukseen vaan suursiivoukseen. Otapa yhteyttä kuntaasi ja kysy vähän faktoja.

Kyllähän moni korjaa veneen, vaihtaa autoon renkaat, korjaa katon jne., mutta avustaja Ei niitä tee.

Vierailija
28/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys kunnan vammaispalvelun sosiaalityöntekijäån. Yhteiskunta maksaa viime kädessä palkkasi, vaikka avustettavasi onkin työnantajasi. Hän selvästi väärinkäyttää hänelle myönnettyä palvelua.

Usko pois, me vammaispalveluissa puutumme enemmän kuin mielellämme näihin väärinkäytöksiin. Mutta jos kukaan ei meille niistä kerro, emme pysty niin tekemään. Henkilökohtaista apua valitettavasti väärinkäytetään paljon, ja laskun maksavat kuntalaiset.

T. Vammaispalvelun sostt

Vierailija
29/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan orjatyötä ja koiran hommaa. 

Vierailija
30/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu avustajalle. Nuo työt eivät kuulu ylläpitosiivoukseen vaan suursiivoukseen. Otapa yhteyttä kuntaasi ja kysy vähän faktoja.

Kyllähän moni korjaa veneen, vaihtaa autoon renkaat, korjaa katon jne., mutta avustaja Ei niitä tee.

Eivät kuulu ylläpitosiivoukseen vaan perussiivoukseen, ja näin ollen kuuluvat avustajan tehtäviin.

Vierailija
31/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia töitä ap muuten tekee avustettavalle? Ainoastaan siivosta koko työpäivä ma-pe?

Vierailija
32/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia töitä ap muuten tekee avustettavalle? Ainoastaan siivosta koko työpäivä ma-pe?

Työpäiväni ma-pe 30 tuntia/viikko. Tästä ajasta viikosta riippuen n. 20-25 tuntia siivousta (luen kyllä siivoukseen myös pyykkäyksen). Siivouksen lisäksi käyn toisinaan vaate- ja sisustuskaupoissa (yleensä palautuksia viemässä), silloin tällöin ruokakaupassa, joskus kokkaan. Toisinaan vien avustettavaa hoitoihin, toisinaan ajaa niihin itse (fysioterapia tms.). Avustettavan puoliso terve, töissä käyvä ihminen.

Vierailija
33/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kuulu ylläpitosiivoukseen vaan perussiivoukseen, ja näin ollen kuuluvat avustajan tehtäviin.

Ei kuulu perussiivous avustajalle. Hyvänen aika, täällähän teetetään selkeästi liikaa avustajilla. Miksi te avustajat ette ota selvää työstänne?

Veronmaksajat maksavat nämä viulut.

Vierailija
34/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ilmoitus taholle, joka on myöntänyt varat henkilökohtaisen avustajan palkkaamiseen. Avustettavaa ei maksa itse, vaikka häntä kutsuttaisiin työnantajaksi ja hän hyväksikäyttää systeemiä, jos kykenee tekemään itse jotain mihin on saanut avustajan, kuten että liikkuu kaupungilla ilman avustajaa.

Vierailija
35/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt kannattaa muistaa, että tähän asiaan ei yksiselitteistä vastausta voi antaa. Yleensä suursiivoukset, ikkunanpesut ym. itsenäisesti tehtävät kotityöt ei avustajalle kuulu, tai korkeintaan hän tosiaan vain avustaa näissä työtehtävässä, mutta on myös poikkeustapauksia jossa nämä kuuluvat avustajan työhön. Mutta tietty nämä poikkeustapaukset ovat harvemmassa ja tällöin avustettavan vamman aste on oltava sellainen että hän ei todellakaan itse kys. asioita kykene tekemään ja vammaiselle on myönnetty henkilökohtaisen avun tunteja näihin töihin. Tämän perusteella en siis todellakaan usko että AP.n tilanteessa mennään asiallisella linjalla kun kodin ulkopuolisen asioinnin tunteja käytetään siihen että avustaja toimii koko perheen piikana.

Olen itse työskennellyt avustajana ja tutuistakin useampi, ja sillä perusteella mitä itse olen kokenut ja muista kuullut, olen sitä mieltä että henkilökohtaisen avun työnantajamalli pitäisi lopettaa kokonaan. Tämä ihan siitä syystä, että harva vammainen oikeasti osaa toimia työnantajana, pystyy puuttumaan mahdollisiin työyhteisön konfliktitilanteisiin, hoitaa työnantajan velvoitteet kunnolla. Yms. Henkilökohtaista apua käytetään paljolti väärin, juurikin tähän että avustettava teettää avustajalla työt kokonaan, eikä niin että avustaja avustaisi vaan. Toinen on se, että avustajat ovat todella heikoilla. Kun vammainen henkilö on työnantaja, on turha yrittää soitella kuntaan/kaupungille apua ongelmatilanteissa saadakseen kun aina törmää seinään nimeltä vaitiolovelvollisuus. Vaikka palkkarahat tulevatkin periaatteessa kaupungilta/kunnalta, ne kuitenkin kierrätetään niin että ne maksetaan ensin etuutena vammaiselle itselleen, joka sitten työnantajana maksaa palkan avustajilleen. Näin rahoittaja pesee kätensä kaikesta vastuusta, mutta samalla etuus altistuu härskille väärinkäytön mahdollisuudella ja avustajat työryhmänä ovat aivan heitteillä. Monin paikoin avustaja ei edes tiedä, mihin tarkoitukseen henkilökohtaisen avun tunteja myönnetään, kun avustustarve on eritelty vammaisen omassa, henkilökohtaisessa palvelusuunnitelmassa.

Olisi paljon järkevämpää, että taho joka palkan loppuviimein maksaa, olisi myös avustajien työnantaja. Tällöin jos työssä tulee ongelmaa (kuten esim. AP.n tapauksessa), olisi selkeää soittaa "ulkopuoliselle" työnantajalle eli sinne kaupungille/kuntaan. Henkilökohtaisia avustajia tarvitaan, ja totta kai osa vammaisista kykenee nykyiselläänkin työnantajan roolissa toimimaan, mutta heille ei olisi mitään haittaa siitä että työnantajavelvoite heiltä otettaisiin pois. Toki tästä alkuun olisi varmasti lisäkustannuksia kun jouduttaisiin palkkaamaan lisää sosiaaliohjaajia/sosiaalityöntekijöitä asioita hoitamaan, mutta muutos varmasti maksaisi itsensä takaisin melko nopeaan kun väärinkäyttömahdollisuus jäisi pois.

Nykyisellään henkilökohtaisen avun työnantajamalli on palvelun maksajan kannalta kuin hölmöläisten peitonjatkamista; hölmölässä kun huomattiin että peitto on liian lyhyt ja varpaat jää paljaiksi, pätkäistiin pala peiton yläpäästä ja ommeltiin jalkopäähän. Ihan yhtä fiksua toimintaa, kuin säästää laittamalla vammainen työnantajaksi, mutta todellisuudessa maksaa etuuksia liikaa/turhaan kun niiden käyttöä ei sitten käytännössä valvo kukaan.

Vierailija
36/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikkunanpesu kuuluu avustajan työhön ainakin yrityksessä (välittää avustajia), jossa itse olen. Myös siivous niin, että avustettava ei ota osaa millään tavalla. 

Kammottavinta työtä, jota ikinä olen tehnyt ja syy tähän ei todellakaan ole työtehtävät itsessään.

Vierailija
37/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas osassa kommentteja loistaa tämä itse itsensä nimittänyt herrasväki, jonka mielestä heidän määrittelemissään ns. paskaduuneissa (henk. koht. avustajat, hoitajat jne.) pitää tehdä ihan mitä vaan käsketään tai kehdataan vaatia, koska "palkan saatte koko ajalta kuitenkin", vaikka nämä ihmiset itse olisivat varmaan aivan suunnattoman pöyristyneitä jos joutuisivat omalla työpaikallaan esim. pesemään ikkunoita. Miksi ette saman tien siellä toimistossanne luuttua lattioita tai pese niitä ikkunoita? Teidät on sinne palkattu töihin ja palkka juoksee. 

Henkilökohtainen avusta palkataan avustamaan ihmistä suoriutumaan omista päivittäisistä toimistaan, ei piiaksi tai siivoojaksi. Mikäli olet sitä mieltä että voit palkata jonkun paskalla liksalla "henkilökohtaiseksi avustajaksi" ja sitten vaikka teettää kattoremonttisi hänellä niin voit esim. haistaa v*ttu.

Vierailija
38/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas osassa kommentteja loistaa tämä itse itsensä nimittänyt herrasväki, jonka mielestä heidän määrittelemissään ns. paskaduuneissa (henk. koht. avustajat, hoitajat jne.) pitää tehdä ihan mitä vaan käsketään tai kehdataan vaatia, koska "palkan saatte koko ajalta kuitenkin", vaikka nämä ihmiset itse olisivat varmaan aivan suunnattoman pöyristyneitä jos joutuisivat omalla työpaikallaan esim. pesemään ikkunoita. Miksi ette saman tien siellä toimistossanne luuttua lattioita tai pese niitä ikkunoita? Teidät on sinne palkattu töihin ja palkka juoksee. 

Henkilökohtainen avusta palkataan avustamaan ihmistä suoriutumaan omista päivittäisistä toimistaan, ei piiaksi tai siivoojaksi. Mikäli olet sitä mieltä että voit palkata jonkun paskalla liksalla "henkilökohtaiseksi avustajaksi" ja sitten vaikka teettää kattoremonttisi hänellä niin voit esim. haistaa v*ttu.

Aika monessa työssä kyllä joutuu hakemaan paketteja, korjaamaan kokouskahvituksia sun muuta ihan itse. Itse ainakin oikein tyytyväisenä teen näitä tarvittaessa 3500€ palkallani..

Vierailija
39/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai hieman avustettavasta. Esim. yksin asuva pyörätuolin käyttäjä, jolla kädetkään eivät toimi kunnolla, eikä yksin selviä siivouksesta eikä ruoanlaitosta.

Vierailija
40/238 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.

Henkilökohtainen avustaja ei ole perheen avustaja. Avustajaa ei myöskään oteta. Vammaispalvelulain mukaan avustajatunteja myönnetään yhdelle henkilölle jonkin vamman tai sairauden aiheuttaman tarpeen perusteella. Yhdessä tekemisellä tavoitellaan toimntakyvyn ylläpitoa. Tässä mielessä puolesta tekemisessä ei siis ole mitään järkeä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan