Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?

Vierailija
03.06.2020 |

Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.

Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että työhaastattelussa puhuivat tarvitsevansa apua liikkumiseen kodin ulkopuolella? Tuon siivouksen olisi pitänyt Ulla ilmi työhaastattelussa. Mikset sano, että sovittiin muusta, ei tästä.

Vierailija
202/238 |
23.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja menee siinä minne sinä asetat sen. Eli älä kuluta itseäsi loppuun hullujen kanssa.

Vierailija
204/238 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita Kelalle ! Ei sinun tuýö ole siivota . Siis tämä ihminen käyttää hyväksi ja ottaa toiselta tarvivalta paikan. Itse lopetin eräällä joka orjan tavoin pakotti minut siivoamaan joka päivä. Ei ollut edes tarpeellista. 

Joo pitää olla selkeä työsopimus ja siinä työtehtävät tai sitten ei ole laillinen työ.

Vierailija
205/238 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat nyt hyvinvointialueen vastuulla (siis maksettavina). Hyvis säästää. Nyt voisi katsoa nämä avustaja-asiatkin. Kuuluuko piskin "lenkitys" töihin? Olen lenkittänyt yhtä ja hakenut toiseen, jossa myös oli piski ulkoilu oli avustajan työ. Tuossa hakemassani paikassa piti imuroida joka päivä, kun avustettava oli astmaatikko.

Siivon ylläpito kuuluu töihin, muttei siivous. Olen pessyt ikkunoita ja siivonnut kaihtimia, kun töitä ei siinä paikassa niin hirveästi ollut.

Avustajan lisäksi näitä "pomoja" viedään taksiseteleillä kaljalle tai muihin harrastuksiin. Apuvälineitä saa kai ilmaiseksi eikä niitä siksi viitsitä palauttaa. Yhdellä on hoitosänky, jota ei kai ole käytetty sen jälkeen, kun sai uuden!

Yhtä aikovat nyt laittaa hoivakotiin, muttei hän tahdo sinne. Palkkaa maksetaan 12h/vrk lisineen. Ei siis kannata sanoa, että avustaja tulee halvemmaksi.

Yhdessä haastattelussa sanoi iäkäs rouva, että rehellisyys on tärkeää. En sano vastaan, mutta hänen ilmoituksensa ei ollut rehellinen; hän tahtoi avustajan kuskaavan häntä ainakin kerran viikossa.

Tällä hetkellä en ole avustajana.

Vierailija
206/238 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan asuntoani ehkä tunnin viikossa. Se riittää pitämään asunnon siistinä.

Vierailija
207/238 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustustöissä lähtökohta on se, että avustaja avustaa (esim. ruoanlaitossa, siivouksessa), ei tee puolesta.

Palkka tulee aina kaupungilta. Kaupungin työt on yleensä tosi huonopalkkaisia.

Vierailija
208/238 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat nyt hyvinvointialueen vastuulla (siis maksettavina). Hyvis säästää. Nyt voisi katsoa nämä avustaja-asiatkin. Kuuluuko piskin "lenkitys" töihin? Olen lenkittänyt yhtä ja hakenut toiseen, jossa myös oli piski ulkoilu oli avustajan työ. Tuossa hakemassani paikassa piti imuroida joka päivä, kun avustettava oli astmaatikko.

Siivon ylläpito kuuluu töihin, muttei siivous. Olen pessyt ikkunoita ja siivonnut kaihtimia, kun töitä ei siinä paikassa niin hirveästi ollut.

Avustajan lisäksi näitä "pomoja" viedään taksiseteleillä kaljalle tai muihin harrastuksiin. Apuvälineitä saa kai ilmaiseksi eikä niitä siksi viitsitä palauttaa. Yhdellä on hoitosänky, jota ei kai ole käytetty sen jälkeen, kun sai uuden!

Yhtä aikovat nyt laittaa hoivakotiin, muttei hän tahdo sinne. Palkkaa maksetaan 12h/vrk lisineen. Ei siis kannata sanoa, että avustaja tulee halvemmaksi.

Yhdessä haastattelussa sanoi iäkäs rouva, että re

En enää ikinä tee avustajan töitä, että turha yrittääkään!

Vierailija
209/238 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä haastattelussa sanoi iäkäs rouva, että re

Olen viimeksi ollut avustajana 15 vuotta sitten ja takaisin en enää tule! Sitäpaitsi palkka oli niin surkea, että oli pakko tehdä kahta työtä yhtäaikaa ja yöunet jäi kahteen tuntiin per yö.

Vierailija
210/238 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu avustajalla todellakin itse olen aina ollut myös mukana en makaa homeessa vaan meillä hauska huumori lentää. Avustaja on vaan se jonka käsiä käytän olen ollu autokolarissa käsissä paha kipu

Vierailija
211/238 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki siivotaan mitä avustettava tekisi ilman vammaa esim. Lattia viemärit. Silitin lakanat viime kerralla mitä oli pyykistä tullut 

Vierailija
212/238 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan tällaisia avustuksia valtio maksaa turhaan ihmisille, jotka eivät niitä oikeasti tarvitse!!!

Liian leväperäisesti jaellaan tukia.

Vierailija
213/238 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja

Näinhän se nimenomaan on. Ja muutakin negatiivista alalla esiintyy, kuten työnantajan omaisten alituista puuttumista työsuhteeseen, heidän vaatimuksiaan ja jopa yhteydenottoja avustajalle. Kaikenlaisia kokemuksia löytyy ainakin itseltä.

Hyvin vähän mitään mukavia työnanantajakokemuksia tällä alalla on, kun muita avustajia kuuntelee ja tutkailee omaa uraansa. Mutta jos on varaa vaihtaa toiseen paikkaan, niin kannattaa yrittää vaihtamista. Jospa vaikka joku toinen työnantaja olisi edes vähän parempi.

Voi myös koittaa ottaa yhteyttä siihen henkilöön, joka hoitelee näitä avustaja-työnantaja-työsuhteita ja kertoa hänelle, jos ei työnantaja (tai hänen omaisensa) pysy lestissään.

Vierailija
214/238 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonkohan tällaisia avustuksia valtio maksaa turhaan ihmisille, jotka eivät niitä oikeasti tarvitse!!!

Työnantajina on myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikeasti mitään henkilökohtaista avustamista tarvitse, vaan enemmänkin siivoojaa. Eli siivouspalvelun työntekijä olisi oikeampi auttaja näille. Ne työnantajat taas, jotka haluavat lähinnä seuralaisen omiin menoihinsa, voisivat hyvin saada apunsa vaikka SPR:n ystäväpalvelun kautta. Mutta toistaiseksi henkilökohtaisen avustajan saa tämmöisiin hommiin.

Oma kantani on, että avustajan työtehtävät ovat liian laaja-alaisia. Nyt olemme tarpeen mukaan hoitajia, siivoojia, kokkeja, seuralaisia, lääkkeenantajia, ulkoiluttajia, kylvettäjiä, kampaajia jne.

Vierailija
215/238 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä turhia on tullut vastaan, mm. vammainen, joka osaa ja pystyy kokkailemaan itsenäisesti, mutta vaatii avustajan ollessa paikalla valmiin ruoan tarjoiltuna eteensä. Mistä tiedän, että kykenee valmistamaan itse ruokansa? Koska hän kertoi siitä itse ja on 16h vuorokaudessa ilman kokkailevaa avustajaa, jona aikana valmistaa tai vähintään lämmittää ruokansa hellalla (ei lämmitä mikrossa).

En valita minulle kuulumattomista töistä, koska puuhaillessa menee aika nopeammin ja pääsen työt tehtyäni kotiin. Olen mieluusti apuna avustettavilleni monin tavoin, jos he ovat ystävällisiä ja joustavia. Ilkeiden avustettavien kanssa en jatka, onneksi saan itse valita avustettavani.

Toivoisin, että myös avustajista tehdään juttuja lehtiin ja tv:hen, saisimme kertoa työstä rehellisesti.

Vierailija
216/238 |
23.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan avustajana eräälle naispuoliselle henkilölle.Teetti kaikki työt ja vittuili päälle.Ei enää ikinä tuohon työhön.

Vierailija
217/238 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän avustettavan, joka delegoi oman huushollinsa ja tiettyjen asioiden hoitamisen kokonaan avustajalle laittamalla ympäri kämppää kaikenmaailman ohje/määryslappuja avustajille.

Ja sitten kitisee, kun jokin kippo tai kuppi on mielestään väärässä paikassa tai asennossa.

Hän kuitenkin pystyy esim. leipomaan ja laittamaan ruokaa ihan itsenäisesti, kun avustaja ei ole paikalla.

Lääkehuollon hän myös ulkoistaa kokonaan avustajalle. Lääkkeiden jako sisältää mm. sen tarkistamisen, että lääkkeitä on jatkossakin saatavilla ja milloin reseptit pitää uusia ym. Oikeasti hän tarvitsisi apua vain tiettyjen tablettien painopakkausten avaamiseen.

Aivan käsittämätöntä, että yhteiskunta maksaa tällaisesta omien asioiden 'ulkoistamisesta' ja palkkaa avustajan tekemään avustettavan mielestä epämiellyttäviä asioita puolestaan.

Ja avustettava kehtaa vielä kitistä.

Yksikään vanhus ei saa tällaisia ilmaispalveluja ihan vaan sen takia, ettei pysty itse jotakin asiaa tekemään. Ihan omalla rahalla hommaavat siivojan ja ostavat apteekista lääkejakelun.

Vierailija
218/238 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän avustettavan (nainen), joka käyttää avustajan työaikaa SEKSIN harrastamisen avustajan kanssa.

Vierailija
219/238 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avustettavat itse maksaisivat edes jotain avustuksesta, niin miettisivät kaksi kertaa, mihin sitä avustusta oikeasti tarvitsevat.

Vierailija
220/238 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustettavalle maksetaan taksikyydit ja avustaja harrastuksiin "yhdenvertaisuuden" perusteella. Avustajalla ei ole aikaa, eikä varaa edes harrastaa - saati että joku veisi ovelta ovelle...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä