Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?
Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?
Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.
Ap
Kommentit (516)
Ekasta kierrosta raskaus, joka meni kesken alkumetreillä.
Uusi, onnistunut raskautuminen 11 kk ensimmäisen jälkeen, eli joku 8 kk keskenmenosta.
Olin 33-34-vuotias.
^^^^
Eli käytännössä meni vuosi, että lapsi sai alkunsa onnistuneesti. Tuntui pitkältä ajalta ja pelkäsin hirveästi uutta keskenmenoa.
Emme ole käyttäneet mitään ehkäisyä neljään vuoteen. Ei aktiivisesti olla yritetty kuin kausittain. Kumpikin olemme ylipainoisia (minun bmi 37, miehen 33) ja seksielämä välillä aika hiljaista. Lapsi saa tulla kyllä, mutta yritystä ei nyt varsinaisesti ole, koska nyt on tavoitteena saada painoa pois, jotta voimme yrittää lasta aktiivisemmin. Tavoitteena normaali paino, BMI alle 25. Painon pudotuksen myötä todennäköisyydetkin raskauteen toivottavasti kasvaa ja riskit pienenee.
Kun BMI on alle 30 voisi harkita lapsettomuustutkimuksiin tai -hoitoihin menoa. Minulla todennäköisesti pco.
Ikää 30v kummallakin.
Kaksi kuukautta meni eli tokalla ovulaatiolla osui. Toinen lapsi ekasta yrityksestä (eli yhdestä kerrasta).
Tulin ensimmäisestä kierrosta raskaaksi. Jätimme kondomin pois (hormonaaliset ehkäisyt ei sovi) ja ajattelimme että tulee jos tulee, sen kummempaan miettimättä. Jätimme ehkäisyn pois siis juuri ennen häämatkaamme. Häämatkalla tulikin sitten urakalla rentouduttua, syötiin hyvin ja juotiin viiniäkin ihan riittävästi. Esikoinen sai alkunsa tuolla häämatkalla. Uskon että rento lomamoodi edesauttoi raskautumista. Jälkeen päin on ollut huono omatunto tuon viinin kanssa läträämisestä. Varmaan aika monella tosin käy niin että tulee juoneeksi alkoholia ennen kuin tietää olevansa raskaana.
Meilläpäin on sanonta "kun Rötsä panee, niin Aurajoen pinta heiluu."
Ekasta panamisesta tuli muija paksuksi, ja kun panin takaapäin ja syvälle , tuli tietysti poika.
Terveisin Rötsä
Vierailija kirjoitti:
Emme ole käyttäneet mitään ehkäisyä neljään vuoteen. Ei aktiivisesti olla yritetty kuin kausittain. Kumpikin olemme ylipainoisia (minun bmi 37, miehen 33) ja seksielämä välillä aika hiljaista. Lapsi saa tulla kyllä, mutta yritystä ei nyt varsinaisesti ole, koska nyt on tavoitteena saada painoa pois, jotta voimme yrittää lasta aktiivisemmin. Tavoitteena normaali paino, BMI alle 25. Painon pudotuksen myötä todennäköisyydetkin raskauteen toivottavasti kasvaa ja riskit pienenee.
Kun BMI on alle 30 voisi harkita lapsettomuustutkimuksiin tai -hoitoihin menoa. Minulla todennäköisesti pco.
Ikää 30v kummallakin.
Lisänä vielä, että aiemmassa suhteessa yritimme silloisen miehen kanssa lasta parisen vuotta, kunnes saimme raskaustestiin kaksi viivaa. Tämä raskaus meni kuitenkin kesken ennen ensimmäistä ultraa. Minulla on aina ollut ajatus, että raskautuminen olisi itselleni aikanaan vaikeaa. En tiedä mistä tämä ajatus on tullut, mutta näyttää pitävän paikkansa. Toivottavasti meille lapsi tai lapsia joskus suotaisiin.
Taisi olla jotain alle puolen vuoden luokkaa, ikää oli vähän alle 30 molemmilla.
Yksi yhdyntä ilman kortsua. Oltiin siis päätetty, että lapsi saa tulla. Eli eka kerrasta tärppäsi. Sikäli odottamatonta, kun minulla oli ikää jo melkein 40 v.
Menihän siinä ainaki puolitoista minuuttia ennenkuin sai nesteet sisälle.
Vaikuttaako raskaaksi tulemiseen miehen munan pituus. Eihän 5cm valtikalla roiskita kuin sinnepäin.
Olin alipainoinen 24 v. Ensimmäistä yritettiin 2,5 vuotta ennen kuin tärppäsi. Toista yritettiin 2 vuotta, kunnes testi näytti posiviivista. Normaalipainoisena tuskin olisi kestänyt noin kauaa.
Ensimmäistä 6 vuotta (pari keskenmenoa välissä), toinen tuli ekasta kierrosta. Eli kaikenlaista voi olla samallakin ihmisellä. Enpä olis ikinä uskonut, että toinen alkaa noin helpolla, kun alkoi jo vaikuttaa siltä, ettei saada ensimmäistäkään.
Kolmannella tärppäsi, Eli yrityksen alusta ehti tulla kahet menkat ja sitten ei enää tullut. Toisen kanssa tärppäsi kerrasta ja kolmatta ei edes yritetty, oli kierukka.
4v ensimmäinen, 2,5v toinen (tosin imetys varmasti esti raskautumista pitkään), 3v kolmas (jälleen imetyksellä). Kaikki luomuna. Tuo ensimmäinen 4v odotus oli pitkä ja raskas.
Tullut ekasta panosta molemmilla kerroilla. Miehen sperma testattu. Oma kokemus on että alipaino haittaa raskautumista (biologisesti) enemmän kuin ylipaino. Ylipaino taas ei välttämättä lisää seksi kertoja.
Ensin testasin sperma laadun jos nainen kohtuullisen normi painoinen eli ei liiallista alipainoa. Syy löytyy useimmiten miehen spermasta jos naisen raskautuminen vie yli 6 kk:tta. Menisin ja kahden kierron jälkeen testauttamaan sperman yksityisellä. Ei maksa juuri mitään ja vastaus tulee heti.
Meillä onnistui onneksi ekasta yrityskerrasta. Oltiin kuitenkin jätetty hormonaalinen ehkäisy pois jo n. 14 kk aiemmin, ja siitä asti menty "varmoilla päivillä", eli olihan noinakin kuukausina tavallaan mahdollisuus olemassa. Tärppäsi kuitenkin vasta sitten, kun tarkoituksella tähdättiin oikeille päiville. Siinä mielessä siis hankala sanoa, kuinka kauan tässä biologisesta näkökulmasta meni, kun saattoihan noina aiempina kuukausina mennä vaikka oma ovulaatioarvio ihan päin mäntyä.
Up