Raskauden yrittäminen - kauanko yrititte esikoista?
Olemme mieheni kanssa jo jonkun aikaa yrittäneet raskautta, olemme molemmat kolmikymppisiä. Raskaus ei ole alkanut ja tämä kuukausittaisessa syklissä eläminen turhauttaa ja väsyttää. Menkkojen alkamisaikaan saa jännittää ja lopulta pettyä, kun menkat alkaa. Sen jälkeen on pari viikkoa ns. normaalia elämää ja sitten yrittämistä ovulaation aikoihin. Yrityksen jälkeen elän seuraavien kuukautisten alkuun niin kuin olisin raskaana, jotta en ruokavaliolla tm. vahingoittaisi mahdollista raskautta. Kuukautisten lähestyessä pohdin, ovatko oireet raskausoireita vai kuukautisiin liittyviä. Kun kuukautiset taas alkaa, niin harmittaa ja olen pettynyt. Kauanko te muut yrititte esikoista? Miltä teistä tuntui, jos lasta ei kuulunut?
Kaipaisin tähän ketjuun vertaistukea. Raskaus on meille molemmille toivottu asia, joten en kaipaa kommentteja, että kannattaisi jättää lapset tekemättä.
Ap
Kommentit (516)
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että mammat tulevat kertomaan kuinka heti on napannut! Ap hei, tutkitusti pareilla kestää useita kuukausia, jopa puoli vuotta vaikka kaikki olisi kunnossa. Älä siis ole liian huolissasi vaan jatkakaa yrittämistä. :)
Mutta ihan yhtä faktaa on, että joillakin, oikeastaan aika monilla, tärppää kerrasta-parista. Sitä ei vaan etukäteen voi tietää miten käy omalla kohdalla. Ihan normaalia on tulla raskaaksi heti tai toisaalta vasta useamman kuukauden päästä, ilman että missään olisi mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen tärppäsi ekasta kierrosta, toinen lapsi neljännestä kierrosta.
En ole ikinä käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Olen miettinyt johtuukohan monien pitkä lapsenteko yrittäminen ja lapsettomuusongelmat hormonaalisen ehkäisyn käytöstä? Monethan on syöneet niitä jopa vuosikymmenen putkeen, en usko että moinen tekee hyvää ihmiskeholle.
No, tunnen monia joilla on tärpännyt heti pillerien lopettamisen jälkeen, vaikka olisi niitä syönyt pitkäänkin. Esim. itseni. Ja sitten niitä, jotka eivät ole hormoniehkäisyä käyttäneet ja silti lapsettomuutta. Eikä ylipainokaan kaikille tunnu olevan ongelma, eikä hoikkuus ja hyväkuntoisuus ole tae sille, että lapsia tulisi helposti.
Yritettiin 1v ja 5kk, nyt viimesilläni raskaana. Ovulaation induktio oli viimeiset puoli vuotta:) Yksityisellä todettiin munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, en juuri ovuloinut luonnostaan ja kuukautiset tuli mite sattui
Mitä suotta vaivaat tyhjää päätäsi, yhteiskunta ne sinun pentusi kuitenkin saa elättää.
Ei siihen montaa minuuttia mennyt...
Vierailija kirjoitti:
E-pillereiden lopettamisen jälkeen meni 2 vuotta. Muutama yrityskerta jäi kyllä ihan tarkoituksella väliin, että ei tarvinnut "stressata". Ja ironista kyllä, raskaus alkoi kuitenkin sitten juuri silloin, kun olin ihan varma, että siitä kierrosta en enää voi raskaaksi tulla.
panit vain varman päälle?.
Ei oikeastaan edes yritetty, kun luulin ettei luomuna edes onnistu pco:n takia. Puoli vuotta oltiin ilman ehkäisyä kun tulin raskaaksi. Olimme kolmekymppistä, minulla reilusti ylipainoa. Raskaus ja synnytys meni kuitenkin hyvin, melkein oppikirjan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen tulee raskaaksi yhdestä suojaamattomasta yhdynnästä.
Miksiköhän tämä arkinen fakta on kerännyt massiiviset alapeukutukset?
Reilu 3 vuotta meni lapsenteossa, nyt kuukauden sisään pitäisi esikoisen syntyä.
1,5 vuotta ilman ehkäisyä. Tosin laskennallista yrittämistä 4 kk. Minulle on joskus jouduttu tekemään kaavinta tuulimunan takia ja kerrottiin, että uusi raskaus voi kestää. Siksi en stressannut.
10 vuotta, joista 4 vuotta hedelmöityshoidoissa. Kaksi keskenmenoa ja kaksi kohdunulkoista raskautta. En koskaan saanut omaa elävää lasta. Toivottavasti teidän tie on helpompi.
24v olin kun vauva sai luvan tulla, kerkesin täyttää 31 ennenkuin hän syntyi. Että menihän siinä. Meillä kaikilla sisaruksilla on ollut enemmän ja vähemmän vaikeuksia raskautua, kaikilla kuitenkin on lapsi tai muutama. Hassua sikäli että äitimme sai meidät kaikki suunnilleen ajatuksesta ja minä tulin ehkäisyn läpi. Silti me emme ole onnistuneet helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen raskaus alkoi kolmannesta kierrosta mutta meni kesken. Seuraava alkoi toisesta ja jatkui loppuun asti. Nyt ollaan vuosien jälkeen päätetty vielä yrittää toista lasta, 4 kiertoa takana eikä vielä tärpännyt. Saa nähdä jääkö ainokaiseksi kun ei enää ihan nuoria olla...
Luulin jo kirjoittaneeni itse tämän, mutta sitten luin pari viimeistä lausetta ja päivämäärän ja totesin, että ei ihan täsmää :D Mutta meilläkin eka raskaus alkoi kolmannesta kierrosta, mutta meni kesken (ja hyvä niin, koska oli kohdunulkoinen) ja toinen alkoi toisesta kierrosta ja siitä saatiin tuo nykyään 7kk ikäinen natiainen. Toista toivotaan, mutta ei yrittämällä yritetä. Ehkäisyä ei kuitenkaan käytössä, että tulee sitten kun on tullakseen, jos tulee ollenkaan. Ikää meilläkin jo yli 30v.
Vierailija kirjoitti:
Arvasin että mammat tulevat kertomaan kuinka heti on napannut! Ap hei, tutkitusti pareilla kestää useita kuukausia, jopa puoli vuotta vaikka kaikki olisi kunnossa. Älä siis ole liian huolissasi vaan jatkakaa yrittämistä. :)
?? Sitähän tässä kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen raskaus alkoi kolmannesta kierrosta mutta meni kesken. Seuraava alkoi toisesta ja jatkui loppuun asti. Nyt ollaan vuosien jälkeen päätetty vielä yrittää toista lasta, 4 kiertoa takana eikä vielä tärpännyt. Saa nähdä jääkö ainokaiseksi kun ei enää ihan nuoria olla...
Luulin jo kirjoittaneeni itse tämän, mutta sitten luin pari viimeistä lausetta ja päivämäärän ja totesin, että ei ihan täsmää :D Mutta meilläkin eka raskaus alkoi kolmannesta kierrosta, mutta meni kesken (ja hyvä niin, koska oli kohdunulkoinen) ja toinen alkoi toisesta kierrosta ja siitä saatiin tuo nykyään 7kk ikäinen natiainen. Toista toivotaan, mutta ei yrittämällä yritetä. Ehkäisyä ei kuitenkaan käytössä, että tulee sitten kun on tullakseen, jos tulee ollenkaan. Ikää meilläkin jo yli 30v.
Oho mikä sattuma! Toivon että teitä onnistaa, olette ilmeisesti meitä nuorempia kuitenkin... Meillä esikoinen jo 4 ja minulla ikää yli 35. Ollaan tietoisia että onnekkaita ollaan jos lapsi vielä tulee mutta pakko nyt ainakin yrittää ettei jää myöhemmin kaduttamaan. Onneksi on edes tuo yksi jo.
Ensimmäinen sai alkunsa mun PCOsta huolimatta toisesta kierrosta. Raskauden jälkeen oli yhdet menkat, ja tasan yhdestä yhdynnästä piirtyi raskaustestiin kaksi viivaa. Ikää reilusti yli 30.