Kertokaa miten tätimäistyitte - vertaistukiketju
Oon 46 v ja omasta mielestä näpsäkkä ja nuorekas. Edestäpäin. Nyt näin pari kuvaa itsestä sivusta päin ja mikäs täti Tomera niissä näkyykään. Mulla on lyhyt tukka ja se korostaa paksua niskaa ja tuhtia ylävartaloa. Näytän rintavalta maatalon pehroorinnalta, vaikka en edes ole ylipainoinen, ihan samalta kuin suvun vanhemmat rouvat. Naurattaa olla tällanen muhkea rouva. Kaveriakin nauratti, sanoi että no nyt on.
Kommentit (1764)
Minulla ainakin se että olen hyljännyt kaarituelliset rintsikat.
Vierailija kirjoitti:
Ensin muodokas ja lihaksikaskin peppuni muuttui lättäpyllyksi.
Sitten huomasin, että rintani ovat valahtaneet vyötärölle.
Ääneni mataloitui ja minusta tuli ärtyisä.
Kaikkien noiden lisäksi huomasin hiusrajani nousseen.
Tajusin että olin kuin Martina Aitolehti eli viiskymppinen elämää nähnyt rinpsessa
Allelaskeminen ja rupiset polvet puuttuivat listalta
Minulle tätimäisyys on muutakin kuin ulkonäkö- tai tyylikysymys. Se on mielentila, jota ei oikein pääse pakoon muuta kuin silloin pääsee omiin oloihinsa jonnekin laiturinnokkaan tai puutarhaan. Se on epämiellyttävien tuntemusten nippu ja piinaavaa tietoisuutta siitä, että yhteisön katsoo ohi, silloin kun huomiota, kiitosta tai ylennyksiä jaetaan. Vielä en olisi valmis hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tätimäisyys on muutakin kuin ulkonäkö- tai tyylikysymys. Se on mielentila, jota ei oikein pääse pakoon muuta kuin silloin pääsee omiin oloihinsa jonnekin laiturinnokkaan tai puutarhaan. Se on epämiellyttävien tuntemusten nippu ja piinaavaa tietoisuutta siitä, että yhteisön katsoo ohi, silloin kun huomiota, kiitosta tai ylennyksiä jaetaan. Vielä en olisi valmis hautaan.
Jotenkin noin ajattelen itsekin. Mustikkametsässä ajatus lepää. Tai metsässä yleensäkin. Joskus oma seura on sitä parasta seuraa. En tahdo selitellä, miksen lähde mukaan juhliin tai teatteriin. Mitä se muille kuuluu. Olen oppinut sanomaan: EI.
Joskus taas on ihan kivaa olla porukassa. Minä Päätän Milloin.
Puolison kanssa on kaksi asintoa, toinen maalla, toinen kaupungissa. Itse olen enimmäkseen maalla, kesät talvet. Kiireetön elämä. Pihasauna. Luonto. Ikääntymisen myötä on tärkeintä että itsensä kanssa viihtyy. Ja huumori.
Upea ketju, samaistumispintaa löytyy. Ja hymyä.
Tädiksi tulee sitten kun muoti lakkaa kiinostamasta ja pukee päälleen suurinpiirtein mitä sattuu. Eikä kiinnosta pätkääkään muiden mielipiteet. Tissiliivitkin on vanhat ja kulahtaneet. Sama mihin nuo pussukat nakkaa. Voi olla rauhassa iskuyrityksiltä. Ketään ei kiinnosta tantan näköinen harmaatukkainen nainen, joka näyttää tankilta. Olen tyytyväinen täti.
Mitä elämänohjeita te tätsykät antaisitte 26-vuotiaalle?
Vierailija kirjoitti:
Elä omannäköinen elämä. Älä liikaa piittaa muiden mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin se että olen hyljännyt kaarituelliset rintsikat.
Ja minä taas en muunlaisia pysty käyttämään ollenkaan. Kaarituet ovat päällä yötä päivää kuolemaan saakka. Terveisin toinen täti :)
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi hyvinvoinnistasi ja fyysisestä kunnostasi (ja painostasi) niin täti-ikäisenäkin elämä on huomattavan paljon helpompaa ja mukavampaa. Ja nauti nuoruusvuosista, sillä aika kuluu aivan helvetin nopeasti!
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta miehen kanssa samaan talouteen, älä hanki lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä muuta miehen kanssa samaan talouteen, älä hanki lapsia.
Tähän kyllä jatkaisin, että jos hankit miehen, niin mieti tarkkaan, että millaisia "vikoja" pidemmän päälle siedät ja että mitä hyviä puolia miehessä arvostat. Ja saat sellaista seksiä kuin haluat.
Totuus tätimäisyydestä tuli selkeästi ulkopuolisten kommenteista.
Hammaslääkäri: "Harvoin teidän ikäiselläni on kaikki omat hampaat suussa, hyvä rouva".
Gynekologi: "Hyvä rouva, täällähän on kuivaa kuin Saharassa".
Kampaaja: "Kyllä jokaisella (liki) vanhuksella hiukset ohenevat, rouva hyvä".
Ja viimeiseksi: ajattelin hakea Sibelius-ryppyihin jotain täyteainetta. Plastiikkakirurgi pahoitteli: "Parahin rouva, ei näihin kasvoihin tehoa muu, kuin täydellinen facelift; tosin se voi näyttää ikäisellänne koomiselta".
En ole vielä yhtään tätimäinen.
M67v
Olen vasta vähän päälle kolmekymppinen, mutta tätiytymisen varhaisia merkkejä on jo ilmassa. Fyysisiä vaivoja ja kolotuksia joita ei muutama vuosi sitten näkynyt eikä kuulunut on alkanut ilmaantua. Tästä se lähtee.
Metsä, linnut ja sienestys alkaneet kiinnostaa. En kävele enää kuulokkeet päässä metsässä.
No, polven nivelrikko nelikymppisenä. Taattu täti-merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tätiytymistä, kun alkaa ähkiä ja puhkia aina kun istuu autoon tai nousee sieltä ylös. Itse kiinnitin tähän huomiota nelikymppisenä :D
Tämä :D Pätee myös sohvalle istuessa ja sieltä noustessa. Itselle tuli lonkka- ja polvivaivat nelikymppisenä ja tämän takia ähkäisen usein.
Nouseminen mistä tahansa ähkityttää. Sairauksista on mukava puhua ja vertailla erilaisia kolotuksia. Kun kumartuu koukkimaan jotain lattialta, ei selkä suoristukaan vaan pitää puhkua naama polvissa ja ojentaa selkä varovasti suoraksi.
Iltakahvit on parasta. Peilin edessä katsoo nainen jonka tukanraja on karannut, posket roikkuvat velttoina ja iho on harmaa. Jenkkakahvat ovat tulleet jäädäkseen. Maha on veltto ja taikinamainen. Pitkiä hameita on mukava käyttää koska en jaksa enää sheivata, epilointi on karmeaa ja sokerointi ihan samaa paskaa. Kengät on mukavat sämpylät eikä korkoja näy kuin laskuissa.
Vertailen mielelläni erilaisten pyykkietikkojen tuoksuja ja silitän lakanat. Iltaisin kudon villasukkia ja katselen paheksuvasti erilaisia tv-sarjoja lasit nenällä. Pientä tekstiä ei näe joten tuijotan kuin äitini esim shampoopullojen takana olevaa tekstiä ja samalla manaan kuinka pienellä kaikki täytyy kirjoittaa.
Tämä täti kikatti kuin nuori likka tätä lukiessa 😂 Ihan on sama meininki täällä, paitsi että lakanat mankeloin. Niin, ja koiralleni olen äiti.
Minä nauroin kanssa. Mitä tälle mun vatsalle tapahtui? Se ei ollut raskauksienkaan aikana tällainen pallo. Ei häviä, vaikka syön porkkanoita, mansikoita ja leipää ilman voita. Näön kanssa sama juttu. Hyvä tosin, etten edes näe ilman silmälaseja peilikuvaani kovin hyvin. Ja lasien kanssa en katso. Kissalle olen isoäiti ja koiralle äiti. Tänään yritin risti-istuntaa, mutta oikeaan polveen sattui. Vasenta rannetta särki, kun kannoin kauppakassia. Siellä oli porkkanoita, mansikoita ja suklaaloita. Sukkia kudon, mutta harvakseltaan. Jouluna 2026 ajattelin taas antaa jollekin parin.
Kokeile ettet syö lainkaan valkoista sokeria, vehnää, punaista lihaa, maitotuotteita ja alkoholia. Väitän että ulkonäkö parantuu huomattavasti.
Niin, jäljellehän jää silti tosi paljon syötävää: vihannekset, marjat, juurekset ja hedelmät. Vettä juomaksi.
Ärsyttää niin että näköä haittaa. En ole jänis.Jää todella paljon syötävää, noi ei rajoita juuri lainkaan. Kerroin vain miten näyttää hyvältä, vaikka ikää olisi.
Neuvosi ovat paikkansapitäviä. Jos syön vehnää, lihaa, maitotuotteita ja sokeria tai juon alkoholia, peilistä katsovat parin viikon kuluttua äitini ja muut tädit. Karppilinjalla näytän toistaiseksi itseltäni.
N42
Ihanan itseironinen ja lämmin ketju. Jos tämä jotain kertoo tädeistä, niin ainakin sen että tädit on täynnä elämäniloa ja asennetta. Kun saman ikäiset miehet jumittuvat telkkarin eteen haikailemaan nuoruuden lihaksia ja urheilukisamitaleja, niin tädit senkun porskuttaa menemään lenkkareissaan hellehatut keikkuen ja nyssykät tavaraa pursuillen vailla huolta huomisesta.
Nuorena sitä pelkäsi että apua mitä jos ihmiset ajattelevat minun olevan omituinen. Nyt tätinä ajattelee että kaikki tietävät minun olevan vähän omituinen, mutta eivät voi tehdä mitään estääkseen minua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolehdi hyvinvoinnistasi ja fyysisestä kunnostasi (ja painostasi) niin täti-ikäisenäkin elämä on huomattavan paljon helpompaa ja mukavampaa. Ja nauti nuoruusvuosista, sillä aika kuluu aivan helvetin nopeasti!
Samaa mieltä! Jos jotain voisin muuttaa menneisyydestä, niin pitäisin huolta yöunista, liikkumisesta ja terveellisistä ruokailutottumuksista. Toki nuorena kuuluu bilettää (jos on oma juttu) ja jutella kavereiden kanssa aamuyöhön, mutta jos se on satunnaista ja edes 80% elämästä elää terveellisesti, niin rakentaa loppuelämälleen parempaa pohjaa. Sairauksiin ei voi aina vaikuttaa, mutta niistäkin hyväkuntoinen selviää yleensä paremmin kuin huonot elämäntavat oppinut.
Ja ennenkaikkea, nauti! Nuoruus menee niin nopeasti ohi. Nauti kauneudesta, älä stresssaa pienistä virheistä. Nauti energiasta ja jaksamisesta. Nauti ystävistä ja naura paljon. Kerää ympärille ihmisiä jotka tuovat positiivisia asioita elämään, ota etäisyyttä valittajiin ja ilkeämielisiin ihmisiin. Opiskele ja opettele budjetoimaan, opettele sijoittamaan (rahastot on ihan ok) heti kun siihen riittää vähänkin rahaa. Elämä tuntuu paljon turvallisemmalta kun on edes jotain hätärahavarastoa olemassa.
Mutta älä stressaa liikaa, jätä aina aikaa ihmisille ja asioille joista pidät ja jotka tuovat hyvää mieltä. Ihanaa elämää sinulle <3
Verenpainelääke kolesterolilääke diabeteslääke masennuslääke kilpirauhaslääke unilääke x 2