Miksi, miksi jotkut lapsettomat nostavat koiran tms lapsen asemaan?
Instassa tullut vastaan muutamakin tili, jossa Na normaalissa ammatissa oleva nainen on tehnyt lemmikilleen oman tilin đ€Šââïž ja puhuvat itsestÀÀn tĂ€mĂ€n elĂ€imen Ă€itinĂ€ đ€Šââïž ja höösÀÀvĂ€t tĂ€mĂ€n elĂ€imen tekemisiĂ€ erilaisten pĂ€ivitysten muodossa.
HerĂ€ttÀÀ monia kysymyksiĂ€, onko tĂ€llĂ€inen henkilö kenties hieman jĂ€lkeenjÀÀnyt/ yksinkertainen; kĂ€ymĂ€ssĂ€ lĂ€pi lapsettomuuden kriisiĂ€ vai jotain muuta hĂ€ikkÀÀ vai ns muka-hauska... Itse olen erittĂ€in elĂ€inrakas ja sain ensimmĂ€isen lapseni vasta +35x mutta todella pelottava ajatus ettĂ€ olisin alkanut aiemmin laittamaan pĂ€ivityksiĂ€ itsestĂ€ni jonkun elĂ€imen Ă€itinĂ€ tms..đââïžđ€Šââïž
Kommentit (37)
Mua tahattomasti lapsettomana ihmetyttÀÀ, miten joku jaksaa paheksua mitÀ tahansa tapaa, jolla jotain lohtua suureen suruuni saan. Jos se sitten on vaikka koiralle lÀssyttÀminen ja sen oma instagram-tili, niin mitÀpÀ se sinua hÀiritsee? Mulla ei tosin noita edellÀmainittuja juttuja ole, vaikka koiran omistankin, mutta huomaan todella usein, ettÀ lapsen saaneet olettavat, ettÀ koira olisi mulle joku lapsen korvike.
NytpÀ kerron suuren salaisuuden: Se, ettÀ joku ei voi saada lapsia ei tee hÀnestÀ idioottia. Lapseton ymmÀrtÀÀ koiran ja lapsen eron. Jokainen saa silti varmaan puhua lemmikilleen miten tykkÀÀ, eikÀ sen pitÀisi ihan hirveÀsti ketÀÀn ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole omaa instatiliÀ, mutta olen kyllÀ miettinyt sellaisen perustamista parta-agamalleni. Mulla on myös lapsia.
Voi perusta, perusta sellainen! Liskot ja muut matelijat on ihania <3
Minusta elÀimestÀ "hössöttÀminen" ja sen tiedostaminen, ettÀ kyseessÀ on elÀin, jolla on sille lajityypilliset tarpeet, eivÀt vÀlttÀmÀttÀ sulje toisiaan pois. Ihminen voi olla lemmikkiinsÀ tÀydellisen höyrÀhtÀnyt ja silti ymmÀrtÀÀ kohdella sitÀ koirana/kissana/marsuna/iguaanina/kÀÀrmeenÀ/frettinÀ, eikÀ ihmislapsen korvikkeena. Suurin osa tuntemistani elÀinrakkaista rakastaa elÀimiÀ nimenomaan siksi, ettÀ ne ovat elÀimiÀ. Pieni osa on ikÀvÀ kyllÀ sitten nÀitÀ elÀinten hamstraajia, koiria nelijalkaisina Barbie-nukkeina kohtelevia tai - yllÀtys - lemmikkejÀ lapsenkorvikkeeksi hankkivia. Onneksi ovat selkeÀsti vÀhemmistössÀ, mutta kumminkin.
En ole ikinÀ halunnut lapsia, mutta oma koira ollut ihan pienestÀ asti unelma jonka sitten toteutin, kun muutin omaan kotiin. Koirallani on oma instagram sen takia, ettÀ tykkÀÀn ottaa kuvia siitÀ enkÀ halua omaa instagramiani tÀyttÀÀ niillÀ vaan muilla jutuilla.
On vÀhÀn hölmöÀ ajatella, ettÀ jos joku panostaa johonkin elÀimeen eikÀ piittaa lapsista, niin ajatellaan sitÀ elÀintÀ sitten pidettÀvÀn lapsena. Kuka myöskÀÀn on sanomaan miten paljon kukakin voi mitÀkin rakastaa? Mulle mun koira on yhtÀ rakas kuin jollekkin on se lapsi. MÀ ymmÀrrÀn miksei joku pidÀ koirista, mutta jostain syystÀ vÀlillÀ törmÀÀ ihmisiin jotka eivÀt ymmÀrrÀ miksen pidÀ lapsista. En ole lapsivihaaja tai halveksi lapsia ne on vaan pieniÀ ihmisiÀ, mutten myöskÀÀn sellaista itselleni halua.
Vierailija kirjoitti:
Itse en julkisesti sitÀ myönnÀ, mutta kissani on minulle todellakin lapsen asemassa. Ihana pehmeÀ karvapallo joka pitÀÀ seuraa ja juttelee, ja juuri oikean kokoinen syliin nostettavaksi ja möyhittÀvÀksi. Ei keneltÀkÀÀn ole pois jos rakastan lemmikkiÀni, lapsia kun ei halua.
LisÀÀn vielÀ - kissahan on ÀlykkyydeltÀÀn ja osin kÀytökseltÀÀn ihmistaaperon luokkaa. Minusta on todellakin kiva leikkiÀ kissan kanssa, seurata sen puuhia, ja auttaa jos se joutuu kiipeliin (esim. työntÀÀ lelunsa tiukkaan rakoon eikÀ saa pois, jÀÀ itse jumiin kirjahyllyn taakse/kaappien pÀÀlle). Minusta on ihanaa kiiruhtaa hÀtiin kun kissa naukuu minua paikalle. Ja antaa maistuvaa ruokaa pari kertaa pÀivÀssÀ, jolloin kissa kietoutuu jalkojeni ympÀrille pehmeÀnÀ kehrÀÀvÀnÀ kÀÀrmeenÀ.
Ihmislapselta saisi kiitokseksi vain seinÀÀnheitetyn spagettilautasen, maailmanlopun kiljuntakuoron, paskavaipat, pukeutumisongelmat ja itkupotkuraivarit.
Varmaan samoista syistÀ kuin jotkut lapselliset.
No mulla on kaksi lasta ja mies, mutta kissat on meidÀn koko perheen karvaisia "vauveleita" :D. Niille hössötÀn ja lÀssytÀn enemmÀn kuin lapsille ikinÀ. Ja ihan normaaliÀlyinen korkeakoulutettu olen :) TykkÀÀn myös seurata elÀinten tilejÀ instassa - mielummin katson söpöÀ kissaa kuin jotain puolituttujen selfieitÀ. Mutta ymmÀrrÀn myös ettÀ jotain voi ÀrsyttÀÀ katsoa pelkkiÀ lemmikin kuvia, siksi ihan hyvÀ tehdÀ lemmikille kokonaan oma tili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole omaa instatiliÀ, mutta olen kyllÀ miettinyt sellaisen perustamista parta-agamalleni. Mulla on myös lapsia.
Minusta elÀimestÀ "hössöttÀminen" ja sen tiedostaminen, ettÀ kyseessÀ on elÀin, jolla on sille lajityypilliset tarpeet, eivÀt vÀlttÀmÀttÀ sulje toisiaan pois. Ihminen voi olla lemmikkiinsÀ tÀydellisen höyrÀhtÀnyt ja silti ymmÀrtÀÀ kohdella sitÀ koirana/kissana/marsuna/iguaanina/kÀÀrmeenÀ/frettinÀ, eikÀ ihmislapsen korvikkeena. Suurin osa tuntemistani elÀinrakkaista rakastaa elÀimiÀ nimenomaan siksi, ettÀ ne ovat elÀimiÀ. Pieni osa on ikÀvÀ kyllÀ sitten nÀitÀ elÀinten hamstraajia, koiria nelijalkaisina Barbie-nukkeina kohtelevia tai - yllÀtys - lemmikkejÀ lapsenkorvikkeeksi hankkivia. Onneksi ovat selkeÀsti vÀhemmistössÀ, mutta kumminkin.
Musta on ihanaa miten ihmiset hössöttÀÀ nykyisin elÀintensÀ kanssa. NiistÀ pidetÀÀn parempaa huolta kuin ikinÀ ennen, eikÀ niitÀ nÀhdÀ niin paljoa enÀÀ pelkkinÀ hyödykkeinÀ ja työvÀlineinÀ. Saa hössöttÀÀ ja törsÀtÀ rahaa niin paljon kuin haluaa kunhan muistaa millaiset olot ja puuhat se elÀin tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NÀmÀ eivÀt todellakaan sulje toisiaan pois. MinÀ ymmÀrrÀn ettÀ kissallani on kissan tarpeet, eli annan sille liharuokaa ja leikin sen kanssa jahtausleikkejÀ. Kissa nÀyttÀÀ ymmÀrtÀneen ettÀ minulla on ihmisen tarpeet, ja sen takia se antaa hyvillÀ mielin minun pussailla sen karvamahaa ja ottaa syliin halailtavaksi. MeillÀ on sanaton YYA-sopimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hÀiritsee ihan lemmikinomistajan perhesuhteisiin katsomatta jos elÀimen lajinmukaista kÀytöstÀ ja erityispiirteitÀ ei ymmÀrretÀ, vaan siihen suhtaudutaan kuin johonkin maskottiin ja lellivauvaan.
Niin.. Tai johonkin alakastina pidettÀvÀÀn olentoon jolle "pitÀÀ nÀyttÀÀ paikka" niin kuin sinÀ taidat tehdÀ. SehÀn on vain sinun tulkintasi mitÀ koira oikeasti haluaa, kyllÀ sinun tulkintasi hÀiritsee minua ja koiraasi.
NÀmÀ kaksi ÀÀripÀÀtÀkö vain on mielestÀsi olemassa, lelliminen tai alistaminen? Puhuin siitÀ ettÀ on ymmÀrrettÀvÀ elÀimen olevan elÀin ja otettava selvÀÀ sen kÀytöksestÀ, elekielestÀ, lajinmukaisista tarpeista, vaistoista jne. NiitÀ emme tietenkÀÀn koskaan voi tÀysin ymmÀrtÀÀ, mutta kyse ei ole mistÀÀn minun tulkinnoistani. Ja kyllÀ, koiralle on myös se "oma paikka" ja sallittu kÀytös tehtÀvÀ selvÀksi. Se kun on hierarkinen laumaelÀin ja tuntee sitÀpaitsi olonsa turvalliseksi ja rauhalliseksi, kun sillÀ on johdonmukainen laumanjohtaja.
Minun on koirallani Instatili. Se on ihan ÀlyttömÀn kaunis yksilö rodussaan sekÀ lisÀksi ihan super tottelevainen. Koiraani seuraa ympÀri maailmaa toiset saman rodun koiranomistajat.
Vierailija kirjoitti:
Koira on korkeammalla. Lapsia tulee nussimalla lisÀÀ.
Niin tulee koiriakin nussimalla lisÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ perheellisetkin ihmiset (joilla siis on myös ihmislajiin kuuluvia lapsia) hössöttÀvÀt lemmikkiensÀ kanssa ja inhimillistÀvÀt niitÀ.
Juuri nÀin. Ei tuo liity siihen onko lapsia.
ItsellĂ€ lemmikki. LĂ€ssytĂ€n sille paljon, mikĂ€ ei tarkoita, etten huolehtisi sen lajityypillisistĂ€ tarpeista. Ăidiksi en itseĂ€ni kutsu, en ole lemmikin Ă€iti. En myöskÀÀn kĂ€y lĂ€pi mitÀÀn lapsettomuuden kriisiĂ€, kun en ole ikinĂ€ lasta edes halunnut.
ItsellÀni myös rakas karvakuono. <3 HyysÀÀn ja passaan pikkuista perhoskoiraani, mutta annan sen myös olla koira. Touhutaan yhdessÀ kaikkea ja otan koiran mukaan milloin minnekin jos se suinkin vain on mahdollista. Lemmikki tuo minulle valtavasti iloa ja sisÀltöÀ elÀmÀÀn. Tuskin se on keltÀÀn pois?
Minusta olisi outoa jos sinkulla tai lapsettomalla pariskunnalla ei saisi olla kissaa tai koiraa ja se tulkittaisiin heti jonkinlaiseksi lapsen korvikkeeksi. Minulle sinkkumiehenÀ edesmennyt kissani oli hyvÀ kamu, jota oli mukava paijata ja se oli vakituinen seuralainen kotona.
Jos asuu 24/7 sen saman kissan tai koiran kanssa yli 10-15 vuotta, niin kyllÀhÀn kuka tahansa normaalilla tunne-elÀmÀllÀ varustettu ihminen kiintyy siihen omaan lemmikkielÀimeensÀ. Ruokaostostenkin yhteydessÀ sitÀ tulee automaattisesti napattua jotain syötÀvÀÀ mukaan sille omalle kissalle tai koiralle.
Koska lemmikit on kivempia kuin lapset. Lapset on rasittavia vinkujia.
Minulla on lapset jo teinejÀ ja paljon omilla menoillaan. Otimme lemmikin ja olen ihan ihmeissÀni miten paljon siihen kiinnyin ja ihastuin. Köllöttelemme vierekkÀin, se pyytelee herkkuja ja rapsutuksia, ulkoilen sen kanssa. Se kuuluu jokaiseen pÀivÀÀn ja tuo paljon iloa. KeneltÀ se on pois? Onko tÀssÀ salainen ajatus ettÀ elÀimen sijaan olisi huolehdittava ihmisestÀ. Olen omat lapseni jo melkein aikuiseksi saanut, nyt kelpaa jo " kevytversio" omasta pikkuisesta. LisÀksi elÀimen kanssa puuhailu on yhdistÀvÀ juttu teinieni kanssa.
Se pitÀisi kaikkien lemmikinomistajien tajuta ettÀ lemmikki on monen mielestÀ tylsÀ puheenaihe, ei siitÀ jaksa useinkaan kuunnella kuin toinen lemmikinomistaja.
Niin. Koira on kyllĂ€ âalakastiaâ ja siten siihen pitÀÀ suhtautua. Valitettavasti pĂ€ivittĂ€in nĂ€kee, ettĂ€ jotkut koiranomistajat ei tĂ€tĂ€ tajua ja ettĂ€ koiraa pidetÀÀn jonkinlaisena inhimillisenĂ€ maskottina.