Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
“Miksi siis järjestää niitä kaverijatkoja ollenkaan?"
No just siksi, että voi juhlia kavereiden kanssa ja rennommin kuin vastaväittäjää, kustosta ja proffia viihdyttäen ja kiitospuheita pitäen.
Olen kerran ollut häissä, jossa suurin osa häävieraista meni vahingossa väärään kirkkoon, ja myöhästyi siksi vihkimisestä.
Tampereella on samassa kaupunginosassa lähekkäin Messukylän kirkko, ja Messukylän vanha kirkko. Vihkiminen oli Messukylän kirkossa, mutta hääkutsussa oli ilmaistu kirkko jotenkin hankalasti, en muista tarkkaa sanamuotoa, mutta siitä sai kuvan että vihkiminen tapahtuisi Messukylän vanhassa kirkossa. Suurin osa vieraista oli tosiaan tässä väärässä kirkossa, ja sitten jouduttiinkin juoksemaan kun asian laita selvisi. Onneksi kirkkojen välinen etäisyys oli vain muutama sata metriä.
Menimme 30 vuoden yhteisen elon jälkeen virastossa naimisiin.
Olimme n20 min ennen vihintää.
Vilaukselta näin nuoren kauniin naisen moesiuspuvussa yhdessä huoneessa.
Menimme tiskile
Happaman näköinen virkailija: oletteko tullut todistamaan?
Minä (itkua pidätellen) : olen morsian.
Virkailija :menkää tonne odottamaan.
Istun muovituolilla ja tärisen..mutta en sano mitään miehelleni
Vihkiminen tehtiin pitkällä kaavalla..puhuttiin pskaa "todistajalle"=minä..miten avioliiton saa kestämään
MISSÄ TEIN VÄÄRIN?
Vierailija kirjoitti:
Menimme 30 vuoden yhteisen elon jälkeen virastossa naimisiin.
Olimme n20 min ennen vihintää.
Vilaukselta näin nuoren kauniin naisen moesiuspuvussa yhdessä huoneessa.
Menimme tiskile
Happaman näköinen virkailija: oletteko tullut todistamaan?
Minä (itkua pidätellen) : olen morsian.
Virkailija :menkää tonne odottamaan.
Istun muovituolilla ja tärisen..mutta en sano mitään miehelleni
Vihkiminen tehtiin pitkällä kaavalla..puhuttiin pskaa "todistajalle"=minä..miten avioliiton saa kestämään
MISSÄ TEIN VÄÄRIN?
moesiuspuvussa oikeinkirjoituksessa?
Olen ollut tosi onnistuneissa häissä, joten sinänsä ei ole kerrottavaa, mutta olen miettinyt paljon tuota alkoholin tarjoilua. Haaveilen naimisiinmenosta mieheni kanssa lähiaikoina, mutta juomapuoli pitäisi miettiä tosi tarkkaan.
Jos saisin päättää, niin häissäni olisi alkumalja ja ruuan kanssa muutama lasi viiniä ja siinä se. Vieraiden mielestä häät olisi varmasti umpisurkeat, mutta mieheni sukulaisista varmaan yli puolet ovat jäätäviä alkoholinkäyttäjiä, varsinkin jos tarjolla on ilmaista viinaa niin sitä pitää vetää niin paljon kuin sielu sietää. Joka juhlissa monen hänen sukulaisensa aivan pakko vetää perseet, alkaa riehumaan tai sammua johonkin. Jos he muistelevat perheen kesken jotain juhlia, niin ensimmäinen kommentti on tyyliin ”muistatkos kun Pentti-eno sammui sinne puskaan Maikun 50v juhlilla hehhehhehh” eli heillä tämä jotenkin on aivan normaalia juhlissa käyttäytymistä, itse en missään nimessä haluaisi tällaista häihini ja tiedän että oma sukunikin olisi tällaisesta menosta järkyttyneitä :D
Varmaan parempi kun mennään vaan maistraatissa naimisiin niin säästytään paljolta...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ihme porukkaa täällä.
Jos meet vanhana virastossa vihille..niin saat just tommoisen tilanteen.
Ois kannattanut ostaa monen tonnin hääpuku ja pitää juhlat suvulle.
Ihan oma vikas.
Välit sukulaisiin poikki.
Olen muuttanut kotoa 16 vuotiaana, miehen tapasin 20 vuotiaana.
Ystäviä vain muutama.
Ajattelin että ehkä paras ratkaisu.
Onneksi asiasta muutama vuosi..olen unohtanut vihkimisen miltei kokonaan..onneksi.
Samoin kuin perheeni, joka hylkäsi minut .
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tosi onnistuneissa häissä, joten sinänsä ei ole kerrottavaa, mutta olen miettinyt paljon tuota alkoholin tarjoilua. Haaveilen naimisiinmenosta mieheni kanssa lähiaikoina, mutta juomapuoli pitäisi miettiä tosi tarkkaan.
Jos saisin päättää, niin häissäni olisi alkumalja ja ruuan kanssa muutama lasi viiniä ja siinä se. Vieraiden mielestä häät olisi varmasti umpisurkeat, mutta mieheni sukulaisista varmaan yli puolet ovat jäätäviä alkoholinkäyttäjiä, varsinkin jos tarjolla on ilmaista viinaa niin sitä pitää vetää niin paljon kuin sielu sietää. Joka juhlissa monen hänen sukulaisensa aivan pakko vetää perseet, alkaa riehumaan tai sammua johonkin. Jos he muistelevat perheen kesken jotain juhlia, niin ensimmäinen kommentti on tyyliin ”muistatkos kun Pentti-eno sammui sinne puskaan Maikun 50v juhlilla hehhehhehh” eli heillä tämä jotenkin on aivan normaalia juhlissa käyttäytymistä, itse en missään nimessä haluaisi tällaista häihini ja tiedän että oma sukunikin olisi tällaisesta menosta järkyttyneitä :D
Varmaan parempi kun mennään vaan maistraatissa naimisiin niin säästytään paljolta...
Kuvailit just mun exän suvun. :D heidän takiaan ei avoin alkoholitarjoilu huvittanut. Onneksi nykyinen mies ja läheisensä juo kohtuudella. :)
Vierailija kirjoitti:
Erityisruokavalioisille ei ollut käytännössä mitään syötävää. Niitä kyllä kysyttiin, mutta varmaan vain siksi, että osattiin merkitä listaan mitä "kiellettyä" mikäkin ruoka sisältää.
Tätä voi vielä jatkaa omalla kokemuksella. Hulppeissa hääjuhlissa kyllä kysyttiin ruokarajoitukset ennakkooon joten kaiken hypettämisen jälkeen oli vähän pettymys kun ei gluteenittomana vaihtoehtona ollut kuin muffinssi ja pala mutakakkua- sekin sellainen pieni kaupan murunen. Ja niin.. näitä ottivat myös innokksaasti ne joilla ei ko. ruokarajoitetta edes olllut.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meidän häihin miehen isä yritti "ostaa" nykyisen vaimonsa (eli mieheni äitipuolen) sukulaisia. Kaikki tietävät, että juovat paljon ja tappelevat sitten. Appi siis yritti tarjota maksavansa osan häistämme ja erityisesti näiden vieraiden ruoat, mutta me kieltäydyimme, koska me valitsimme vieraat. Emme kutsuneet kaikkia sukulaisia, vain ne lähimmät tädit ja serkut, eli kaikki tädit ja serkut eivät saaneet kutsua, koska emme vain ole missään tekemisissä.
Nihkeintä on ollut, kun häät ovat olleet jossain metsän keskellä ja ruoka on loppunut. Tunnelma oli muuten hyvä, mutta budjetti oli tosi tiukalla. Vähälläkin rahalla saa kivat juhlat aikaiseksi, mutta nälissään on kurjaa kärvistellä. Lähes tilasimme porukalla pitsaa, mutta emme sitten kehdanneet.
Joidenkin kohdalla olen ihmetellyt miksi kiirehtiä naimisiin jos haluaa isot juhlat muttei ole rahaa. Säästäisi mielummin ja menee naimisiin sitten vasta kun on rahaa pitää mieluiset. Tosi kiva tinkiä joka asiassa eikä juuri mikään ole mieleistä mutta ei ole varaa muuhun. Vieraat joutuvat kärvistelemään ja jäävät nälkäiseksi. Pahinta jos joutuvat itse maksamaan ruuat ja juomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hääpari salli vain sellaiset avecit, jotka olivat kihloissa/naimisissa. Tyttö/poikaystävät eivät voineet tulla mukaan.
Tällaisten alapeukuttajat. Oletteko tajunneet, kuinka paljon näitä kaikenmaailman aveceja on? Eri asia vakiintuneet pariskunnat, jotka ovat ihan kunnolla yhdessä ja tuntevat hääparin. Kavereilta oon saanu kuulla ja omien häiden kohdalla nähdä, kuinka paljon tulee kyselyitä aveceista kutsujen saapumisen jälkeen:
"Meidän Emma 14 v:llä on poikaystävä Jape, jonka kanssa Emma haluais tulla häihin." (=teinin kumppani, joka tuskin on kuvioissa enää parin vuoden päästä)
"Serkku: Oon nyt tapaillut viimeisintä Tinderdeittiä kaksi viikkoa, voinko ottaa mukaan?" (=ties monesko deitti viimeisen vuoden aikana)
Työkaveri: "Voiko kumppani tulla mukaan, kun oisin muuten juhlissa yksin?" (=mietin jo sinunkin kutsumista budjetin kannalta ja nyt pitäisi saada vielä mies mukaan?)A) Miksi hääpari haluaisi kutsua häihin jonkun lyhytaikaisen seurustelukumppanin, jota ei ole koskaan tavannutkaan? Ei huvita maksaa kallista ruokailua ym. seuralaiselle, joka ei ole hääparin juhlan kannalta olennainen.
B) Jos jokainen halukas saa tuoda seuralaisen, niin tiesitkö henkilömäärän äkkiä paisuvan suureksi? Jos haluaisin kutsua 10 kaveria, pitäisi varautua 20 vieraaseen avecien tullessa mukaan.
Tää on niin totta. Ihan normaalia nykyään ettei kavereiden jotain random hengailuja kutsuta. Jos ne on tärkeitä, niin ne varmaan on jo kuskattu tapaamaan läheisiä. Siinä vaiheessa kun kutsut on lähetetty, on aika myöhäistä vinkua.
Vierailija kirjoitti:
Oltiin miehen työkaverin häissä. Ruokailu oli porrastettu pöytäkunnittain niin, että ensin ruokaa menivät hakemaan morsiuspari, sitten heidän perheet, morsiamen sukulaiset, sulhasen sukulaiset, morsiamen kaverit ja viimeisenä sulhasen kaverit. Me oltiin viimeisessä pöydässä ja kun mentiin odottelun jälkeen hakemaan ruokaa niin ihmettelin mielessä, miksi noutopöydästä puuttuu puolet menussa olleista ruuista. No, selvisi että nämä ruuat ovat jo loppuneet ja jäljellä oli jotain perunaa ja salaattia, mikä hieman ärsytti kun kello oli jotain seitsemän ja häät oli alkaneet jo puolilta päivin. Täysin sama juttu kävi jälkiruokapöytään siirryttäessä, jäljellä oli pieni pala kakkua ja kaikki muut makeat oli jo syöty. Myöhäistä iltapalaa oli kovasti mainostettu mutta sitä ei näkynyt missään.
Huomasin että ihmiset ottivat ihan hiiren annoksia eikä kukaan hamstrannut, joten ilmeisesti hieman liian tiukille oli pitopalvelu laskenut tarjottavat. Ei ihme, että osa porukasta oli loppuillasta jo aika hiprakassa, kun koko päivänä ei ollut kunnolla ruokaa.
Hah jos tää olikin ihan tarkoituksellista pihistelyä, ei mene alkoholiakaan niin paljoa kun vatsat tyhjänä hujahtaa paremmin päähän. Mielestäni ihan todella Nokia jos ruoka loppuu.
Jotkut haluavat, että sormus/sormukset on ns. siunattu ja pujotettu vihkimisen yhteydessä, ennenkuin mennään valokuvaukseen. Hääkuvassa on sitten sormukset "oikeasti" sormissa, eikä ennen häitä, vähän kuin feikaten. Olipa se nyt sitten jotain taikauskoa, tai mitä vaan, niin pitäisi ymmärtää, että ei ole kohteliasta antaa juhlaväen odottaa paria tuntia hääkuvauksen vuoksi.
Itse olen ollut häissä, joissa odotettiin seisten aulan tapaisessa hääparia puolitoista tuntia. Lapset kyllästyivät ja mummot pyörtyilivät, eipä ollut tunnelma kovinkaan korkealla, kun vihdoin päästiin aloittamaan juhla.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haluavat, että sormus/sormukset on ns. siunattu ja pujotettu vihkimisen yhteydessä, ennenkuin mennään valokuvaukseen. Hääkuvassa on sitten sormukset "oikeasti" sormissa, eikä ennen häitä, vähän kuin feikaten. Olipa se nyt sitten jotain taikauskoa, tai mitä vaan, niin pitäisi ymmärtää, että ei ole kohteliasta antaa juhlaväen odottaa paria tuntia hääkuvauksen vuoksi.
Itse olen ollut häissä, joissa odotettiin seisten aulan tapaisessa hääparia puolitoista tuntia. Lapset kyllästyivät ja mummot pyörtyilivät, eipä ollut tunnelma kovinkaan korkealla, kun vihdoin päästiin aloittamaan juhla.
Tuo odotuttaminen on kyllä törkeää suorastaan. Mukavaa jatkaa juhlia, kun pari viimein saapuu ja juhlakansa on jo siinä vaiheessa kiukkuisia.
Vierailija kirjoitti:
Ensin kauhea tohina häistä, joista kerrotaan ystäville ja suvulle. Yllätys sitten niitä ei järjestetä.
Tätä olis voinu vähän avata lisää. Miksi ei järjestetty vai oliko syy salaisuus? Nyt esimerkiksi ihmiset kuitenkin ovat koko kevään siirtäneet ja peruneet häitä, mutta voihan olla joku sairastapaus. Itse odottelen häitä, joita ei voitu minun sairastumiseni vuoksi vielä juhlia suurella porukalla, kuntoni ei riitä vielä aikoihin sellaiseen
Minusta voi olla ihan toimivakin ratkaisu kutsua kaverit erikseen iltajuhlaan. Mutta vain siinä tapauksessa, että kaverit asuu hääpaikkakunnalla ja voi mennä vaikka kotiin odottelemaan, eikä joudu hengaamaan jossain vieraassa paikassa yksin montaa tuntia. Se vaatii kyllä tarkkaa suunnittelua, ettei tule semmoinen "b-luokan vieras" - vaikutelma.
Yksissä häissä joissa olin, oli suunniteltu jotkut mökkijatkot kavereille. Ei siinä mitään, mutta vähän oudolle se tuntui kun muita vieraita alettiin hätistellä pois jo aika aikaisin, että morsiuspari pääsee sinne mökille bilettämään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen paljon pohtinut, että tullaanko meidän tulevissa häissä tarjoilemaan alkoholia, ja minkä verran. Minä ja mieheni emme kumpikaan käytä alkoholia ollenkaan. Ei olla mitään raivoraittiita nillittäjiä, ei meitä muiden alkoholinkäyttö missään juhlissa haittaa, mutta tavallaan tuntuisi hassulta tehdä meidän juhlista ryyppyjuhlat, kun emme itse sellaista harrasta. Toisaalta täysin alkoholittomat häät on monelle vieraalle sitten ehkä kauhistus. Tällaisillakin keskustelupalstoilla, jos kysytään ihmisten kauheita hääkokemuksia, niin moni kertoo alkoholittomien häiden olleen tylsiä.
Erikoisia häitä on tullut koettua.
Joskus vuosia sitten olin samana kesänä serkkujeni häissä: Siis kahdet juhlat muutaman viikon välein. En ollut pitänyt millään tavalla erityisen uskonnollisina kyseisiä perheitä, mutta asuvat kyllä uskonnollisella alueella Pohjanmaalla. Molemmat häät oli järjestetty seurakuntatalolla! Siis vihkiminen kirkossa, jonka jälkeen vireiselle seurakuntatalolle syömään lihakeittoa ja kermakakkua, itse "juhlassa" piti pappi taas puheen ja laulettiin muutama hengellinen laulu, taisi olla joku sukulaislapsen viulunsoittoesitys tai runonlausunta, ja se oli siinä.
Minusta oli todella erikoiset häät, enkä oikein juhlimisen makuun päässyt, mutta ilmeisesti tämä on tavallista tuolla seudulla.
Korostan vielä, että kumpikaan pariskunnista ei ole millään lailla uskonnollinen itse.
Olen ollut samanlaisissa häissä. Morsiusparin käytös toisiaan kohtaan oli aivan silminnähden todella jäykkää, eivätkä he katsoneet toisiaan silmiin vihkimisen jälkeen varmaan kertaakaan. Häävalssi oli aivan järkyttävää katsottavaa, kun pääpari hyöri tönkösti tanssilattialla. Myös hääkuvat olivat todella tunteettoman oloisia.
Morsian yritti joskus jälkikäteen paikkailla käytöstä sillä, että heitä oli mukamas suuri päivä jännittänyt niin, etteivät he osanneet olla rennosti. Kuulin myöhemmin mutkan kautta, että pariskunnalla oli ollut pari päivää ennen häitä aivan järkyttävä riita hääjärjestelyistä ja olivat siitä asti pitäneet mykkäkoulua. Ihmekö, että tunnelma oli niin kylmä. Harmi, koska puitteiltaan ja järjestelyiltään nuo olivat varmaan parhaat häät, missä olen ollut. Rakkauden juhlaksi niitä ei vaan voinut kutsua sitten millään.