Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
Huh, huh mitä luettavaa. Olen yli viisikymppinen ja eläessäni en ole häissä ollut ja en kyllä menekkään : ) Näitä ketjuja ollut useita, niin ei kyllä ole menettänyt mitään!!
Vierailija kirjoitti:
Huh, huh mitä luettavaa. Olen yli viisikymppinen ja eläessäni en ole häissä ollut ja en kyllä menekkään : ) Näitä ketjuja ollut useita, niin ei kyllä ole menettänyt mitään!!
Minä olen onnistunut olemaan elämäni aikana vain kivoissa häissä. Kyllä niitäkin on, paljon. Pitkälle pääsee jo sillä, että suunnittelee aikataulun kunnolla (ei typerää odottelua esimerkiksi tuon monta kertaa mainitun kuvaamisen takia), ei pihtaile (ruoka)tarjoilujen kanssa ja järjestää omannäköiset häät. Harva jaksaa innostua niistä mukahauskoista hääleikeistä.
Vierailija kirjoitti:
Morsiuspari oli valinnut hääpäiväksi sellaisen juhlapäivän kalenterista, jolloin monilla on omat perinteensä esim. ystävien tai perheen kanssa. Pari varmasti ajatteli päivän olevan tunnelmallinen vihkipäivä, mutta vieraille päivä oli vähän eri juttu. Luulen, että osa vieraista jätti tulematta häihin siksi, ettei halunnut hukata ko. vuodelta tuota juhlapäivää. Kannattaa siis harkita kahdesti, jos meinaat järjestää häät esim. vappuna, juhannuksena, jouluna, uutena vuotena jne.
Tämä on totta! Me järjestettiin häät uudenvuodenaattona, mutta pidettiinkin vain lähipiirin kesken - molempien vanhemmat, sisarukset perheineen, muutama läheisin kaveri. Ja iltapainoitteisena, aloitettiin klo 17 ja klo 18 alkoi jo ruokailu. Hääkuvat otettiin ennen tilaisuuden alkua.
Olen saanut kutsun kaverin häihin juhannuksena, ei lähdetty, mutta jos olisi ollut samalla paikkakunnalla missä asuttiin, niin oltaisi menty.
Hääpari edellytti vieraita valmistautumaan juhlaan kuin Oscar-gaalaan, pukukoodi oli hyvin juhlava ja tiukka ja rahaa meni. Sitten kuitenkaan hääpaikkaa ei oltu juuri koristeltu ja tarjoilua oli niukasti ja se oli opiskelijaravintolatasoista pakastekasviksineen. Mulla paloi kesälomarahat tähän pelleilyyn osallistumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.
Minullekin on käynyt sama. Luulin kaverin olevan vain harvinaisen törppö, mutta ilmeisesti tällainen on yleistäkin? En mennyt häihin, olisi mennyt niin hankalaksi.
Tämä on mun mielestä yleistynyt viime vuosina. Ehkä tämän tarkoitus on karsia sellaiset häävieraat, joita ei aidosti haluta mukaan? Ehkä hääpari ajattelee, että tällaiset vieraat eivät haluakaan tulla ollenkaan mukaan ja laskevat sen varaan?
Tuollaisista häistä ei ole kokemusta, mutta väitöstilaisuus + erilliset jatkot tuntuu olevan jo ihan normaalia. Siis siinä välissä tuore tohtori viettää muutaman pakollisen vieraan kanssa pikapikaa sen oikean karonkan, jossa yleensä syödään ja juodaan kuitenkin pitkän kaavan mukaan. Sillä välin kaverit syövät keskenään jotain pientä buffettyyppistä ja yleensä vielä itse maksavat ruuastaan. Loppuillasta ehtii vilaukselta näkemään tohtoria, kunhan hän juhlistaa ehtii.
Karonkkahan nimen omaan järjestetään kiitoksena ja kunnianosoituksena vastaväittäjälle, kustokselle ja muille sellaisille, jotka ovat väitöskirjan ja väitöstilaisuuden kannalta oleellisia. Kaverit ovat ihan sivuosassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla kiellettyä, että vasta vihitty aviopari lähtee valokuvattavaksi heti vihkimisen jälkeen ja vieraat jäävät odottamaan. Sinä aikana ei tapahdu mitään. Yleensä kuumaa ja ahdasta, jano mutta ei juotavaa. Ja voi mennä yli tuntikin. Parit tällaiset häät kokenut.
Niinpä. En tajua miksi kuvauksessa ei voi käydä ennen vihkimistä. Tai sitten niin, että kuvaaja tulee juhlapaikalle ja kuvat otetaan siellä. Vieraat saavat istua ja seurustella ja saavat juotavaa.
Moni pitää edelleen kiinni siitä, että ovat yön erossa ja näkevät vasta vihkimisessä. He jotka eivät pidä, käyvät todennäköisesti kuvattavana ennen vihkimistä. Olen itse kuvannut sekä että. Juhlapaikalla kuvaaminen ei aina onnistu, juhlapaikkoja on esim keskellä kaupunkeja ja aurinkoisena päivänä on tuskaa etsiä valon puolesta sopivaa paikkaa, joka olisi vielä rauhallinen, ettei pari olisi ihan jäykkinä kuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Hääkutsussa oli pyydetty vieraita pukeutumaan tiettyihin ei-kirkkaisiin väreihin, tyyliin tummansiniseen, beigeen jne. Pariskunta halusi tyylikkäitä kuvia häistään, joissa kenelläkään ei olisi mitään räikeän pinkkiä minimekkoa. Arvatenkin juhlakansan joukossa oli joku iäkäs sukulaistäti, jolla oli kirkkaan violetti puku. Hieman nauratti, ehkä oli hääparille ihan oikein. :D
Haluaisin todella päästä sellaisen hääparin pään sisälle, joiden mielestä on ok alkaa sanella minkä värisiä vaatteita ihmiset saavat laittaa päälleen. Missä kohtaa on nupissa niksahtanut niin, että häävieraisiin aletaan suhtautua vain oman täydellisen proggiksen lavasteina? Ehkä kannattaisi palkata saman tien näyttelijöitä ja malleja sinne rekvisiitaksi, niin eivät Raili-tädin räväkkä kukkamekko ja Seppo-enon kaljamaha pilaisi omaa täydellistä näytelmää.
Vierailija kirjoitti:
Nuo häät, missä on ollut vihkimisen ja iltajuhlan välissä osalle porukasta häävastaanotto/ruokailu:
Mitä hääpari on ajatellut näiden ei-kutsuttujen vieraiden tekevän tuon vastaanoton aikana? Käyvän omaan piikkiin syömässä 5 ruokalajin illallisen jossain Pihtiputaan huoltoasemalla, jos häät sattuu olemaan korvessa? Kaveri laittoi aikanaan tuollaisen kutsun, jossa vihkimisen päättymisen ja illan bileiden väliin jäi 5 tuntia aikaa. Mitä tuossa ajassa on tarkoitus tehdä? Jos kotiin on matkaa, tuntuisi turhalta lähteä vaihtamaan vaatteita välissä. Toisaalta tuntuisi oudolta pyöriä kaupungilla juhlavaatteissa aikaa tappaen. Aika äkkiä se mäkkiateriakin on syöty, jos sellaisella päättää häätarjoilut omalla kohdalla korvata.
Ei sinne vihkimisen tarvitse mennä. Jos itse haluaisin osallistua iltabileisiin, menisin vain niihin.
Ymmärrän seuralaisten suhteen tuskailevia. Mentiin aikoinaan vielä opiskelujen ollessa kesken naimisiin. Vieraita oli n. 50, joista sukua suurin osa ja moni perheellisiä. Kyllä kaverien kohdalla joutui miettimään, raaskiiko kutsua seuralaisen kanssa, kun hienossa juhlapaikassa yhden vieraan ruokailu maksoi n. 60 e. Kutsuimme muutaman seuralaisen ns. pakon edessä, kun vieras vaati. Jälkikäteen harmitti, sillä olivat näitä myöhemmin eroavia pareja.
Sulhasen puhe. Siinä muisteltiin yksityiskohtaisesti parin ensitapaamista ja sitä miten "tilanteet johti toiseen".
Huono puhe ja silti sitä kehuttiin.
Olin taannoin häissä, missä morsian (kaverini) tempas loppuillasta hirveet kännit. Ei ollut morsio mikään silmän ilo, kun siinä silmämeikit poskilla ja huntu melkein repeytyneenä örvelsi.
Jos nyt pitäisin häät, niin politiikka avecien suhteen olisi seuraava.
Avec olisi tottakai ok:
-naimisissa/avoliitossa olevat/perheelliset, riippumatta siitä tuntisinko kaikkia osapuolia ennestään
-vuosia seurustelleet, jotka esim. työn tai opiskelun suhteen asuvat eri katon alla
-läheisien ystävien kumppanit, vaikka en tuntisi kumppania erityisen hyvin
Avec ei olisi ok:
-seurustelua takana pari kuukautta (varsinkin, jos tiedän kumppanien vaihtuvan tiheään)
-jos kyse olisi jostain Tinder-deitistä (miksi maksaisin kalliin menun tuntemattomalle ihmiselle, josta ei välttämättä edes tule kumppania kaverilleni)
-jonkun etäisemmän vieraan seurustelukumppani. Jos näen serkkuani kerran kolmessa vuodessa ja kutsun hänet häihin vanhempiensa ja sisarustensa kanssa, niin miksi kumppani (jota en ole koskaan tavannut) vielä tarvittaisiin mukaan?
Haluaisin mieluummin tarjota häissä oleville vieraille aidosti hyvät juhlat ja satsata niihin. Mieluummin satsaan tarjoiluihin ym. enemmän, kuin pidän kaikille vaatimattomammat juhlat, jotta kaukaisen serkun kumppani pääsee mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo häät, missä on ollut vihkimisen ja iltajuhlan välissä osalle porukasta häävastaanotto/ruokailu:
Mitä hääpari on ajatellut näiden ei-kutsuttujen vieraiden tekevän tuon vastaanoton aikana? Käyvän omaan piikkiin syömässä 5 ruokalajin illallisen jossain Pihtiputaan huoltoasemalla, jos häät sattuu olemaan korvessa? Kaveri laittoi aikanaan tuollaisen kutsun, jossa vihkimisen päättymisen ja illan bileiden väliin jäi 5 tuntia aikaa. Mitä tuossa ajassa on tarkoitus tehdä? Jos kotiin on matkaa, tuntuisi turhalta lähteä vaihtamaan vaatteita välissä. Toisaalta tuntuisi oudolta pyöriä kaupungilla juhlavaatteissa aikaa tappaen. Aika äkkiä se mäkkiateriakin on syöty, jos sellaisella päättää häätarjoilut omalla kohdalla korvata.
Ei sinne vihkimisen tarvitse mennä. Jos itse haluaisin osallistua iltabileisiin, menisin vain niihin.
Sori, mutta vihkiminenhän on just sen hääpäivän pointti. Ainakin mulle on aina tosi tärkeää, et oon paikalla jo vihkimisessä. :)
Te avecien kutsumattomuudesta valittavat, olisitteko itse valmiita kutsumaan häihinne tuntemattomia ihmisiä ja maksamaan heille jopa satasen ruoat?
Tuntemattoman ihmisen kutsumisessa on sekin huono puoli, ettet voi mennä takuuseen toisen käytöksestä. Kiva siinä sitten omissa häissä katsella, kun joku random-Raimo vetää perseet, haastaa riitaa tms. mukavaa.
Useampikin läheisimmistäni kavereista on mennyt naimisiin ns. todistajien läsnäollessa tai vain vanhempiensa/sisarustensa ollessa mukana vihkimisessä ja hääjuhlassa. Näiden tapausten kohdalla on ollut todella vaikea miettiä häälahjan ostamista. Toisaalta ei "tarvitsisi" viedä lahjaa, kun juhlissakaan ei ole ollut, mutta toisaalta läheisen ystävän tärkeää päivää ei haluaisi jättää huomiottakaan. Aika usein olen päätynyt ostamaan hääparille mukit pariskunnan keräilemään astiasarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta vihkiminenhän on just sen hääpäivän pointti. Ainakin mulle on aina tosi tärkeää, et oon paikalla jo vihkimisessä. :)
Jaa no se on sitten oma valinta. Minusta se vihkiminen on tylsä 😀
Joskushan vihkiminen on jo suoritettu etukäteen ja hääjuhla on erikseen. Eikö juhlilla ole silloin sulle pointtia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no se on sitten oma valinta. Minusta se vihkiminen on tylsä 😀
Joskushan vihkiminen on jo suoritettu etukäteen ja hääjuhla on erikseen. Eikö juhlilla ole silloin sulle pointtia?
Tämä. Monet tuntuvat kuvittelevan, että naimisiinmeno on yhtä kuin häät ja ennenkaikkea se prinsessajuhla. Kuitenkin kyse on ihmiselämän suurimmasta juridisesta sopimuksesta, jolla määritellään omat ja lasten oikeudet, omaisuus ja velvotteet lopuksi elämää. Sitä sitten juhlistetaan, miten juhlistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.
Minullekin on käynyt sama. Luulin kaverin olevan vain harvinaisen törppö, mutta ilmeisesti tällainen on yleistäkin? En mennyt häihin, olisi mennyt niin hankalaksi.
Tämä on mun mielestä yleistynyt viime vuosina. Ehkä tämän tarkoitus on karsia sellaiset häävieraat, joita ei aidosti haluta mukaan? Ehkä hääpari ajattelee, että tällaiset vieraat eivät haluakaan tulla ollenkaan mukaan ja laskevat sen varaan?
Tuollaisista häistä ei ole kokemusta, mutta väitöstilaisuus + erilliset jatkot tuntuu olevan jo ihan normaalia. Siis siinä välissä tuore tohtori viettää muutaman pakollisen vieraan kanssa pikapikaa sen oikean karonkan, jossa yleensä syödään ja juodaan kuitenkin pitkän kaavan mukaan. Sillä välin kaverit syövät keskenään jotain pientä buffettyyppistä ja yleensä vielä itse maksavat ruuastaan. Loppuillasta ehtii vilaukselta näkemään tohtoria, kunhan hän juhlistaa ehtii.
Karonkkahan nimen omaan järjestetään kiitoksena ja kunnianosoituksena vastaväittäjälle, kustokselle ja muille sellaisille, jotka ovat väitöskirjan ja väitöstilaisuuden kannalta oleellisia. Kaverit ovat ihan sivuosassa.
Miksi siis järjestää niitä kaverijatkoja ollenkaan? Ollaan miehen kanssa molemmat väitelty pian opiskelujen jälkeen, tosin eri aloilta. Minun alallani on kyllä ollut tyypillistä että on vain yksi karonkka, jonne tulee noiden kunniavieraiden lisäksi perhe ja jonkun verran ystäviä (yleensä opiskelukavereita jotka esimerkiksi samoissa tutkimusryhmissä jne.) Miehen avecina kun olen käynyt karonkoissa niin pääsääntö on että väitellyt tohtori käy kunniavieraiden ja perheensä kanssa syömässä hienosti ja sitten on kaverijatkot. Jälkimmäisiin pitää yleensä kuitenkin pukeutua pitkään mekkoon ja laittautua ja sitten tilanne on se että hengaillaan kavereiden kesken ja jossain vaiheessa myöhemmin juhlien keskipiste saapuu. Omassa karonkassani oli aveceineen reilu 10 kaveria, jatkot oli sitten eräässä ravintolassa jonne halukkaat kaverit sai tulla juhlimaan.
Oltiin miehen työkaverin häissä. Ruokailu oli porrastettu pöytäkunnittain niin, että ensin ruokaa menivät hakemaan morsiuspari, sitten heidän perheet, morsiamen sukulaiset, sulhasen sukulaiset, morsiamen kaverit ja viimeisenä sulhasen kaverit. Me oltiin viimeisessä pöydässä ja kun mentiin odottelun jälkeen hakemaan ruokaa niin ihmettelin mielessä, miksi noutopöydästä puuttuu puolet menussa olleista ruuista. No, selvisi että nämä ruuat ovat jo loppuneet ja jäljellä oli jotain perunaa ja salaattia, mikä hieman ärsytti kun kello oli jotain seitsemän ja häät oli alkaneet jo puolilta päivin. Täysin sama juttu kävi jälkiruokapöytään siirryttäessä, jäljellä oli pieni pala kakkua ja kaikki muut makeat oli jo syöty. Myöhäistä iltapalaa oli kovasti mainostettu mutta sitä ei näkynyt missään.
Huomasin että ihmiset ottivat ihan hiiren annoksia eikä kukaan hamstrannut, joten ilmeisesti hieman liian tiukille oli pitopalvelu laskenut tarjottavat. Ei ihme, että osa porukasta oli loppuillasta jo aika hiprakassa, kun koko päivänä ei ollut kunnolla ruokaa.
Minusta on aika ikävää, että kutsuja rupeaa arvioimaan kutsuttavan parisuhteen kestävyyttä ja vakavuutta. Eihän se hänelle kuulu. Outoa että jonkun kumppani on kutsuttu mutta toisen ei sillä perusteella, että noiden juttu on vakavampi kuin näiden.
Mutta ymmärrän kyllä, että nämä asiat on vaikeita. Toki itsekin häissäni tuskailin sitä, että suuri osa kutsuttavista pitää laskea tuplana avecien takia. Mutta ei me silti kielletty ketään tuomasta kumppaniaan.