Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju

Vierailija
02.06.2020 |

Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap

Kommentit (1474)

Vierailija
101/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennessäni ex-mieheni kanssa aikoinaan naimisiin läheiset kyselivät lahjatoiveiden perään. Mitään erityisiä lahjatoiveita meillä ei ollut, saimme lakanoita ym. mukavaa. Miehen ystävien kysyessä lahjatoiveita oli mies todennut, ettei heidän tarvitse tuoda lahjoja. Hääjuhlissa oli todella kummallista, kun vain minun sukulaiseni ja ystäväni toivat lahjoja ja miehen puolelta kukaan ei muistanut mitenkään. En siis tässä surkuttele lahjojen perään, vaan harmitti erilaiset "säännöt" vieraita kohtaan. 

Jos sanotaan, ettei lahjoja tarvitse tuoda, niin itse ainakin oletan, ettei pari halua mitään. Monella kun on jo kaikkea tuplamäärä ja itse ainakin vihaan krääsää.

Vierailija
102/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräissä häissä lähes kaikki vieraat olivat jo lähteneet illan kääntyessä yöksi, mutta muutamat sulhasen alkoholiin menevät sukulaiset olivat vielä jääneet juhlimaan. He olivat suuttuneet anniskelun työntekijöille, kun työntekijät olivat sulkeneet myynnin, kun juhlijat olivat aiemmin ilmoittaneet lähtevänsä jatkoille muualle. Juhlijat olivat tulleet toisiin aatoksiin ja olisivat halunneet jäädä juhlatilaa jatkamaan juomista, mutta se ei enää sopinut työntekijöille, jotka olivat jo pakanneet kaiken. Hääpari sai kuulla tästä episodista heti häiden jälkeisenä aamuna, kun sulhasen äiti soitti vihaisena kuinka loppuilta oli mennyt pilalle työntekijöiden takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tapauksen, jossa suku uhkasi erota kirkosta, jos henkilöt A ja B eivät pääse naimisiin jo sovittuna hääpäivänä. Ongelma oli siinä, että A oli yhä naimisissa C:n kanssa, koska ei ollut saanut avioeroa hoidetuksi ajoissa. Avioero saatiin voimaan pari päivää ennen häitä ja vihkiminen saatiin pidettyä. Oli pokassa pitelemistä, kun toiset uhkaavat erota kirkosta, kun Suomen laki ei salli kahta avioliittoa yhtä aikaa.

Miten he muka saivat esteettömyystodistuksen, jos toinen oli vielä naimisissa?

Vierailija
104/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaaso ei suostunut tekemään muuta hääpäivänä kuin pitämään morsiamen hääkimppua vihkimisen ajan. Kaikki sosiaaliset tilanteet ahdistivat niin, ettei halunnut tehdä mitään muuta. Seremoniamestarina toimi sulhasen sisko ja hääpari hoiti itse kaikki juhlavalmistelut. En ymmärrä, miksei tuo kaaso vain kieltäytynyt tehtävästä?

Tiedätkö varmaksi, ettei suostunut?

Olen itse ollut kaasona morsiamelle, joka halusi näennäisen kaason vain perinteen vuoksi. Ei missään nimessä antanut minun hoitaa mitään, kunhan vain olin paikalla pönöttämässä kukan kanssa kirkossa. Tämä siis ilmoitettiin jo kaasoksi pyytäessä.

Häävieraat kävivät sitten kyselemässä minulta aikatauluja ym ja oli tosi kiusallista yrittää selittää tilannetta. Kun en siis tiennyt mistään mitään, olin vain ns paikalle tilattu rekvisiitta. Pakostikin nyt mietin, että näinköhän noistakin vieraista osa ajattelee sinun laillasi? :o

Vierailija
105/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Morsiamen äidillä oli ai-van lii-an pie-ni vaalea neuloshame, minkä läpi loisti jenkkakahvoihin puristuneet mustat stringit. Hrr....

Miten stringit voivat puristua jenkkakahvoihin? Ne kahvat kun on kutakuinkin kainalossa.

Kainalossa on allit

Vierailija
106/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakku loppui kesken.

Vierailija
107/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Morsiamen äidillä oli ai-van lii-an pie-ni vaalea neuloshame, minkä läpi loisti jenkkakahvoihin puristuneet mustat stringit. Hrr....

Miten stringit voivat puristua jenkkakahvoihin? Ne kahvat kun on kutakuinkin kainalossa.

Kainalossa on allit

Ja höpsis. Ei ne stringit voi jenkkakahvoihin puristua, koska jenkkakahvat on vyötäröllä siinä paikassa, josta jenkkaa tanssiessa otetaan kiinni. Ei kukaan käsiä tanssiessa lantiolle laita, kyllä ne kädet on lähempänä rintoja kuin lanteita.

Vierailija
108/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kainalossa on allit

Allit ovat  lähempänä kainaloa kuin jenkkakahvat, mutta olkavarsissa.

Vierailija
109/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häissä jotkut morsiamen ikämies-sukulaiset ryhtyivät kesken (alku)illan tappelemaan, siis semmoiset yli 70-vuotiaat papat alkoivat painimaan (enemmän koomisen näköistä). Morsiamen isä totesi, että "kyllähän häissä pitää yksi tappelu olla". No mitä kukakin perinteenä pitää.

Vierailija
110/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas kävi niin, että kutsu tuli kirkkoon ja hääjuhlaan, mutta ei illan jatkobileisiin. Sulhasen suku oli uskovaista, joten hääjuhlakin oli hyvin hillitty ja alkoton, jatkobileet sitten kosteammat. Morsian oli siihen asti ollut hyvä ystäväni, enkä tiedä miksi jättivät minut ja mieheni kutsumatta.

En olisi koskaan saanut tietää koko bileistä, ellei morsiammen kaveri, joka istui samassa pöydässä, olisi alkanut ääneen pohtia pitäisikö illaksi vaihtaa rennommat vaatteet vai lähtisikö juhlavermeissä ja kysellä multa, miten olin ajatellut pukeutua. Ärsytti, vitutti ja nolottikin, mutta eipä siinä auttanut muuta kuin todeta, että me ei valitettavasti jatkobileisiin olla tulossa.

Vierailija
111/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietysti järjestää häänsä niinkuin itse haluaa, mutta mielestäni tylsimmät häät (sellaiset joita en itse haluaisi) meni seuraavalla tavalla: ruokana vain keittoa ja leipää, jälkiruokana vain kakku. Kaikki tämä oli katettu varmaan neljän tai viiden pöydän yhdistelmästä kootulle valtavalle pöydälle (joka vain korosti sitä miten halvalla tarjoiluista oli haluttu päästä) vaikka koko kattaus olisi hyvin mahtunut yhdelle ainoalle pöydälle. Ohjelmasta en muista kun hääparin tuttavien lauluesityksen - laulu oli epävireistä ja myötähäpeää herättävää. Koko tylsä juhla oli ohi muutamassa tunnissa, minkä jälkeen morsiuspari vain alkoi kantaa lahjoja autoon ja  siivota juhlatilaa. Suurin osa vieraista poistui viimeistään tässä kohti paikalta, osa meistä jäi auttamaan juhlatilan siivouksessa. Hääpari jäi viimeisenä paikanpäälle sulkemaan ovet. Jotenkin mieleeni jäi niistä juhlista tyhjä pettymys ja myötähäpeä. Tuntui että haluttiin pitää halvalla juhlat jotta saadaan lahjoja, ja parin pakollisen tunnin jälkeen pillit äkkiä pussiin. 

Vierailija
112/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräissä häissä vihkiminen oli klo 12 ja sen jälkeen kokoonnuttiin hotellin kabinettiin hääjuhlaan. Hotellilla meni koko päivä ja odottelua oli paljon. Alkuillasta iäkkäämmät häävieraat poistuivat paikalta ja me nuoret aikuiset jäimme odottamaan illan myöhempää tanssiosuutta hotellin ravintolassa. Yhtäkkiä hääpari ja osa häävieraista katosi jonnekin. Vajaan parin tunnin päästä he taas ilmestyivät paikalle. Selvisi, että morsiamen äiti oli kesken hääpäivän päättänyt järjestää hääparin sekä molempien sukujen nuorten aikuisten oman juhlan hotellihuoneessa. Me kumpaankaan sukuun kuulumattomat vieraat seisoskelimme tuon ajan tyhjän panttina juhlapaikalla. 

Vierailija
113/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpari lähti vihkimisen jälkeen valokuvattavaksi. Vieraat lähtivät juhlapaikalle odottamaan. Perillä selvisi, että sisälle pääsee vasta hääparin saavuttua. Odotimme yli tunnin ajan pihalla palelemassa toukokuun viileässä säässä.

Vierailija
114/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkutsussa oli pukukoodina tumma puku, mutta edes sulhanen, bestmanit, kaasot tai hääparin vamhemmat eivät ollut pukeutunut tämän mukaan. Vierailta silti odotettiin juhlavampaa pukeutumista?

Vierailija
115/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut häissä ja näitä kokemuksia lukiessa tuntuu, että hyvä niin :D

Vierailija
116/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo häät, missä on ollut vihkimisen ja iltajuhlan välissä osalle porukasta häävastaanotto/ruokailu:

Mitä hääpari on ajatellut näiden ei-kutsuttujen vieraiden tekevän tuon vastaanoton aikana? Käyvän omaan piikkiin syömässä 5 ruokalajin illallisen jossain Pihtiputaan huoltoasemalla, jos häät sattuu olemaan korvessa? Kaveri laittoi aikanaan tuollaisen kutsun, jossa vihkimisen päättymisen ja illan bileiden väliin jäi 5 tuntia aikaa. Mitä tuossa ajassa on tarkoitus tehdä? Jos kotiin on matkaa, tuntuisi turhalta lähteä vaihtamaan vaatteita välissä. Toisaalta tuntuisi oudolta pyöriä kaupungilla juhlavaatteissa aikaa tappaen. Aika äkkiä se mäkkiateriakin on syöty, jos sellaisella päättää häätarjoilut omalla kohdalla korvata.

Vierailija
117/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo häät, missä on ollut vihkimisen ja iltajuhlan välissä osalle porukasta häävastaanotto/ruokailu:

Mitä hääpari on ajatellut näiden ei-kutsuttujen vieraiden tekevän tuon vastaanoton aikana? Käyvän omaan piikkiin syömässä 5 ruokalajin illallisen jossain Pihtiputaan huoltoasemalla, jos häät sattuu olemaan korvessa? Kaveri laittoi aikanaan tuollaisen kutsun, jossa vihkimisen päättymisen ja illan bileiden väliin jäi 5 tuntia aikaa. Mitä tuossa ajassa on tarkoitus tehdä? Jos kotiin on matkaa, tuntuisi turhalta lähteä vaihtamaan vaatteita välissä. Toisaalta tuntuisi oudolta pyöriä kaupungilla juhlavaatteissa aikaa tappaen. Aika äkkiä se mäkkiateriakin on syöty, jos sellaisella päättää häätarjoilut omalla kohdalla korvata.

Ei ne hääparit mieti sitä, mitä se Tiina-työkaveri ja Olli-opiskelukaveri tekee sen väliajan. Hääparia kiinnostaa heidän päivänsä ja se, että bilettämässä on riittävästi porukkaa.

P.s. Lahjat on aina jees! T. Hääpari

Vierailija
118/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsiuspari oli valinnut hääpäiväksi sellaisen juhlapäivän kalenterista, jolloin monilla on omat perinteensä esim. ystävien tai perheen kanssa. Pari varmasti ajatteli päivän olevan tunnelmallinen vihkipäivä, mutta vieraille päivä oli vähän eri juttu. Luulen, että osa vieraista jätti tulematta häihin siksi, ettei halunnut hukata ko. vuodelta tuota juhlapäivää. Kannattaa siis harkita kahdesti, jos meinaat järjestää häät esim. vappuna, juhannuksena, jouluna, uutena vuotena jne.

Vierailija
119/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.

Taitaa myös kutsujilla unohtua se, ettei juhliin saapuminen ole ilmaista. Matkat maksaa, mahdollisesti majoitus ja juhlavaatteet yms. Kuka haluaisi maksaa tuosta kaikesta vaan seuratakseen puolen tunnin vihkimistilaisuuden ja juhlimalla jossain illalla (todennäköisesti omaan piikkiinsä silloinkin)? Minusta häissä parasta on koko päivässä mukana oleminen, hyvin syöminen ja seurustelu häävieraiden kanssa. Nämä jää välistä tuollaisessa "häävaihtoehdossa".

Vierailija
120/1474 |
02.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudesta muistan jonkun kaukaisemman sukulaisen häät. Luulen, etteivät vanhempani ihan tienneet miten hartaita uskovaisia nämä vihityt olivat. Kirkossa kesti ikuisuus, olikohan kokonainen jumalanpalvelus. Juhlapaikalla veisattiin joka välissä virsiä. Lähdettiin niin pian pois kun kehdattiin.

Yksissä häissä oli ohjelmanumero pihalla. Joku vieraista oli shamaani yms ja siinä kuunneltiin noitarummun paukuttamista ja joikhaamista hyvä tovi. Muistan, että minua nauratti ihan hirveästi kun oli ihan wtf fiilis.

Kerran olin parin kaverin kanssa ystävämme häissä ja ei tunnettu kuin morsian. Mentiin kirkkoon aikaisin ja kun hääpari asteli käytävällä, tajuttiin että oltiin yhdet häät liian aikaisin paikalla. Ei siitä voinut poiskaan enää lähteä, niin kuunneltiin sekin vihkiminen sitten.