Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju

Vierailija
02.06.2020 |

Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap

Kommentit (1474)

Vierailija
1021/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI TUNNU MISSÄÄN kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menimme 30 vuoden yhteisen elon jälkeen virastossa naimisiin.

Olimme n20 min ennen vihintää.

Vilaukselta näin nuoren kauniin naisen moesiuspuvussa yhdessä huoneessa.

Menimme tiskile

Happaman näköinen virkailija: oletteko tullut todistamaan?

Minä (itkua pidätellen) : olen morsian.

Virkailija :menkää tonne odottamaan.

Istun muovituolilla ja tärisen..mutta en sano mitään miehelleni

Vihkiminen tehtiin pitkällä kaavalla..puhuttiin pskaa "todistajalle"=minä..miten avioliiton saa kestämään

MISSÄ TEIN VÄÄRIN?

En tiedä missä teit väärin mutta minä ainakaan en oikeastaan ymmärtänyt jutustasi yhtään mitään. Tai siis jutun pääkohta jäi epäselväksi. Missä minä ymmärsin väärin?

Pistä ITSESI minun tilalleni ja kuvittele ,että olet menossa naimisiin sen ainoan kerran elämäsi rakkauden kanssa.

Kuvittele että olet miettinyt aina välillä mekkohäitä, mutta sukuun yhteys kadonnut ..aika kuluu

Päätätte että lakisyistä naimisiin.

Sinä olet pohjimmiltasi romanttinen ihminen

no niin..nyt: oletko tullut todistamaan?

Vaikuttaa, että loukkaannut todella herkästi. Ei se ole virkailijan vika, että hän ei naamasta näe, kuka on missäkin roolissa. 

Virkailija on töissä vihintäosastolla.

Voisi kysyä : hei olettoko tulleet vihittäviksi?

Maistraatissa ei ole vihintäosastoa ja se lasikopissa istuva vastaanottovirkailija on tyyliin kassanhoitaja/kirjanpitäjä/merkonomi.

Maistraatissa (nyk. Digi- ja väestövirasto) hoidetaan paljon muutakin kuin vihkimisiä. Sieltä voi esim. hakea edunvalvojaa tai kiinteistölle lainhuutoa.

miksi minulta kysyttiin: oletteko tulleet todistamaan?

eihän siinä ole järjen häivää?

pailla ei ollut AULASSA vaan erillinen osasto toisessa kerroksessa?

No voi hele....  miksi kysyt sitä TÄÄLLÄ?  Mikset kysynyt siellä maistraatissa, että miksi te minulta tällaista kysytte?  Jos asia sinua niin askarruttaa, niin pitää avata suu silloin kun on sen aika.  Ei me kukaan voida sinua täällä tässä asiassa auttaa.  Me emme tiedä, miksi sinulta näin kysyttiin.  Siis EMME TIEDÄ.  

Vain se tietää, joka kysyi.  Kysy häneltä.

Mikä itse asiassa tuossa noin suuresti kaivelee?   Ja ei, älä vastaa.   Mieti itse mielessäsi.

olisin halunnut prinsessa häät..

mutta ei vanhasta naisesta saa prinsessaa helmimekolla

En tuntenut meneväni naimisiin.

Sanoin morsianhan minä...

Eihän tommoisesta pitäisi loukkaantua..

Ei mahdollisuutta oikeisiin häihin ja sitten vielä saa kuulla olevansa joku ihmeen todistaja

Ikävä kuulla että petyit, mutta muuta olikin tekstistäsi vaikea päätellä kun oli niin poikkeuksellisen epäselvä ja epäjohdonmukainen kirjoitus. Ensi kerralla oikolukea teksti ja mieti, liittyvätkö tekstin virkkeet toisiinsa. Lukija ei myöskääm tiedä niitä asioita, jotka sinä päässäsi tiedät.

Vierailija
1022/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menimme tiskile

Vihkiminen tehtiin pitkällä kaavalla..puhuttiin pskaa "todistajalle"=minä..miten avioliiton saa kestämään

MISSÄ TEIN VÄÄRIN?

En tiedä missä teit väärin mutta minä ainakaan en oikeastaan ymmärtänyt jutustasi yhtään mitään. Tai siis jutun pääkohta jäi epäselväksi. Missä minä ymmärsin väärin?

Pistä ITSESI minun tilalleni ja kuvittele ,että olet menossa naimisiin sen ainoan kerran elämäsi rakkauden kanssa.

Kuvittele että olet miettinyt aina välillä mekkohäitä, mutta sukuun yhteys kadonnut ..aika kuluu

Vaikuttaa, että loukkaannut todella herkästi. Ei se ole virkailijan vika, että hän ei naamasta näe, kuka on missäkin roolissa. 

Maistraatissa ei ole vihintäosastoa ja se lasikopissa istuva vastaanottovirkailija on tyyliin kassanhoitaja/kirjanpitäjä/merkonomi.

Maistraatissa (nyk. Digi- ja väestövirasto) hoidetaan paljon muutakin kuin vihkimisiä. Sieltä voi esim. hakea edunvalvojaa tai kiinteistölle lainhuutoa.

No voi hele....  miksi kysyt sitä TÄÄLLÄ?  Mikset kysynyt siellä maistraatissa, että miksi te minulta tällaista kysytte?  Jos asia sinua niin askarruttaa, niin pitää avata suu silloin kun on sen aika.  Ei me kukaan voida sinua täällä tässä asiassa auttaa.  Me emme tiedä, miksi sinulta näin kysyttiin.  Siis EMME TIEDÄ.  

Mikä itse asiassa tuossa noin suuresti kaivelee?   Ja ei, älä vastaa.   Mieti itse mielessäsi.

Ei mahdollisuutta oikeisiin häihin ja sitten vielä saa kuulla olevansa joku ihmeen todistaja

Ikävä kuulla että petyit, mutta muuta olikin tekstistäsi vaikea päätellä kun oli niin poikkeuksellisen epäselvä ja epäjohdonmukainen kirjoitus. Ensi kerralla oikolukea teksti ja mieti, liittyvätkö tekstin virkkeet toisiinsa. Lukija ei myöskääm tiedä niitä asioita, jotka sinä päässäsi tiedät.

Oikolue ja myöskään. Elän kuten opetan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2000 olin kaukaisen sukulaistytön häissä. Vanhaa tapaa noudattaen odoteltiin erään suositun helsinkiläisen kesäravintolan pihalla valokuvauksen ajan. Onneksi terassi oli auki, ja sieltä saatiin juotavaa.  Vessaankin päästiin.  Morsmaikun isä kertoi pitopöydässä varmistaneensa moneen kertaan, että tarjolla on oltava riistaa. Ja olihan sitä riistakäristystä. Saksanhirveä tai jotakin sellaista. Ei valittamista.

Vuonna 2001 olin seinänaapurin tyttären häissä. Vihkiminen tapahtui edellä mainitun kesäravintolan välittömässä läheisyydessä olevassa vanhassa puukirkossa, joka on siirretty paikalle jostakin muualta Suomesta. Siellä oli epämukavat oltavat, kun rahvas joutui tuollaisessa pienessä kyläkirkossa istumaan polvet suussa. Niin minäkin, ja moni muu. Ei kuulemma ole kovin suosittu vihkikirkko, miksiköhän? Riisin heittäminen oli kielletty, mutta niin vain sukulaistädit ja -sedät vähät välittivät moisesta. Pulut ja rotat saivat syötävää.

Sama ravintola kuin edellä, ja nyt sinne mentiin kävellen parisataa metriä. Ja taas tarjolla oli riistakäristystä. Sitä hemmetin saksanhirveä. Ja taas morsiamen isän tilaamana.

Vuonna 2002 eräässä kainuulaisessa kirkossa, josta siirryttiin kymmenen kilometrin päähän yhteen pitopalveluun keskelle ei mitään. Hääväellä oli autoja omasta takaa, ja autottomille tarjottiin kyyti. Reitillä oli asianmukaiset sydämenkuvaopasteet perille.

Arvatkaa, mitä oli ruokana. Aivan oikein: riistakäristystä. Armeijaa muistellen: Ruoka oli hyvää, sitä oli riittävästi ja järjestys ruokalassa oli moitteeton. Jostakin oli löytynyt hyvä bändi, jonka repertuaariin kuului kaikkea mahdollista 1920-luvun Asfalttikukasta 1950-luvun Hopeisesta kuusta 1960-luvun letkajenkkaan. Ja kaikkea siltä väliltä.

Vierailija
1024/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kaikkien hääpäivänä möksäävien (yleensä morsianten) puolesta. Niin monesti olen nähnyt morsiamen viettävän juhlapäivää suu tiukkana viivana, kun kaikki ei ole mennyt omien toiveiden mukaan. Jollakin ärsyttää aikataulujen pettäminen, toisilla "ei riittävän romanttisia hääpäivänä puhunut puoliso" jne. Voi, kun nämä morsiamet tajuaisivat nauttia juhlapäivästä eikä keskittyä mököttämään jostain pikkuasioista.

Elämän suorittaminen ja perfektionismi on valitettavan moneen naiseen kasvattamalla pakotettu, kuten moneen poikaan täydellinen piittaamattomuus mistään. Kumpikin on tuhoisaa.

Vanhempia tästä pitänee tuomita.

Kyllä tällainen touhu on etupäässä huonosti ja tasapainottomasti kasvatettujen alempien sosiaaliluokkien hommaa. Kun ei ole sivistystä eikä ole juuri mitään sivistyneempää päässyt elämässään kokemaan, oma pää on täynnä romanttisia kuvitelmia siitä miten asiat muka tehdään "hienosti". Sitten menee suunnitelmat aina kuin Mrs. Bucketilla.

Mrs. Bucket voisin ottaa hääjärjestelijäksi jos suvun saisi pysymää poissa Suomesta. Todennäköisesti Onslow astuisi kesken vihkimisen kirkkoon.

Olen välillä tällainen mököttäjä-tyyppi ja pelkäsin todenteolla, että tulen pilaamaan omat hääni jos saan mökötyskohtauksen. Toki käytöstavat omaan, mutta aistiihan vieraat sen, jos ei ole aidosti iloinen. Häissä riitti monenlaista mokaa, ohjelma tökki, siskoni nolasi minut omalla mököttämisellä (sukuvika?) ja miehen kaverit örvelsivät kännissä. Normaalisti tällainen saisi minut todella alamaihin, mutta hymyilinkin kuin naantalin aurinko. Olin kuin pilvissä koko päivän, niin onnellinen ja hyväntuulinen. Perfektionismini karisi pois ja nautin täysillä. En tiedä siis, mikä minuun meni, mutta onneksi "meni" ja sain ihanan päivän. Näistä muista känkkäränkistä huolimatta kaikille vieraille jäi hyvät muistot hääpäivästä ja kehuivat nimenomaan leppoisaa tunnelmaa. Ehkä se onkin niin, että rakkaus voittaa kaiken, jopa kroonisen mökötyksen? 

Vierailija
1025/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni häissä useampikin morsiamen puolen vieras innostui muistelemaan morsiamen aiempia niin ihania häitä ja niin ihanaa ex-miestä. Mautonta muutenkin, mutta erityisesti siksi, että tämä niin ihana mies hakkasi morsiamen sairaalakuntoon ennen heidän eroaan, sitä tosin suurin osa ihmisistä ei tiennyt.

Miten kukaan voi olla noin taukki! Häissä muistellaan exää, ei herran jumala niin tehdä vaikka olisi ollut millainen ihanuus suvun mielestä!

Olinpa häissä, missä morsiamen nyyhkypuheesta 90% koski entistä poikaystävää. Ei ollut kuulemma enää herättänyt tunteita, kun oli tullut työkaveriksi.

Vihkipaikassa 2 salia, toisessa vihkiminen - ei minkäänlaista koristelua, ei kukan kukkaa.

Toisessa salissa pöydät, ruoka haettiin keittokomerosta, mihin mahtui kaksi vierasta kerrallaan. Ja se ruoka, no oli parin näköistä, ihmeellistä mukagourmeeta tarjoiluastioissa niin vähän, ettei yhtä silakkaa (tosi) enenpää kehdannut ottaa. Mielestäni ruokahäissä pitää olla tarjolla jokaiselle edes jotain, mitä pystyy syömään. Ja riittävästi.

Muutenkin rahankerjuuta korosti koivunhalkoon kerätyt ojanvarsikukat pöytäsomisteina. Ei tosin ollut ensimmäinen rahankerjuu tuolta parilta.

Vierailija
1026/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menimme tiskile

MISSÄ TEIN VÄÄRIN?

Kaivelee koska menin naimisiin nuoruuden rakkauteni kanssa.

Olemme olleet yhdessä 30 vuotta.

Olisin halunnut häät..mutta välit sukuun täysin poikki.

Olen muuttanut kotoa 16 vuotiaana, koska oli pakko

Miksi tämä sai alapeukkuja

Ei kaikilla ole rakastavia vanhempia 

Suvusta etäännyin kun isä esti äidin puolen sukulaisten tapaamisen täysin.

Sait alapeukkuja varmaan siksi, että tunnut syyttävän kaikkia muita paitsi itseäsi (ja miestäsi) siitä, ettet saanut sellaisia häitä kuin olisit halunnut, vaikka olisit voinut ihan vapaasti järjestää itsellesi niin hyvät häät kuin mahdollista. Uhriudut turhaan ja se on ärsyttävää.

Vierailija
1027/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni häissä useampikin morsiamen puolen vieras innostui muistelemaan morsiamen aiempia niin ihania häitä ja niin ihanaa ex-miestä. Mautonta muutenkin, mutta erityisesti siksi, että tämä niin ihana mies hakkasi morsiamen sairaalakuntoon ennen heidän eroaan, sitä tosin suurin osa ihmisistä ei tiennyt.

Miten kukaan voi olla noin taukki! Häissä muistellaan exää, ei herran jumala niin tehdä vaikka olisi ollut millainen ihanuus suvun mielestä!

Olinpa häissä, missä morsiamen nyyhkypuheesta 90% koski entistä poikaystävää. Ei ollut kuulemma enää herättänyt tunteita, kun oli tullut työkaveriksi.

Vihkipaikassa 2 salia, toisessa vihkiminen - ei minkäänlaista koristelua, ei kukan kukkaa.

Toisessa salissa pöydät, ruoka haettiin keittokomerosta, mihin mahtui kaksi vierasta kerrallaan. Ja se ruoka, no oli parin näköistä, ihmeellistä mukagourmeeta tarjoiluastioissa niin vähän, ettei yhtä silakkaa (tosi) enenpää kehdannut ottaa. Mielestäni ruokahäissä pitää olla tarjolla jokaiselle edes jotain, mitä pystyy syömään. Ja riittävästi.

Muutenkin rahankerjuuta korosti koivunhalkoon kerätyt ojanvarsikukat pöytäsomisteina. Ei tosin ollut ensimmäinen rahankerjuu tuolta parilta.

Mitä somisteena sitten pitäisi olla? Luonnonkukat ovat kauniita, ja jos ne on vielä jotenkin siististi saatu väkerrettyä koivuhalkoon, niin vielä parempi.

Vierailija
1028/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä somisteena sitten pitäisi olla? Luonnonkukat ovat kauniita, ja jos ne on vielä jotenkin siististi saatu väkerrettyä koivuhalkoon, niin vielä parempi.

Ei olleet kauniisti tai edes siististi väkerretty. Halko pystyssä keskellä pöytää, porattu reikä, missä tyyliin heinä, horsma ja saunakukka pystyssä.

Morsiamen äiti istui samassa pöydässä ja voivotteli kuinka vaivalloista niitä vähiäkin rehuja oli kerätä.

Muuten samaa mieltä luonnonkukista, mutta jätetään ne luontoon kaikkien ja varsinkin pörriäisten iloksi.

Vierailija
1029/1474 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut häissä, joissa morsian oli jo alttarilla aikamoisen juovuksissa, ja myöhemmin illalla sammui. Ruoka oli hyvää, mutta loppui kesken heti alkuvaiheessa. Oli kesä ja hääpaikalla oli todella kuuma, mutta mitään alkoholitonta juotavaa ei ollut tarjolla paitsi tietysti vettä. Kun tuntikaupalla juo vettä, alkaa tulla aika ikävä olo. Sitten kun keksittiin, että lähellä on kioski, josta voisi hakea jotain juotavaa, se meni kiinni nenän edestä. Lapsia ei saanut häihin tuoda, silti jotkut toivat.

No, monen muun tapaan tämäkin pariskunta on jo ajat sitten eronnut. 

Onko kukaan muu pannut merkille, että tavalla tai toisella epäonnistuneista häistä kerrottaessa muistetaan mainita loppukaneettina, että pariskunta on eronnut? Näin on ollut aiemmissakin hääketjuissa. Onnistuneista ja mukavista häistä kerrottaessa ei muisteta kertoa, että ero on tullut.

No mun kokemukset on, että onnistuneiden ja mukavien häiden parit eivät ole eronneet. Oman ystäväpiiriin hääbuumi oli tuossa 97 - 2004 välisenä aikana, parhaimmillaan 4 häät kesässä. Nyt viime vuosina on ollut muutamat kakkoskierroksen häät, joista kahdet ovat olleet todella tylsät. Nämä pari ovat edelleen yhdessä.

Itse olen tehnyt häävieraana mokan. Eli olen mennyt häihin mukaan vaikka en ollut kutsuttu. Olin juuri alkanut seurustelemaan kun poikaystävä perheineen oli saanut kutsun. Sinne menin mukaan, eikä kukaan poikaystävän perheestä sanonut mitään. Vasta itse häissä tajusin, että tämä ei ollut ok. Olivat varmaan tosi onnellisia kun suht pieniin perhehäihin (oli siis poikaystävän serkun häät) änkee joku kolmen kuukauden tuttava. Onneksi seurusteltiin edes muutama vuosi ja tämän serkunkin kanssa tutustuin sitten siinä ajassa.

Vierailija
1030/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistraattihullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on käynyt samoin kuin Ap:lle, että kutsuttiin mukaan vain osaksi aikaa. Miksi ihmeessä hääparit kuvittelevat tuon olevan vieraalle hyvä diili? Tulemalla vihkimiseen ja johonkin iltajuhlaan olet periaatteessa velvollinen hankkimaan hääparille jonkun lahjan, mutta et pääse itse edes syömään ja seurustelemaan hääparin/muiden vieraiden kanssa juhlien ajaksi. Jos ei ole vara kutsua enempää ihmisiä juhliin, niin jättäisin kokonaan kutsumatta.

Minullekin on käynyt sama. Luulin kaverin olevan vain harvinaisen törppö, mutta ilmeisesti tällainen on yleistäkin? En mennyt häihin, olisi mennyt niin hankalaksi.

Tämä on mun mielestä yleistynyt viime vuosina. Ehkä tämän tarkoitus on karsia sellaiset häävieraat, joita ei aidosti haluta mukaan? Ehkä hääpari ajattelee, että tällaiset vieraat eivät haluakaan tulla ollenkaan mukaan ja laskevat sen varaan?

Ei vaan tässä halutaan antaa sukulaisille jne. se perinteinen hääkokemus ja sitten bilettää kavereiden kanssa. Kaverit kun yleensä häissä tekevät kaikkensa saadakseen sukulaiset lähtemään pois, jotta voivat aloittaa omat juhlansa, ja tuolla tavalla kaikilla on mukavampaa.

"Kaverit kun yleensä häissä tekevät kaikkensa saadakseen sukulaiset lähtemään pois" mitähäh?

Ne on niitä kakaroita, jotka eivät tajua kuinka hyvä meno saadaan päälle kun 50+ tädit, sedät ja enot laittavat vaihteen vapaalle.

Totta! Yli 50-vuotiailla on jo niin vahva itsetunto, että se voivat jorata yömyöhään pelkäämättä, mitä muut ajattelevat. Naamakin on jo niin valahtanut ja läskit hötkyvät, ettei ole pelkoa Insta-kuvaajistakaan. Saa olla vapaa ja luonnollinen ja iloinen ja bilettää täysillä.

Nuori väki kun vain etsiskelee hyviä kuvauspaikkoja, stressaa naamameikistä ja hiuslaitteesta, vääntäytyy kummallisille mutkille ja törröttää huuliaan saadakseen otettua ”luonnollisen” valokuvan, millä he osoittavat, että heillä oli häissä ihan järisyttävän hauskaa!

Valokuvaussessioihin menee kymmeniä minuutteja, kun niitä selfieitä täytyy ottaa lukuisia, mistä voi valita parhaan. Ja sitten menee hyvä tovi siinäkin, kun pitää miettiä kivat tekstit ja valita hashtagit #bridesmaid #rakasystävä #ihanathäät #bestweddingever.

Olen yli 50 vuotias

Hoikka ja siro..ihossa ei ryppyjä

Kauniit pyöreät rinnat, pitkä vaalea tukka

Puhu vaan omista läskeistäsi..yööökk

Kaikilla yli 50-vuotiailla on juonteita. Ne, jotka väittävät ettei ole, eivät ole hommanneet tarvitsemiaan silmälaseja. 

Vierailija
1031/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän kirjoittanut jo vuosia sitten toiseen maratonketjuun (siihen, miten ihmiset ovat käyttäneet toisia ihmisiä törkeästi hyväksi), mutta menköön nyt vielä tähänkin. 

Aikanaan peruskoulu/lukiokaveri päätti mennä abivuoden jälkeen 19-vuotiaana naimisiin ja vieläpä oikein isosti ja näyttävästi, mutta toisaalta kaikessa mahdollisessa säästäen. Ei esim. pitopalvelua, vaan erinäiset sukulaistädit oli värvätty talkoisiin tekemään kakkuja, pikkuleipiä, karjalanpaistia jne.

Osa koulukaveriporukastamme oli mennyt peruskoulun jälkeen amikseen opiskelemaan ravintola-alaa, yksi taas oli pitänyt ysiluokan jälkeen välivuoden talouskoulussa ennen lukio-opintoja. No mitä teki morsian - värväsi palkattomasti töihin nuo kaverit, joilla oli ravintola-alan opintoja. Heille kun olisi "arvokasta työkokemusta" päästä raatamaan useammaksi päiväksi palkatta "oman alan töihin".  Nuorina, kiltteinä ihmisinä vieläpä suostuivat kun eivät osanneet sanoa ei. Eikä mikään ihme, sillä joutuivat suoraan morsiamen äidin tiukkaan komentoon. Häitä edellisenä päivänä joutuivat kantamaan pöytiä, tuoleja, keittiöhommiin, en edes tarkalleen tiedä mitä kaikkea. Minulle vasta jälkikäteen paljastui se työmäärä, mitä olivat joutuneet tekemään ilmaiseksi jo ennen häitä. 

Itse häissä minä ja muutama muu lukiokaveri osallistuttiin ihan vieraiden joukossa ja oli hirveää katsella, miten osa kaveriporukastamme oli morsiamen toiveesta joutuneet pukeutumaan "työasuun" eli musta hame/housut ja valkoinen kauluspaita. He siis toimittivat pitopalveluhenkilökunnan virkaa ja olivat  koko juhlan sekä pari tuntia ennen ja jälkeen (loppusiivous) töissä ilman palkkaa. Myös varsinainen vihkiseremonia meni heiltä oli, kun olivat valmistelemassa juhlapaikalla. 

Vuosia tuosta hääjuhlasta juttelin yhden työhön nakitetun kaverin kanssa, että mitä ihmettä oikein tapahtui. Hän ihmetteli ihan samaa ja sanoi, ettei aikuisena ikinä olisi suostunut samanlaiseen vapaaehtoistyöhön palkatta ihan siitä ilosta, että on ravintola-alan koulutus. Mutta kuulemma 18-vuotiaana ei ollut osannut sanoa ei, etenkin kun morsiamen voimakastahtoinen äiti oli mukana kuvioissa käskyttämässä.

Ja mitä häiden jälkeen tapahtui: kaveriporukka hajosi, ei sinänsä noiden häiden seurauksena vaan elämä kuljetti eri puolille Suomea ja maailmaakin, eikä lapsuus/teinivuosien ystävyys riittänyt pitämään yhteyksiä pidemmälle kun uusia ystävyyssuhteita tuli itse kullekin. Hääpari on tietojeni mukaan edelleen, ihme kyllä, yhdessä. 

Vierailija
1032/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhtenä kaasoista pariskunnalle, jotka kumpikin tulevat varakkaista perheistä/suvuista ja varallisuutta ja omaisuutta on sekä morsiamella että sulhasella. Toki varmasti velkaakin, mutta myös tuloja esim. sijoitusasuntojen kautta. Tämä siis taustatietona, eli mistään  tyhjätaskuista ei ollut kyse. 

Käytiin läpi kaasojen ja morsiamen kanssa kaasojen roolia ja toiveena oli kaikenlaista pientä: morsiuskimpun pitelemistä, vieraskirjaan kirjoittamisen muistuttelua häävierailta, neuvomista päivän ohjelmasta, small talkia vieraiden kanssa siten, ettei kukaan jää yksin jne. Jossain vaiheessa illalla morsian sitten täräytti meille kaasoille, että kai te sitten muistatte, että teidän pitää illalla juhlien jälkeen laittaa juhlapaikka sellaiseen kuntoon, mitä on juhlapaikan sopimuksessa sovittu. Ja näytti paperia, jossa oli juhlapaikan diiliiin kuuluvat vaatimukset, kuten roskien keräys, lajittelu ja poisvienti, pöytien ja tuolien kantaminen alkuperäisiin asetelmiin, perussiivous eli juhlapaikan jättäminen alkuperäiseen kuntoon jne. Kävi ilmi, ettei morsiuspari ollut viitsinyt maksaa kalliimpaa hintaa juhlapaikasta, johon olisi kuulunut myös tuo loppusiivous. Sopimuksessa oli, että seuraavana aamuna juhlapaikka pitää olla peruskunnossa avaimet palautettuna. Lisähinnalla olisi saanut sellaisen diilin, ettei tuota tarvitse tehdä. 

Juhlat kestivät puoleenyöhön ja sen jälkeen juhlavaatteissa jouduttiin kaasojen ja bestmanin kanssa töihin, lajittelemaan roskia ja kantamaan roskasäkkejä 200 metrin päähän olevaan jätekatokseen, viikkaamaan pöytäliinat, kantamaan pöydät ja tuolit alkuperäisiin paikkoihin, pyyhkimään lattiat ja pinnat, jne. Meni aikaa aamun pikkutunneille asti ja ketutuksen määrä oli aikamoinen. 

Itse en IKINÄ kehtaisi lähteä hääjuhlistani siten, että jättäisin kaverit yömyöhään siivoamaan paikkoja. Pitäisin sitten vaikka pienemmät häät tai säästäisin pidempään. Tai jos tuohon ei olisi varaa, voisin kysellä tuttujen teini-ikäisiä lapsia tms. keikkaluonteiseen töihin riittävällä korvauksella siivoamaan häiden jälkeen kavereiden ilmaistyövoiman sijasta. 

Vierailija
1033/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kutsun ex-työkaverin häihin tekstarilla hääpäivän aamuna. Vihkiminen olisi ollut iltapäivästä naapuripaikkakunnalla. Ilmeisesti jotkut oli peruneet tulonsa ja tilalle koitettiin hädissään saada muita tulijoita jopa puolitutuista. Jätin menemättä. Toki vastasin myös tekstarilla että en saa työvuoroa vaihdettua näin lyhyellä varoitusajalla mikä pitikin paikkansa. 

Vierailija
1034/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illan päälle nousuhumalainen morsian paljasti lukeneensa sulhasen päiväkirjaa ja oli jo alkamassa siteeraamaan sitä juhlaväelle, kunnes sulhasen kaveri totesi sen olevan asiatonta ja poistui pöydästä. Tilanne oli melkosen huvittava, kun morsian ensin kerto löytäneensä päiväkirjan siivotessaan ja tuo samainen sulhasen kaveri kysy, että ethän vaan menny lukeen sitä. Morsian vastas ylpeillen, että "totta kai!" Morsian tais olla ainut joka ei huomannu muun juhlaväen myötähäpeää.

Vierailija
1035/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhtenä kaasoista pariskunnalle, jotka kumpikin tulevat varakkaista perheistä/suvuista ja varallisuutta ja omaisuutta on sekä morsiamella että sulhasella. Toki varmasti velkaakin, mutta myös tuloja esim. sijoitusasuntojen kautta. Tämä siis taustatietona, eli mistään  tyhjätaskuista ei ollut kyse. 

Käytiin läpi kaasojen ja morsiamen kanssa kaasojen roolia ja toiveena oli kaikenlaista pientä: morsiuskimpun pitelemistä, vieraskirjaan kirjoittamisen muistuttelua häävierailta, neuvomista päivän ohjelmasta, small talkia vieraiden kanssa siten, ettei kukaan jää yksin jne. Jossain vaiheessa illalla morsian sitten täräytti meille kaasoille, että kai te sitten muistatte, että teidän pitää illalla juhlien jälkeen laittaa juhlapaikka sellaiseen kuntoon, mitä on juhlapaikan sopimuksessa sovittu. Ja näytti paperia, jossa oli juhlapaikan diiliiin kuuluvat vaatimukset, kuten roskien keräys, lajittelu ja poisvienti, pöytien ja tuolien kantaminen alkuperäisiin asetelmiin, perussiivous eli juhlapaikan jättäminen alkuperäiseen kuntoon jne. Kävi ilmi, ettei morsiuspari ollut viitsinyt maksaa kalliimpaa hintaa juhlapaikasta, johon olisi kuulunut myös tuo loppusiivous. Sopimuksessa oli, että seuraavana aamuna juhlapaikka pitää olla peruskunnossa avaimet palautettuna. Lisähinnalla olisi saanut sellaisen diilin, ettei tuota tarvitse tehdä. 

Juhlat kestivät puoleenyöhön ja sen jälkeen juhlavaatteissa jouduttiin kaasojen ja bestmanin kanssa töihin, lajittelemaan roskia ja kantamaan roskasäkkejä 200 metrin päähän olevaan jätekatokseen, viikkaamaan pöytäliinat, kantamaan pöydät ja tuolit alkuperäisiin paikkoihin, pyyhkimään lattiat ja pinnat, jne. Meni aikaa aamun pikkutunneille asti ja ketutuksen määrä oli aikamoinen. 

Itse en IKINÄ kehtaisi lähteä hääjuhlistani siten, että jättäisin kaverit yömyöhään siivoamaan paikkoja. Pitäisin sitten vaikka pienemmät häät tai säästäisin pidempään. Tai jos tuohon ei olisi varaa, voisin kysellä tuttujen teini-ikäisiä lapsia tms. keikkaluonteiseen töihin riittävällä korvauksella siivoamaan häiden jälkeen kavereiden ilmaistyövoiman sijasta. 

Minkä ihmeen takia suostuitte. Eihän se teidän maksettavaksi olisi jäänyt.

Minusta hyväksikäytetyt ihmiset saavat syyttää itseään, kun suostuvat tuollaiseen pompotteluun. Itse olisin juhlien loputtua vain lähtenyt kotiin. Sotku ei olisi ollut minun ongelma, kun sopimuksessa ei olisi ollut minun nimeä.

Vierailija
1036/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menimme tiskile

MISSÄ TEIN VÄÄRIN?

Sait alapeukkuja varmaan siksi, että tunnut syyttävän kaikkia muita paitsi itseäsi (ja miestäsi) siitä, ettet saanut sellaisia häitä kuin olisit halunnut, vaikka olisit voinut ihan vapaasti järjestää itsellesi niin hyvät häät kuin mahdollista. Uhriudut turhaan ja se on ärsyttävää.

Se on totta.

Kaikissa kuvauksissa häistä mainitaan sukulaisten toilailut

Voisin palkata ihmisiä viina/ruoka näyttelemään sukulaisia.

Joku alkoholisti sopisi sedäksi (kaikki sedät kuolivat viinaan)

joku mt-potilas äidiksi

joku masentunut isäksi (teki it-semurhan)

Ei ihmiset joilla ei ole sukua järjestä hääjulaa

mielipiteitä?

Vierailija
1037/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menimme tiskile

MISSÄ TEIN VÄÄRIN?

Se on totta

Isä esti täysin minua tapaamasta lapsena äidin puolen vanhempia

Kun hän teki it.semurhan ollessani 14_vuotias..en osannut enää kaivata näitä sukulaisia

En voi kuitenkaan syyllistää isääni

hän on kuollut ja on h.elvetissä

Tulen lestadiolaiselta paikkakunnalta.

Vierailija
1038/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menimme tiskile

MISSÄ TEIN VÄÄRIN?

toki selvennän:)

menin virastossa naimisiin 40 vuotiaana (virkailija kysyi: oletteko tulleet todistamaan)

halusin prinsessa häät

olen ollut 30 vuotta kumppanini kanssa

En kyennyt järjestämään hääjuhlaa koska:

äiti mt-potilas

isä teki itsarin kun olin 14 vuotias

En saanut tavata äidinpuolen sukua (isä esti)

isän puolen suku kuollut viinaan /muuttanut ulkomaille.

Jotenkin nuorena salaa häpesin asiaa /eikä olisi ollut rahaa järjestää häitä

Olin köyhä 30 vuotiaaksi asti

Ystäviä on vain muutama..sitten 40 vuotiaana ajattelin

mennään nyt järkisyistä naimisiin

Miksi ei voi netissä rekisteröidä parisuhdetta.

Tuli paha mieli...

Vierailija
1039/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko epäselvää? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menimme tiskile

MISSÄ TEIN VÄÄRIN?

toki selvennän:)

menin virastossa naimisiin 40 vuotiaana (virkailija kysyi: oletteko tulleet todistamaan)

halusin prinsessa häät

olen ollut 30 vuotta kumppanini kanssa

En kyennyt järjestämään hääjuhlaa koska:

äiti mt-potilas

isä teki itsarin kun olin 14 vuotias

En saanut tavata äidinpuolen sukua (isä esti)

isän puolen suku kuollut viinaan /muuttanut ulkomaille.

Jotenkin nuorena salaa häpesin asiaa /eikä olisi ollut rahaa järjestää häitä

Olin köyhä 30 vuotiaaksi asti

Ystäviä on vain muutama..sitten 40 vuotiaana ajattelin

mennään nyt järkisyistä naimisiin

Miksi ei voi netissä rekisteröidä parisuhdetta.

Tuli paha mieli...

sinulla on ollut rankka elämä ,mutta itsesäälisi ei herätä täällä myötätuntoa.

Olisit ostanut kalliin mekon ja pitänyt illalliset ystävillesi.

Ainoa este oli pääsi sisällä.

Mutta jos vanhepasi ovat mt_ongelmaisia..niin se selittää paljon.

Vierailija
1040/1474 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene muualle..vaikka terapeutille

Pilaat hauskan ketjun

Et järjestänyt häitä..

Tämä ei ole mt_potilaiden terapia ketju..

kaikkea sitä onkin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi