Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttareissa ylipainoisesta morsiamesta piirrettiin pyytämättä ilkeä karinkatyyripiirros. Piirtäjä oikein korosti morsiamen kaksoisleukaa. Morsian alkoi itkeä :( Eipä siitä jäänyt kenellekään hyvä mieli paitsi varmaan tälle piirtäjälle.
Kauheaa! Oliko piirtäjä morsiamen tuttu vai joku tuntematon "ammattilainen" ?
Morsiamen oma eno. Ihan harrastelija hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morsiamen saattaminen alttarille on ollut tapana Suomessa koko 1900-luvun. Kyseessä ei siis Hollywoodista matkittu tapa.
(Kansankulttuuriarkisto on taltioinut häätapoja.)
Sen sijaan alttarilla suuteleminen on tuontikamaa.Kuule höpsistä.
Olen syntynyt v. 1963, avioitunut 20 bv myöhemmin, ollut vieraana kymmenissä häissä viime vuosituhannen lopulla. Vain yksissä häissä morsian luovutettiin (hänen äitinsä luovutti).
Näin rikkonaisten perheitten aikana itse isättömänä lapsena ymmärrän, että joskus morsian haluaa osoittaa, että hänelläkin on isä, joka voi saattaa hänet alttarille.
Vierailija kirjoitti:
Mä seurustelin aikoinani ulkomaalaisen miehen kanssa, jolla ei ollut Suomessa sukulaisia. Oltiin yhdessä vuosia, joten tutustui mun vanhempiin. Eron jälkeen eivät juurikaan olleet tekemisissä. Jossain vaiheessa ex löysi uuden naisen jonka kanssa meni naimisiin, ja kutsui häihin mun vanhemmat. Ei siinä mitään, mutta mun vanhemmat vielä lähtivät sinne häihin kovin tohkeissaan, matkaankin suuntaansa 300 km. Oli morsiamen suku vähän ihmetellyt mikä pariskunta tuo on :D
Ja sitten heräsit.
kaverin häät. Olin kaasona, ja ohjeistus mitä pitäisi tehdä /missä tarvitaan apua oli minimaalista. Mun syy siis kun sitä, tätä ja tuota puuttui.
Yleensä häissä sulhanen pitää puheen jossa kiittelee häiden järjestämiseen osallistuneita. Mutta ei tällä kertaa. Yhtäkkiä herrasväki oli vain kadonnut kenellekään mitään sanomatta. Bestman oli todella tehnyt paljon tuonne hommaa, häntä vasta korpesikin kiittämättömyys. Eipä ole juuri tarvinnut paljoa olla tuon pariskunnan kanssa tekemisissä tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Polttareissa ylipainoisesta morsiamesta piirrettiin pyytämättä ilkeä karinkatyyripiirros. Piirtäjä oikein korosti morsiamen kaksoisleukaa. Morsian alkoi itkeä :( Eipä siitä jäänyt kenellekään hyvä mieli paitsi varmaan tälle piirtäjälle.
Tämä on jo todella ilkeää. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä tätä morsiamen luovuttamista mieheltä toiselle. Ei istu jotenkin ollenkaan pohjoismaalaiseen hääperinteeseen ja kulttuuriin. Viime kesänä olin häissä, joissa morsian oli kolmikymppinen kahden lapsen äiti. Niin vain isä talutteli alttarille ja luovutti sulhaselle papin silmien edessä. Lähinnä huvittavaa, ei millään lailla koskettavaa.
Huvittavuus vain korostuu kun miettii samaa toisinpäin, anoppi luovuttamassa poikaansa morsiamelle.
Sehän ei olisi edes mahdollista. Äidit pitävät kiinni pojistaan eivätkä luovuta heitä toisille naisille. Sulhasen ryöstö tapahtuisi jo kirkon eteisessä eikä sulhasta palautettaisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ymmärrä tätä morsiamen luovuttamista mieheltä toiselle. Ei istu jotenkin ollenkaan pohjoismaalaiseen hääperinteeseen ja kulttuuriin. Viime kesänä olin häissä, joissa morsian oli kolmikymppinen kahden lapsen äiti. Niin vain isä talutteli alttarille ja luovutti sulhaselle papin silmien edessä. Lähinnä huvittavaa, ei millään lailla koskettavaa.
Huvittavuus vain korostuu kun miettii samaa toisinpäin, anoppi luovuttamassa poikaansa morsiamelle.
Sehän ei olisi edes mahdollista. Äidit pitävät kiinni pojistaan eivätkä luovuta heitä toisille naisille. Sulhasen ryöstö tapahtuisi jo kirkon eteisessä eikä sulhasta palautettaisi ollenkaan.
Miksi pitää viljellä näitä kuluneita ja kärjsitettyjä mielikuvia?
Suurin osa anopeista on fiksuja ja helpottuneita kun poika on löytänyt oman rakkaan rinnalleen.
Että ovat jonkun toisen "vastuulla" tästedes, aikuistuvat ja asettuvat aloilleen.
Harva äiti haluaa aikuista poikaansa paapoa vielä kolmenkympin korvilla.
Miksi morsiammilla on liian usein huonosti istuva olkaimeton hääpuku, vaikka sellainen ei sovi ja sitä joutuu koko ajan kiusallisesti nostamaan? Tämä on nähty television suomalaisissa hääohjelmissa liian monta kertaa.
Häät ovat monitahoinen, sekava ja pelottava palapeli. Niin järjestäjille kuin vieraillekin.
Niitä tuntuu yhdistävän se että kukaan ei tunnu tietävän tarkalleen, miten kuuluisi käyttäytyä.
Etiketti-tapa- morsiusparin preferenssi- ja muiden käytösvirheiden vaara on suuri. En yhtään ihmettele että ihmiset juovat häissä enemmän kuin muulloin.
Miellyttämisen tarve on suuri puolin ja toisin, muun muassa perinteistä ja käytöstavoista johtuen, ja siihen päälle vielä hääetiketti. Sitten kun osa häävieraista tai vaikka hääpari päättääkin yllättäen ja ilmoittamatta viitata hääperinteille kintaalla, on muiden reaktio yleensä tyrmistys. "Meidän näköiset häät" ei ole yleensä koskaan ongelma kenellekään, jos vieraat tietävät siitä etukäteen ja muutenkin tietävät miten toimia. Odotusten vieraille pitäisi olla selkeät, jotta kaikki vieraat pystyvät niitä noudattamaan.
Mikä tuo juttu on että hääparin vanhemmat ja muut järjestäjät eivät saisi keräillä hääruokien loppuja mukaansa hääpaikalta? :D Jokaisissa häissä joissa olen ollut, ruokaa on tuputettu mukaan kotimatkalle, on myös varattu sen verran ettei lopu kesken, alunperinkin.
Mutta tosiaan, hääruoan rippeet on jaettu jääkaapista kaikille halukkaille, niin lähipiirille kuin vieraillekin. Samoin avaamattomat skumppa-ja viinipullot.
Nämä jotka hautovat niitä tähteitä, siis viettekö niitä takaisin vielä kotiin juhlapaikalta?
Sulhasen isä suorastaan pakotti poikansa naimisiin morsiamen kanssa, koska oli niin hieno ja järkevä nainen. Häissä morsiamellakin oli musta miestenpuku päällä ja hiukset tiukasti niskaponnarilla (ihan heteronainen). Juhla oli seurojentalolla, virsiä vaan veisattiin. En tiennyt, että morsian olisi uskonnollinen, mutta ilmeisesti hänen sukunsa oli (olen siis itse sukua sulhaselle).
Joitakin vuosia häiden jälkeen morsian kavalsi sulhasen vanhempien firman rahat ja häipyi toisen miehen matkaan. Jätti lapset exälleen. Sellainen mahtava nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo juttu on että hääparin vanhemmat ja muut järjestäjät eivät saisi keräillä hääruokien loppuja mukaansa hääpaikalta? :D Jokaisissa häissä joissa olen ollut, ruokaa on tuputettu mukaan kotimatkalle, on myös varattu sen verran ettei lopu kesken, alunperinkin.
Mutta tosiaan, hääruoan rippeet on jaettu jääkaapista kaikille halukkaille, niin lähipiirille kuin vieraillekin. Samoin avaamattomat skumppa-ja viinipullot.
Nämä jotka hautovat niitä tähteitä, siis viettekö niitä takaisin vielä kotiin juhlapaikalta?
Sähän tässä itse toteat, että kotimatkalle. Sun mielestä on normia, että juhlien ollessa täydessä vauhdissa osa pyörii rasioineen keittiössä sen sijaan, että pitäisivät hauskaa ja juhlistivat Mutta tätähän se on se suomalainen läskeys. Sen sijaan, että elettäisi niin kerätään ravintoa ja näin nimenomaan juhlien aikana ei niiden loputtua. Mutta kukin tietty pitää hauskaa tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi morsiammilla on liian usein huonosti istuva olkaimeton hääpuku, vaikka sellainen ei sovi ja sitä joutuu koko ajan kiusallisesti nostamaan? Tämä on nähty television suomalaisissa hääohjelmissa liian monta kertaa.
Samaa olen miettinyt. Aina pitää olla se olkaimeton mekko, josta selkä- ja kainaloläskit pursuavat yli. Mekkoa pitää myös koko ajan nostella, jotta nännit eivät vilahda.
Häät voi olla perinteiset tai "oman näköiset" mutta täytyy muistaa että kaikenlaisten häiden täytyy olla mukavat hääparin lisäksi vieraille.
Sen verran täytyy ottaa kutsutut vieraat huomioon että järjestää perusjutut kuten istumapaikat, juotavat ja riittävästi ruokaa (joku kertoi huonosta pitopalvelusta-eikö sitä ruokaa maistettu etukäteen?), vessat, musiikkia ja ohjelmaa.
Tosiaan, kuten on todettu useasti, avec kutsutaan enemmänkin vieraan iloksi kuin hääparin, se on vieraan huomioimista. Tosi outoa jos häihin, rakkauden juhlaan jossa juhlitaan yhden parin liittoa ja parisuhdetta, eivät muut saisi ottaa omia kumppaneitaan mukaan. Vähän kuin lapsettomat ristiäiset.
Kutsuttu vieras on vastuussa avecinsa käytöksestä, siitä että avec ei kiinnitä liikaa huomiota itseensä vaan kunniottaa hääparin juhlapäivää. Eli jos avec alkaa esimerkiksi hölöttää liian kovaäänisesti kännissä, rettelöidä tai muuten käyttäytyä törkeästi, avec saatetaan ulos. Tämän pitäisi olla selvää ihan luonnostaan. Eli kannattaa valita aveciksi joku sellainen joka osaa käyttäytyä juhlatilanteissa, etteivät mene omatkin juhlat pilalle.
Lapsiasia on aika yksiselitteinen, jos kutsussa lukee "ei lapsia", lapsia ei paikalle tuoda.
Kaiken kaikkiaan, kun häävieraat yrittävät järjestää olonsa niin, etä he eivät kuormita järjestäjiä ylimääräistä ja niin että pystyvät nauttimaan juhlista, ja järjestäjät niin, että ottavat vieraiden tarpeet huomioon, lopputulos on aika onnistunut. Joustava asenne ja rentous ovat yleensä erittäin hyvä asia. Jos joku asia ei onnistu suunnitellusti niin sitten mennään eteenpäin toisella tyylillä. Yksityikohdat eivät ole ratkaiseva asia häissä vaan hyvä tunnelma ja se rakkaus. Välittäminen, kunnioitus, huomioonottaminen.
Niissä häissä joista vieraat ovat alkaneet tehdä lähtöä kotiin aikaisin, yhdistävänä tekijänä on ollut kylmä, jäykkä ja muodollinen tunnelma. Yleensä vielä huono ruokakin siihen päälle. Kuka jaksaa loputtomasti hymistellä kahvikupin kanssa, seisten, koska istumapaikkoja ei ole varattu tarpeeksi. Ilman kakkua, koska hääpari oli säästänyt ja ostanut liian pienen kakun väkimäärälle. Kylmissään koska on haluttu juhlia ulkona säästä riippumatta, mutta sitten paikalle ei ole hoidettu lämmittimiä. Joku valokuvausseinä ei siinä vaiheessa paljoa lohduta kun perusasiat ovat pielessä.
Tiivistettynä, jos haluat että kutsutut viihtyvät häissäsi, pidät huolen että häät ovat viihtyisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän tässä itse toteat, että kotimatkalle. Sun mielestä on normia, että juhlien ollessa täydessä vauhdissa osa pyörii rasioineen keittiössä sen sijaan, että pitäisivät hauskaa ja juhlistivat Mutta tätähän se on se suomalainen läskeys. Sen sijaan, että elettäisi niin kerätään ravintoa ja näin nimenomaan juhlien aikana ei niiden loputtua. Mutta kukin tietty pitää hauskaa tavallaan.
Ymmärsikö oikein että olet suuttunut kun ihmiset haluavat syödä häissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morsiammen oma vika..pakotettiinko hänet karikatyyriin?
Kuvitteliko morsian että ei ole läski?
Siis morsiammella ei ollut kaksoisleukaa???? mutta karikatyyrissä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko häissä kuvauskielto?
Tiesikö morsian että musta hoikentaa ja vaalea leventää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole ollut koskaan polttareissa? (en tosin ihmettele)
Polttarit järjestää ja ohjelmasta päättää kaaso tai bestman ja morsiusneidot/sulhaspojat.
Eli varmaan tuli yllätyksenä morsiamelle. Ei se minusta oikein kuulu polttareihin että pilkataan päivänsankarin ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko häissä kuvauskielto?
Tiesikö morsian että musta hoikentaa ja vaalea leventää?
Kauheaa! Oliko piirtäjä morsiamen tuttu vai joku tuntematon "ammattilainen" ?