Asumisoikeus- vai omistusasunto?
Asumme lapsen kanssa kahdestaan pienessä (45 m2) kaksiossa Helsingissä. Asunto on omistusasunto, jonka hoitovastike on pieni ja velkaa on maltillisesti jäljellä, joten asumiskulut ovat tosi edulliset. Asunto on keskeisellä paikalla, mutta katumelu on häirinnyt alusta alkaen ja haluaisin vähän rauhallisempaan paikkaan. Lisäksi alkaa tuntua että tarvitsemme lisää tilaa, esim. lapsi kohta jo oman huoneen.
Minulla on vakituinen työpaikka ja ok palkka, mutta en tässä epävarmassa koronatilanteessa haluaisi ottaa lisää asuntolainaa, niin harkinnassa on asumisoikeusasunto. Sillä saisin kivan kolmion uudehkosta talosta ja jopa oman saunan, ja asumiskustannukset olisivat vain vähän suuremmat kuin nykyisessä. Ainoastaan se mietityttää, että ASO-kodin käyttövastike ei muutu varallisuudeksi samoin kuin lainan lyhennys.
Mitä mieltä olette, kannattaako kärsiä melusta pienessä kodissa karttaen varallisuutta vai vaihtaa isompaan, mukavampaan kotiin, joka ei ole oma ja josta maksut menee toisen taskuun?
Bonuksena on oman kämpän laittaminen vuokralle, mutta se teettää lisätyötä, joka ei kiinnosta.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän ohi aiheen mutta oletko jonottanut kauan jo asoa? Itse otin jonotusnumeron huvikseni 3 vuotta sitten (olen kyllä ostanut oman jo) mutta en vieläkään pääsisi asiin Helsingissä.
Muutenkin, en kyllä sinuna tekisi tuota liikettä.
3 vuotta vanhalla numerolla saa kyllä asunnon Helsingistä, myös Hason kohteista. Uudiskohteista saa (kun ei hae keskustan tuntumasta) ja kun hakee alempia kerroksia. Perheasunnon voi saada lähes uudella numerolla.
Vierailija kirjoitti:
Julkisiin pitää kävellä 1 km??? Miten rapakunnossa ihmiset oikein ovat jos tuo on pitkä matka?
Kyllä se, että julkisille pitää kävellä 1 km, voi olla kynnyskysymys Helsingissä, kun se matka niillä julkisilla voi sitten vielä kestää hyvän aikaa esim. töihin. Toisaalta jos on auto käytössä, pidempi matka julkisille voi olla plussaa, se kun yleensä rauhoittaa aluetta. Ihan asemien vieressä on yleensä vähän rauhatonta.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä muuttaisi omistuskämpästä asoon. Just se että maksat vastiketta saman verran kun lainaa, laina vaan loppuu joskus mutta asovastike vaan kasvaa.
Meillä on jo pari vuotta asovastike pienentynyt. On saatu jo taloyhtiön lainaa maksettua pois sen verran reippaasti.
Sulle suosittelisin oman ostamista, jos ASOssa aina ajattelisit "maksaa rahaa toisen taskuun". Ethän sä sitten osaisi relata siellä kivassa asossakaan.
Minä muuttaisin suunnilleen saman hintaiseen isompaan omistuskämppään vähän syrjemmällä. Jos nykyinen asunto on lähellä keskustaa, niin ei tarvitse edes kovin kauas lähteä saadakseen samalla hinnalla kolmion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omistuasunto (okt), kesämökkejä ja sijoitusasuntoja ja oma peukkuni menee oman asunnon ostolle.
Sinun asemassasi ostaisin sen isomman asunnon, mutta niin että se on sellaisella alueella ja sellainen asunto josta pääsee nopeasti myymällä eroon jos tulee pakkotilanne. Eli jos olisin ostamassa kerrostaloasuntoa, niin talossa pitäisi olla hissi, asunnossa (lasitettu) parveke, parvekkeen ilmansuunta etelä tai länsi, asunnossa sauna, ja huoneisto talon yläkerroksissa (ei missään nimessä 1.-2. kerros). Asunnon pitäisi olla hyvien kulkuyhteyksien varrella (bussi, ratikka, metro) "korttelin päässä". Ja hyvällä alueella Helsingissä ihan takuulla menee näillä spekseillä kaupaksi. Vaikka lainamäärä olisikin maksimissaan niin itselleni turvan toisi se, että asunnon saa myytyä tarpeen vaatiessa parissa viikossa tai max kuukaudessa.
Jos ostat sen kolmion jostain kerrostalon katutasosta, ilman saunaa, pikkuisella pihaterassilla joka pohjoisen ilmansuuntaan ja julkisiin pitää kävellä 1 km niin ei ole kivaa yrittää myydä.
Mulla on esim. tällä hetkellä kaksi uudehkoa sijoituasuntoa ydinkeskustassa ja kyllä aluksi kylmäsi lainamäärät. Mutta asunnoissa on vaihtunut asukkaat harvoin ja saan valita asukkaat koska halukkaita vuokralaisia on jonoksi asti. Ei ole koskaan ollut ns. tyhjiä kuukausia. Eli uskon että myös tulevaisuudessa "varmat vuokralaiset" turvaavat sijoituasuntojeni lainojen maksun.
Julkisiin pitää kävellä 1 km??? Miten rapakunnossa ihmiset oikein ovat jos tuo on pitkä matka?
Eihän sillä ole mitään tekemistä kunnon kanssa. :D Lähinnä mukavuus ja todellakin aika. Jos täytyy useammalla kulkea. Itse taas arvostan pysäkin läheisyyttä, koska tässä on nyt 17vuotta lähin pysäkki 2 kilsan päässä. Monet ajaa sen autolla, mä reippaana tyttönä kävelen - sato tai paisto.
Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omistuasunto (okt), kesämökkejä ja sijoitusasuntoja ja oma peukkuni menee oman asunnon ostolle.
Sinun asemassasi ostaisin sen isomman asunnon, mutta niin että se on sellaisella alueella ja sellainen asunto josta pääsee nopeasti myymällä eroon jos tulee pakkotilanne. Eli jos olisin ostamassa kerrostaloasuntoa, niin talossa pitäisi olla hissi, asunnossa (lasitettu) parveke, parvekkeen ilmansuunta etelä tai länsi, asunnossa sauna, ja huoneisto talon yläkerroksissa (ei missään nimessä 1.-2. kerros). Asunnon pitäisi olla hyvien kulkuyhteyksien varrella (bussi, ratikka, metro) "korttelin päässä". Ja hyvällä alueella Helsingissä ihan takuulla menee näillä spekseillä kaupaksi. Vaikka lainamäärä olisikin maksimissaan niin itselleni turvan toisi se, että asunnon saa myytyä tarpeen vaatiessa parissa viikossa tai max kuukaudessa.
Jos ostat sen kolmion jostain kerrostalon katutasosta, ilman saunaa, pikkuisella pihaterassilla joka pohjoisen ilmansuuntaan ja julkisiin pitää kävellä 1 km niin ei ole kivaa yrittää myydä.
Mulla on esim. tällä hetkellä kaksi uudehkoa sijoituasuntoa ydinkeskustassa ja kyllä aluksi kylmäsi lainamäärät. Mutta asunnoissa on vaihtunut asukkaat harvoin ja saan valita asukkaat koska halukkaita vuokralaisia on jonoksi asti. Ei ole koskaan ollut ns. tyhjiä kuukausia. Eli uskon että myös tulevaisuudessa "varmat vuokralaiset" turvaavat sijoituasuntojeni lainojen maksun.
Minä taas ihmettelen, että missä päin pk-seutua yleensä on kerrostaloja joissa lähimmälle bussipysäkille on kilometri. 🤔 Jossain Espoon korvessa esim. Nuuksion suunnalla löytynee harvaan asuttuja okt-alueita joilla tuo toteutunee, mutta niitäkin saa jo melkein etsimällä etsiä eikä ne alueet ole kyllä kerrostaloa nähneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Sulle suosittelisin oman ostamista, jos ASOssa aina ajattelisit "maksaa rahaa toisen taskuun". Ethän sä sitten osaisi relata siellä kivassa asossakaan.
Niin no ehkä en, koska ajattelisin, että se on kuitenkin väliaikainen, kunnes löydän sen oman. Toisaalta siinä asuessa ei paljon stressi paina, vaikka asuntojen hinnat heittelisi miten. Paitsi jos nousee niin harmittaisi ihan sikana kun sitten se oma, isomman osto taas siirtyy.
Ap
Hasolta vapautuu huonosti asuntoja, mutta uudiskohteeseen pääset varmasti numerollasi ellei ole kyse Kalasatamasta tai Jätkäsaaresta. Pohjois-Pasilaan luulisin numeron riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti aso-asunto. Sitä paitsi jos omaisuutesi koostuu nykyisestä asunnostasi, sitä ei edes lasketa mukaan niihin aso-asuntojen tulorajoihin.
Ilman muuta elämisen laatu ratkaisee. Aso-asunnosta pääset aina riskittä eroon ja vastike on matalampi kuin vastaavassa vuokra-asunnossa. Helsingissä kaikkein edullisimpia aso-asuntoja on kaupungin aso-asunnot (Haso), mutta muissakin vastike jää alle vuokra-asuntojen.
Olemme tyytyväisiä aso-asujia pk-seudulla. En tällä hetkellä voisi ottaa niin suurta lainaa, mitä omistusasunto tällä alueella vaatii.
Hasoa en ollutkaan edes katsonut, mutta kun kurkkasin, niin jopas oli halpaa kuin saippua! Heillä ei vaan ole asuntoja vapaana, mutta tuo olisi todellakin yksi mahdollisuus. Ei tosiaan kiinnosta vuokraemännän rooli, mutta tilapäisasuntona tuollainen erittäin halpa Haso voisi olla kaikkein paras. Toki kivojen vapautumista joutuu varmaan odottelemaan, mutta silti. Kiitos!! :)
Ap
Täällä yksi Hasossa asuva. Asunto on uudehko ja huippupaikalla, vastike on 11,25 e/m2. Tänä vuonna vastike nousi koko asunnon osalta peräti 5 euroa. Jotta tällaisen saa, niin järjestysnumeron tulee olla mielellään yli 15 vuotta vanha.
Hasoja on edelleen tulossa kantakaupunkiin, ymmärtääkseni yksi jopa Hernesaareen. Eli mukaville paikoille joissa omistusasunnot maksavat maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi Hasossa asuva. Asunto on uudehko ja huippupaikalla, vastike on 11,25 e/m2. Tänä vuonna vastike nousi koko asunnon osalta peräti 5 euroa. Jotta tällaisen saa, niin järjestysnumeron tulee olla mielellään yli 15 vuotta vanha.
Hasoja on edelleen tulossa kantakaupunkiin, ymmärtääkseni yksi jopa Hernesaareen. Eli mukaville paikoille joissa omistusasunnot maksavat maltaita.
Aso-numeroni on n. 17 vuotta vanha, niin sen puolesta tämä varmaan onnistuisi. Keskustan liepeille en kuitenkaan kaipaa, ehkä max pohjois-pasilaan voisin muuttaa. Siellä on keskuspuisto lähellä, kaipaan luontoa.
Ap
Mikä siinä asuntolainassa pelottaa, jos kuitenkin pystyt kattamaan ison osan ostohinnasta vanhan asunnon myynnillä? Pk-seudulla on epätodennäköistä, että arvo romahtaisi kymmeniä prosentteja. Vaikka pakkotilanteessa joutuisit myymään, niin et välttämättä saa voittoa, mutta ei jäisi velkaakaan, jos sitä on maltilla suhteessa asunnon arvoon.
Itse asun asossa ja ostan oman heti, kun mahdollista ts. käsirahaa on riittävästi ja sopiva kohde löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä asuntolainassa pelottaa, jos kuitenkin pystyt kattamaan ison osan ostohinnasta vanhan asunnon myynnillä? Pk-seudulla on epätodennäköistä, että arvo romahtaisi kymmeniä prosentteja. Vaikka pakkotilanteessa joutuisit myymään, niin et välttämättä saa voittoa, mutta ei jäisi velkaakaan, jos sitä on maltilla suhteessa asunnon arvoon.
Itse asun asossa ja ostan oman heti, kun mahdollista ts. käsirahaa on riittävästi ja sopiva kohde löytyy.
Nykyisen asunnon myynnillä pystyisin kattamaan vain noin 25% haluamastani kolmiosta, tai ehkä 30 %, jos ostan vanhemman kämpän, eli tarvitsisin silti ihan reippaasti lainaa. Vanhempia 80-90-luvulla rakennettuja asuntoja saisi katsomaltani alueelta edullisemmin, ja onhan sekin tietysti vaihtoehto, mutta mielummin muuttaisin uudempaan.
Saisin lainaa juuri ja juuri tarpeeksi haluamani kaltaiseen asuntoon, mutta ei tee mieli ottaa lisää nyt kun oon maksanut tätä lainaa jo aika paljon. Oon kuitenkin sen verran suomalainen, että tavoittelen lainattomuutta.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
q
Aso-numeroni on n. 17 vuotta vanha, niin sen puolesta tämä varmaan onnistuisi. Keskustan liepeille en kuitenkaan kaipaa, ehkä max pohjois-pasilaan voisin muuttaa. Siellä on keskuspuisto lähellä, kaipaan luontoa.
Ap
Sinuna kokeilisin niitä Pohjois-Pasilaan rakennettavia. ASOtkaan ei ole mikään ihan rahattoman juttu, kun uusissa kolmiossakin asomaksu on jotain 40000 e. Vastikkeeseen saa toisaalta hyvin asumistukea, jos on pienet tulot, mutta sinulla ei tainnut olla sitä ongelmaa.
Vierailija<br />
Sinuna kokeilisin niitä Pohjois-Pasilaan rakennettavia. ASOtkaan ei ole mikään ihan rahattoman juttu, kun uusissa kolmiossakin asomaksu on jotain 40000 e. Vastikkeeseen saa toisaalta hyvin asumistukea, jos on pienet tulot, mutta sinulla ei tainnut olla sitä ongelmaa.[/quote kirjoitti:Aso-maksu ei tosiaan ole ongelma, eikä vastikekaan. Tällä hetkellä tuloni ovat hyvät, mutta eihän kenenkään työpaikka ole tällaisena aikana millään tavalla varma. Oma jaksaminen on myös ollut kortilla, ja mietityttää, kauanko jaksan tällaista työtahtia. Siksi ajatuksena asunnon myynti ja hengähdys- ja tuumaustauko.
Jos tulee kunnon lama, asuntojen hinnat laskevat. Tällä hetkellä kämpän saisi luultavasti vielä myytyä aika hyvään hintaan, joku saisi tästä hyvän ja edullisen kodin. Ja jos tuuri käy, saisin itse sen isomman vähän edllisemmin. Nyt yritän säästää käteispuskuria siltä varalta, että talous sakkaa ihan huolella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisen asunnon myynnillä pystyisin kattamaan vain noin 25% haluamastani kolmiosta, tai ehkä 30 %, jos ostan vanhemman kämpän, eli tarvitsisin silti ihan reippaasti lainaa. Vanhempia 80-90-luvulla rakennettuja asuntoja saisi katsomaltani alueelta edullisemmin, ja onhan sekin tietysti vaihtoehto, mutta mielummin muuttaisin uudempaan.
Saisin lainaa juuri ja juuri tarpeeksi haluamani kaltaiseen asuntoon, mutta ei tee mieli ottaa lisää nyt kun oon maksanut tätä lainaa jo aika paljon. Oon kuitenkin sen verran suomalainen, että tavoittelen lainattomuutta.
Ap
Ap
Monissa uusissa/uudehkoissaasunnoissa on todella huonot mallit, paljon hukkaneliöitä, ei seinätilaa yms. Vanhempi asunto voi olla ihan järkevä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Monissa uusissa/uudehkoissaasunnoissa on todella huonot mallit, paljon hukkaneliöitä, ei seinätilaa yms. Vanhempi asunto voi olla ihan järkevä ratkaisu.
Niin ja avokeittiöt, ah niin "ihanat" avokeittiöt. Missä kaikki tiskit yms ovat jatkuvasti näkyvissä... ja kaikki ruoanlaiton tuoksut ja käryt leviävät koko asuntoon.
No niin, tarkistin ja se aso-numeroni olikin jo 20 vuotta vanha. Kiitti kaikille, jotka vinkkasivat Hasosta, haen ehdottomasti Pohjois-Pasilan kämppiä, luulis, että sieltä jotain irtoaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ASO ehdottomasti. Omistusasunnon hankkiminen tässä tilanteessa on yhtä fiksua kuin omaan jalkaan ampuminen. Miksi ottaa riskejä ja velkataakka?
Asossa asukkaat maksavat KAIKKI asumisen kulut, myös niistä asunnoista joita omistaja pitää tyhjillään kun ei muka saa niihin uusia asukkaita. Kaikki riski on asukkailla, jos tule runsasluminen talvi, niin vastike nousee.
Aso ja osaomistus ovat kaikkein hulluimmat asumismuodot, niissä asukkailla on kaikki taloudellinen vastuu, mutta ei mitään päätösvaltaa.
Osakkeessa vastaa myös kuluista, mutta saa sentää osallistua myös päätöksentekoon ja näin vaikuttaa kuluihin.
Vuokralla vuokra on taas mitä on sovittu ja sitä korotetaan sovitulla indeksiehdolla tms. Vuokrantaja kantaa riski, jos tulee jotain yllättäviä asumiskuluja lisääviä menoja.