Saako kauppa kieltää asiakkaita tulemasta sisään repun kanssa?
Olisin käynyt aamulla yhdessä urheilukaupassa ostamassa tarjouslenkkarit, mutta kaupassa vaadittiin asiakkaita jättämään kaikki reput, kassit yms. säilytykseen kaupassa käynnin ajaksi. En suostunut jättämään reppuani, joten hukkareissu tuli ja lenkkarit jäi ostamatta. Jäin miettimään, toimiko kauppa lain mukaisesti? Jos toimi, mihin lakiin se perustuu?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartija vastaa: Voi pyytää kun ei uhkaa millään. Asiakkaan ei tarvitse välittää.
Jos asiakkaan ei nähdä varastavan mitään, asiakkaan ei tarvitse ruveta edes juttusille henkilökunnan tai vartijan kanssa jos ei taho. Siis vaikka kassan varashälytinkin piippaisi.
Poliisia ei kutsuta koska henkilökunta tietää että ei se tietenkään edes tulisi.
:o Kyllä minun piti kaupassa näyttää henkilökunnalle laukun sisältö, kun varashälytin piippasi. Kävi ilmi, että toisesta kaupasta ostetussa tuotteessa oli varashälytin hintalapussa. Jostain syystä alkoi piippaamaan, vaikka monessa muussa kaupassa käydessä ei piipannut. No näytin siis laukun sisällön, kun ei salattavaa ollut. Noloa se oli ja henkilökunnan käytös ikävää, enkä mene kyseiseen kauppaan uudelleen.
Valititko kohtelustasi mihinkään? Kantamusten tutkiminen siltä varalta, onko siellä varastettua tavaraa, on henkilötarkastus. Vain viranomaisilla on oikeus henkilötarkastuksen tekemiseen. Jos myyjä vaatii kantamuksiasi tutkittavaksi, se on vähintään tuottamuksellista virkavallan anastamista. Myyjä saa toki pyytää kassia avattavaksi, mutta jotta kassisi avaaminen olisi laillista, sen täytyy tapahtua täydellä suostumuksellasi. Sinun täytyy siis ymmärtää, että voit kieltäytyä pyynnöstä ilman seuraamuksia.
Sillä ei ole väliä, oletko avannut kassisi itse ja esitellyt itse sen sisältöä myyjälle ilman että hän on koskenut mihinkään. Jos myyjä on käskenyt sinua näyttämään kantamuksesi ja koet tilanteen sellaisena, ettei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin totella, rikos on tapahtunut. (Se on tietysti eri asia, kannattaako tehdä rikosilmoitus vai onko parempi selvittää asia muuten ja tyytyä anteeksipyyntöön. Mutta valitus kannattaa tehdä senkin takia, että myyjät ymmärtäisivät toimintansa laittomuuden eivätkä tekisi niin enää toiste.)
En valittanut, haluaisin oikeastaan unohtaa koko asian. Se vaan nyt harmittaa, että muut asiakkaat saattoivat luulla minua varkaaksi.
Voi lollero, miten tästä vieläkin väännetään. :D
Hoi!
Pussihousut jalass ja reppu seläss ostoksille mie menoss
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pyytää. Jos päättää kuitenkin ottaa repun kauppaan, sen saa tehdä. Kaupan työntekijät tai edes vartijat eivät saa määrätä kassia/reppua avattavaksi tai muuten sen sisältöä näytettäväksi. Vain poliisilla on tämä oikeus.
Vartijat ovat kyllä saaneet katsoa repun, mihin perustat tietosi?
Olen vartija, eikä minulla ole oikeutta katsoa kenenkään repun sisältöä, eikä kenelläkään ole velvollisuutta sitä näyttää, paitsi jos on epäilys, että repussa tai laukussa on vaarallisia esineitä tai aineita. Tämäkin vain kiinnioton yhteydessä (josta on kerrottava kiinniotetulle), turvallisuustarkastus.
Voivat vaatia, mutta itse en vien silloin rahani muualle.
Minä en ainakaan reppuani pistäisi pandemia-aikana mihinkään siivottomaan lokeroon. Vähän pitää olla joustoa näin poikkeusaikoina. Mitä sotavateraanitkin ajattelevat.
Minä en repustani vapaaehtoisesti luovu!
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Voi lollero, miten tästä vieläkin väännetään. :D
99 % palstan keskusteluista on turhempia ja typerämpiä kuin tämä.
Reppukieltoja vastaan voi taistella monin tavoin. Minä teen sen niin että aiheutan vartijoille ja myyjille ylimääräistä työtä muilla tavoin. Pukeudun sellaisiin vaatteisiin joihin on helppo piilottaa vaikka mitä, pälyilen ympärilleni ja laitan hetkeksi jotain takin alle ja otan sen sieltä heti pois, menen kassalle ison ostoskasan kanssa ja kun tulee maksun aika, "muistan" yhtäkkiä että lompsani onkin repussa jonka jouduin jättämään kotiin, jne. jne. Laki mahdollistaa monenlaisten pikku jäynien tekemisen, jos on vähänkin mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pyytää. Jos päättää kuitenkin ottaa repun kauppaan, sen saa tehdä. Kaupan työntekijät tai edes vartijat eivät saa määrätä kassia/reppua avattavaksi tai muuten sen sisältöä näytettäväksi. Vain poliisilla on tämä oikeus.
Olen vartija, eikä minulla ole oikeutta katsoa kenenkään repun sisältöä, eikä kenelläkään ole velvollisuutta sitä näyttää, paitsi jos on epäilys, että repussa tai laukussa on vaarallisia esineitä tai aineita. Tämäkin vain kiinnioton yhteydessä (josta on kerrottava kiinniotetulle), turvallisuustarkastus.
Vartija voi kiinniottaa jos epäillään näpistystä. Tästä epäilystähän pääsee eroon avamalla repun jonka jälkeen saa jatkaa matkaansa. Kiinniotetulle taas on aina oikeus tehdä turvallisuustarkastus jonka aikana voi katsoa vaikkapa sinne reppuun.
Nyt ennenkuin ihmetellään riittääkö epäilys sanon että tottakai riittää. Eihän ketään saataisi koskaan mistään rikoksesta kiinni jos pitäisi suoraan nähdä rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartija voi kiinniottaa jos epäillään näpistystä. Tästä epäilystähän pääsee eroon avamalla repun jonka jälkeen saa jatkaa matkaansa. Kiinniotetulle taas on aina oikeus tehdä turvallisuustarkastus jonka aikana voi katsoa vaikkapa sinne reppuun.
Nyt ennenkuin ihmetellään riittääkö epäilys sanon että tottakai riittää. Eihän ketään saataisi koskaan mistään rikoksesta kiinni jos pitäisi suoraan nähdä rikos.
Epäilyyn täytyy olla vahvat perusteet, koska muuten kuka tahansa voisi ottaa kenet tahansa kiinni epämääräisten fiilisten perusteella. Käytännössä syyttömän saa ottaa laillisesti kiinni lähinnä sellaisissa tapauksissa, jos esim. pahoinpitely näyttää selvältä, mutta käräjillä käykin ilmi, että kyse oli oikeutetusta hätävarjelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilyyn täytyy olla vahvat perusteet, koska muuten kuka tahansa voisi ottaa kenet tahansa kiinni epämääräisten fiilisten perusteella. Käytännössä syyttömän saa ottaa laillisesti kiinni lähinnä sellaisissa tapauksissa, jos esim. pahoinpitely näyttää selvältä, mutta käräjillä käykin ilmi, että kyse oli oikeutetusta hätävarjelusta.
Kauppaan liittyvä esimerkki voisi olla huonosti näkevä pappa, joka kuljettaa ostoskärryissään jonkun pienen tavaran kassalinjan ohi. Myyjä huomauttaa papalle asiasta ja pyytää pappaa maksamaan tavaran, mutta pappa tuohtuu, kiistää vieneensä mitään ja yrittää poistua paikalta maksamaton tavara mukanaan. Pappa otetaan kiinni näpistyksestä epäiltynä. Myöhemmin selviää, että joku muu oli laittanut "papan varastaman" tavaran erehdyksessä vääriin ostoskärryihin. Pappa todetaan syyttömäksi näpistykseen, koska hänen terveydentilansa takia pidettiin todennäköisenä, että hän oli vilpittömästi erehtynyt asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sille epäilylle pitää olla muutakin kuin pelkkä tunne, eli käytännössä sen vartijan pitäisi nähdä että tyyppi varastaa jotain tai että joku muu ilmoittaa nähneensä. Se ei riitä epäilyyn että tyypillä on reppu ja näyttää nistiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kaikki rikokset pitää aina pystyä todistamaan, eikä poliisikaan voi epäillä ilman näyttöä, eikä varsinkaan tehdä mitään sattumanvaraisia kotietsintöjä tms. jotta voisi löytää viitteitä rikoksista, joista ei ole vielä näyttöä.
Kauppa saa valita asiakkanasa, kunhan ei syyllisty syrjintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sille epäilylle pitää olla muutakin kuin pelkkä tunne, eli käytännössä sen vartijan pitäisi nähdä että tyyppi varastaa jotain tai että joku muu ilmoittaa nähneensä. Se ei riitä epäilyyn että tyypillä on reppu ja näyttää nistiltä.
Olen vartija enkä ikinä ryhdy kiinniottoon, jos joku myyjä tai sivullinen käskee ottamaan varkaan kiinni. Tuttu myyjä voi erehtyä näkemästään ja tuntematon sivullinen voi ihan hyvin valehdella vaikka kiusallaan. Jos väitettyä rikosta ei olekaan tapahtunut, aiheettoman kiinnioton tekijä joutuu kantamaan teostaan täyden rikosoikeudellisen vastuun.
Äskeinen vartija jatkaa: Kiinniottoon ei ikinä kannata ryhtyä, ellei ole täysin varma siitä että rikos on tapahtunut. Jos kiinniotto paljastuu aiheettomaksi ja kiinniotettu tekee rikosilmoituksen, tuomiolta on hyvin vaikea välttyä.
Jos täysi varmuus rikoksesta puuttuu, on parempi jättää asia poliisin tutkittavaksi kuin ottaa riski siitä että päätyy itse syytetyn penkille.
Niin, itselle tuli kanssa heti mieleen että koskisko kielto myös vaikka jotain siististi pukeutunutta, varakkaan oloista, parin tonnin Vuittonin reppua kanniskelevaa?
Mua ärsyttää näissä keskusteluissa ne tyypit, jotka heti alkaa syyttelemään varkaaksi, jos ei suostu näyttelemään vaikka kassia huvikseen/on kauppojen "julkaisemme varkaiden kuvat netissä"-lappuja vastaan jne. Mä pyrin kaikissa toimissani noudattamaan lakia, ja JUURI SIKSI oletan ja vaadin muidenkin toimivan niin. Se, että joku näpistelee kaupassa (ikäväähän se on!), ei oikeuta vaikkapa sitä kaupan henkilökuntaa tai kauppiasta toimimaan vastoin lakia. Rikokseen ei vastata rikoksella, vaan sitten vaikka vaatimaan päättäjiä säätämään parempia lakeja!
No kylläpä loppuis minulla tuollaisissa kaupoissa käynti.