Saako kauppa kieltää asiakkaita tulemasta sisään repun kanssa?
Olisin käynyt aamulla yhdessä urheilukaupassa ostamassa tarjouslenkkarit, mutta kaupassa vaadittiin asiakkaita jättämään kaikki reput, kassit yms. säilytykseen kaupassa käynnin ajaksi. En suostunut jättämään reppuani, joten hukkareissu tuli ja lenkkarit jäi ostamatta. Jäin miettimään, toimiko kauppa lain mukaisesti? Jos toimi, mihin lakiin se perustuu?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä aiheseen liittyen pari hyvää tekstiä luettavaksi:
https://www.kpflaki.com/post/ravintolalla-on-oikeus-valita-asiakkaansa-…
Ja sitäkautta kiertäen jatkoa julkisrauhan tilojen osalta
https://www.kpflaki.com/post/porttikiellon-rikkominen-rikoksena
Voisitko vielä selittää, miten antamasi linkit liittyy tähän keskusteluun? Niissä puhutaan ravintoloiden asiakasvalinnasta, ja kuten täällä on moneen kertaan todettu, laki majoitus- ja ravitsemuspalveluista antaa ravintoloille oikeuden harjoittaa suht laajaa asiakasvalintaa. Se laki ei kuitenkaan koske myymälöitä, joista tässä keskustelussa puhutaan.
Ensimmäisen linkin osio "lähtökohta perustuslaissa": "oikeus käyttää omaisuuttaan haluamallaan tavalla" koskee myös julkisrauhan tiloja eli ihan kaikkien kauppojen tiloja.
Tästä tullaan sitten siihen toisen linkin lainaukseen: "elinkeinonharjoittaja rajoittaa tätä oikeuttaan lähtökohtaisesti melko voimakkaasti sillä, että ilmoittaa julkisesti liikkeensä olevan auki. Jos tämän ilmoituksen yhteydessä ei ole rajoitusta siitä, keille palvelua tarjotaan, joutuu yrittäjä ottamaan lähtökohtaisesti kenen tahansa halukkaan asiakkaaksi." Kun yrittäjä voi noiden syrjimättömyysehtojen ulkopuolelta asettaa rajoituksia vaikka laukkujen suhteen ja jos noita rikkoo niin on kyseessä käytännössä julkisrauhan rikkominen joskin haitan osoittaminen voi olla haastavaa.
Kaupan omistajalla on lain sallimissa rajoissa oikeus käyttää omistamaansa rakennusta haluamallaan tavalla. Hän voi sulkea kaupan kokonaan vaikka heti, jos hän tahtoo välttämättä estää ihmisiä menemästä sinne reppu selässä tai lenkkarit jalassa.
Miksi sotkit julkisrauhan rikkomisen mukaan kuvioon? Kyseisen rikoksen tunnusmerkit eivät täyty, ellei teosta aiheudu vähäistä suurempaa haittaa. Kuinka suurta haittaa luulet siitä aiheutuvan, jos joku menee kauppaan reppu selässä ja käyttäytyy fiksusti?
Kysyttiin pykälää johon voi vedota laissa kun kielletään repullista tulemaan sisälle, tuossa on yksi.
Mistä kauppias voi etukäteen tietää että juuri tämä asiakas asiakas käyttäytyy fiksusti reppunsa kanssa?
10 edellistä repun kanssa kulkijaa on mahdollisesti varastanut tavaraa, joka aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa jolloin tuo kielto on perusteltu ja reppukäyttäjät eivät saa tulla tuohon kauppaan ilman että kauppiaan tarvitsee sulkea koko kauppaansa.Jos kauppiaan säännöt, jotka on ilmoitettu aukioloaikojen yhteydessä ei miellytä niin ei sinun sinne tarvitse mennä, voit ostaa ihan vapaasti jostain muualta.
Julkisrauhan rikkomisen kriteerit edellyttää, että tekoon syyllistynyt aiheuttaa vähäistä suurempaa haittaa. Sillä ei ole mitään väliä, onko 10 muuta repullista laittanut kaikki paikat paskaksi ja hakannut silmät mustiksi, jos juuri tämä repullinen käyttäytyy asiallisesti eikä aiheuta kummoistakaan haittaa.
Jos tunkeudut alueelle noudattamatta kauppiaan antamia ohjeita, tulemalla reppu selässä kun reppu on kielletty (vastaava ehto, kun kaupan aukioloaika, kuten on jo todettu).
Tällä sinut voidaan jo poistaa tuolta kaupasta ja täyttyy tuo julkisrauhan rikkomisen kaksi ensimmäistä kohtaa. Sitten jos alat nillittää asiasta (saatikka riehua) tuotat käytännössä vähäistä suurempaa haittaa eli täytät jukisrauhan rikkomisen pykälän viimeisen kohdan.
Jos kiltisti poistut niin haittapykälä ei täyty, siinä olet oikeassa.Kauppiaan ei tarvitse sinua palvella, tai edes päästää liiketilaan jos et noudata hänen määräämiään kauppaantulokriteereitä, jotka eivät ole syrjintäpykälien vastaisia.
Olet väärässä. Repun kanssa saat mennä kauppaan, eikä KUKAAN voi kieltää sinua tulemasta sinne - ei edes kauppias. Kauppias ei saa valita kuka tulee kauppaan sisään ja kuka ei. Jos olet monesti ko.kaupassa kiinnijäänyt tunnettu näpistelijä tai varas, silloin voidaan pääsy tietyin edellytyksin estää. Muutoin ei sitten niin millään.
mulle annettiin porttikielto kauppaan ku olin pakannu ostokset reppuun ja otin ne kassalla siihe kassalle maksettavaksi ni sano et oon varas ja ei oo asiaa kauppaan enää koska yritin varastaa niiltä vaikka ihan koko repun tyhjensin ku sitä pyydettii ja sen jälkee mokomat soittivat viellä poliisinki paikalle mut onneks eivät antaneet rikosilmotusta mutta onhan tuo aika törkeetä, oon siis 15 ja koulut alko just ni he sanovat että kaikki nuoret koittaa pölliä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Minulta ei ole ikinä kielletty repun tai muun kassin vientiä kauppaan eikä myös ole koskaan haluttu nähdä sisältöä.
Ulkomaill laukku voidaan tutkia. Näin on käynyt minullekin Euroopan ulkopuolella, mutta kaikilta tutkittiin. Siitä oli kerrottu meille, joten maassa maan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos reppu, kassi, laukku on jossain säilytyksessä kaupassa käynnin ajan niin eihän ostoksia voi maksaa jos ei taskuja joten sellaisessa kaupassa ostoksilla käyminen on mahdotonta.
Mitä ostat jos oltava repullinen rahaa kassalla. Käteen mahtuu jo melkoinen nippu seteleitä.
Minulla on useimmiten reppu eikä käsilaukkua. Repussa on sisällä työnantajan läppäri enkä taatusti jätä sitä minnekään säilytykseen. Jos minulle tullaan nipottamaan repusta, niin vien mielelläni rahani muualle enkä siihen kauppaan astu sisälle myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Saa vaatia. Yrittäjällä on oikeus valita asiakkaansa.
..Poikkeuksena feija tai hottentotti, silloin ei saa valita !
Kyllä myyjät ja vartijat saavat pyytää sinua näyttämään kassisi sisällön ja sitten jos näytät sen niin sitten saavat tietysti katsoakin. He eivät saa kuitenkaan määrätä sinua sitä näyttämään. Fiksu ja viaton tietenkin näyttää vapaaehtoisesti kassinsa, jolloin asia on nopeasti käsitelty.
Kyllä! Kulmillani erään ruotsinkielisen yläasteen jatkuva varastelu lähikaupasta loppuisi tai ainakin vähenisi. Homma hoidetaan näin: 4-5 nuorta tulee kauppaan, yhdellä reppu, reunasta auki ja sitten kaverit laittaa varastamansa tuotteet reppuun. Yksi tai kaksi ostaa jotain pientä. Kaupan ulkopuolella "jaetaan saalis". Yhden tytön kiinnijäänti oli hurjaa katseltavaa, "pappa betalar" ylimielisenä ilmoitus ja neidon järkytys oli suuri, kun tehtiin poliisille ilmoitus. Olen käräyttänyt porukoita jo kolmesti ja saanut vihat päälleni. En välitä, tässä on kysymys yhteiskunnallisesti tärkeästä asiasta. Miksi oppilaat ylipäänsä saavat poistua koulunpihasta päivän aikana? Ei onnistunut 70-luvulla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pyytää. Jos päättää kuitenkin ottaa repun kauppaan, sen saa tehdä. Kaupan työntekijät tai edes vartijat eivät saa määrätä kassia/reppua avattavaksi tai muuten sen sisältöä näytettäväksi. Vain poliisilla on tämä oikeus.
Vartijat ovat kyllä saaneet katsoa repun, mihin perustat tietosi?
Ei ne saa sitä lain mukaan tehdä. https://yle.fi/uutiset/3-9245250
Olisko linkkiä siihen lakiin, uutisen sijasta?
Vierailija kirjoitti:
mulle annettiin porttikielto kauppaan ku olin pakannu ostokset reppuun ja otin ne kassalla siihe kassalle maksettavaksi ni sano et oon varas ja ei oo asiaa kauppaan enää koska yritin varastaa niiltä vaikka ihan koko repun tyhjensin ku sitä pyydettii ja sen jälkee mokomat soittivat viellä poliisinki paikalle mut onneks eivät antaneet rikosilmotusta mutta onhan tuo aika törkeetä, oon siis 15 ja koulut alko just ni he sanovat että kaikki nuoret koittaa pölliä.
Ihanko ensimmäistä kertaa elämässäsi kaupassa kävit, kun et tiennyt, että sisäänkäynnin vieressä olevat korit ja kärryt ovat sitä varten, että ostokset kerätään niihin?
Mieluummin minä avaisin kassini vartijan pyynnöstä kuin jäisin odottamaan poliisia. Sen tuloon voi näillä seuduilla mennä monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on useimmiten reppu eikä käsilaukkua. Repussa on sisällä työnantajan läppäri enkä taatusti jätä sitä minnekään säilytykseen. Jos minulle tullaan nipottamaan repusta, niin vien mielelläni rahani muualle enkä siihen kauppaan astu sisälle myöhemminkään.
Ne säilytykset ovat yleensä lukollisia lokeroja. Onko isokin vaiva laittaa se lukkoon ja avain mukaan?
Simputtaahan ne. Ensin säästetään myyjistä jabsitten ollaan epäluuloisia kunnon ihmisille. Ja kaikki tuo onnkokobajan arkipäivää jos et ole tavan taikinanvärinen.
Vierailija kirjoitti:
"Myyjällä on mahdollisuus valita asiakkaansa, eli kieltää asiakkaan sisäänpääsy. Valitseminen ei ole mikään yleinen ja ehdoton oikeus, sillä sisäänpääsyn estäminen ei saa olla syrjivää, vaan siihen on oltava perustellut syyt. Myyjä ei saa siis mielivaltaisesti valita asiakkaitaan. Erityisesti on otettava huomioon syrjimättömyysperiaate. Esimerkiksi yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä esimerkiksi etnisen tai kansallisen alkuperän, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Jos reppusääntö on sama kaikille, niin kyllä.
Saakohan poliittisen mielipiteen takia syrjiä? Esimerkiksi rasististen mielipiteiden takia? Sebastian Tynkkystä ei suostuttu palveleen jossain baarissa. Oliko laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Läppäri on oma, mutta hintaa sillä olen 1500 euroa, joten se kulkee mukana. Repun avaaminen ei ole ongelma. Ei ole kyllä koskaan epäilty, kun kuljen reppu selässä.
Kaupat eivät kohtele tässä asiakkaita tasapuolisesti. Jos olet luotettavan ja varakkaan oloinen, reppu selässä ei ole ongelma.
Saako kauppaan mennä rahtihameen kanssa?
Ilmeisesti repun kanssa liikkuvat varastavat enemmän, kuin muiden kassien kanssa liikkuvat tai pudottavat tuotteita repuillaan?
Minua on useampi reppuselkäinen läimäyttänyt - toivottavasti erehdyksessä - repulla naamaan bussissa tai ratikassa. Kerran istuin etupenkissä ja nuori nainen läimäytti käsilaukulla päin kasvojani.
Osa ihmisistä ei ilmeisesti ymmärrä, ettei muita ihmisiä mäiskitä laukuilla. :D
Vierailija kirjoitti:
Saako kauppaan mennä rahtihameen kanssa?
Ei nykyisin kukaan uskalla kieltää, ettei päädy iltapäivälehteen avain täysin aiheettoman syrjinnän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos reppu, kassi, laukku on jossain säilytyksessä kaupassa käynnin ajan niin eihän ostoksia voi maksaa jos ei taskuja joten sellaisessa kaupassa ostoksilla käyminen on mahdotonta.
On olemassa vielä sellainen vanha keksintö nimeltään lompakko /rahapussi. Sen voi ottaa sieltä repusta käteensä kaupan puolelle.
Olen samaa mieltä. Mielestäni yksi ikävimmistä esimerkeistä on bensavarkaiden kuvien julkistaminen netissä. Ymmärrän että yrittäjää harmittaa, jos bensaa varastetaan jatkuvasti eikä poliisilla riitä resursseja sellaisten pikkurikosten selvittämiseen. Mutta miksei yrittäjä ymmärrä omaa vastuutaan ja omia vaikutusmahdollisuuksiaan asiaan? Bensavarkaudet voi estää tehokkaasti ja täysin laillisesti sillä yksinkertaisella keinolla, että vaatii tankkaajia maksamaan etukäteen. Mikä pakko yrittäjän on ottaa oikeus omiin käsiinsä ja antaa bensavarkaalle häpeärangaistus, joka voi olla seurauksiltaan paljon sakkoja pahempi? Sitä paitsi "bensavarkaalla" voi olla täysin hyväksyttävä syy teolleen. Hän saattaa esim. saada tankatessaan äkillisen sairauskohtauksen, joka pakottaa jättämään maksamisen sikseen ja kaasuttamaan kiireesti kohti sairaalaa. Sellaisessa tilanteessa ei ole aikaa käydä huikkaamassa kenellekään, että maksan kyllä bensat heti kun pystyn, jos tästä selviydyn.