Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako kauppa kieltää asiakkaita tulemasta sisään repun kanssa?

Vierailija
02.06.2020 |

Olisin käynyt aamulla yhdessä urheilukaupassa ostamassa tarjouslenkkarit, mutta kaupassa vaadittiin asiakkaita jättämään kaikki reput, kassit yms. säilytykseen kaupassa käynnin ajaksi. En suostunut jättämään reppuani, joten hukkareissu tuli ja lenkkarit jäi ostamatta. Jäin miettimään, toimiko kauppa lain mukaisesti? Jos toimi, mihin lakiin se perustuu?

Kommentit (363)

Vierailija
261/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin repussa on kännykkä, lompakko ja varalasit. Mahdollisesti paniikkihäiriölääkkeet ja vesipullo. Reppu kulkee kätevästi selässä, ja kädet vapaana kun ei taskujakaan ole. Joten jos sieltä repusta ottaisin käsikantoon kaiken niin ostokset jäisi tekemättä. Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi.

Pistät kangaskassiin reppuun ja sitten kaupassa repun sisällön sinne kangaskassiin niiltä osin mitä tarvitsen mukaan ja mitkä eivät mene taskuihin. Pakkaat ostokset kangaskassiin ja siirrät sitten sieltä reppuun tai tunget kangaskassin reppuun sisältöineen päivineen välissä ostoksia purkamatta. Tai menet sellaiseen kauppaan, jonne saa ottaa repun mukaan, jos tuntuu liian vaikealta asioida kaupassa ilman sitä. Ei ihme että on tarvetta paniikkihäiriölääkkeille, kun elämä on noin vaikeata.

Ei mun elämä ole vaikeata. Miksi pitäisi reppuun pakata kangaskassi ymv. Mullahan on jo kauppalaukku(reppu) selässä. Jos kerran kauppa kieltää repun, niin kaikki kassit voisi olla potentiaalisia kätköjä varkaille. Nimenomaan kaupassa haluan että kädet on vapaana. Ja muuhun en ota kantaa, koska loppukommenttisi oli mauton. Mielipidepalstalla saa olla eriäviä mielipiteitä. Ja jaloillaan saa äänestää. Mä haluan tehdä asiat yksinkertaisesti, ja maksavana asiakkaana olen oikeassa. Enkä pyytänyt neuvoasi, kuhan otin kantaa tuohon reppualoitukseen. Hyvät kesäpäivät sulle. :)

Eikös kädet jää vapaaksi myös silloin, kun tavarat kulkevat kassissa ollalla ja taskuissa? 

Vastauksena kysymykseesi: "Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi." Pakkaat ostoksesi aikaisemmin ostettuun muovi- tai kangaskassiin. Tai takaisin koriin/ostoskärryyn ja sieltä reppuusi.

Vierailija
262/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle reppu on selässä kulkeva käsilaukku. Ei sellainen koko selän kattava-malli. Ja jos reppu kielletään, niin sitten pitäisi kaikki kassit ja laukut kieltää. Ja sen repun voi laittaa ostoskärryihinkin, niin ei tarvi olla kuin norsu posliinikaupassa. Mistä tuli mieleeni, että pitääpä käydä kaupassa, repun kanssa niin helppo asioida. Tere!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija vastaa: Voi pyytää kun ei uhkaa millään. Asiakkaan ei tarvitse välittää.

Jos asiakkaan ei nähdä varastavan mitään, asiakkaan ei tarvitse ruveta edes juttusille henkilökunnan tai vartijan kanssa jos ei taho. Siis vaikka kassan varashälytinkin piippaisi.

Poliisia ei kutsuta koska henkilökunta tietää että ei se tietenkään edes tulisi.

Vierailija
264/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin repussa on kännykkä, lompakko ja varalasit. Mahdollisesti paniikkihäiriölääkkeet ja vesipullo. Reppu kulkee kätevästi selässä, ja kädet vapaana kun ei taskujakaan ole. Joten jos sieltä repusta ottaisin käsikantoon kaiken niin ostokset jäisi tekemättä. Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi.

Pistät kangaskassiin reppuun ja sitten kaupassa repun sisällön sinne kangaskassiin niiltä osin mitä tarvitsen mukaan ja mitkä eivät mene taskuihin. Pakkaat ostokset kangaskassiin ja siirrät sitten sieltä reppuun tai tunget kangaskassin reppuun sisältöineen päivineen välissä ostoksia purkamatta. Tai menet sellaiseen kauppaan, jonne saa ottaa repun mukaan, jos tuntuu liian vaikealta asioida kaupassa ilman sitä. Ei ihme että on tarvetta paniikkihäiriölääkkeille, kun elämä on noin vaikeata.

Ei mun elämä ole vaikeata. Miksi pitäisi reppuun pakata kangaskassi ymv. Mullahan on jo kauppalaukku(reppu) selässä. Jos kerran kauppa kieltää repun, niin kaikki kassit voisi olla potentiaalisia kätköjä varkaille. Nimenomaan kaupassa haluan että kädet on vapaana. Ja muuhun en ota kantaa, koska loppukommenttisi oli mauton. Mielipidepalstalla saa olla eriäviä mielipiteitä. Ja jaloillaan saa äänestää. Mä haluan tehdä asiat yksinkertaisesti, ja maksavana asiakkaana olen oikeassa. Enkä pyytänyt neuvoasi, kuhan otin kantaa tuohon reppualoitukseen. Hyvät kesäpäivät sulle. :)

Eikös kädet jää vapaaksi myös silloin, kun tavarat kulkevat kassissa ollalla ja taskuissa? 

Vastauksena kysymykseesi: "Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi." Pakkaat ostoksesi aikaisemmin ostettuun muovi- tai kangaskassiin. Tai takaisin koriin/ostoskärryyn ja sieltä reppuusi.

Ei ole taskuja. Enkä hierrätytä olkapäitäni. Kuule, älä viitsi jankata noita neuvojasi, kun en tiedä että itkeäkö vai nauraa.  Alkaa muistuttamaan sitä lastenrattaat vai ei-ketjua. Mä lähden reppuni kanssa ostoksille. Katsos kun tää on keskustelupalsta, ei mikään niksi-pirkka-palsta. Alota vaikka asian tiimoilta uusi ketju. :)

Vierailija
265/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartija vastaa: Voi pyytää kun ei uhkaa millään. Asiakkaan ei tarvitse välittää.

Jos asiakkaan ei nähdä varastavan mitään, asiakkaan ei tarvitse ruveta edes juttusille henkilökunnan tai vartijan kanssa jos ei taho. Siis vaikka kassan varashälytinkin piippaisi.

Poliisia ei kutsuta koska henkilökunta tietää että ei se tietenkään edes tulisi.

Apaut näin.

Pelkkä epäily ei anna henkilökunnalle mitään oikeuksia. Ja jos luulet että poliisi hyökkää paikalle pillit ulvoen, olet katsonu liikaa roskasarjoja.

Vierailija
266/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eki kirjoitti:

vartija ei saa tutkia sinua eikä sinun tavaroitasi. Joutuvat odottamaan poliisia, jos niin tahdot.

Asia ei ole noin yksinkertainen. Olen vartija ja tiedän, että asiassa on tasan 3 vaihtoehtoa:

1. Kukaan ei suorita kiinniottoa rikosepäilyn perusteella. Tällöin kenelläkään ei ole oikeutta tarkastaa väkisin tavaroitasi, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta jäädä odottamaan poliisia vaan voit poistua vapaasti paikalta.

2. Myyjä tai joku muu tavallinen kuolevainen suorittaa kiinnioton rikosepäilyn perusteella. Tällöin kyse on yleisestä kiinniotto-oikeudesta, joka ei oikeuta vartijaa tai ketään muutakaan tarkastamaan tavaroitasi. Joudut kuitenkin odottamaan poliisin tuloa etkä saa lain mukaan poistua paikalta sitä ennen, vaikka kauppias ja vartija antaisi siihen luvan.

3. Vartija suorittaa kiinnioton rikosepäilyn perusteella. Tällöin kyse ei ole yleisestä kiinniotto-oikeudesta vaan vartijalle annetusta erityisestä kiinniotto-oikeudesta. Vartijalla on oikeus tarkastaa sinut ja kaikki tavarasi vaarallisten esineiden ja aineiden varalta. Joudut pääsääntöisesti odottamaan poliisin tuloa, mutta jos rikos on lievä, sinut voidaan tiettyjen ehtojen täyttyessä päästää jatkamaan matkaasi jo aiemmin.

Vierailija
267/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole taskuja. Enkä hierrätytä olkapäitäni. Kuule, älä viitsi jankata noita neuvojasi, kun en tiedä että itkeäkö vai nauraa.  Alkaa muistuttamaan sitä lastenrattaat vai ei-ketjua. Mä lähden reppuni kanssa ostoksille. Katsos kun tää on keskustelupalsta, ei mikään niksi-pirkka-palsta. Alota vaikka asian tiimoilta uusi ketju. :)

Säästä sitten kyselysi niksi-pirkka-palstalle, jos et halua tähän keskusteluun neuvoja. Muista valita kauppa, jonne pääsee repun kanssa ettet joudu ongelmiin.

Vierailija
268/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apaut näin.

Pelkkä epäily ei anna henkilökunnalle mitään oikeuksia. Ja jos luulet että poliisi hyökkää paikalle pillit ulvoen, olet katsonu liikaa roskasarjoja.

Haaveilen tilanteesta että piippaisi kohdallani. Kävelisin viileästi ulos ja panisin puhelimeeni tallennuksen päälle. Toivoisin painia vartijan kanssa, jossa luonnollisesti "menettäisin tajuntani" ja "vammautuisin pysyvästi". Amerikassa minusta tulisi miljonääri mutta Suomessakin  saisin lahjontayrityksenä tukevan lahjakortin. Jos minulla olisi tylsää, lähtisin voittajana käräjille ;-)

Vierailija
269/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jokapäivä reppua käyttävänä eipä ole moista sääntöä tullut vastaan missään kaupassa koskaan.

Mikä urheilukauppa on kyseessä?

Kaupat voivat keksiä mitä tahansa asiakkaita haittaavia sääntöjä, mutta näin nettikauppojen aikakautena on helppo tehdä parilla klikkauksella ostokset halvemmalla netistä, joten ei paljoa potentiaalista asiakasta haittaa. 

Vierailija
270/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin jokapäivä reppua käyttävänä eipä ole moista sääntöä tullut vastaan missään kaupassa koskaan.

Kaupat voivat keksiä mitä tahansa asiakkaita haittaavia sääntöjä, mutta näin nettikauppojen aikakautena on helppo tehdä parilla klikkauksella ostokset halvemmalla netistä, joten ei paljoa potentiaalista asiakasta haittaa. 

No just... Kauppojen tarjoushinnat voi olla paljon halvempia kuin netin halvimmat hinnat. Kuka edes tahtoo ostaa kengät sovittamatta niitä ensin? Ja mitä jos kenkiä tarvitsee heti eikä vasta sitten joskus kun ne saapuu postissa?

Vierailija
271/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:o Kyllä minun piti kaupassa näyttää henkilökunnalle laukun sisältö, kun varashälytin piippasi. Kävi ilmi, että toisesta kaupasta ostetussa tuotteessa oli varashälytin hintalapussa. Jostain syystä alkoi piippaamaan, vaikka monessa muussa kaupassa käydessä ei piipannut. No näytin siis laukun sisällön, kun ei salattavaa ollut. Noloa se oli ja henkilökunnan käytös ikävää, enkä mene kyseiseen kauppaan uudelleen.

Vierailija
272/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:o Kyllä minun piti kaupassa näyttää henkilökunnalle laukun sisältö, kun varashälytin piippasi. Kävi ilmi, että toisesta kaupasta ostetussa tuotteessa oli varashälytin hintalapussa. Jostain syystä alkoi piippaamaan, vaikka monessa muussa kaupassa käydessä ei piipannut. No näytin siis laukun sisällön, kun ei salattavaa ollut. Noloa se oli ja henkilökunnan käytös ikävää, enkä mene kyseiseen kauppaan uudelleen.

Ei olisi tarvinnut kun sinun ei nähty varastavan. Olisit voinut jatkaa matkaasi jäämättä juttusille.

Vierailija
273/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Niitä reppujakin on erikokoisia. Ja kaikki eivät ole käsilaukkuihmisiä. Ja helteellä se kokoontaitettu kauppakassi tahi kangaslaukku on aika nihkeä käsissä. T. Tyyppi jolla ei ole taskuja vaatteissa ja helteellä tyyliin t-paita ja sortsit.

Ja mulla on sellainen "mummokärry", siis pyörillä kulkeva"reppu". Entäs nämä vst reppu. Milloinkas ne kielletään. Vievät tilaa ja niihin teoriassa on helppo sujauttaa mitä vaan. 

Onkos joltakin oikeasti kielletty kaupassa sellainen pieni "käsilaukkureppu" (tarvittaessa vatsan puolelle käännettynä) vai  keskustellaanko tässä ihan hypoteettisesta ongelmasta?

Mun mummokärry matkustaa kaupassa joko ostoskärryjen astinlaudalla tai odottelee kassojen takana. Jotkut keräävät ostokset suoraan mummokärryyn ja purkavat sieltä kassalla hihnalle. Onnistuu niissä kaupossa missä minä asioin, mutta kaipa tämänkin toimintatavan voi teoriassa kieltää. Toistaiseksi sinne mummokärryyn ei ole kukaan halunnut kurkistaa sisälle, mutta mulle ei olisi mikään ongelma esitellä sitä myyjille tai vartijoille. 

Vierailija
274/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apaut näin.

Haaveilen tilanteesta että piippaisi kohdallani. Kävelisin viileästi ulos ja panisin puhelimeeni tallennuksen päälle. Toivoisin painia vartijan kanssa, jossa luonnollisesti "menettäisin tajuntani" ja "vammautuisin pysyvästi". Amerikassa minusta tulisi miljonääri mutta Suomessakin  saisin lahjontayrityksenä tukevan lahjakortin. Jos minulla olisi tylsää, lähtisin voittajana käräjille ;-)

Luultavasti saat naurettavan pienet korvaukset kokemastasi kivusta, särystä ja mahdollisesta haitasta, joka voi pahimmillaan vaikeuttaa elämääsi jopa pysyvästi. Kaupan päälle tulee kauhea vaiva rikosprosessista. Jos olet tosiaan niin tyhmä että haluat ryhtyä moiseen, antaa mennä vaan.

Vierailija
275/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn aina repun kanssa kaupassa. Helppo kantaa sitten tavarat kotiin. 

Vierailija
276/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi elämä pitäisi tehdä niin vaikeaksi, että täytyy kuljetella ylimääräisiä kasseja jatkuvasti mukanaan? Paljon helpommalla pääsee, kun käy kaupassa reppu selässä.

Vierailija
277/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just... Kauppojen tarjoushinnat voi olla paljon halvempia kuin netin halvimmat hinnat. Kuka edes tahtoo ostaa kengät sovittamatta niitä ensin? Ja mitä jos kenkiä tarvitsee heti eikä vasta sitten joskus kun ne saapuu postissa?

Tarjoushinnat on jees, mutta jos sellainen tuuri käy, että edes löytäisi itseään kiinnostavan tuotteen tarjouksesta, niin oma koko on yleensä aina loppu. Tarjoustuotteissa on monesti erittäin rajoittuneet valikoimat, kun suosituimmat koot ovat tietysti myyty loppuun.

Itse tiedän useimpien merkkien suosikkimallit ja niiden koot, joten voin hyvin ostaa sovittamatta, koska jo hyvällä todenäköisyydellä omistan kyseistä mallia eri värikuosilla vain.

Nettikauppa on loistava juttu, koska siellä on kaikki merkit, värit ja koot saatavilla, toisin kuin kivijalkakaupoissa. Eikä pakoteta jättämään omaa reppua muiden varastettavaksi, kun siellä asioi :)

Vierailija
278/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoushinnat on jees, mutta jos sellainen tuuri käy, että edes löytäisi itseään kiinnostavan tuotteen tarjouksesta, niin oma koko on yleensä aina loppu. Tarjoustuotteissa on monesti erittäin rajoittuneet valikoimat, kun suosituimmat koot ovat tietysti myyty loppuun.

Itse tiedän useimpien merkkien suosikkimallit ja niiden koot, joten voin hyvin ostaa sovittamatta, koska jo hyvällä todenäköisyydellä omistan kyseistä mallia eri värikuosilla vain.

Nettikauppa on loistava juttu, koska siellä on kaikki merkit, värit ja koot saatavilla, toisin kuin kivijalkakaupoissa. Eikä pakoteta jättämään omaa reppua muiden varastettavaksi, kun siellä asioi :)

Paketit täytyy hakea jostain hevonkuusesta tai maksaa mansikoita kotiinkuljetuksesta. Autottomana mun on vaikea kuljettaa mitään isoja paketteja postista kotiin, kun posti on hankalien bussiyhteyksien päässä. Ja palautuksissa on myös oma vaivansa, jos koko tai malli ei olekaan sopiva.

Vierailija
279/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en korona-aikaan jättäisi mitään säilöön. Kolikkoja en kanna mukana, ja samasta syystä en jätä tavaroitani mihinkään lukolliseen säilöön. Samasta syystä kukaan ei pengo reppuani. Menen reppuineni ja rahoineni paikkaan missä ei ole naurettavia sääntöjä. Ja oudolta tuntuu että kauppa voi kieltää asiakkaan sisäänpääsyn. Entäpä mummot joilla on se perässävedettävä pyörillä kulkeva hökötys. Entäpä lastenvaunut, käydäänkö niitäkin kyyläämässä. Tai rollaattorilla kulkevaa ikäihmistä, syynätäänkö heidän nyssykät ja pussukat. Ihan nyt esimerkkinä että jos kielletään, niin sitten pitäisi tasapuolisesti kieltää asiakkaalta kaikki muu kuin lompakko . Eiköhän kaupoissa ole myymäläkytät ja turvakamerat. Ylimitoitettua toimintaa. Samasta syystä pitäisi sitten takit myös jättää säilöön.

Vierailija
280/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joka paikassa ole lukittavia kaappeja. Eli kuka niitä reppuja sitten valvoo? Kuka valvoo että jokainen kuittaa omat kamansa? Aikamoinen hidaste olisi moinen touhu. Ja meneekö tämä pärstäkertoimen mukaan, eli kohderyhmä olis just nuoriso tai ei niin varakkaan näköinen asiakas. Kleptomaaneja löytyy ihan joka ikäluokasta ja ihan niistä paremmastakin porukasta. Jos joku tyyliin Tarja Halonen käskytettäisiin jättämään laukkunsa säilöön, (sori mielikuvitus lähti laukalle.), mitä ei varmaan ikinä tapahtuisi.