Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kauppa kieltää asiakkaita tulemasta sisään repun kanssa?

Vierailija
02.06.2020 |

Olisin käynyt aamulla yhdessä urheilukaupassa ostamassa tarjouslenkkarit, mutta kaupassa vaadittiin asiakkaita jättämään kaikki reput, kassit yms. säilytykseen kaupassa käynnin ajaksi. En suostunut jättämään reppuani, joten hukkareissu tuli ja lenkkarit jäi ostamatta. Jäin miettimään, toimiko kauppa lain mukaisesti? Jos toimi, mihin lakiin se perustuu?

Kommentit (363)

Vierailija
281/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin repussa on kännykkä, lompakko ja varalasit. Mahdollisesti paniikkihäiriölääkkeet ja vesipullo. Reppu kulkee kätevästi selässä, ja kädet vapaana kun ei taskujakaan ole. Joten jos sieltä repusta ottaisin käsikantoon kaiken niin ostokset jäisi tekemättä. Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi.

Pistät kangaskassiin reppuun ja sitten kaupassa repun sisällön sinne kangaskassiin niiltä osin mitä tarvitsen mukaan ja mitkä eivät mene taskuihin. Pakkaat ostokset kangaskassiin ja siirrät sitten sieltä reppuun tai tunget kangaskassin reppuun sisältöineen päivineen välissä ostoksia purkamatta. Tai menet sellaiseen kauppaan, jonne saa ottaa repun mukaan, jos tuntuu liian vaikealta asioida kaupassa ilman sitä. Ei ihme että on tarvetta paniikkihäiriölääkkeille, kun elämä on noin vaikeata.

Ei mun elämä ole vaikeata. Miksi pitäisi reppuun pakata kangaskassi ymv. Mullahan on jo kauppalaukku(reppu) selässä. Jos kerran kauppa kieltää repun, niin kaikki kassit voisi olla potentiaalisia kätköjä varkaille. Nimenomaan kaupassa haluan että kädet on vapaana. Ja muuhun en ota kantaa, koska loppukommenttisi oli mauton. Mielipidepalstalla saa olla eriäviä mielipiteitä. Ja jaloillaan saa äänestää. Mä haluan tehdä asiat yksinkertaisesti, ja maksavana asiakkaana olen oikeassa. Enkä pyytänyt neuvoasi, kuhan otin kantaa tuohon reppualoitukseen. Hyvät kesäpäivät sulle. :)

Eikös kädet jää vapaaksi myös silloin, kun tavarat kulkevat kassissa ollalla ja taskuissa? 

Vastauksena kysymykseesi: "Ja mihin pakkaisin jo ostetut tavarat, pitäisikö ostaa turha muovi- tahi kangaskassi." Pakkaat ostoksesi aikaisemmin ostettuun muovi- tai kangaskassiin. Tai takaisin koriin/ostoskärryyn ja sieltä reppuusi.

Ei ole taskuja. Enkä hierrätytä olkapäitäni. Kuule, älä viitsi jankata noita neuvojasi, kun en tiedä että itkeäkö vai nauraa.  Alkaa muistuttamaan sitä lastenrattaat vai ei-ketjua. Mä lähden reppuni kanssa ostoksille. Katsos kun tää on keskustelupalsta, ei mikään niksi-pirkka-palsta. Alota vaikka asian tiimoilta uusi ketju. :)

Säästä sitten kyselysi niksi-pirkka-palstalle, jos et halua tähän keskusteluun neuvoja. Muista valita kauppa, jonne pääsee repun kanssa ettet joudu ongelmiin.

Heh. Otin osaa keskusteluun mikä koski reppuja... Neuvoja en kysellyt. Kuhan kommentoin. Ja minä ja reppuni käymme kaupoissa mihin olemme tervetulleita. Kävelemme reppuni kanssa päivittäin useita kilometrejä. Ja samalla poikkeamme reppuystävällisissä kaupoissa. Ja hyviä kesiä sulle, repulla tahi ilman.

Vierailija
282/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin jokapäivä reppua käyttävänä eipä ole moista sääntöä tullut vastaan missään kaupassa koskaan.

Mikä urheilukauppa on kyseessä?

Kaupat voivat keksiä mitä tahansa asiakkaita haittaavia sääntöjä, mutta näin nettikauppojen aikakautena on helppo tehdä parilla klikkauksella ostokset halvemmalla netistä, joten ei paljoa potentiaalista asiakasta haittaa. 

No just... Kauppojen tarjoushinnat voi olla paljon halvempia kuin netin halvimmat hinnat. Kuka edes tahtoo ostaa kengät sovittamatta niitä ensin? Ja mitä jos kenkiä tarvitsee heti eikä vasta sitten joskus kun ne saapuu postissa?

Tarjoushinnat on jees, mutta jos sellainen tuuri käy, että edes löytäisi itseään kiinnostavan tuotteen tarjouksesta, niin oma koko on yleensä aina loppu. Tarjoustuotteissa on monesti erittäin rajoittuneet valikoimat, kun suosituimmat koot ovat tietysti myyty loppuun.

Itse tiedän useimpien merkkien suosikkimallit ja niiden koot, joten voin hyvin ostaa sovittamatta, koska jo hyvällä todenäköisyydellä omistan kyseistä mallia eri värikuosilla vain.

Nettikauppa on loistava juttu, koska siellä on kaikki merkit, värit ja koot saatavilla, toisin kuin kivijalkakaupoissa. Eikä pakoteta jättämään omaa reppua muiden varastettavaksi, kun siellä asioi :)

Paketit täytyy hakea jostain hevonkuusesta tai maksaa mansikoita kotiinkuljetuksesta. Autottomana mun on vaikea kuljettaa mitään isoja paketteja postista kotiin, kun posti on hankalien bussiyhteyksien päässä. Ja palautuksissa on myös oma vaivansa, jos koko tai malli ei olekaan sopiva.

Itse tilaan paketit työpaikalle, joten ei oo paljon vaivaa heittää pahvit roskikseen ja tilatut tuotteet kulkee mukavasti repussa kotiin.  Jos tietää mitä tilaa, niin ei tule palautuksia myöskään :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla on monasti sellainen yksiolkainen laukku joka tavallaan on käsivaren alla.(en nyt muista mikä hihnalaukku on) ei se reppu sen kummoisempi ole. Miehillä myös paljon n.s. mieslaukkuja. Rannelaukkuja myös. Minusta se reppu on haastavin, jos nyt ajatellaan että jotain haluaisi pölliä.  Aikamoiset nivelet saa olla, jos onnistuu sinne jotain sujauttamaan. Käsilaukkuja myös tosi suuria, ja se asetellaan monasti rahastajalaukun tapaan.  Ja jos se reppu mielletään että se on niin suuri, että sinne mahtuu sitä pöllittävää. Kyllä ne kalleimmat tavarat ovat myös aika pieniä, että kyllä sellaisen sujauttaa vaikka piponkin alle. Eikö myymälöissä ole enää kameravalvontaa tai kyttiä.

Vierailija
284/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin jokapäivä reppua käyttävänä eipä ole moista sääntöä tullut vastaan missään kaupassa koskaan.

Kaupat voivat keksiä mitä tahansa asiakkaita haittaavia sääntöjä, mutta näin nettikauppojen aikakautena on helppo tehdä parilla klikkauksella ostokset halvemmalla netistä, joten ei paljoa potentiaalista asiakasta haittaa. 

No just... Kauppojen tarjoushinnat voi olla paljon halvempia kuin netin halvimmat hinnat. Kuka edes tahtoo ostaa kengät sovittamatta niitä ensin? Ja mitä jos kenkiä tarvitsee heti eikä vasta sitten joskus kun ne saapuu postissa?

Tarjoushinnat on jees, mutta jos sellainen tuuri käy, että edes löytäisi itseään kiinnostavan tuotteen tarjouksesta, niin oma koko on yleensä aina loppu. Tarjoustuotteissa on monesti erittäin rajoittuneet valikoimat, kun suosituimmat koot ovat tietysti myyty loppuun.

Itse tiedän useimpien merkkien suosikkimallit ja niiden koot, joten voin hyvin ostaa sovittamatta, koska jo hyvällä todenäköisyydellä omistan kyseistä mallia eri värikuosilla vain.

Nettikauppa on loistava juttu, koska siellä on kaikki merkit, värit ja koot saatavilla, toisin kuin kivijalkakaupoissa. Eikä pakoteta jättämään omaa reppua muiden varastettavaksi, kun siellä asioi :)

Paketit täytyy hakea jostain hevonkuusesta tai maksaa mansikoita kotiinkuljetuksesta. Autottomana mun on vaikea kuljettaa mitään isoja paketteja postista kotiin, kun posti on hankalien bussiyhteyksien päässä. Ja palautuksissa on myös oma vaivansa, jos koko tai malli ei olekaan sopiva.

Itse tilaan paketit työpaikalle, joten ei oo paljon vaivaa heittää pahvit roskikseen ja tilatut tuotteet kulkee mukavasti repussa kotiin.  Jos tietää mitä tilaa, niin ei tule palautuksia myöskään :) 

Mutta milläs sen voi tietää, mitkä kengät sopii omaan jalkaan, ellei käy kaupassa sovittamassa niitä? Ja jos kauppaan ei pääse reppu selässä, sinne ei pääse sovittamaan kenkiä sen enempää kuin ostamaankaan niitä.

Vierailija
285/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakaan työpaikalle ei saa tilailla mitään henkilökohtaisia paketteja.

Vierailija
286/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eki kirjoitti:

vartija ei saa tutkia sinua eikä sinun tavaroitasi. Joutuvat odottamaan poliisia, jos niin tahdot.

Asia ei ole noin yksinkertainen. Olen vartija ja tiedän, että asiassa on tasan 3 vaihtoehtoa:

1. Kukaan ei suorita kiinniottoa rikosepäilyn perusteella. Tällöin kenelläkään ei ole oikeutta tarkastaa väkisin tavaroitasi, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta jäädä odottamaan poliisia vaan voit poistua vapaasti paikalta.

2. Myyjä tai joku muu tavallinen kuolevainen suorittaa kiinnioton rikosepäilyn perusteella. Tällöin kyse on yleisestä kiinniotto-oikeudesta, joka ei oikeuta vartijaa tai ketään muutakaan tarkastamaan tavaroitasi. Joudut kuitenkin odottamaan poliisin tuloa etkä saa lain mukaan poistua paikalta sitä ennen, vaikka kauppias ja vartija antaisi siihen luvan.

3. Vartija suorittaa kiinnioton rikosepäilyn perusteella. Tällöin kyse ei ole yleisestä kiinniotto-oikeudesta vaan vartijalle annetusta erityisestä kiinniotto-oikeudesta. Vartijalla on oikeus tarkastaa sinut ja kaikki tavarasi vaarallisten esineiden ja aineiden varalta. Joudut pääsääntöisesti odottamaan poliisin tuloa, mutta jos rikos on lievä, sinut voidaan tiettyjen ehtojen täyttyessä päästää jatkamaan matkaasi jo aiemmin.

Näin taitaa olla. Siksi kysyisinkin aina "olenko kiinnotettu" ja jos kyllä niin jäädään odottamaan poliisia jolle teen sitten vartijasta rikosilmoituksen nimikkeellä vapaudenriisto ja hänet tuomitaa sakkoihin ja/tai hän menettää rikollisena työnsä.

Vierailija
287/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin taitaa olla. Siksi kysyisinkin aina "olenko kiinnotettu" ja jos kyllä niin jäädään odottamaan poliisia jolle teen sitten vartijasta rikosilmoituksen nimikkeellä vapaudenriisto ja hänet tuomitaa sakkoihin ja/tai hän menettää rikollisena työnsä.

Montako ihmistä olet saanut tällätavoin syytettyä tai tuomittua tai edes menettämään työnsä? Todennäköisesti ihan pyöreä 0 koska tuo ei ole vapaudenriistoa paitsi mielikuvituksessasi. Mielelläni toki näkisin yhdenkin oikeudenpäätöksen asiasta.

Vierailija
288/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta meillä ei saa tilata työpaikalle mitään henkilökohtaisia juttuja. 

Vierailija
289/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako ihmistä olet saanut tällätavoin syytettyä tai tuomittua tai edes menettämään työnsä? Todennäköisesti ihan pyöreä 0 koska tuo ei ole vapaudenriistoa paitsi mielikuvituksessasi. Mielelläni toki näkisin yhdenkin oikeudenpäätöksen asiasta.

En vielä yhtään koska varmaan vartijat osaavat tämän lain eivätkä pysättele ketään jota eivät näe varastamassa itse teossa koska tuo on aivan selvä vapaudenriisto muuten. 

Vierailija
290/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eki kirjoitti:

vartija ei saa tutkia sinua eikä sinun tavaroitasi. Joutuvat odottamaan poliisia, jos niin tahdot.

Asia ei ole noin yksinkertainen. Olen vartija ja tiedän, että asiassa on tasan 3 vaihtoehtoa:

1. Kukaan ei suorita kiinniottoa rikosepäilyn perusteella. Tällöin kenelläkään ei ole oikeutta tarkastaa väkisin tavaroitasi, eikä sinulla ole mitään velvollisuutta jäädä odottamaan poliisia vaan voit poistua vapaasti paikalta.

2. Myyjä tai joku muu tavallinen kuolevainen suorittaa kiinnioton rikosepäilyn perusteella. Tällöin kyse on yleisestä kiinniotto-oikeudesta, joka ei oikeuta vartijaa tai ketään muutakaan tarkastamaan tavaroitasi. Joudut kuitenkin odottamaan poliisin tuloa etkä saa lain mukaan poistua paikalta sitä ennen, vaikka kauppias ja vartija antaisi siihen luvan.

3. Vartija suorittaa kiinnioton rikosepäilyn perusteella. Tällöin kyse ei ole yleisestä kiinniotto-oikeudesta vaan vartijalle annetusta erityisestä kiinniotto-oikeudesta. Vartijalla on oikeus tarkastaa sinut ja kaikki tavarasi vaarallisten esineiden ja aineiden varalta. Joudut pääsääntöisesti odottamaan poliisin tuloa, mutta jos rikos on lievä, sinut voidaan tiettyjen ehtojen täyttyessä päästää jatkamaan matkaasi jo aiemmin.

Miksi kysyt, oletko kiinniotettu? Jos myyjä ei itse tajua sanoa sitä, saat lampsia tiehesi ihan vapaasti ja voit tehdä rikosilmoituksen, jos myyjä estää lähtösi.

Vierailija
291/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppias saa kieltää vaikka mistalaisia tulemasta kauppaan.

Se on sen kauppa.

Ei poliisikaan pelasta kaikkia,

Vaikka se on sen duuni.

Vierailija
292/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija saa pyytää avaamaan repun jos on epäilys näpistykseen TAI loukatun suostumuksella mutta siihen ei ei taas ole pakko suostual.

Vierailija
293/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vielä yhtään koska varmaan vartijat osaavat tämän lain eivätkä pysättele ketään jota eivät näe varastamassa itse teossa koska tuo on aivan selvä vapaudenriisto muuten. 

Tuota ei taida olla oikeudessa tosiaan kertaakaan koetettu. Harmi, se toisaalta kertoo miten rikki Suomen oikeusjärjestelmä on, koska epäselvissä tapauksissa kauppias mielummin hyväksyy varkaudet oikeuden hakemisen sijaan. Häviämisen kustannukset ovat kauppiaalle kovat ja varkaalle ei ole häviämisellä mitään vaikutusta.

Parempi ehkä kaikille (paitsi varkaille) että kauppiaat järjestäen kieltävät kaikenlaisten laukkujen viennin kauppaan kun asiakkaat ovat näin kovin tietoisia oikeuksistaan varkaus epäilyissäkin.

Sinunkaltaisten ihmisten takia ei voi rehelliset ihmiset saada mitään kivaa.

Vierailija
294/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai kauppias saa ihan itse päättää omissa liiketiloissaan sovellettavista säännöistä niin kauan kun säännöt eivät riko lakeja. Ihan hyvin voi kieltää pääsyn kauppaan vaikkapa lastenvaunujen kanssa tai sitten asettaa kellonajat, jolloin kauppaan saa tulla lastenvaunujen kanssa. On mahdollista myös sallia sisäänpääsy vaikkapa ainoastaan rekisteröityneille asiakkaille, esim. monissa tavarataloissa saattaa olla toisinaan sisäänpääsy sallittu vain kanta-asiakkaille eikä siinä ole mitään laitonta. 

Vierailija
295/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinniottoon riittää pelkkä suullinen ilmoitus. Koska kiinniotolla estetään kiinniotettua poistumasta, joten selvästi aiheeton kiinniotto on vapaudenriisto. Ja koska vartijalla on tarvittaessa oikeus käyttää voimakeinoja, kiinniotetun on parempi jäädä kiltisti odottamaan poliisia kuin yrittää poistua paikalta. Jos kiinniotto on tehty heppoisin perustein, se antaa aiheen olettaa, että vartija voi käyttää voimakeinoja liiankin innokkaasti.

Vierailija
296/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa pyytää. Jos päättää kuitenkin ottaa repun kauppaan, sen saa tehdä. Kaupan työntekijät tai edes vartijat eivät saa määrätä kassia/reppua avattavaksi tai muuten sen sisältöä näytettäväksi. Vain poliisilla on tämä oikeus.

Vartijat ovat kyllä saaneet katsoa repun, mihin perustat tietosi?

Vartijat ovat saaneet pyytää katsoa reppuun, on sitten henkilön itsensä päätettävissä antaako siihen luvan - jos antaa, niin silloin vartija saa katsoa reppuunkin. Mutta vartija ei voi katsoa reppuun ilman lupaa, se oikeus löytyy vain ja ainoastaan poliisilta.

Vierailija
297/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartija vastaa: Voi pyytää kun ei uhkaa millään. Asiakkaan ei tarvitse välittää.

Jos asiakkaan ei nähdä varastavan mitään, asiakkaan ei tarvitse ruveta edes juttusille henkilökunnan tai vartijan kanssa jos ei taho. Siis vaikka kassan varashälytinkin piippaisi.

Poliisia ei kutsuta koska henkilökunta tietää että ei se tietenkään edes tulisi.

:o Kyllä minun piti kaupassa näyttää henkilökunnalle laukun sisältö, kun varashälytin piippasi. Kävi ilmi, että toisesta kaupasta ostetussa tuotteessa oli varashälytin hintalapussa. Jostain syystä alkoi piippaamaan, vaikka monessa muussa kaupassa käydessä ei piipannut. No näytin siis laukun sisällön, kun ei salattavaa ollut. Noloa se oli ja henkilökunnan käytös ikävää, enkä mene kyseiseen kauppaan uudelleen.

Valititko kohtelustasi mihinkään? Kantamusten tutkiminen siltä varalta, onko siellä varastettua tavaraa, on henkilötarkastus. Vain viranomaisilla on oikeus henkilötarkastuksen tekemiseen. Jos myyjä vaatii kantamuksiasi tutkittavaksi, se on vähintään tuottamuksellista virkavallan anastamista. Myyjä saa toki pyytää kassia avattavaksi, mutta jotta kassisi avaaminen olisi laillista, sen täytyy tapahtua täydellä suostumuksellasi. Sinun täytyy siis ymmärtää, että voit kieltäytyä pyynnöstä ilman seuraamuksia.

Sillä ei ole väliä, oletko avannut kassisi itse ja esitellyt itse sen sisältöä myyjälle ilman että hän on koskenut mihinkään. Jos myyjä on käskenyt sinua näyttämään kantamuksesi ja koet tilanteen sellaisena, ettei sinulla ole muuta vaihtoehtoa kuin totella, rikos on tapahtunut. (Se on tietysti eri asia, kannattaako tehdä rikosilmoitus vai onko parempi selvittää asia muuten ja tyytyä anteeksipyyntöön. Mutta valitus kannattaa tehdä senkin takia, että myyjät ymmärtäisivät toimintansa laittomuuden eivätkä tekisi niin enää toiste.)

Vierailija
298/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa pyytää. Jos päättää kuitenkin ottaa repun kauppaan, sen saa tehdä. Kaupan työntekijät tai edes vartijat eivät saa määrätä kassia/reppua avattavaksi tai muuten sen sisältöä näytettäväksi. Vain poliisilla on tämä oikeus.

Kyllä asiakkaan kuuluu näyttää jos kassa pyytää.  ?? väittäkää vastaan.

Vierailija
299/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikaupassa reput pitää avata, enkä jaksa joka kerralla soitattaa poliiseja. Syynä on kuulemma se, että lähikoulun lapset varastavat. Kaupassa on myös varashälytin joka ikisessä suklaapatukassa ja tikkarissa.

Tosin tätä sääntöä ei aina noudateta. Minulta ja mieheltäni kysytään repun avaamista 99% todennäköisyydellä, kun näytän ulkom_aalaiselta ja mieheni on ulkom_aalainen, ja puhumme toista äidinkieltäni, mutta olen kyllä nähnyt monen saavan maksaa ja mennä ilman laukun avaamistakin. Itse olen kaksi kertaa päässyt ilman sitä pakollista kassin esittelyä, mutta toisaalta kerran jouduin ottamaan jopa rinkan selästä ja avaamaan sen.

Suosin kyllä muita kauppoja jos voin, mutta usein käydään tuossa kun se on 100m päässä ja seuraavaan kauppaan on monta kilometriä.

Vierailija
300/363 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vtun krvät saatna! Käsilaukut kans "varikolle"!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi