Kertokaapas kokemuksia vainoharhaisesta mustasukkaisuudesta
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen on joskus ollut hassu. Eniten siinä pelkää sitä että jotenkin kusetetaan tai nöyryytetään mutta eihän kenenkään mustasukkaisuus ole estänyt ennenkään sitä jos joku päättää pettää.
Oma vainoharhainen mustasukkaisuuteni on pohjautunut juuri tuohon nöyryytetyksi tulemisen pelkoon. Olen pelännyt ja uskonut, että oikeasti kumppani pitää minua rumana ja oksettavana, ja että kuka tahansa on minua kiinnostavampi. Vaikka se pian eläkkeelle jäävä työkaveri.
Olen "tiennyt", että kumppanilla on selkäni takana sutinaa aivan kaikkien kanssa ja että hän näiden kanssa yhdessä nauraa, miten ruma ja tyhmä olen. Ja vielä se, että olen kokenut, että tietysti koko maailma tietää, että kumppani pitää minua vastenmielisenä ja olen yleinen naurun aihe.
Aivan sairaita ajatuksia, kun nyt jälkeenpäin miettii. Mustasukkaisella on aivan sietämätön stressi koko ajan ja todellisuudentaju aivan hämärtynyt. Mikä hyvänsä on aina todiste sen puolesta, että harhakuvitelmat ovat totta. Sitä ei kumppani voi millään tekemisellä tai keskustelemisella helpottaa.
Helpointa on ironisesti muuten ollut olla suhteessa ihmisen kanssa, joka todella päin naamaa halveksi, kohteli huonosti ja petti. Oireilu oli paljon vähäisempää, kun ei tarvinnut ajatella toisen salailevan tekemisiään. Pahimmat harhakuvitelmat saivat niskaansa juuri ne, jotka eivät ikinä olisi pettäneet tai tehneet mitään selkäni takana.
Kai mustasukkainen sitten kokee olevansa aivan arvoton ja etsii sille todisteet vaikka väkisin. Muuta selitystä en keksi. Itse elän nykyään onnellisesti yksinäni, koska en halua kokea tuota mustasukkapsykoosia enää koskaan.
Mun exä oli vakuuttunut että panen töissä kaikkia miehiä. Kerran tuli meuhkaamaan ja raivoamaan paikan päälle ja raivostui silmittömästi kun ei päässyt omin silmin toteamaan tätä panemista. Puhkoi sitten renkaat autostani.
Toki kaikki muutkin miehet kaupan kassasta aina postinjakajaan asti olivat uhkia, mutta työpaikkapaneminen vie voiton. Meillä ei ensinnäkään ole yhtään miestä töissä ja toisekseen.. Työskentelen tehostetun palveluasumisen yksikössä vaikeasti muistisairaiden kanssa.
Niin, aiheesta tai ei. Hyvä kaveri on vuoden ajan ollut aivan sairaan mustasukkainen miehestään. Siis nuuski treenivaatteita, on jopa pari kertaa seurannut jne. Selitti koko ajan, että mies pettää aivan varmasti ja haluaa vain todistetta. Mies nauroi ja suuttui, kun kysyi. No, olipa fiksun naisen vaisto oikeassa. Mies jäi keväällä kiinni, on sairas ihminen. Suhteita oli lukuisia, päiväkahviseuraa jne. Mies on pettänyt kymmenien kanssa viimeisen pari vuotta. Niinpä oli naisenvaisto oikeassa. Kaveri tosiaan vuosi sitten alkoi epäillä jotain.
Exällä oli tarve päästä panemaan minua aina ennen kuin olin menossa kavereiden kanssa bilettämään. En silloin ajatellut asiasta mitään, mutta suhteen päätyttyä mietin, olikohan tuo jokin taktiikka millä hän pyrki estämään mahdollisen pettämisen, kun olisin silloin "tyydytettynä" ulkona enkä miettisi muita miehiä.
Muutama vuosi sitten kuulin rapusta pariskunnan riidan, missä mies huusi naiselle: "Siis kuka muija ei muka mee festareille panee?!" Tästä lauseesta päättelin että nainen olisi halunnut mennä festareille ja miehelle se ei olisi sopinut. Oksettava ajatusmaailma tuollaisilla ihmisillä.
Joskus teininä kaupassa näin kun tyttö puhui puhelimessa ja yritti kävellä poispäin poikaystävästään. Mies veti tukasta takaisin ettei nainen voisi puhua häneltä salaa.
Vierailija kirjoitti:
Exällä oli tarve päästä panemaan minua aina ennen kuin olin menossa kavereiden kanssa bilettämään. En silloin ajatellut asiasta mitään, mutta suhteen päätyttyä mietin, olikohan tuo jokin taktiikka millä hän pyrki estämään mahdollisen pettämisen, kun olisin silloin "tyydytettynä" ulkona enkä miettisi muita miehiä.
Muutama vuosi sitten kuulin rapusta pariskunnan riidan, missä mies huusi naiselle: "Siis kuka muija ei muka mee festareille panee?!" Tästä lauseesta päättelin että nainen olisi halunnut mennä festareille ja miehelle se ei olisi sopinut. Oksettava ajatusmaailma tuollaisilla ihmisillä.
Joskus teininä kaupassa näin kun tyttö puhui puhelimessa ja yritti kävellä poispäin poikaystävästään. Mies veti tukasta takaisin ettei nainen voisi puhua häneltä salaa.
Kaks mun miestä ovat olleet vakuuttuneita, että festareille ei mennä tekemään muuta kun panemaan niin on pistänyt jättää menemättä, ennen ne oli vuoden kohokohtia kun pääsi kuuntelemaan livemusaa.
Eikö sitä vois pettää vähemmälläkin vaivalla ja vaikka lähibaarissa? Miksi maksaa itsensä kipeäksi toisella puolella maata?
Vierailija kirjoitti:
Sinä ap taidat olla minun puoliso. Aiot pettää minua tai kenties olet jo pettänyt. Jos jäät pettämisestä kiinni niin tahdot kääntää asian minua vastaan, tahdot syyttää ja syyllistää minua, tahdot väittää että minä mukamas olen vainoharhaisen mustasukkainen, tahdot väittää että minä kohtelen sinua kaltoin epäilemällä sinua vaikka olet mukamas puhdas pulmunen. Tahdot väittää että minä olen pahantekijä vaikka sinä petät minua!
Siksi sinä tällä palstalla kyselet tarinoita vainoharhaisesta mustasukkaisuudesta - jotta osaat muiden tarinoiden perusteella kehitellä itsellesi sopivat tarinat ja valheet joita voit käyttää minua vastaan.
Mutta sinähän et minua huiputa! Minä asetan sinulle rajat, minä vahdin silmä kovana, minua et tuolla lailla kohtele, minä näytän sinulle, minua ei noin törkeästi kohdella, minä opetan sinut kunnioittamaan minua, minä rankaisen sinua jo pelkistä pahoista ajatuksistasi, mitä hyvänsä pahaa sinä aiot tehdä minä rankaisen sinua jo etukäteen, minun ei tarvitse sinun kieroilua sietää, sinun tulee ottaa opiksesi ja kohdella minua hyvin, sinun tulee kunnioittaa ja rakastaa puolisoasi!
Eikö sulla oo kumppanin kyttäämisen lisäksi muuta elämää?
Oletko ajatellut terapiaa?
Tiesitkö että jatkuva aiheeton epäily ja syyttely on yksi syy pettämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aihe on vakava, ottaisiko Yle tästä kopin ja tekisi sketsejä. Mukaan lukien se saunan karmi -juttu.
Dr Phil sanoo aina, että kun mustasukkaisesta, kontrolloivasta (väkivaltaisesta) suhteesta päättää lähteä, alkaa vaarallinen jakso. Kontrolloija panikoi.
Hyvä idea. Siitä vaan kirjottamaan ja tarjoamaan jollekin. Joskus vuosia sitte tuli joku Paristo-hupiohjelma. Siinä oli vanha paappa, joka oli mustasukkanen kaikesta. Ei ne vanhukset voinu pelata edes pöytälätkää :D
exä seuraili mua puoli vuotta eromme jälkeen ja nähtyään mulla miesvieraan oli rapussa haulikon kanssa vastassa. piti panttivankina 6h eikä päästänyt poliiseitakaan siihen kerrokseen missä oltiin. tilanne laukesi ajan kuluessa ja humalatilan hälventyessä. vankilaan joutui virkavallan vastustamisesta ja kirjoitti vielä sieltä kirjeitä miten uskoo rakkautemme voittavan kunnes lähestymiskielto saatiin voimaan.
Vierailija kirjoitti:
exä seuraili mua puoli vuotta eromme jälkeen ja nähtyään mulla miesvieraan oli rapussa haulikon kanssa vastassa. piti panttivankina 6h eikä päästänyt poliiseitakaan siihen kerrokseen missä oltiin. tilanne laukesi ajan kuluessa ja humalatilan hälventyessä. vankilaan joutui virkavallan vastustamisesta ja kirjoitti vielä sieltä kirjeitä miten uskoo rakkautemme voittavan kunnes lähestymiskielto saatiin voimaan.
😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex oli reissussa ja ajattelin tehdä kivan yllätyksen ja tein perusteellisen suursiivouksen sillä aikaa, on ihana tulla puhtaaseen ja raikkaaseen kotiin ja valmiiseen pöytään.
Jokuhan oli kuulemma käynyt panemassa mua ja mällien takia piti petivaatteet vaihtaa ja kaikki pyykätä, ruokaa tein huonosta omatunnosta.
Loppu yllätykset siihen. Myöhemmin selvisi että oli itse pettänyt tuolla reissulla.Itse kanssa sain todeta sen, että siivota ei kannattanut, vaikka kuinka mies olisi valittanut sotkuista. Petivaatteet sai mennä vaihtoon korkeintaan kerran vuodessa. Syy kun oli aina se sama siivoamiselle Hänen mielestään. Eli toisen miehen jälkien tuhoaminen ja minun syyllisyysyyden tunne.
Tää taitaa olla yleistäkin. Itse nukun yleensä alasti ja kerran unohdin pikkarit sängyn viereen kun olin edellisiltana miestä odotellessa vaihtanut puhtaat lakanat kun se ei itse tehnyt sitä ikinä. Mies oli yön missä lienee ja päivästä palasi huutamaan.
No enpä tehnyt enää minäkään lakanapyykkiä muuta kun miehen läsnäollessa.
Sitä kun koittaa olla kiva ja tulee pelkkää huutoa ja pskaa niskaan :(
Kun olin teini 90-luvulla kotini lähellä oli skeittiramppi. Tähän skeittirampille ilmestyi sitten säännöllisesti huutamaan ja räyhäämään noin viisikymppinen mieshenkilö joka asui vieressä. Alkuun luultiin että kyse oli metelistä, mutta sitten todellinen syy paljastui: pojat kuulemma katselivat himoiten hänen vaimoaan joka hoiti pihaansa! Juu varmaan viisikymppinen rouva onkin 10-12 vuotiaiden poikien märkien unelmien kohde, vaikka miten bikineissä häärisi...!
Tilanne kärjistyi lopulta siihen, että mies ilmestyi puukon kanssa huutamaan ja pidätettiin.
Pidän pop musiikista, kuuntelin erästä biisiä ja ex-mieheni sanoi että selkeästi petän häntä koska biisillä laulettiin pettämisestä. Minulla on aika huono englannin kieli, enkä ollut edes ymmärtänyt suurinta osaa biisin sanoista. Tämän kohtauksen jälkeen en saanut edes käydä kaupassa yksin.