Kertokaapas kokemuksia vainoharhaisesta mustasukkaisuudesta
Kommentit (93)
Joka kerta kun ukko teki oharit mulle ja katosi muutaman päivän dokausreissulle vastailematta puhelimeen niin oli vainoharhaisen vaikuttunut että olin paneskellut milloin ketäkin ja löysi todisteita siitä ihan mistä tahansa.
Itsekin lähinnä itkin kun oli niin paha olla noiden katoamisten takia, kaverit ja ryyppääminen oli lupa valehdella ja kohdella kun pskaa.
Hulluin kuulemani tapaus on kun 80v pappa ryntäili toistuvasti tielle mopopoikien kimppuun. Nämä kun kyttäsivät hänen 84v vaimoaan. Pojat olivat hieman hämmentyneitä kun asia selvisi poliisin jututtaessa osallisia.
Kielsi minulta luurin käytön ja joka oli pakko suojata suojakoodilla, ettei tutkisi sitä omatoimisesti. Sai hepulin, jos tuli viestejä ja niinpä luuri oli aina äänettömällä. Kielsi ottamasta yhteyttä sukulaisiini ja vahti vieressä, mitä lyhyesti puhuin heidän kanssaan. Vaati pyytämään luvan ,jos lähden lenkille. Soitti kontrollipuheluja työpaikaltaan. Veti turpiin, jos juttelin hänen tuttujensa kanssa heidän luona kyläillessämme. Kiusasi kissojani, koska ne olivat minulle rakkaita ja jonka vuoksi jouduin salaa hellimään niitä. Ja jos kävin sukulaisissa, ystävillä hän lässytti rakkauttana puhelimessa saadakseen minut taas kontrollinsa alle. (Ymmärsi sen, että kun isä on vaikeasti sairas sinne on todellakin mentävä tai suku tulee hakemaan.) Jouduin lopettamaan yhdenkin alkoholilasillisen nauttimisen, sillä hän koki että se vie minut mennessään häneltä (olen kohtuukäyttäjä ja juon hyvin harvoin, kun taas hän itse ryyppäsi kaksi käsin).
Roikkui minussa kiinni, jos joku ystäväni sattui/uskalsi tulla pihalle moikkaamaan. Halusi kuulla kaiken ja kommentoida, mutta esitti rennon mukavaa humoristia. (Meni muilla läpi) Saattoi huutaa kaksi päivää , jos hiukankin epäili minun olevan yhteyksissä ihan vaan hyvään kaverimieheen.
Riittääkö tämä vai jatkanko lisää? Elämäntilanteeni vuoksi jouduin sietämään tätä jamppia vuoden ajan, joista puoli vuotta liian läheltä. TÄysin sairas tyyppi. Toivottavasti hän tukehtuisi mustasukkaisuuteensa. Lähtisin haudalle tanssimaan, jesh.
Näistä kuvauksista tulee mieleen oma, nyt jo iäkäs isäni. Meno ollut aina samanlaista, äiti on pettänyt häntä kaikkien miesten kanssa (ml. sukulaiset) ja myös naispuolisten työkaverien. Hän on myös yrittänyt mustamaalata äitiäni minulle kertomalla läpinäkyviä valheita äitini käytöksestä. Oksettaa koko mies, kun miettii mitä hänen mielessään koko ajan velloo. Yritän pitää mahdollisimman suurta etäisyyttä nykyään enkä luota häneen lainkaan. On siis onnistunut pilaamaan suhteensa myös tyttäreensä
Tästä aiheesta on jo olemassa aika pitkä ketju.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2564185/mustasukkaisen_kumppanin_sairai…
Vaikka aihe on vakava, ottaisiko Yle tästä kopin ja tekisi sketsejä. Mukaan lukien se saunan karmi -juttu.
Dr Phil sanoo aina, että kun mustasukkaisesta, kontrolloivasta (väkivaltaisesta) suhteesta päättää lähteä, alkaa vaarallinen jakso. Kontrolloija panikoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukoilla näyttää olevan rajaton mielikuvitus, miten ne edes pystyy keksimään noita epäilyjään!
Tätä samaa olen ihmetellyt, ja aina puhutaan että naiset keksivät ja löytävät piilomerkityksiä kaikesta.
Esim. itse olin kerran unohtanut sakset keittiön pöydälle (normaalisti niiden paikka oli tietyssä laatikossa). Tämähän tietenkin tarkoitti sitä, että olin paketoinut lahjan salaiselle rakastajalle, ja ”kiimapäissään” unohtanut että missä saksien normaali säilytyspaikka on.
Tää on jopa parempi kun saunankarmirakastaja, voi apua 😂
Eräs todella vahvana, voimakastahtoisena naisena profiloitunut toimittajanainen oli tällainen mustasukkainen hullu miehensä työpaikan ruokikselle tunkija. Olin ko. työpaikassa. Muistan kun istuttiin työporukalla jossain lounapizzeriassa ja tää nainen ilmestyi "sattumalta" paikalle ykköset päällä ja istui miehensä syliin blokaten näköyhteyden meihin työkaverinaisiin. Ei voitu keskustella mistään, tunnelma oli ihan absurdi. Miehellä jäi pizza syömättä. Ei näitä voi kuvailla sellaiselle joka ei ole nänyt sairasta mustasukkaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä puolison mustasukkaisuudessa on pahinta? Millaisia tunteita saa aikaan?
Itse olen kyllä tämän suhteen ehdoton. Eli mustasukkaisuutta ei ole "lievää" ja "pahempaa" lajia, vaan joko suhteessa on luottamus tai sitten ei (ja sitten ei ole kyllä suhdettakaan)
Myönnän, etten ole koskaan elänyt suhteessa, jossa toinen osapuoli olisi mustasukkainen, siksi en osaa varmaksi sanoa miltä se tuntuisi. Toisaalta, en ole koskaan valehdellut läheisilleni, joten tuntuisi todella absurdilta, että puolisoni esim. tarkistaisi minulta salaa olenko menossa siihen paikkaan mihin sanoin meneväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en uskaltanut tervehtiä edes naapureita. Mies oletti minulla olevan suhde jokaisen kanssa jota tervehdin. Luuli että on suhde appiukkoonkin ja omaan isääni. Kaikki miehet siis panivat minua ja minä hyväksyin ihan jokaisen miehen.
Exäni kanssa luuli, että kelpuutan suhteeseen ihan kenet tahansa. Siis ihan kenet vain. Se oli kyllä melkoisen loukkaavaakin kaiken muun lisäksi. Hän oli kuitenkin itse mies, josta oli hyvin vaikea keksiä ulkoisia virheitä. Harmi, että sisin oli mätä.
Ihmettelen miten nää ihmiset pysyttelee suhteessa, jos ovat sitä mieltä että toinen panee kaikkea mikä liikkuu. Eikö se tekis siitä itsestäkin ala-arvoisen kun toinen hänetkin kelpuuttaa.
Ja huhhuh mitä vaaroja ja uhkia ne joutuu päivittäin torjumaan kun joka toinen vastaantulija sattuu olemaan potentiaalinen saalistaja, jolle kumppani muitta mutkitta antautuu. Luulisi olevan kovin väsyttävää kun postinjakaja tulee ovelle asti vaanimaan ja talonmieskin laahuaa pihalla muka haravoimassa sopivaa tilaisuutta kyyläten. Kaupan kassa antaa"bonuksia" vilauttamalla ja luoja sentään se työ/koulukaveri on vain sitä yhtä asiaa vailla tai taatusti saanut jo.
Tuleeko siitä uhittelusta ja syyttämisestä miehekäs olo?
Mustasukkaisuus on pääsääntöisesti kontrolloinninhalua ja sehän ei tietenkään suhteesta poistuen onnistu. Mustasukkaisellehan olisi pahin painajainen päästää kumppani menemään, koska tällöin hän voisi "pettää" mustasukkaista ihan vapaasti.
Patologinen ja sairaalloinen mustasukkaisuus on varmasti suuremmalta osin miesten ominaisuus. Tosin tilastoa vääristää se, että miehet tyypillisesti helpommin lähtevät mustasukkaisesta suhteesta. Eli kärjistäen sairaalloisen mustasukkaisen naisen tilanne ei "ehdi kroonistua" kun suhde on jo ohi. Naiset tyypillisesti tässä (omaksi vahingokseen) usein sietävät enemmän ja jaksavat "yrittää ymmärtää".
Olen muuten tältä palstalta lukenut, naisen kirjoittamana, että suhde on oikeastaan väljähtynyt, haluaisi erota, mutta ei kestä ajatusta siitä, että mies olisi jonkun muun kanssa. Ja tämä kirjoitus sai komppeja... Eräänlaista sairaalloista kontrolloinninhalua tuokin.
Mun mies oli nuorempana älyttömän mustasukkainen. Esim. ihokarvojen ajelu oli vaikeaa, koska hän aina luuli että se tarkoittaa että mulla on jossain joku rakastaja jota olen menossa lykkimään. Ihan niinkuin ei vois kainaloita muuten ajella.
Mäkin aloin pitämään puhelinta aina äänettömällä. Ex halusi aina vastata mun puhelimeen ja jos vastasin itse tai näpytin viestiä niin kyttäsi ja tuijotti murhaavalla katseella, näki että se oikein kiehuu. Toki puhelun sisältö täytyi aina selostaa ja sitä epäiltiin. En enää uskaltanut vastata tai soittaa muille kun äidilleni kun hän oli paikalla, multa kuihtui koko kaveripiiri.
Kävin ennen keikoilla ja festareilla paljon koska rakastan musiikkia. Sekin täytyi lopettaa kun sinne mennään vain pettämään. Oli mustasukkainen mun kitaralle :D ja veti pultit kun erehdyin sanomaan että "rakastan tätä bändiä". Eihän kukaan voi niin ajatella ja se on sairasta.
Turha sanoa etten saanut käydä yksin muualla kun kaupassa.
Päätti mitä saan juoda ja kuinka paljon, koska mustahan muuttuu kännissä ihan lrtto, itse joi puolet viikkoa ja teki ohareita sen takia ja petti reissuillaan..
Kaveriensa edessä esitti ihannemiestä ja kehui mut maasta taivaisiin, haukkuminen alkoi kun jäätiin kaksin. Jos juttelin hänen kaverien kanssa niin olin koittanut pokaa tai vähintään kiinnostunut. Lopetin sit kaikkien kanssa juttelun ja nökötin seurassa kun yksinään, ja sit olin epäsosiaalinen tuppisuu jonkalaisia hän ei voi sietää.
Mulla on tallessa kaverimme ottama kuva meistä jossa mies pitää musta takaapäin kiinni ja tuijottaa kameraan omistavasti, se kylmää vieläkin koska se katse on ihan psykopaattinen.
Jos meillä on riitaa niin mies käy täällä aaveella kyttäämässä olenko kaipausketjussa kaipailemassa jotakuta toista miestä.
Juttelin naapurin rouvan kanssa nojautuen ulos ikkunasta, kiskaisi minut sisään ja huusi voitoriemuisesti "Minä arvasin että täällä hurmataan miehiä!", naapurin vanha rouva oli hämmentynyt ja mies suuttui koska tein kuulemma hänet naurunalaiseksi.En olisi saanut hakea postia laatikosta tai käydä verannalla tupakalla lempiyöpaitani päällä, koska pikkuhousuni ja rintani kuulemma näkyivär viettelevästi läpi. En olisi saanut hoitaa kasvimaata hame ja hihaton toppi yllä, vaan minun olisi pitänyt pukea farkut ja pitkähihainen pusero. Lopulta vaati minua jättämään työni kaupan kassana, koska katselin siellä kuullemma miehiä himoiten..
Kun poikamme aikuistui ja muutti pois kotoa, sain viimein voimia lähteä tästä sairaasta suhteesta. Mies soitteli kuitenkin öisin puhelimeeni soittoja joissa joko haukkui vampiksi ja kyseli ketä siellä on tai vain hengitti raskaasti, kerran poikani oli luonani ja otti puhelimen sanoen että isä minä täällä vain olen mistä seurasi raivostunutta huutoa, että olen manipuloinut pojan valehtelemaan puolestani. Ilmestyi myös pihalle ja tuijotti ylös ikkunaani. Olin niin onnellinen kun kuulin hänen kuolleen!
Olen itse ollut vainoharhaisesti mustasukkainen ja neuvon ketä tahansa lähtemään suhteesta kiireen vilkkaa, kun merkkejä sellaisesta alkaa näkyä. Se ei ainakaan helpota ajan myötä, pahenee vain.
Entinen kumppani ei halunnut, että ajan polkupyörällä mihinkään, koska saan kuulemma pyörän satulasta seksuaalista tyydytystä.
Kyllä, hän on entinen ihan syystä.
Sinä ap taidat olla minun puoliso. Aiot pettää minua tai kenties olet jo pettänyt. Jos jäät pettämisestä kiinni niin tahdot kääntää asian minua vastaan, tahdot syyttää ja syyllistää minua, tahdot väittää että minä mukamas olen vainoharhaisen mustasukkainen, tahdot väittää että minä kohtelen sinua kaltoin epäilemällä sinua vaikka olet mukamas puhdas pulmunen. Tahdot väittää että minä olen pahantekijä vaikka sinä petät minua!
Siksi sinä tällä palstalla kyselet tarinoita vainoharhaisesta mustasukkaisuudesta - jotta osaat muiden tarinoiden perusteella kehitellä itsellesi sopivat tarinat ja valheet joita voit käyttää minua vastaan.
Mutta sinähän et minua huiputa! Minä asetan sinulle rajat, minä vahdin silmä kovana, minua et tuolla lailla kohtele, minä näytän sinulle, minua ei noin törkeästi kohdella, minä opetan sinut kunnioittamaan minua, minä rankaisen sinua jo pelkistä pahoista ajatuksistasi, mitä hyvänsä pahaa sinä aiot tehdä minä rankaisen sinua jo etukäteen, minun ei tarvitse sinun kieroilua sietää, sinun tulee ottaa opiksesi ja kohdella minua hyvin, sinun tulee kunnioittaa ja rakastaa puolisoasi!
Entinen rupesi riehumaan turistista joka tuli kysymään neuvoa. Näin jälkeenpäin naurattaa vaikka siinä tilanteessa jouduin nopeasti kehoittamaan siirtymään seuraavaan ohikulkijaan joka voisi tietää reitin. Tulipahan nähtyä tuokin puoli joka vahvisti eropäätöstä :D
Spermapakkomielle on ihan perus. Näkyyhän tuo ilmiö täälläkin. Ei tarvinne kauan arvailla mistä kaikki nää kuvastot tulee.
Jotenkin tulee ikävä entisvanhan lapsentekoa.