Mikä niissä hampurilaisissa on niin epäterveellistä, se sämpylä vai se pihvi?
Rehuja ja yksi juustoslaissi, ketsuppia ja joku teelusikallinen majoneesia? Ei vaikuta niin epäterveelliseltä.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan ei kyennyt selittämään, mikä siinä hampurilaisessa on epäterveellistä.
Et ilmeisesti osaa siis lukea. Johan tuo kerrottiin varmaan kymmenen kertaa jo ensimmäisellä sivulla. Rasva, kalorit, suola, ravinneköyhyys.
Jokainen varmaan ymmärtää että itse tehty hyvästä lihasta, sämpylästä ja tuoreista kasviksista tehty hampurilainen ei ole huonoa ruokaa, joten puhe on väistämättä pikaruokaloiden bursista. Joita ~kukaan ei syö sellaisenaan vaan 99,8% kerroista mukana on se limu ja ranut, päälle usein vielä pehmis tai pirtelö.
Et siis lukenut otsikkoa, joka kuuluu 'mikä niissä hampurilaisissa on epäterveellistä'. Vastaatkin huomaamatta omassa kommentissa siihen, että hampurilaiset itsessään eivät ole epäterveellisiä.
Nimittäin Hesen tavallisen hampurilaisen kalorit 353. Jos tämän syö, samalle päivälle jää nälkää ja pienen kalorimäärän takia on varaakin syödä lisää.
Jos syö aterian (1083 kaloria) tulee olotila, jonka takia ei ole ehkä nälkä illalla, mutta vieläkään ei olla syöty kuin yksi kolmasosa työmiehen energiantarpeesta.
Suolaa ihminen tarvitsee aivojen suolatasapainoon. Kaikki pyritään tekemään vähäsuolaiseksi ja se ei ole hyvä.
Hyvin harva elää terveellisesti edes sitä yhtä päivää. Tulee vedettyä berliininmunkkia ja mättöpusseja, sipsejä, pientä makkarahiukopalaa, alkoholia, pullaa, kakkuja, keksejä ihan liikaa.
Hampurilaista ei voi sanoa yksittäin epäterveelliseksi jos katsoo sitä omasta mättöelämästä käsin. Tämä onkin se pointti, lakkaa hakemasta pikaruokaa, mutta jatkaa hirmumakeaa iltaelämää (ja kännäilee viikonloput).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kerroshampurilainen: kaksi pihviä, joista tulee 400-600kcal. Isot vehnäsämpylät, joista tulee suunnilleen saman verran, ja niitä sämpylöitäkin voi olla 2-3. Sen lisäksi välissä on majoneesia ja ketsuppia, jotka lisää kaloreita. Yhdessä voi siis olla melkein päivittäinen energiantarpeesi, ja hampurilaista syödessä ei yleensä tule ajateltua kuinka paljon siinä on kaikkea: esim. kaksi pihviä ja kaksi sämpylää yhdelle aterialle on jo aika paljon, ainakaan jos ei liiku ja kulutus on vähäistä.
Toki on sitten pienempiä hampurilaisia, esim. hesen ja mäkin ”hampurilainen”-nimellä olevat, jotka on yhteensä jotain 300kcal, eli ei paljoa. Mutta epäterveellisen siitä tekee vehnäsämpylät, joissa ei oikein ole mitään ravintoarvoa, sekä majoneesi ja ketsuppi sun muut lisukkeet.Ap ei kysellyt kaloreista, vaan terveellisyydestä.
Terveellisyyteen vaikuttaa myös ruuan energiapitoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaan kun moni niistä kaloreista jauhaa. Tässä niinkuin itse teen burgerin silloin harvoin kun sellaista syön.
Ketään ei kiinnosta itse tehdyt burgerit kun kyse on pikaruokaloiden bursista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kukaan ei kyennyt selittämään, mikä siinä hampurilaisessa on epäterveellistä.
Et ilmeisesti osaa siis lukea. Johan tuo kerrottiin varmaan kymmenen kertaa jo ensimmäisellä sivulla. Rasva, kalorit, suola, ravinneköyhyys.
Jokainen varmaan ymmärtää että itse tehty hyvästä lihasta, sämpylästä ja tuoreista kasviksista tehty hampurilainen ei ole huonoa ruokaa, joten puhe on väistämättä pikaruokaloiden bursista. Joita ~kukaan ei syö sellaisenaan vaan 99,8% kerroista mukana on se limu ja ranut, päälle usein vielä pehmis tai pirtelö.
Et siis lukenut otsikkoa, joka kuuluu 'mikä niissä hampurilaisissa on epäterveellistä'. Vastaatkin huomaamatta omassa kommentissa siihen, että hampurilaiset itsessään eivät ole epäterveellisiä.
Nimittäin Hesen tavallisen hampurilaisen kalorit 353. Jos tämän syö, samalle päivälle jää nälkää ja pienen kalorimäärän takia on varaakin syödä lisää.
Jos syö aterian (1083 kaloria) tulee olotila, jonka takia ei ole ehkä nälkä illalla, mutta vieläkään ei olla syöty kuin yksi kolmasosa työmiehen energiantarpeesta.Suolaa ihminen tarvitsee aivojen suolatasapainoon. Kaikki pyritään tekemään vähäsuolaiseksi ja se ei ole hyvä.
Hyvin harva elää terveellisesti edes sitä yhtä päivää. Tulee vedettyä berliininmunkkia ja mättöpusseja, sipsejä, pientä makkarahiukopalaa, alkoholia, pullaa, kakkuja, keksejä ihan liikaa.
Hampurilaista ei voi sanoa yksittäin epäterveelliseksi jos katsoo sitä omasta mättöelämästä käsin. Tämä onkin se pointti, lakkaa hakemasta pikaruokaa, mutta jatkaa hirmumakeaa iltaelämää (ja kännäilee viikonloput).
Ainoa pikaruokapurilainen jonka kelpuutan on Hesen jättipekoni, jossa on 787 kcal.
Eipä hirveen moni mitään perusjuustoa siellä vedä.
Terveellistä?
Vierailija kirjoitti:
Olen nimittäin miettinyt samaa. Se kalorimääräkään ei ole todella suuri.
Moni laittoi kyytipojat (🍧🥤 🍟 ) siihen epäterveellisyyspaketiksi mukaan, vaikka siitä ei ollut kyse. Vain hampparista.
Se, että siinä ei ole mukana puolta kiloa kasviksia, ei ole se juttu.
Mä selitin jo. Sivun 2 loppupuoliskolla löytyy.
Pikaruoka on kyllästetty keinotekoisilla aromeilla, jotka sekoittaa sun kehon omat nälän- ja kylläisyyden tunteet ja saa sut addiktoitumaan roskaruokaan. Kannattaa googlettaa lisää.
Mä en koskaan syö mäkeissä, ja jos tekee mieli hampparia niin meen kunnon ravintolaan syömään 20e hampparin, koska se on tehty oikeista aineksista.
Pikaruokaketjujen ruoka on kyllästetty kaikella paskalla, mikä sekoittaa sun oman kehon signaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita ei syö kuin pikkulapset. Yleisimmät tilaukset ovat kerros, tuplajuusto ja mega. Kaloreja 677, 543 ja 1090. Aterioina (kuten ne yleisimmin tilataan) 1112, 969 ja 1525. Kaikki pääosin huonohkoista rasvoista ja höttöhiilarista.
Jos nyt joku haluaa uskotella itselleen syövänsä terveellisesti käymällä hesellä päivittäin niin go for it, ei ole minulta pois.
Hampurilaisateria on määrällisesti pieni mutta ravintoarvoiltaan tiheä annos joka sisältää paljon kovia rasvoja ja hiilareita ja sokeria jotka laukaisee kehossa insuliinireaktion ja kehosi alkaa varastoida rasvaa.
Juusto,majoneesi,höttöhiilsri ja suola.
Kaikki pystyy vaihtamaan kun tekee itse, jolloin hampparista tulee terveellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kerroshampurilainen: kaksi pihviä, joista tulee 400-600kcal. Isot vehnäsämpylät, joista tulee suunnilleen saman verran, ja niitä sämpylöitäkin voi olla 2-3. Sen lisäksi välissä on majoneesia ja ketsuppia, jotka lisää kaloreita. Yhdessä voi siis olla melkein päivittäinen energiantarpeesi, ja hampurilaista syödessä ei yleensä tule ajateltua kuinka paljon siinä on kaikkea: esim. kaksi pihviä ja kaksi sämpylää yhdelle aterialle on jo aika paljon, ainakaan jos ei liiku ja kulutus on vähäistä.
Toki on sitten pienempiä hampurilaisia, esim. hesen ja mäkin ”hampurilainen”-nimellä olevat, jotka on yhteensä jotain 300kcal, eli ei paljoa. Mutta epäterveellisen siitä tekee vehnäsämpylät, joissa ei oikein ole mitään ravintoarvoa, sekä majoneesi ja ketsuppi sun muut lisukkeet.Ap ei kysellyt kaloreista, vaan terveellisyydestä.
Terveellisyyteen vaikuttaa myös ruuan energiapitoisuus.
Ei vaikuta.
Hampurilaisen energiasta rasvaa noin 50% ja tästä rasvasta 40-50% tyydyttyneitä rasvoja. Ei kamalan terveellistä, mutta ei nyt mitään älyttömän epäterveellistäkään jos se on pieni osa ruokavaliosta ja syö muutkin kuin pelkkiä hampurilaisia.
rasvakoostumus. Paljon rasvaa ja suuri osa kovia rasvoja.
Tässä Ismo Leikola kertoo että mikä on burgerissa epäterveellistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nimittäin miettinyt samaa. Se kalorimääräkään ei ole todella suuri.
Moni laittoi kyytipojat (🍧🥤 🍟 ) siihen epäterveellisyyspaketiksi mukaan, vaikka siitä ei ollut kyse. Vain hampparista.
Se, että siinä ei ole mukana puolta kiloa kasviksia, ei ole se juttu.
Mä selitin jo. Sivun 2 loppupuoliskolla löytyy.
Pikaruoka on kyllästetty keinotekoisilla aromeilla, jotka sekoittaa sun kehon omat nälän- ja kylläisyyden tunteet ja saa sut addiktoitumaan roskaruokaan. Kannattaa googlettaa lisää.Mä en koskaan syö mäkeissä, ja jos tekee mieli hampparia niin meen kunnon ravintolaan syömään 20e hampparin, koska se on tehty oikeista aineksista.
Pikaruokaketjujen ruoka on kyllästetty kaikella paskalla, mikä sekoittaa sun oman kehon signaalit.
Hyvä ja elinvoimaa sisältävä ruoka vaikuttaa myös kommunikointiin. On rakastava ja armollinen. Iloinen ja hillitty. Ei taida vielä kommentissasi vaikuttaa tai ravintotasapaino muuten vialla.
Vierailija kirjoitti:
Sama dilemma kuin pizzassa: miksi muka runsaskuituiseen pohjaan tehty tomaatti-juusto-kinkku-paprika pizzapala olisi enemmän roskaa kuin tomaatti-juusto-kinkku-paprika voileipä joka on sivelty runsasrasvaisella levitteellä?
Ei mitään logiikkaa.
Täsmälleen samat tuotteet eri muodoissa mutta imagon vuoksi toinen on leimattu roskaruoaksi ja toista hehkutetaan terveelliseksi välipalaksi.
Siis keitä ovat nämä tyypit, jotka hehkuttavat vehnäleipää, jonka päällä on rasvaista levitettä ja juustoa, terveelliseksi välipalaksi? Ja ketkä ajattelevat että aiemmin mainittu makaronisössö sämpylän kanssa on ok ateria?
Miksi tässä ketjussa koko ajan korostetaan, että pitsassa ja hampurilaisessa on kasviksia? Käytännössä ei ole. Jos nypit siitä pitsan päältä ne paprikat ja punnitset, niin paljonko niitä on? Kaksikymmentä grammaa? Tai se yksi tomaatin pala hampurilaisessa? Ei mitään merkitystä.
Kukaan aiheesta mitään ymmärtävä ei hehkuta tällaista kasvismäärää terveelliseksi syömiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sitten tosi poikkeuksellinen ihminen, en tykkää ranskalaisista, enkä limusta joten en niitä koskaan ota. Vaan hampurilainen on pelkkä hampurilainen minulle. Ja se todellakin täyttää pitkäksi aikaa.
Jeah. Juomana minulla kahvia 🍔☕️☕️☕️☕️
Vierailija kirjoitti:
Hiilari ja rasva yhdessä paketissa. Eli hiilari pois ni hyvä.
Hampurilainen jossa ei ole rasvaa eikä hiilihydraatteja? Et oo aikonu hakeutua johonkin kokkiohjelmaan tuolla idealla?
Uskokaa nyt. Ei ole terveellisiä tai epäterveellisiä yksittäisiä ruoka-aineita. On vain terveellisiä tai epäterveellisiä ruokavalioita, siis kokonaisuus ratkaisee.
On herttaisen yhdentekevää jos syö yhden rasvaisen sokerisen ruoan. Mutta eihän se ole ajatus että esim hampurilaisia ranskakaisilla vedetään joka päivä.
Ruokafasistit, lopettakaan yksittäisen ruoka-aineen syyllistäminen ja keskittykää kokodieettiin.
Ei tarvitse muuta kuin katsoa kuinka lihava se burgerimies Akseli Herlevi on, niin tajuaa kuinka epäterveellisiä hampurilaiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
rasvakoostumus. Paljon rasvaa ja suuri osa kovia rasvoja.
Siemenöljyjä niissä on, pahinta rasvaa.
Hampurilainen on hyvä ja terveellinen ruoka, terveellisempi kuin joku hevonvitunsalaatti, jonka jälkeen täytyy napsia kaikenlaista että nälkä pysyis loitolla. Vielä kun sais hevonlihahampurilaisen.