Mikä niissä hampurilaisissa on niin epäterveellistä, se sämpylä vai se pihvi?
Rehuja ja yksi juustoslaissi, ketsuppia ja joku teelusikallinen majoneesia? Ei vaikuta niin epäterveelliseltä.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt. Ei ole terveellisiä tai epäterveellisiä yksittäisiä ruoka-aineita. On vain terveellisiä tai epäterveellisiä ruokavalioita, siis kokonaisuus ratkaisee.
On herttaisen yhdentekevää jos syö yhden rasvaisen sokerisen ruoan. Mutta eihän se ole ajatus että esim hampurilaisia ranskakaisilla vedetään joka päivä.
Ruokafasistit, lopettakaan yksittäisen ruoka-aineen syyllistäminen ja keskittykää kokodieettiin.
Olet ymmärtänyt ihan väärin.
Ei kukaan ole vöirränyt, että kokonaisuus ei ratkaise.
Kunhan keskustellaan nyt tästä yhdestä ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Se "pihvi" on usein jotain teurasjätettä. Lehmän silmiä ja jotain ylijäämäsontaa. Ei ole oikeaa lihaa nähnytkään.
Niin, eikö olekin hyvä että ruhosta voi tehdä maistuvaan muotoon myös ne "huonommat" osat?
Juusto ja majoneesi siinä taitaa ne epäterveellisemmät osat olla, toki pihvi ja sämpyläkin voi olla monenlaista, epäterveellistä tai terveellisempää.
Hampurilaisesta saa helposti tehtyä terveellisemmän version, (itse leivottu) täysjyväsämpylä, kunnon pihvi laadukasta vähärasvaista lihaa, salaattia, tomaattia, sipulia.
Se sämpylä pois, niin on terveellisempää.
Suomessa on ne bakteerit joita tulee likaisten nuorten käsistä.
Jopa Venäjällä käytetään suojakäsineitä kuten muualla maailmassa, mutta ei Suomessa.
Se sämpylä on höttöä. Pihvi on mitä sattuu. Ei lihota jos sitä syö joskus.
Teelusikallinen on monille sellainen puolen desin tujaus.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, ettet osaa laittaa ruokaa. Sämpylästä saa oikein terveellisen itse leipomalla. Pihviinkään ei mene mitä sattuu, kun ostaa laadukasta lihaa ja tekee itse pihvin.
Homman clue on siinä, ettei niitä hampurilaisia syö usein. Kun syön, teen itse. Pihvi hyvälaatuisesta naudan jauhelihasta, sämpylätkin voi tehdä itse mutta ihan hyviä sesamsämpylöitä saa kaupastakin. Majoneesi kunnollista, ei mitään mautonta rasvatonta. Herkkukurkkua, tuoretta kurkkua, laadukasta cheddaria, tomaattia ja pikkelöityä sipulia. Jos kerran kuussa syö, ei tarvitse miettiä ravintoarvoja eikä rasvoja vaan nauttia.
Yhdistelmä, erikseen syötynä ei ole niin epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, ettet osaa laittaa ruokaa. Sämpylästä saa oikein terveellisen itse leipomalla. Pihviinkään ei mene mitä sattuu, kun ostaa laadukasta lihaa ja tekee itse pihvin.
Ei hitto! Mä teen itse ruoat. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et sitten käytä kunnollisia raaka-aineita, jos sinun tekemäsi sämpylät ovat höttöä ja pihvit mitä sattuu`?
Vierailija kirjoitti:
Homman clue on siinä, ettei niitä hampurilaisia syö usein. Kun syön, teen itse. Pihvi hyvälaatuisesta naudan jauhelihasta, sämpylätkin voi tehdä itse mutta ihan hyviä sesamsämpylöitä saa kaupastakin. Majoneesi kunnollista, ei mitään mautonta rasvatonta. Herkkukurkkua, tuoretta kurkkua, laadukasta cheddaria, tomaattia ja pikkelöityä sipulia. Jos kerran kuussa syö, ei tarvitse miettiä ravintoarvoja eikä rasvoja vaan nauttia.
Kerro, mitä tarkoitat hyvälaatuisella ja laadukkaalla.
Vierailija kirjoitti:
Juusto ja majoneesi siinä taitaa ne epäterveellisemmät osat olla, toki pihvi ja sämpyläkin voi olla monenlaista, epäterveellistä tai terveellisempää.
Hahhah, se juusto ja majoneesi on siinä juurikin ne terveelliset osat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi et sitten käytä kunnollisia raaka-aineita, jos sinun tekemäsi sämpylät ovat höttöä ja pihvit mitä sattuu`?
Mä puhun hesen yms. ravintoloiden hamppareista. En puhu mun tekemästä ruoasta. Ymmärrätkö nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä puhun hesen yms. ravintoloiden hamppareista. En puhu mun tekemästä ruoasta. Ymmärrätkö nyt?
Juu. Olisit heti sanonut, että puhut niistä. Vaikea sitä on tietää, mihin hampurilaisiin viittaat, kun puhuit aluksi ihan vain hampurilaisista ilman tarkennusta.
Jos on hyvälaatuinen pihvi (ketjuilla on, kokolihaa joten ihan turha itkeä sen pihvin epäterveellisyyttä hesellä tai mäkissä) ja hyvälaatuinen sämpylä (mitä ei sitten välttämättä kyllä ole), niin eihän sinne jää kuin se majoneesi ellei ole ympätty sokeria jotenkin mukaan. Taitaa olla se juoma (täyttä sokerimyrkkyä, mäkkärillä alunperin USA:ssa maito muuten perusjuomana) se epäterveellisin osa ja mahdollisesti ranskalaisten rasva jos on huonolaatuista ja todennäköisesti se on. Terveellistäkin rasvaa on olemassa mutta ei taida olla käyttökelpoista tuohon uppopaistoon.
Maistuukin muuten ihan erilaiselta itse tehtynä. Ja täyttää ihan eri lailla kuin mäkin höttö.