HS: Onnellisuuden salaisuus on kiltteys muita kohtaan
https://dynamic.hs.fi/a/2020/wellbeing/
Juttu on maksumuurin takana, mutta lyhyesti ihmisen tekee onnelliseksi se, että hän tekee asioita joiden tietää ilahduttavan muita. Jos lisäksi vielä osaa olla kiitollinen pienistäkin asioista eikä vertaile itseään muihin esim. somessa on jo pitkällä. Vähemmän somea, enemmän toisten huomioimista.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää, miten moni pelkää hyväksikäyttöä.
Mulle on valehdeltu asuntokaupoilla niin, että menetin vuosia normaaliarjestani ja paljon rahaa. Nytkö tulisi ajatella niin, että kaikki muutkin valehtelevat? Mikä hyöty tästä olisi? Olen tuolloin noudattanut normaalia varovaisuutta ja järkeä päätöksenteossa ja aion toimia näin vastaisuudessakin. Olisin päässyt tilanteessa tuolloin helpoimmalla toimimalla samoin kuin mua kusettanut, mut ei tullut mieleenkään. Turha vähätellä puhtaan omatunnon merkitystä! Nyt homma kesti vain siihen saakka kuin sain omani korjattua ja myytyä, valhe varmaan olisi säästänyt kymppitonneja mut eläisin sen kanssa aina.
Kiltti ihminen on usein myös vahva. On helppo luottaa kun tietää, että oma psyyke ja elämä kestää myös sen, että muut eivät aina ole samanlaisia. Katkeruus haittaa vain katkeraa itseään.
Eikö tuossa tilanteessa olisi ollut järkevintä haastaa oikeuteen se huijannut osapuoli? Vai teitkö siis niin?
Voit huviksesi guuglailla millaisia keissejä homeasuntokaupat ovat. On oltava erittäin vahva näyttö ja silti on riski siihen, että vuosien oikeudenkäynnin jälkeen tulos on nolla tai pahimmillaan maksat valtavat oikeuskulut entisten kulujen päälle. Käytimme juristia ja saimme soviteltua n 10% korvauksen kokonaishaitasta. Verrattuna riskeihin ja siihen, kauanko oikeudenkäynti olisi pitkittänyt tuon asian kanssa elämistä tyydyimme tähän. Ja jatkoimme elämässä eteenpäin.
En ole niin pyhimys etteikö joskus olisi ottanut päähän ajatellessa, että kaikki se huoli, työ ja rahanmeno olisi kuulunut toisille, jotka tietoisesti pimittivät tietoja. Altistukset myös vaikuttavat elämäämme ikuisesti (herkän oireilun vuoksi muutot, koulut yms harkitaan aivan eri tavalla ja omaa ei enää halua tuon piinan jälkeen), mutta nyt kävi näin. Eikä se tee maailmasta sen pahempaa paikkaa kuin oli ennen tapahtunutta, ihan samat ihmisethän täällä pyörii pallolla.
Uskon sen kyllä. Mutta ehkä voit oman esimerkkisi kautta ymmärtää ihmisiä, jotka omissa silmissäsi ovat katkeria. Joku voisi pitää sinuakin katkerana tai ylireagoivana siksi, että ette enää halua omaa tuon jälkeen.
Olet itse jäänyt pois asuntomarkkinoilta kokonaan pois yhden traumaattisen kokemuksen takia. Vaikka haitta oli todellinen ja pitkäaikainen, niin kyse oli vain talosta ja rahasta. Jos talojen ostaminen ja myyminen olisi välttämätöntä tässä elämässä, sinua patistettaisiin terapiaan sen vuoksi, että et pysty kunnolla elämään, kun pelkosi on käsittelemättä.
Jos joku ihminen on katkera tai jumissa jollain osa-alueella siksi, että on menettänyt jotain tärkeämpää kuin talon tai rahaa, niin mikä oikeus sinulla on sitä taivastella, että siitä katkeruudesta nyt vaan pitäisi päästä eroon eikä pelätä jatkuvasti hyväksikäytetyksi tulemista?
Vierailija kirjoitti:
Kilttimiehillä sittenkin jotain mahdollisuuksia?
K ilttimies voi siis tehdä itsensä onnelliseksi olemalla kiltti muille.
Onnettomuuden salaisuus on kilttiys. Lopeta kilttiys ja loput tiedättekin jo.
Jos kìlttī kerran on niin onnellinen, miksi kílttï ei tee muuta kuin ulisee?
Niinpä.
Onnellisuuden salaisuus on jotain ihan muuta kuin kilttiys. Kilttiyden sijaan, fiilaa olevasi itsevarma, röyhkeä, dominoiva Moderni Mies.
Kaikki lähtee siit fiiliksest mitä sä fiilaat.
Alkoholisoitunut, eläkkeellä oleva kaverini haluaa rakentaa kilpa-autoa.
Pitäisikö päästää hänet rakentamaan autoaan autotalliini?
Olisin kiltti häntä kohtaan.
Tekisikö kotonani päivät pitkät humalassa pyörivä mies minut onnelliseksi?
Nyt olen mulkku, enkä tue hänen harrastustaan.
Ole kiltti muille ja:
Saat kaveriksesi ruikuttavia juoppoja, jotka soittelevat keskellä yötä, ovat vailla kyytiä vedoten sairauksiinsa jne.
Lainaat heille rahaa, ostat heiltä tavaraa, jota et tarvitse...
Nämä syrjäyttävät elämästäsi todelliset ystäväsi.
Lainaat työkalusi jne. ympäri kylää ja sille tielleen ne jäävät.
Kuskaat työmatkallasi muita ilman korvausta ja kiikutat kyytiläisiäsi HEIDÄN ehdoillaan.
Lidta on loputon.
Vierailija kirjoitti:
Luin juuri jutun. Tuo on siis Yalen yliopiston kurssi. Metodit ja ohjeet pohjautuvat tieteeseen.
Selfhelp kirjallisuus kirjoittaa täsmälleen samoista asioista. Samat metodit ja ohjeet. Miksi selfhelppiä kuitenkin halveksutaan?
Self helppiä lähinnä halveksivat ne, jotka sitä eivät ole itse kokeilleet. Ne, jotka ovat kokeilleet huomaavat yleensä kyllä miten tehokasta se on.
Kilttiä käytetään aina hyväksi, eikä se hyväksikäyttö tee ihmisestä onnellista. Kohteliaisuudesta puhuisin ennemmin kuin kiltteydestä.
50v kokemuksella sanon.
Ihmiset olisivat huomattavasti onnellisempia jos lopettaisivat pakkomielteisen onnen perässä juoksemisen.
Olen onnellinen nousuhumalassa, käsittämättömän kauniin naisen kanssa seksipuuhia aloitellessani.
Muista elämäntilanteista en ole samaa onnellisuutta vielä löytänyt. Tuostakin taitaa olla jo vuosikymmen.
M49 kirjoitti:
Alkoholisoitunut, eläkkeellä oleva kaverini haluaa rakentaa kilpa-autoa.
Pitäisikö päästää hänet rakentamaan autoaan autotalliini?
Olisin kiltti häntä kohtaan.
Tekisikö kotonani päivät pitkät humalassa pyörivä mies minut onnelliseksi?
Nyt olen mulkku, enkä tue hänen harrastustaan.
Ei kannata yrittääkään ymmärtää tätä, tämä juttu on naisille ja koskee vain heitä. Se selittää samalla sen, miksi nainen päästäisi tuon miehen sinne talliinsa.
Niin, liian kiltti palaa loppuun tai sairastuu muuten, koska haluaa aina vain miellyttää toisia, eikä välitä omista tarpeistaan ollenkaan. Kiltteys ilman rajoja ei tee onnelliseksi todellakaan. Kohtelias ja ystävällinen on hyvä olla tiettyyn rajaan asti.
KILTTIYS kirjoitti:
Jos kìlttī kerran on niin onnellinen, miksi kílttï ei tee muuta kuin ulisee?
Niinpä.
Onnellisuuden salaisuus on jotain ihan muuta kuin kilttiys. Kilttiyden sijaan, fiilaa olevasi itsevarma, röyhkeä, dominoiva Moderni Mies.
Kaikki lähtee siit fiiliksest mitä sä fiilaat.
Koska hän ei ole oikeasti kiltti. Oikean kiltteyden tunnusmerkki on pyytettömyys. Eli siis että tehdään hyvää odottamatta siitä hyötyä itselle.
Nämä "kiltit" miehet taas ovat niitä jotka odottavat kilttydestään palkkioksi sitä että naiset ryntäisivät joukolla antamaan heille.
Kynnysmatto kirjoitti:
Ole kiltti muille ja:
Saat kaveriksesi ruikuttavia juoppoja, jotka soittelevat keskellä yötä, ovat vailla kyytiä vedoten sairauksiinsa jne.
Lainaat heille rahaa, ostat heiltä tavaraa, jota et tarvitse...
Nämä syrjäyttävät elämästäsi todelliset ystäväsi.Lainaat työkalusi jne. ympäri kylää ja sille tielleen ne jäävät.
Kuskaat työmatkallasi muita ilman korvausta ja kiikutat kyytiläisiäsi HEIDÄN ehdoillaan.
Lidta on loputon.
Niin, mutta tuleehan ne muut onnelliseksi, eli otsikko ei ole väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Kilttiä käytetään aina hyväksi, eikä se hyväksikäyttö tee ihmisestä onnellista. Kohteliaisuudesta puhuisin ennemmin kuin kiltteydestä.
50v kokemuksella sanon.
Minulla on ihan samoin 50 vuoden kokemus kilttinä elämisestä. Ja voin laskea yhden käden sormilla ne kerrat kun kiltteyttäni on elämässä käytetty oikeasti hyväksi. Lähes aina kiltteys ja avuliaisuus otetaan ilolla ja ihmetyksellä vastaan. Niin harvinaista se ilmeisesti on.
Minusta tuntuu että nämä hyväksikäyttämistä pelkäävät ihmiset ovat niitä jotka odottavat omasta kiltteydestään aina jotain hyötyä ja sitä että heitä jatkuvasti kiitellään ja suitsutetaan. Ja jos näin ei käy niin he kokevat itsensä hyväksikäytetyiksi.
Olen kiltti ja kohtelias, toki omaakin tahtoa löytyy, mutta joillekin se on vain musta vaate että on sellainen. OIkeastaan aika monelle ja siinä helposti ihmiset alkavat olettaa palveluksia ja lähinnä omien ongelmiensa tilittämistä kun ajatellaan ettei sillä kiltillä aivoja ole ja jaksaa vain käestää muiden elämää päivästä toiseen.
Kun kilttinä ja joustavana sanoin kerran työpaikalla että "ei käy" niin hyvä ettei esimies käynyt kimppuun. Heti aletaan syyttää sitten uppiniskaiseksi ja hankalaksi vaikka kyse olisi jostakin yhdestä kerrasta vuosien aikana eli tuhannen joo:n jälkeen sanoo kerran että ei.
Se on vähän pelottavaa.
Olen ollut kiltti muita kohtaan ja auttanut pyynteettömästi. Silti musta on puhuttu pahaa syyttä...
Olen ollut masentunut, enkä onnellinen... onneksi nyt jo tasapainossa.
Secrets to happiness: practicing gratitude, meditating, and acts of kindness.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun sitä kiltteyttä käytetään hyväksi? Onko sitten onnellinen mieli?
Ei se ole oikeaa kiltteyttä, jos et itse hakua sitä. Se on vain alistumista. Kiltteys tekee onnellieksi, ei alistuminen tai passiivisuus.
Ja k-lttimiehillekin tekisi hyvää erottaa nämä toisistaan.
En minä ole tästä kyllä samaa mieltä. Kiltti on sellainen, joka haluaa hyvää toisille. Sitä voi käyttää hyväksi esimerkiksi syyllistämällä - kiltti ei halua aiheuttaa toiselle pahaa mieltä, jos voi sen välttää. Jotkut osaavat manipuloida. Ei se ole alistumista.
En ole tuo sama ihminen ja tajusin viestin lähetettyäni saman, että liitin viestini sinun viestisi perään. Toisaalta, sinun viestisi sai minut kirjoittamaan omani. Tiedän itsestänikin sen, miten helppoa on jäädä roikkumaan johonkin negatiiviseen tivaamiseen sen sijaan, että lähtisin eri uralle (millaiseksi koin tuon sinun viestisi). Mutta minulle se tuo huonon olon eikä lisää omaa hyvää oloani. En tiedä miten sinä koet asiat.