Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?

Vierailija
30.05.2020 |

Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.

En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.

Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.

Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.

Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.

Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.

Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.

Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?

Kommentit (206)

Vierailija
41/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisit hänelle jäätävän summan rahaa siitä, että neuvot häntä työssään ja hankkisit hänelle asiakkaita?

Nyt en ymmärrä miksi 😀.

Vierailija
42/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitos yhteydenotosta, mutta en ole kiinnostunut. Onnea uudelle yritykselle!"

Mikään ei velvoita sinua yrityksen uudeksi asiakkaaksi. 

Painostus on ikävää käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen tästä tyypillinen kysyjät ja arvaajat - tilanne: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/may/08/change-life-asker-…

Kulttuurieroista johtuen toinen siis voi pyytää jotain tosi vaivaannuttavaa, ja silloin pitää vain heti ja ehdottomasti kieltäytyä, jos ei kiinnosta. Selittelyt vain hankaloittavat tilannetta.

Tämä oli hyvä kolumni.

Vierailija
44/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen tästä tyypillinen kysyjät ja arvaajat - tilanne: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/may/08/change-life-asker-…

Kulttuurieroista johtuen toinen siis voi pyytää jotain tosi vaivaannuttavaa, ja silloin pitää vain heti ja ehdottomasti kieltäytyä, jos ei kiinnosta. Selittelyt vain hankaloittavat tilannetta.

Ilman kulttuurierojakin osa ihmisistä vain on sellaisia, että he kokevat keskustelun kilpailuksi, jossa pitää yrittää kääntää toisen pää. Tällaisen ihmisen kanssa pääsee helpommalla, jos ei antaudu hänen peliinsä vaan kieltäytyy yksinkertaisesti sanomalla ettei käy.

Jos alkaa selitellä miksei käy, niin tällainen ihmistyyppi kokee että hän on velvollinen osoittamaan miksei selitys ole validi.

A: Ei ole aikaa.

B: Saat järjestettyä aikaa, tämä on tärkeää jne.

Älä ole kohtelias sellaisille ihmisille, jotka eivät kohteliaita sinua kohtaan.

Vierailija
45/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, siis sinun pitäisi maksaa hänelle siitä, että palvelet häntä? Mikä vitsi! :D

Jos en tietäisi, että tällaisia ihmisiä on olemassa, en vastaisi, mutta kyllä niitä vaikka kuinka röyhkeitä on olemassa ja niistä kannattaa päästä eroon mielellään mahd. nopeasti. Jotkut eivät tajua ilman riitelyä tai muita ikävyyksiä, jos näin on, se vain tarkoittaa, että siitä T-O-D-E-L-L-A-K-I-N kannattaa päästä eroon.

Vierailija
46/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaisit hänelle jäätävän summan rahaa siitä, että neuvot häntä työssään ja hankkisit hänelle asiakkaita?

Nyt en ymmärrä miksi 😀.

No en todellakaan minäkään. Siksikin olin puhelimessakin ihan, että "en voi uskoa, että tämä henkilö edes pyytää tätä kun onhan se päivänselvää, että se on mahdotonta".

- ap

Vierailija
47/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuossa ole miettimistä. Rehellisyys kannattaa tässäkin, ei mitkään kiemurtelut ja hätävalheet.

Sanot suoraan, että annat kyllä neuvoja, mutta osallistuminen hänen bisneksiinsä ja vielä maksaa siitä on vaan liikaa vaadittu. Ei sen kummempia selityksiä.

Vierailija
48/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta! Näin meillä Porvoossa tänään.

Vierailija
49/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman kulttuurierojakin osa ihmisistä vain on sellaisia, että he kokevat keskustelun kilpailuksi, jossa pitää yrittää kääntää toisen pää. Tällaisen ihmisen kanssa pääsee helpommalla, jos ei antaudu hänen peliinsä vaan kieltäytyy yksinkertaisesti sanomalla ettei käy.

Jos alkaa selitellä miksei käy, niin tällainen ihmistyyppi kokee että hän on velvollinen osoittamaan miksei selitys ole validi.

Kulttuurieroilla tässä.yhteydessä siis tarkoitetaan myös nimenomaan mainitsemiasi eroja keskustelukulttuurissa eri ihmisten välillä. Eli vastataan tyyliin ei käy, koska ei onnistu, kuten artikkelissa neuvottiin, eikä muita selityksiä. .

Vierailija
50/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on tosi tyypillistä. Hän on innostunut ideastaan ja tajuaa, että sinulla menestyvänä yrittäjänä on kontakteja. Hän kuvittelee, että voi sinun kontakteillasi päästä alkuun ja menestyä. Mainostaa sinulla itseään ilmaiseksi.

Nää on niin nähty. Minä olen lääkäri ja on jännä huomata, miten näihin kaikenmaailman terveyshuuhaabisneksiin innostuneet tutut tekee saman oletuksen. Minä terveydenhuollon ammattilaisena lähden heti mukaan kuvioon ja hän pääsee mainostamaan verkostoaan "Lääkäri-Minnalla". Ollaan niin hyvää kaveria kun olla saattaa, kunnes sanon, että en lähde mukaan tähän kuvioon, sitten suututaan ja ignoorataan vuosiksi. Yksikin yritti siivelläni markkinoida jotain humpuukituotetta. Kuuntelin ekan viisitoista minuuttia, hain tietoa tuotteesta ja kun kaikki googlehitit oli firman omaa materiaalia, kieltäydyin jatkosta ja sitten kylillä kerrottiinkin, että "Minna teki oharit, mikä maksoi minulle uuden mersun".

Eli nyt vaan jämäkkä "Ei, en ole kiinnostunut yhteistyöstä". En ikinä laittaisi omaa mainettani likoon sellaisen ihmisen eteen, jonka ammatillisesta osaamisesta en ole vakuuttunut. Toki sitten suosittelen sellaisia, joihin voin itse luottaa.

Vierailija
51/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin yrittäjänä, miksi provossa pitää viljellä itsekin sanaa, voi sanoa, että yrittäjänä voin antaa...,.

Muutoinkin sepitelmäsi on niin järkyttävän huonoa kieltä, vilisee virheitä, että yrittäjyytesi lienee porvoon markkinoilla ilolintuna olemista.

Minäpä sanon, että haista pas ka.

Typerä provo!

Vierailija
52/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro vain, että voit heti antaa yhden hyödyllisen neuvon yrittämisestä: Ilmaisia palveluksia on hyvin harvoin olemassa etkä oikein näe mitä hyötyä tämä yhteistyö sinulle toisi.

Sinäkin olet yrittäjä ja olet liian kiltti jos alat tekemään töitä toiselle ilmaiseksi. Tämä on ehkä sinusta liian tylysti sanottu, mutta tämä nyt vain on totta.

Kyllä yrittäjän on vain pakko ajatella omaa toimeentuloaan, eikä tehdä ilmaisia palveluksia muille. Pyytäjiä kyllä varmasti on jonoksi asti. Tämän varmasti kaikki yrittäjät tietävät.

Olet täysin oikeassa. Tämähän on tosiaan päivänselvää, ja luulisi olevan muillekin. Siksikin ällistyin niin valtavasti, että joku tuollaista keksii edes ehdottaa kuin tämä etäinen tuttuni minulle. 

Mutta ehkä tosiaan tuo kulttuuriero Suomen ja USA:n välillä selittää, sillä kyseessä tosiaan amerikkalainen nainen. Oli vain vaikuttanut niin fiksulta ja viehättävältä aiemmin, että olin jotenkin ihan ällistynyt, että miten tulee edes mieleen hänelle toimia noin. Eli sinänsä en ihmettele, että epäillään provoksi, suomalainen ei ehkä noin toimisi, ihan senkin takia kun tietäisi heti, että ei täällä ihmisillä ole tuollaista rahaa käyttää tuollaisiin palveluihin.

- ap

Näissä verkostoissa koulutetaan hyötymään omista kontakteista. "Etkö muka tunne ketään menestynyttä yrittäjää?" "Jokaisella on jo valmis asiakasverkosto, pitää vaan osata hyödyntää se" jne.

Vierailija
53/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurieroilla tässä.yhteydessä siis tarkoitetaan myös nimenomaan mainitsemiasi eroja keskustelukulttuurissa eri ihmisten välillä. Eli vastataan tyyliin ei käy, koska ei onnistu, kuten artikkelissa neuvottiin, eikä muita selityksiä. .

Koska ei onnistu on jo liian pitkä selitys. Heikot sosiaaliset taidot omaava henkilö kokee silloin velvolliseksi osoittaa, että kyllä onnistuu. Älä mene mukaan toisen peliin, vaan lopeta se heti alkuun. Muuten alkaa painostusta kuunnellessa kiukku nousta.

Vierailija
54/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herrajumala millaisia tossuja maailmassa onkaan. No kuule Ap, mitä jos sanoisit vaikka, että "Ei kiitos, toi ei kuulosta yhtään sellaiselta hommata mihin haluaisin lähteä mukaan. On nääs omia kiireitä elämässä sen verran, ettei ole ylimääräistä aikaa tai energiaa alkaa etsimään sulle asiakkaita. Mutta onnea matkaan uuden yrityksen kanssa".

Toki siinä on se riski, että tämä henkilö pahoittaa mielensä ja jopa suuttuu sulle.  Voisitko sä kestää sellaisen? Entä jos se katkaisee teidän pitkä ja tiiviin ystävyyden? Ehkä parempi, että teet vain mitä se pyytää, niin ei tarvi pitää puoliaan ja asettaa rajoja.

Toisaalta jos joskus kokeilet sitä, että ihan anteeksi pyytämättä asetat omat rajat ja pidät niistä kiinni, niin saatat yllättyä kuinka voimaannuttavaa se on.

Vierailija
55/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä en nyt ymmärrä että miksi et ap osaa sanoa röyhkeälle tuttavallesi että nyt ollaan härmässä ja tolla tyylillä ei täällä pärjää.

Kyllä suomalaiset johonkin asti ymmärtävät että no se on tollainen amerikkalainen, mutta jos pitää sitoutua kalliiseen palveluun etäisen kontaktin vuoksi niin ei vaan tule toimimaan: ne tossut jotka juttuun lähtevät, kiusaantuvat ja liukenevat "koulutuksesta" alta aikayksikön, ja amerikan naiselle jää tympeä kuva suomalaisista kun ei itse tajua olevansa se sopivaisuuden rajojen ylittelijä.

Miehen töiden takis muuttaneen osa ei ole ihan helppo, mutta eikö rouvan kannattaisi yrittää pitää seuran etsiminen ja bisnekset hiukan enemmän erillään?

Vierailija
56/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele peilin eteen ja opettele sanomaan jämerästi "EI!" Mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Kirjoita vaikka paperille käsikirjoitus, miten kieltäydyt riittävän selväsanaisesti ja kiertelemättä koko urakasta.

Olet tietenkin kiltti tyttö ja pelkäät, että tuo tuttava loukkaantuu tai peräti suuttuu. Entä sitten? Mikä voisi mennä huonommin kuin jos ryhtyisit hänen orjakseen?

Sivullisena tämän huomaa kirkkaasti: sinulle ei ole tässä diilissä mitään voitettavaa. Ehkä ei menettävänäkään muuta kuin vapaa-aikasi, mikä ehkä tekee siitä ainakin tuon konseptin mukaan eräällä tavalla houkuttelevan.

Vierailija
57/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei onnistu on jo liian pitkä selitys. Heikot sosiaaliset taidot omaava henkilö kokee silloin velvolliseksi osoittaa, että kyllä onnistuu. Älä mene mukaan toisen peliin, vaan lopeta se heti alkuun. Muuten alkaa painostusta kuunnellessa kiukku nousta.

Jos painostus jatkuu, niin riittää että toteat jo kieltäytyneesi aiemmin. Jos aletaan kysyä syitä, niin sano ettet halua jatkaa keskustelua aiheesta.

Vierailija
58/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on tosi tyypillistä. Hän on innostunut ideastaan ja tajuaa, että sinulla menestyvänä yrittäjänä on kontakteja. Hän kuvittelee, että voi sinun kontakteillasi päästä alkuun ja menestyä. Mainostaa sinulla itseään ilmaiseksi.

Nää on niin nähty. Minä olen lääkäri ja on jännä huomata, miten näihin kaikenmaailman terveyshuuhaabisneksiin innostuneet tutut tekee saman oletuksen. Minä terveydenhuollon ammattilaisena lähden heti mukaan kuvioon ja hän pääsee mainostamaan verkostoaan "Lääkäri-Minnalla". Ollaan niin hyvää kaveria kun olla saattaa, kunnes sanon, että en lähde mukaan tähän kuvioon, sitten suututaan ja ignoorataan vuosiksi. Yksikin yritti siivelläni markkinoida jotain humpuukituotetta. Kuuntelin ekan viisitoista minuuttia, hain tietoa tuotteesta ja kun kaikki googlehitit oli firman omaa materiaalia, kieltäydyin jatkosta ja sitten kylillä kerrottiinkin, että "Minna teki oharit, mikä maksoi minulle uuden mersun".

Käsittämätöntä, että ihmiset kuvittelevat tuollaista. Mainostamista, myyntiä ja asiakaskontaktien hankkimista varten on olemassa kalliit palvelut, eli mainostoimistot, erilaiset buukkauspalvelut ja myyntipalvelut. Nuo ovat kokonaisia toimialoja joiden palveluista maksetaan. Käsittämätöntä, että joku voi kuvitella voivansa käyttää puolituttuja ilmaiseksi tuollaiseen. Tai siis voi kuvitella, onhan se houkutteleva ajatus saada asiakkaat hankittua ilmaiseksi, mutta että kukaan voi olla niin hölmö, että kuvittelee sen olevan mahdollista, eli että kukaan puolituttu suostuisi tuollaiseen.

Vierailija
59/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinulla on yritys, jonka asiakkaana pääasiassa yritysjohtajia, mutta sinä et osaa sanoa ei? En usko, ei tuossa maailmassa pärjää noin, se kieltäytyminen ja kohtelias rajojen vetäminen on ihan ekoja asioita jotka opetellaan. Provo.

Vierailija
60/206 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli nyt vaan jämäkkä "Ei, en ole kiinnostunut yhteistyöstä". En ikinä laittaisi omaa mainettani likoon sellaisen ihmisen eteen, jonka ammatillisesta osaamisesta en ole vakuuttunut. Toki sitten suosittelen sellaisia, joihin voin itse luottaa.

Minäkin olen tuntenut kaksikin tuollaista Minnaa. En ymmärrä miksi ovat niin tympeitä. Symppaa sulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme