Mitä tehdä? Etäinen tuttu pyysi isoa palvelusta eilen ja nyt jatkaa painostamista - mitä mieltä tilanteesta ja miten kohteliaasti päästä irti tilanteesta?
Siis kyseessä henkilö, jonka olen tavannut tasan kaksi kertaa elämässäni. Ollut joitakin kertoja tämän lisäksi yhteydessä puhelimessa/mailitse. Tunnemme työasioiden parista.
En ollut kuullut hänestä oikeastaan mitään melkein vuoteen. Nyt yhtäkkiä otti yhteyttä - on perustanut oman life coaching -yrityksen, josta haluaa tehdä itselleen hänet elättävän bisneksen, ja pyysi keskustelua eilen sillä perusteella, että halusi neuvoja. Mihin suostuin, ajattelin että itsekin yrittäjänä voin nopeasti jutella ja kertoa omista kokemuksista, mitä olen oppinut ja antaa joitakin neuvoja. Mutta puhelussa kävikin ilmi, että hän haluaa minun ryhtyvän omaksi asiakkaakseen sekä hankkivan hänelle asiakkaita esittelemällä hänet sellaisille tutuilleni, jotka ostaisivat hänen palvelujaan.
Asiakkuus ei ole mikään ihan pieni juttu, kun sen pitäisi kestää vähintään 6 kuukautta, mielellään 12 kuukautta. Tapaamiset kaksi kertaa viikossa, aina kerrallaan jonkun sata - pari sataa euroa. Eli investointina sellaiset 200-400 euroa viikossa, eli 800 - 1600 euroa kuukaudessa. Sitoumus 6-12 kuukautta. Se on paljon pyydetty.
Ja haluaa minun nimenomaan esittelevän hänet sellaisille tutuilleni, jotka ovat yritysjohtajina toimivia naisia. Eli aika arvokkaille kontakteille.
Nyt oli laittanut aamulla taas viestiä ja haluaa pitää minulle parin tunnin valmennussession ensi viikolla ja painotti taas, että olettaa minun tukevan häntä bisneksensä rakentamisessa ja asiakkaiden hankinnassa.
Minusta tuo on vain ihan liikaa pyydetty eikä ole ok. Ei siis tarjonnut mitään korvaukseksi. En halua käyttää hänen kanssaan kahta tuntia ensi viikolla, olen valtavan kiireinen töissä. Eikä minulla yksinkertaisesti ole aikaa eikä halua ruveta esittelemään lähes täysin vierasta ihmistä omille tutuilleni, joista monet ovat minullekin vain työkuvioista tuttuja, jotta he ostaisivat häneltä valtavan kallista palvelua.
Mitä mieltä tilanteesta? Onko muiden mielestä tuollaisen vaatiminen lähes vieraalta ihmiseltä liikaa? Itse olin aika järkyttynyt, että joku edes pyytää/vaatii tuollaista.
Ja miten irti tilanteesta kohteliaasti? En haluaisi olla epäkohtelias enkä täysin rikkoa tuttavuussuhdettamme, vaikka kevyttäkin. Miten pääsen irti tästä tilanteesta kohteliaasti? Sanonko vain, että minulla ei ole aikaa?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Kerro vain, että voit heti antaa yhden hyödyllisen neuvon yrittämisestä: Ilmaisia palveluksia on hyvin harvoin olemassa etkä oikein näe mitä hyötyä tämä yhteistyö sinulle toisi.
Sinäkin olet yrittäjä ja olet liian kiltti jos alat tekemään töitä toiselle ilmaiseksi. Tämä on ehkä sinusta liian tylysti sanottu, mutta tämä nyt vain on totta.
Kyllä yrittäjän on vain pakko ajatella omaa toimeentuloaan, eikä tehdä ilmaisia palveluksia muille. Pyytäjiä kyllä varmasti on jonoksi asti. Tämän varmasti kaikki yrittäjät tietävät.
Olet täysin oikeassa. Tämähän on tosiaan päivänselvää, ja luulisi olevan muillekin. Siksikin ällistyin niin valtavasti, että joku tuollaista keksii edes ehdottaa kuin tämä etäinen tuttuni minulle.
Mutta ehkä tosiaan tuo kulttuuriero Suomen ja USA:n välillä selittää, sillä kyseessä tosiaan amerikkalainen nainen. Oli vain vaikuttanut niin fiksulta ja viehättävältä aiemmin, että olin jotenkin ihan ällistynyt, että miten tulee edes mieleen hänelle toimia noin. Eli sinänsä en ihmettele, että epäillään provoksi, suomalainen ei ehkä noin toimisi, ihan senkin takia kun tietäisi heti, että ei täällä ihmisillä ole tuollaista rahaa käyttää tuollaisiin palveluihin.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tuo ystäväsi tarvitsee sitä life coachia itse. Ja asiakaskunnasta päätellen aikoo hankkia tietotaitoa asiakkailtaan samalla, kun laskuttaa heiltä. Ei ihan surkea idea, mutta toteutus on aika heikkotasoista ja läpinäkyvää. Taitaa tyyppi unohtaa, että Suomi ei ole 'Murica, missä mikä tahansa hölmö palvelu saattaa löytää ostajan, mutta sielläkin vain, jos markkinointiosaaminen on kunnossa, eikä se tuttavallasi todellakaan ole.
Vetoa vaikka kiireiseen elämääsi, ja sanoa, että palaat asiaan, jos aikaa on joskus. Ja sen jälkeen, jos yrittää palata asiaan, niin sanot, että asia on jo loppuun käsitelty.
Voihan hänen palvelullaan olla oikeasti perää. Fiksu nainen, kun ei palvele huonompiaan. Seura kun tekee kaltaisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että tuo ystäväsi tarvitsee sitä life coachia itse. Ja asiakaskunnasta päätellen aikoo hankkia tietotaitoa asiakkailtaan samalla, kun laskuttaa heiltä. Ei ihan surkea idea, mutta toteutus on aika heikkotasoista ja läpinäkyvää. Taitaa tyyppi unohtaa, että Suomi ei ole 'Murica, missä mikä tahansa hölmö palvelu saattaa löytää ostajan, mutta sielläkin vain, jos markkinointiosaaminen on kunnossa, eikä se tuttavallasi todellakaan ole.
Vetoa vaikka kiireiseen elämääsi, ja sanoa, että palaat asiaan, jos aikaa on joskus. Ja sen jälkeen, jos yrittää palata asiaan, niin sanot, että asia on jo loppuun käsitelty.
Voihan hänen palvelullaan olla oikeasti perää. Fiksu nainen, kun ei palvele huonompiaan. Seura kun tekee kaltaisekseen.
Onhan noita life coaching -palveluita Suomessakin melkoisen paljonkin. Joten varmaan siinä on perää koska tuskin tarjontaa olisi ilman kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro vain, että voit heti antaa yhden hyödyllisen neuvon yrittämisestä: Ilmaisia palveluksia on hyvin harvoin olemassa etkä oikein näe mitä hyötyä tämä yhteistyö sinulle toisi.
Sinäkin olet yrittäjä ja olet liian kiltti jos alat tekemään töitä toiselle ilmaiseksi. Tämä on ehkä sinusta liian tylysti sanottu, mutta tämä nyt vain on totta.
Kyllä yrittäjän on vain pakko ajatella omaa toimeentuloaan, eikä tehdä ilmaisia palveluksia muille. Pyytäjiä kyllä varmasti on jonoksi asti. Tämän varmasti kaikki yrittäjät tietävät.Olet täysin oikeassa. Tämähän on tosiaan päivänselvää, ja luulisi olevan muillekin. Siksikin ällistyin niin valtavasti, että joku tuollaista keksii edes ehdottaa kuin tämä etäinen tuttuni minulle.
Mutta ehkä tosiaan tuo kulttuuriero Suomen ja USA:n välillä selittää, sillä kyseessä tosiaan amerikkalainen nainen. Oli vain vaikuttanut niin fiksulta ja viehättävältä aiemmin, että olin jotenkin ihan ällistynyt, että miten tulee edes mieleen hänelle toimia noin. Eli sinänsä en ihmettele, että epäillään provoksi, suomalainen ei ehkä noin toimisi, ihan senkin takia kun tietäisi heti, että ei täällä ihmisillä ole tuollaista rahaa käyttää tuollaisiin palveluihin.
- ap
Sinuna olisin ihan rehellinen hänelle, jos todella haluat häntä auttaa. Sano, että haluat kokeilla palvelua ensin jonkin lyhyemmän sopimuksen puitteissa tai yksinkertaisesti totea, ettet tarvitse kyseistä palvelua. Tällainen selän takana juoruilu ja päivittely ei ainakaan kasvata omaa luonnettasi, en ihmettele että rohkea amerikkalainen kokee sinun tarvitsevan hänen neuvojaan.
Olet ihan uusavuton. Sanot ei kiitos. Jos tulee lisäviestejä, niihin ei tarvitse vastata. Koetko jotain ongelmia myös kieltäytyä lehtitilauksesta, kun joku soittaa ja tarjoaa?
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan uusavuton. Sanot ei kiitos. Jos tulee lisäviestejä, niihin ei tarvitse vastata. Koetko jotain ongelmia myös kieltäytyä lehtitilauksesta, kun joku soittaa ja tarjoaa?
Ei, mutta olin pitänyt tästä ihmisestä. Olisin halunnut pysyä ystävällisissä väleissä ja mielelläni nytkin hoitaisin tilanteen diplomaattisesti. Olen itsekin asunut pitkään Yhdysvalloissa ja koin halua auttaa Suomessa selvästi hieman hukassa olevaa, erittäin miellyttävältä ensin vaikuttanutta ihmistä.
Kyllä, olen joskus ehkä hieman liian kohtelias ja ystävällinen, mutta en koe tarvitsevani life coachingia, sillä itselläni ei ole haasteita työssä tai elämässä. Samoin omakin suhteeni tähän etäiseen tuttuun oli tähänkin asti ollut ennemmin niin päin, että hän on alusta lähtien pyytänyt minulta neuvoja ja apua. (Siksi nytkin mielelläni suostuin antamaan niitä, mutta asiakkaiden hankkiminen on jo ihan eri asia.) Ja olen halunnut olla ystävällinen, sillä tiedän itse, miten hukassa vieraassa maassa voi olla. Hän on täällä miehensä työkomennuksen takia, eli ei ole itse täällä työelämässä joten jää hieman ulkopuoliseksi.
- ap
Mihinkä ihmeeseen menestyneet liikenaiset tarvitsevat life coach-valmennusta? Mitä olisikaan tarjolla: värianalyysiä, ravitsemusoppia, liikuntasuosituksia, kyökkipsykologiaa? Taitaa life coachilla olla itsellään talousvaikeuksia, kun nyt Korona-taantumaan yrittää perustaa uutta yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Itse en tunne life coaching -konseptia muuta kuin että tiedän sellaista olevan, joten oletan että joku siitä maksaa. Tilannetta voi selittää se, että palvelusta pyytänyt nainen on Suomessa asuva amerikkalainen, joten kenties kulttuurierot selittävät. En tiedä.
Ja kyllä, toki olen myyntiyrityksiin tottunut, mutta harvoin joku lähestyy puhuen kaveruudesta ja sitten heittää ihan noin ison vaatimuksen sekä toimii kuin se olisi ihan normaalia. Siitä ällistyin. Ehkä se Yhdysvalloissa on.
- ap
Hän on kuulemma käynyt Suomesta käsin nyt tuossa coaching -valmennuksessa parin kuukauden välin USA:ssa, joten ehkä siellä on tällaista lähestymistä suositeltu. Ehkä se toimii siellä. Nyt on ilmeisesti vaikea tilanne hänellä, kun ei pääse matkustamaan, siksikin ehkä nyt pyysi apua.
- ap
Sä olet hänen kontakteissa ja niitä käsketään hyödyntämään noissa valmennuksissa. Tuskin olet ainoa jolta hän on apua pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkä ihmeeseen menestyneet liikenaiset tarvitsevat life coach-valmennusta? Mitä olisikaan tarjolla: värianalyysiä, ravitsemusoppia, liikuntasuosituksia, kyökkipsykologiaa? Taitaa life coachilla olla itsellään talousvaikeuksia, kun nyt Korona-taantumaan yrittää perustaa uutta yritystä.
Life coachin talousvaikeuksilta tuo minustakin kuulostaa. Tuohan oli melkein suora pyyntö saada rahaa.
Ymmärrän hyvin, jos on amerikkalainen. Siellähän pyydetään naapuritkin illalliselle ja vaikkapa uusi työkaveri, kenet on kertaalleen nähnyt eli sosiaalisuus on ihan toisella tasolla meihin verrattuna. Myös life coaching on suuressa suosiossa. Nainen on varmastikin amerikkalaistyyliin bisnes- ja määrätietoinen, ja hänelle on aina korostettu, kuinka verkostoituminen on menestymisessä kaiken a ja o. Sitä kaikki, jotka haluavat Amerikassa menestyä, tekevät. Joten hänen tarkoitusperänsä ja nämä kulttuurierot huomioon ottaen en pidä outona että hän sinua lähestyi, mutta kuten täällä on kirjoitettukin, niin sinun on vain tärkeää osata kieltäytyä. Kyllä he kuulevat joskus ei siellä Amerikassakin. Jos ei, niin jää hänen asiakseen opetella. Voit vaikkapa sanoa, että olet niin monessa asiassa mukana joten et valitettavasti pysty osallistumaan, mutta muita neuvoja voit tarvittaessa joskus antaa.
Älä missään nimessä tapaa sitä, sehän voi lähettää laskun perään!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Jos etäinen tuttu kehtaa röyhkeästi vaatia, sinä voit ihan reilusti kieltäytyä. Miksi näissä tilanteissa se itsekäs vaatija on aina ikään kuin voittaja, jonka edessä pitää madella ja jonka mieltä ei saa pahoittaa vahingossakaan? Hän pahoitti sinun mielesi järjettömillä pyynnöillä, hän katsokoon peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Itse en tunne life coaching -konseptia muuta kuin että tiedän sellaista olevan, joten oletan että joku siitä maksaa. Tilannetta voi selittää se, että palvelusta pyytänyt nainen on Suomessa asuva amerikkalainen, joten kenties kulttuurierot selittävät. En tiedä.
Ja kyllä, toki olen myyntiyrityksiin tottunut, mutta harvoin joku lähestyy puhuen kaveruudesta ja sitten heittää ihan noin ison vaatimuksen sekä toimii kuin se olisi ihan normaalia. Siitä ällistyin. Ehkä se Yhdysvalloissa on.
- ap
Hän on kuulemma käynyt Suomesta käsin nyt tuossa coaching -valmennuksessa parin kuukauden välin USA:ssa, joten ehkä siellä on tällaista lähestymistä suositeltu. Ehkä se toimii siellä. Nyt on ilmeisesti vaikea tilanne hänellä, kun ei pääse matkustamaan, siksikin ehkä nyt pyysi apua.
- ap
Sä olet hänen kontakteissa ja niitä käsketään hyödyntämään noissa valmennuksissa. Tuskin olet ainoa jolta hän on apua pyytänyt.
Toimiiko tuollainen Yhdysvalloissa joissakin piireissä? Itsekin siellä pitkään asuneena pitäisin noidenkin normien mukaan tuota tökerönä lähestymistapana, sillä siellä varsinkin kontaktit ovat rahanarvoisia. Eivät ihmiset avaa verkostojaan noin vain kenelle tahansa. Se on todella iso asia pyytää. Verkostoituminen on ihan oma taitonsa ja sille on omat tarkat etiketit.
- ap
Sinun pitäisi siis maksaa hänelle palveluista, joissa opastat häntä sekä hankit hänelle asiakkaita? No jo on. Miksi osallistuisit hänen bisnekseensä? Pu Missä tässä olisi se sinun pihvisi?
Nyt soitat takaisin ja ystävällisesti sanot, että olet miettinyt hänen ehdotustaan. Asia kuulostaa toki kivalta ja plaaplaa (jotain kivaa ja kannustaavaa), mutta et ole tällä hetkellä life couchingin tarpeessa. (Älä selittele mitään. Ei vaan ole tarvetta. Jos jankkaa, niin ihan suoraan ettei ole aikaa eikä kiinnostusta.) Eikä sinulla ole myöskään mahdollisuuksia asiakashankintaan, MUTTA (siirto positiivisiin asioihin) tässä olisi sinulle ne lupaamani muutamat tipsit...
Olet miettinyt hänelle ne muutamat lupaamasi tipsit, kerrot ne ja puhutte niistä. Sanot jotain positiivisista hänen yritysideastaan ja toivotat sille menestystä.
Jos tuosta suuttuu ja alkaa vaatimaan/huutamaan/kiristämään niin toteat, että et ole velvollinen ostamaan hänen oalveluitaan tai hankkimaan hänelle asiakkaita. Että eiköhän tämä ollut tässä kiitti moi. Sen jälkeen älä vastaa mihinkään hänen viesteihinsä.
Ehdota sille, että voit tarjota hänelle bisnesmentorointia hintaan 200€ tunti.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, jos on amerikkalainen. Siellähän pyydetään naapuritkin illalliselle ja vaikkapa uusi työkaveri, kenet on kertaalleen nähnyt eli sosiaalisuus on ihan toisella tasolla meihin verrattuna. Myös life coaching on suuressa suosiossa. Nainen on varmastikin amerikkalaistyyliin bisnes- ja määrätietoinen, ja hänelle on aina korostettu, kuinka verkostoituminen on menestymisessä kaiken a ja o. Sitä kaikki, jotka haluavat Amerikassa menestyä, tekevät. Joten hänen tarkoitusperänsä ja nämä kulttuurierot huomioon ottaen en pidä outona että hän sinua lähestyi, mutta kuten täällä on kirjoitettukin, niin sinun on vain tärkeää osata kieltäytyä. Kyllä he kuulevat joskus ei siellä Amerikassakin. Jos ei, niin jää hänen asiakseen opetella. Voit vaikkapa sanoa, että olet niin monessa asiassa mukana joten et valitettavasti pysty osallistumaan, mutta muita neuvoja voit tarvittaessa joskus antaa.
Hyvä viesti. Siis ymmärrän ja en ymmärrä tuon kulttuurijutun. Olen siis itsekin asunut siellä hyvinkin pitkään ja tiedän, että verkostoituminen on siellä todella tärkeää. Mutta juuri sen takia sille on ainakin oman kokemukseni mukaan siellä hyvin tarkka etiketti, eli mitä pidetään soveliaana pyytää minkälaisilta tutuilta ja miten. Koska verkostojen tunnistetaan siellä olevan todella rahanarvoisia, joten ne ovat monesti hyvinkin eksklusiivisia. Joten ehkä senkin takia olin niin pöyristynyt pyynnöstä, koska se olisi ollut omassanikin osassani Yhdysvaltoja tökerö.
Mutta Yhdysvallat on iso paikka ja onhan siellä monenlaisia ihmisiä ja erilaisia kulttuureita. Kyseinen nainen on eri osasta Yhdysvaltoja kuin missä itse asuin.
- ap
Life coach? Sano että arvostat yksityisyyttäsi etkä halua olla tällaisessa asiakassuhteessa tuttavaasi. Itse en haluaisi yksityisasioista kertoa tuttavalle. Jos hakisin tällaista apua, niin en haluaisi henkilön olevan ennestään tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yrittäjän on vain pakko ajatella omaa toimeentuloaan, eikä tehdä ilmaisia palveluksia muille. Pyytäjiä kyllä varmasti on jonoksi asti. Tämän varmasti kaikki yrittäjät tietävät.Olet täysin oikeassa. Tämähän on tosiaan päivänselvää, ja luulisi olevan muillekin. Siksikin ällistyin niin valtavasti, että joku tuollaista keksii edes ehdottaa kuin tämä etäinen tuttuni minulle.
- ap
No ota puheeksi ne kulttuurierot. Sanot sille että suomessa ei tarkoittaa ei eikä ehkä. Ja että olit halunnut olla ystävä eikä asiakas. Ja että suomessa ei aleta tyrkyttää tutun palveluksia joka vastaantulijalle ellei vastaantulija kysy ensin. Eli et voi alkaa markkinoida häntä tutuillesi samaan painostavaan tahtiin koska menettäisit tuttusi. Toisekseen hönen pitäisi maksaa sinulle markkkinointityöstä ;)
Tulee mieleen tästä tyypillinen kysyjät ja arvaajat - tilanne: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2010/may/08/change-life-asker-…
Kulttuurieroista johtuen toinen siis voi pyytää jotain tosi vaivaannuttavaa, ja silloin pitää vain heti ja ehdottomasti kieltäytyä, jos ei kiinnosta. Selittelyt vain hankaloittavat tilannetta.
Sanot vain että ei ole aikaa eikä rahaa etkä halua omia kontaktejasi käyttää hänen yrityksensä markkinointiin. Toivotat onnea jatkoon.
Joku sen sanoikin, ei hän sinusta ole kiinnostunnut ihmisenä.