Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko tsekanneet eläkekertymäänne?

Vierailija
29.05.2020 |

Saatatte yllättyä. Minä yllätyin. Minulla ei ole ollut koskaan (enkä ole saanut) vakivirkaa ja vuosilta 1994-2005 ei eläke ole kertynyt ollenkaan. Nykyinen eläkertymä peräti 350 euroa. En tiedä itkisikö vai nauraisiko.

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla...

Kyllä se vähän pelotti katsoa, mutta nyt osaa varautua etukäteen.

Vierailija
22/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskall tsekata. Siihen mennessä kun itse pääsen eläkeikään, se on varmaan jo yli 70. Siihen mennessä eläkejärjestelmä on jo romahtanut, kaikki maksamani eläkemaksut kadonneet tuhkana tuuleen, ja itse saa pärjätä. Ajattelin että teen parhaani eläkesäästöjen kerryttämisessä ja omistusasunnon hankkimisessa, ja muutoin t apan itseni kun rahat loppuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tsekattu, ja jos en sairastu, vaan kykenen olemaan töissä eläkeikääni saakka, niin hyvältä näyttää.

Lisäksi me molemmat säästämme eläkepäivien varalle tietyn summan joka kuukausi, omille yksityisille tilillemme.

Vierailija
24/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, ei se vielä kummoinen ole, mutta työuraa on jäljellä toivottavasti vielä pari vuosikymmentä. Välillä ihmetyttää, miten pieni eläke voi tulla kenellekään yllätyksenä. Sen voi kuitenkin tarkistaa vaikka vuosittain, miksi omat raha-asiat ei kiinnostaisi?

Vierailija
25/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin mielelläni 350 euroa. Näillä näkymin saan tuskin satastakaan. 

Vierailija
26/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hurjat 135 euroa on kertynyt :) t. Kolmekymppinen

Ehdit vielä hyvin kerryttää ja avuksi onneksi tulee kansaneläke vai millä nimellä se kulkee, jos oma, kerrytetty eläke jää kovin pieneksi.

Vierailija
27/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa 311 euroa kuukaudessa eläkekarttumaa ja ikää on 36 vuotta. Ei ole mitään riskiä, että painaisin vanhana töitä nivelet rikki kun en saa muuta kuin minimieläkkeen joka tapauksessa.

Vierailija
28/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla eläke on vain n. puolet siitä, mitä palkkaa on saanut.

Mutta tietenkin, mitä suurempi palkka on, sitä suurempi tuo n. puolet siitä on.

Tarkalleen eläke on n. 60 prosenttia palkkatuloista.

Se voi olla suuri järkytys kaikille niille, jotka eivät seuraa aikaansa, eivätkä ole tietoisia siitä miten eläke muodostuu, miten indeksit ja verot siihen vaikuttaa.

Ja jokainen voi jo työssä ollessaan pistää jatkuvasti sivuun tietyn summan, eläkepäivien varalle. Niin minä ainakin tein. Työskentelin aikoinaan matalapalkka alalla, ja olin koko ajan tietoinen siitä, minkä verran saan eläkettä.

Vierailija
29/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin alle 23v töissä joka ei kerryttänyt eläkettä. Sen jälkeen ei töitä. Sairastuminen kesken opiskelujen ja siitä sitten eläkkeelle mikä on 834,52 euroa/kk.

Tiukkaa tekee :(

T: 34v. eläkeläinen

Näinpä. Itse eka kesätyöpaikka 13-vuotiaana. Siitä lähtien joka kesä töissä, kunnes 25-vuotiaana koulutusta vastaaviin töihin. Alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei eläkettä kertynyt vaikka eläkemaksu tietenkin otettiin.

Vakivirkaa ei irronnut ja pari lasta tuli tehtyä, josta rangaistuksena työttömyys ja eläkekertymänä 460€.

Sairaus on ikävää, mutta toisaalta kukaan meistä ei-eläkeikäisistä, joilla ei ole eläkkeelle pääsyyn oikeuttavaa sairautta ei voi olla varma, tuleeko eläkeikää, saati sitäkään vähää kertynyttä eläkettä koskaan.

Nainen 42v

Vierailija
30/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hääppönen,1500€, mutta eipä ole isot menotkaan, kotikin maksettu kauan sitten.

Jään eläkkeelle syyskuun 1.päivä.

Arvatkaa, olenko täpinöissäni ;)

Vierailija
31/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin alle 23v töissä joka ei kerryttänyt eläkettä. Sen jälkeen ei töitä. Sairastuminen kesken opiskelujen ja siitä sitten eläkkeelle mikä on 834,52 euroa/kk.

Näinpä. Itse eka kesätyöpaikka 13-vuotiaana. Siitä lähtien joka kesä töissä, kunnes 25-vuotiaana koulutusta vastaaviin töihin. Alle 23-vuotiaana tehdystä työstä ei eläkettä kertynyt vaikka eläkemaksu tietenkin otettiin.

Vakivirkaa ei irronnut ja pari lasta tuli tehtyä, josta rangaistuksena työttömyys ja eläkekertymänä 460€.

Sairaus on ikävää, mutta toisaalta kukaan meistä ei-eläkeikäisistä, joilla ei ole eläkkeelle pääsyyn oikeuttavaa sairautta ei voi olla varma, tuleeko eläkeikää, saati sitäkään vähää kertynyttä eläkettä koskaan.

Nainen 42v

Itse asiassa ne teidän alle 23-vuotiaana maksamat eläkkeet on laskettu uudelleen teidän hyväksi siinä vaiheessa kun ootte jääneet sairaseläkkeelle.

Vierailija
32/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla eläke on vain n. puolet siitä, mitä palkkaa on saanut.

Mutta tietenkin, mitä suurempi palkka on, sitä suurempi tuo n. puolet siitä on.

Tarkalleen eläke on n. 60 prosenttia palkkatuloista.

Se voi olla suuri järkytys kaikille niille, jotka eivät seuraa aikaansa, eivätkä ole tietoisia siitä miten eläke muodostuu, miten indeksit ja verot siihen vaikuttaa.

Ja jokainen voi jo työssä ollessaan pistää jatkuvasti sivuun tietyn summan, eläkepäivien varalle. Niin minä ainakin tein. Työskentelin aikoinaan matalapalkka alalla, ja olin koko ajan tietoinen siitä, minkä verran saan eläkettä.

Nykyään noin 40-50% palkasta boomeri. Eikä lasketa viimeisten parhaiden vuosien mukaan vaan koko työuralta, joka sisältää keskeytyksiä ainakin naisilla. Sisältää myös elinaikakertoimen joka ei teitä koskenut. Nykyään pienipalkkaisten eläkkeet on suurempia kuin palkat.

Vierailija
33/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hääppönen,1500€, mutta eipä ole isot menotkaan, kotikin maksettu kauan sitten.

Onnittelut jo etukäteen ja mukavia tulevia eläkepäiviä.🙂

Vierailija
34/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minä sitä seurannut ja se mikä on hämmästyttäny, on se että eläkkeellepääsyikähän nousee joka vuosi vähän.

Kertynyt eläke 1450€/kk ja arvioitu eläke alimmillaan 1970€ (65v 11kk) ja ylin 2517€/kk (70v). Olen 49v. Kyllähän nuo eläkkeet on hämmästyttävän vähän, un vertaa siihen mitä nykyiset eläkeläiset saa. Isä oli töissä suunnilleen samoilla ansioilla ja hänen eläkkeensä on noin 3000€/kk.

Vierailija
35/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko jotain 40e, kohta 35v ja silloin tällöin töitä muttei koskaan mitään vakinaista vaan lyhyitä työsuhteita ja välissä pitkiä työttömyysjaksoja. En tosin usko että eläisin niin pitkään että eläkeiän näkisin tai sitten päätyisin sairas-tai työkyvyttömyyseläkkeelle mikä voi koittaa hyvinkin pian.

Vierailija
36/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen 42v

Itse asiassa ne teidän alle 23-vuotiaana maksamat eläkkeet on laskettu uudelleen teidän hyväksi siinä vaiheessa kun ootte jääneet sairaseläkkeelle.

En ole jäänyt sairaseläkkeelle.

T. Nainen 42

Vierailija
37/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, on tarkistettu kertymä.

Kaikki siinä eläkeotteessa piti paikkansa ja niinkuin on yleisesti tiedossa eläke on suurinpiirtein noin 60 % palkkatuloista.

Mulla on ollut heti amiksen jälkeen vakituinen työ, ja nyt kun asuntovelka saadaan loppuun, voi alkaa säästää rahaa eläketilille, sekä ruveta sijoittamaan osakkeisiin tai rahastoihin.

Onhan se hiukan riskaabelia osakejutuissa, mutta toisaalta, pelkille säästötileille maksettava korko on naurettava.

Mutta tulevaisuus ei pelota, niin kauan kun töitä piisaa ja perhe itse on terveenä.

Vierailija
38/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli puolivahingossa asuntosijoittaja.

Omistan 16 asuntoa Helsingissä.

11 on jo maksettu.

Itse eläke on surkea. Kukaan töissä ei uskoisi, jos kertoisin mitä omistan.

Vierailija
39/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut jo etukäteen ja mukavia tulevia eläkepäiviä.🙂

Kiitos!😙

Vierailija
40/123 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elinikäkerrointa ei nyt maksettavissa eläkkeissä ole huomioitu lainkaan, täytyy korjaus tehdä terveydenhuollon puolella. Ajatelkaa nyt - ”eläkeura”voi kestää lähes 40 vuotta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi