Nyt ihan rehellisesti, kannattaako lapsia hankkia?
Meneekö se elämä sitten siinä? Jatkuva väsymys, romantiikka häviää elämästä, oma persoona muuttuu radikaalisti ja katoaa äitiyteen, introverttinä ei aikaa olla yksin, jatkuvaa perinteisiin normeihin sopeutumista ja vaatimuksiin vastaamista (neuvola, koulu, harrastukset...)? Iän puolesta (36) kohta viimeiset hetket koittaa löytää mies. Ja jos löytyisi, ei ole enää aikaa vuosikausien perustan rakentamiseen, vaan pitäisi toimia nopeasti. Ahdistaa. Surettaa. En osaa päättää, haluanko lasta. Aina kuvittelin, että saisin lapsia. Nyt aika alkaa olla ajanut ohi.
Kommentit (173)
Jokaisen elämä on erilainen. Ei kaikkien kannata hankkia lapsia, jos niin itse kokevat. Minä olen halunnut lapsia ja olen niistä onnellinen.
Minä rakastan lapsiani, enkä kadu tippaakaan sitä että perustin perheen. Joku muu voi tietenkin kokea toisin.
Lapsi tuli, rajoittaa elämää vähemmän kuin luulin. EN kadu.
Se on miten asian hoitaa.
Mun mielestä sellaisen, joka haluaa lapsiperhe-elämää, kannattaa lapsia hankkia. Tosi moni ei oikeasti halua ja silti hankitaan.
Ihan kamalaa lukea siitä, että ei esim. kestetä omia lapsia loman aikana. Ajattelisin, että juuri lomallahan sitä voi olla enemmän lasten kanssa, kun arjessa työ pitää lapset ja vanhemmat erillään.
toivottavasti pistäis niille nisteille kunnon lapsiverot äkkiä
Voin kertoa että lapsen saamisen jälkeen moni asia muuttuu, elämä pyörii pitkälti lapsen tarpeiden ympärillä, perhe-elämä ajaa entisen parisuhde-elämän yli. Omat tarpeet jäävät taka-alalle kun pitää huolehtia muiden tarpeista. Mutta lapsi myös kasvaa ja tuottaa iloa, ja aikanaan muuttaa pois kotoa. Olen nauttinut myös tästä ajasta kun meillä ei enää asu lapsia ja ollaan palattu parisuhdemoodiin.
Jos sinulle on merkityksellistä seurata toisen kasvua ja kehitystä, haluat hoivata ja kasvattaa, sinusta on mukavaa, että toinen ihminen tarvitsee sinua kokonaisvaltaisesti ja haluat asettaa toisen tarpeet 97 prosenttia ajasta omiesi edelle, niin lapset ovat sinun juttu.
Jos taas et saa iloa mainituista asioista, niin anna olla.
Eikös niitä hankita aika paljon vahingossa?Antaa sattuman kuljettaa.
Suurin osa suomalaisista varmaan haluaa perustaa perheen ja saada pari lasta, omakotitalon ja koiran.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt että nainen ei halua parisuhdetta mutta haluaa silti lapsen. Jokin siinä tuntuu omituiselta, ei ehkä ole kaikki asiat tasapainossa. Tai sitten en vaan ymmärrä, miksi pitää mennä vaikeimman kautta ja alkaa tietoisesti yh:ksi. On ihan eri asia, jos tulee suunnittelematon raskaus tai jos parisuhde katkeaa, ja siksi joutuu olemaan yksin lapsen kanssa, kuin että ihan alun perin suunnitellusti haluaa tuon tilanteen.
Paljon helpompi on ymmärtää, jos joku haluaa pysyä sinkkuna ja lapsettomana. Tai jos joku haluaa vain parisuhteen ilman lapsia, se on helppo ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista varmaan haluaa perustaa perheen ja saada pari lasta, omakotitalon ja koiran.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt että nainen ei halua parisuhdetta mutta haluaa silti lapsen. Jokin siinä tuntuu omituiselta, ei ehkä ole kaikki asiat tasapainossa. Tai sitten en vaan ymmärrä, miksi pitää mennä vaikeimman kautta ja alkaa tietoisesti yh:ksi. On ihan eri asia, jos tulee suunnittelematon raskaus tai jos parisuhde katkeaa, ja siksi joutuu olemaan yksin lapsen kanssa, kuin että ihan alun perin suunnitellusti haluaa tuon tilanteen.
Paljon helpompi on ymmärtää, jos joku haluaa pysyä sinkkuna ja lapsettomana. Tai jos joku haluaa vain parisuhteen ilman lapsia, se on helppo ymmärtää.
Minä taas ymmärrän oikein hyvin. Mies on usein vain lisätaakka lapsiperheessä.
Omasta kokemuksesta voin todeta, että todellakin kannatti. Meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Ensimmäiset 1-3v on henkisesti kuormittavaa kun pienet lapset vaativat paljon ja unet ovat erityisesti ensimmäisen vuoden vähän kortilla. Nyt arki kahden kanssa on ihanaa. Lasten kanssa voi tehdä vaikka mitä, ja ovat hauskoja omia persooniaan. En vaihtaisi lisääntyneitä kotitöitä ja tekemistä yksinoloon, todellakaan. Omaa aikaa ja harrastuksia on, ja koko perhe nukkuu hyvin. Edellyttää toki että puoliso hoitaa puolet vanhemmuudesta, eikä sälytä kaikkea äidille. 

Yksi plussa on myös lisääntynyt yhteisöllisyys. Lasten myötä on tutustunut naapureihin ja muihin vanhempiin ihan eri tavalla ja saanut uusia ystäviä, mikä on muuten aikuisiällä hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata! Ihan oikeasti!
Kunpa vanhempasikin olisivat olleet samaa mieletä kanssasi.
Tytär on hyödyllinen, kouluttu yhteisön jäsen. Hän päätyi kirjaimellisesti toiselle puolelle tiskiä mt-toimistossa kuin isänsä.
Poika oli/on hiukan erityistarpeinen ja lapsena ajoittain hankala. Nyt aikuisena moni asia olisi mennyt pieleen ilman häntä.
Lapseni ovat kultaa kalliimmat.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin todeta, että todellakin kannatti. Meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Ensimmäiset 1-3v on henkisesti kuormittavaa kun pienet lapset vaativat paljon ja unet ovat erityisesti ensimmäisen vuoden vähän kortilla. Nyt arki kahden kanssa on ihanaa. Lasten kanssa voi tehdä vaikka mitä, ja ovat hauskoja omia persooniaan. En vaihtaisi lisääntyneitä kotitöitä ja tekemistä yksinoloon, todellakaan. Omaa aikaa ja harrastuksia on, ja koko perhe nukkuu hyvin. Edellyttää toki että puoliso hoitaa puolet vanhemmuudesta, eikä sälytä kaikkea äidille.
Yksi plussa on myös lisääntynyt yhteisöllisyys. Lasten myötä on tutustunut naapureihin ja muihin vanhempiin ihan eri tavalla ja saanut uusia ystäviä, mikä on muuten aikuisiällä hankalampaa.
"Yksi plussa on myös lisääntynyt yhteisöllisyys. Lasten myötä on tutustunut naapureihin ja muihin vanhempiin ihan eri tavalla ja saanut uusia ystäviä, mikä on muuten aikuisiällä hankalampaa"
Hyvä pointti. Olen huomannut saman.
Vierailija kirjoitti:
Niistä talosta ja koirasta on enemmän vaivaa ja huolta.
Mihin niitä tarvitaan. Miksi se koira pitää ottaa onnen puntariksi?
Kiusaaja menestyy ja pääsee päättämään.
Suomella ei ole tulevaisuutta.
cba
Kannattaa. Sain lahjamunasolulla ja lapsi on rakas. Ulkonäöltäänkin söpöliini.