Uusi tieliikennelaki voimaan maanantaina 1.6, oletko valmis?
Uusi tieliikennelaki astuu voimaan ensi maanantaina. Se koskee meitä kaikkia, liikuimmepa autolla, pyörällä tai jalkaisin. Samalla asteittain siirrytään uusiin liikennemerkkeihin. Oletko jo sisäistänyt uudet säännöt ja merkit?
Nyt viimeistään kannattaa käyttää hetki aikaa noiden opiskeluun.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020
Kommentit (90)
Tuo pyörätien jatke ja sen merkintä aiheuttaa varmasti paljon väärinkäsityksiä. Suosittelen sekä autoilijoita että pyöräilijöitä tutustumaan siihen ajatuksella.
Jatkossa tosiaan 1km/h ylitys sallitusta ajonopeudessa voi johtaa sakkoihin, kun ennen noita ei noteerattu.
Heh, polkupyörässä on jatkossa oltava toimintakuntoiset jarrut. Onkohan noita jarruttomia ollut paljonkin liikenteessä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo pyörätien jatke ja sen merkintä aiheuttaa varmasti paljon väärinkäsityksiä. Suosittelen sekä autoilijoita että pyöräilijöitä tutustumaan siihen ajatuksella.
Jatkossa tosiaan 1km/h ylitys sallitusta ajonopeudessa voi johtaa sakkoihin, kun ennen noita ei noteerattu.
Peltipoliiseista on saattanut saada tuolla ylityksellä ennenkin sakon, ainakin tuolla Kymenlaakson alueella.
Jalankulku kielletty- liikennemerkki on varmaan sellainen, josta jalankulkijat eivät välitä tippaakaan.
Onkos nyt kärkikolmion merkitys täsmennetty sillai kun sitä noudatetaan. Päälleajovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Onkos nyt kärkikolmion merkitys täsmennetty sillai kun sitä noudatetaan. Päälleajovelvollisuus.
Ja etuajo-oikeus on muutettu yliajo-oikeudeksi.
Jatkossa siis kun pistää tien varteen esim. hääparin juhlapaikkaan osoittavan infokyltin, niin se on poistettava tien varresta ennen vuorokauden vaihtumista seuraavaan. Sama koskee kaikkia muita väliaikaisia merkkejä, joita ei ole asettanut jokin virallinen taho.
Vierailija kirjoitti:
Heh, polkupyörässä on jatkossa oltava toimintakuntoiset jarrut. Onkohan noita jarruttomia ollut paljonkin liikenteessä?
Mulla oli nuorempana sellainen fillari. Tuli vähän jännitystä elämään pidempää alamäkeä lasketellessa. Etenkin, kun ei yhtään tiennyt mitä mäen jälkeisessä kurvissa tuli vastaan.
Pyöräkaista liikennemerkki on kanssa kiva. Siinä pyöräilijä määrittää sen nopeuden, kuinka kaistalla edetään. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus kaistalla silloin.
Tavoitteena on tehdä liikkumisesta niin vaikeaa että ihmiset pysyvät kotonaan. On meillä muitakin suunnitelmia joita pyrimme saamaan laiksi mahdollisimman pian.
T. Valtion elämän hankaloittamisvirasto.
Tikkataulua muistuttava merkki osoittaa keskustan. Ihan kuin liikenteessä oleva ei huomaisi muuten, että keskustassa ollaan.
Mitenköhän tuo vähäpäästöinen ajoneuvo- merkki oikein tulkitaan? Pitääkö aina ajoneuvon kuljettajan olla selvillä kulkupelinsä päästöistä?
Tulee poliisille kivasti lisähommaa, jos alkavat mittailla noita ajoneuvojen päästöjäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tuo vähäpäästöinen ajoneuvo- merkki oikein tulkitaan? Pitääkö aina ajoneuvon kuljettajan olla selvillä kulkupelinsä päästöistä?
Tulee poliisille kivasti lisähommaa, jos alkavat mittailla noita ajoneuvojen päästöjäkin.
En ole pyöräilijänä aina niin vähäpäästöinen. Takana tulevalla voi tuntua haju.
No Niin, mitenkäs tämä tilanne nyt tästä eteenpäin oikein menee? Aiemmin kun vastakkaisista suunnista tulleet autot ovat risteyksessä kääntyneet samaan suuntaan menevälle tielle, jossa on ollut kaksi kaistaa, niin se toinen on ottanut oman lähimmän kaistansa ja toinen omansa. Näin on vältytty pellin kolisemiselta.
Mutta nyt ymmärtääkseni voi hyökätä kääntyessä kummalle kaistalle tahansa uuden lain myötä. Miten kolaritilanteessa ratkotaan, kummalla oli oikeus valita kaistansa ensin?
Se vanha sääntö oli selkeä ja parempi.
Vierailija kirjoitti:
No Niin, mitenkäs tämä tilanne nyt tästä eteenpäin oikein menee? Aiemmin kun vastakkaisista suunnista tulleet autot ovat risteyksessä kääntyneet samaan suuntaan menevälle tielle, jossa on ollut kaksi kaistaa, niin se toinen on ottanut oman lähimmän kaistansa ja toinen omansa. Näin on vältytty pellin kolisemiselta.
Mutta nyt ymmärtääkseni voi hyökätä kääntyessä kummalle kaistalle tahansa uuden lain myötä. Miten kolaritilanteessa ratkotaan, kummalla oli oikeus valita kaistansa ensin?
Se vanha sääntö oli selkeä ja parempi.
Varmasti tulee riitatilanteita, mutta tuo "myös muulle kaistalle poistuminen" on periaatteessa poikkeustapaus ja se lähimmän kaistan käyttö lähtökohtainen toimintamalli. Muulle kuin lähimmälle kaistalle käännyttäessä pitää muu liikenne huomioida. Tämän vaan kun kaikki nyt sisäistäisivät...
"22 §
Kääntyminen
Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
Itse otan ilolla vastaan vähimmäisnopeuden määrittämisen. Eli jos nopeusrajoitus on sinisellä pohjalla olevassa liikennemerkissä, on silloin tiellä ajettava vähintään liikennemerkin määräämää nopeutta.
Jos ajaa hiljempaa, syyllistyy alinopeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan ilolla vastaan vähimmäisnopeuden määrittämisen. Eli jos nopeusrajoitus on sinisellä pohjalla olevassa liikennemerkissä, on silloin tiellä ajettava vähintään liikennemerkin määräämää nopeutta.
Jos ajaa hiljempaa, syyllistyy alinopeuteen.
Käytännössä taitanee käydä niin, että se alinopeus on tyyliin 50 km/h tai 60 km/h jollain moottoriliikennetiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otan ilolla vastaan vähimmäisnopeuden määrittämisen. Eli jos nopeusrajoitus on sinisellä pohjalla olevassa liikennemerkissä, on silloin tiellä ajettava vähintään liikennemerkin määräämää nopeutta.
Jos ajaa hiljempaa, syyllistyy alinopeuteen.
Käytännössä taitanee käydä niin, että se alinopeus on tyyliin 50 km/h tai 60 km/h jollain moottoriliikennetiellä.
ja olen ihan varma, että jotkut luulevat sen olevan maksiminopeusrajoitus. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Niin, mitenkäs tämä tilanne nyt tästä eteenpäin oikein menee? Aiemmin kun vastakkaisista suunnista tulleet autot ovat risteyksessä kääntyneet samaan suuntaan menevälle tielle, jossa on ollut kaksi kaistaa, niin se toinen on ottanut oman lähimmän kaistansa ja toinen omansa. Näin on vältytty pellin kolisemiselta.
Mutta nyt ymmärtääkseni voi hyökätä kääntyessä kummalle kaistalle tahansa uuden lain myötä. Miten kolaritilanteessa ratkotaan, kummalla oli oikeus valita kaistansa ensin?
Se vanha sääntö oli selkeä ja parempi.
Varmasti tulee riitatilanteita, mutta tuo "myös muulle kaistalle poistuminen" on periaatteessa poikkeustapaus ja se lähimmän kaistan käyttö lähtökohtainen toimintamalli. Muulle kuin lähimmälle kaistalle käännyttäessä pitää muu liikenne huomioida. Tämän vaan kun kaikki nyt sisäistäisivät...
"22 §
Kääntyminen
Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."
Tänään meinasi ainakin täällä Turussa jo kolista. Niin vaan joku urpo ajoi muusta liikenteestä välittämättä oikealta kääntyessään suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka olin jo siihen itse vastakkaisesta suunnasta kääntyessä jo ehtinyt. Onneksi autossa on tehokkaat jarrut.
Tuo heppu ei katsonut lainkaan sivuillensa, vaan tunki vaan ajoi suoraan tälle kaistalle.
Veikkaanpa, että näitä kolareita nyt vaan tulee.
Hankin tänään polkupyörään punaisen takavalon 10 eurolla. Etuvalon on ollut jo aiemmin todella tehokas LED-valaisin.