Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi tieliikennelaki voimaan maanantaina 1.6, oletko valmis?

Vierailija
29.05.2020 |

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan ensi maanantaina. Se koskee meitä kaikkia, liikuimmepa autolla, pyörällä tai jalkaisin. Samalla asteittain siirrytään uusiin liikennemerkkeihin. Oletko jo sisäistänyt uudet säännöt ja merkit?
Nyt viimeistään kannattaa käyttää hetki aikaa noiden opiskeluun.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin tänään polkupyörään  punaisen takavalon 10 eurolla. Etuvalon on ollut jo aiemmin todella tehokas LED-valaisin.

Vierailija
2/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo pyörätien jatke ja sen merkintä aiheuttaa varmasti paljon väärinkäsityksiä. Suosittelen sekä autoilijoita että pyöräilijöitä tutustumaan siihen ajatuksella. 

Jatkossa tosiaan 1km/h ylitys sallitusta ajonopeudessa voi johtaa sakkoihin, kun ennen noita ei noteerattu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, polkupyörässä on jatkossa oltava toimintakuntoiset jarrut. Onkohan noita jarruttomia ollut paljonkin liikenteessä?

Vierailija
4/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pyörätien jatke ja sen merkintä aiheuttaa varmasti paljon väärinkäsityksiä. Suosittelen sekä autoilijoita että pyöräilijöitä tutustumaan siihen ajatuksella. 

Jatkossa tosiaan 1km/h ylitys sallitusta ajonopeudessa voi johtaa sakkoihin, kun ennen noita ei noteerattu. 

Peltipoliiseista on saattanut saada tuolla ylityksellä ennenkin sakon, ainakin tuolla Kymenlaakson alueella.

Vierailija
5/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulku kielletty- liikennemerkki on varmaan sellainen, josta jalankulkijat eivät välitä tippaakaan. 

Vierailija
6/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos nyt kärkikolmion merkitys täsmennetty sillai kun sitä noudatetaan. Päälleajovelvollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos nyt kärkikolmion merkitys täsmennetty sillai kun sitä noudatetaan. Päälleajovelvollisuus.

Ja etuajo-oikeus on muutettu yliajo-oikeudeksi.

Vierailija
8/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa siis kun pistää tien varteen esim. hääparin juhlapaikkaan osoittavan infokyltin, niin se on poistettava tien varresta ennen vuorokauden vaihtumista seuraavaan. Sama koskee kaikkia muita väliaikaisia merkkejä, joita ei ole asettanut jokin virallinen taho. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, polkupyörässä on jatkossa oltava toimintakuntoiset jarrut. Onkohan noita jarruttomia ollut paljonkin liikenteessä?

Mulla oli nuorempana sellainen fillari. Tuli vähän jännitystä elämään pidempää alamäkeä lasketellessa. Etenkin, kun ei yhtään tiennyt mitä mäen jälkeisessä kurvissa tuli vastaan. 

Vierailija
10/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräkaista liikennemerkki on kanssa kiva. Siinä pyöräilijä määrittää sen nopeuden, kuinka kaistalla edetään. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus kaistalla silloin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteena on tehdä liikkumisesta niin vaikeaa että ihmiset pysyvät kotonaan. On meillä muitakin suunnitelmia joita pyrimme saamaan laiksi mahdollisimman pian.

T. Valtion elämän hankaloittamisvirasto.

Vierailija
12/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkataulua muistuttava merkki osoittaa keskustan. Ihan kuin liikenteessä oleva ei huomaisi muuten, että keskustassa ollaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tuo vähäpäästöinen ajoneuvo- merkki oikein tulkitaan? Pitääkö aina ajoneuvon kuljettajan olla selvillä kulkupelinsä päästöistä? 

Tulee poliisille kivasti lisähommaa, jos alkavat mittailla noita ajoneuvojen päästöjäkin. 

Vierailija
14/90 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuo vähäpäästöinen ajoneuvo- merkki oikein tulkitaan? Pitääkö aina ajoneuvon kuljettajan olla selvillä kulkupelinsä päästöistä? 

Tulee poliisille kivasti lisähommaa, jos alkavat mittailla noita ajoneuvojen päästöjäkin. 

En ole pyöräilijänä aina niin vähäpäästöinen. Takana tulevalla voi tuntua haju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/90 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Niin, mitenkäs tämä tilanne nyt tästä eteenpäin oikein menee? Aiemmin kun vastakkaisista suunnista tulleet autot ovat risteyksessä kääntyneet samaan suuntaan menevälle tielle, jossa on ollut kaksi kaistaa, niin se toinen on ottanut oman lähimmän kaistansa ja toinen omansa. Näin on vältytty pellin kolisemiselta.

Mutta nyt ymmärtääkseni voi hyökätä kääntyessä kummalle kaistalle tahansa uuden lain myötä. Miten kolaritilanteessa ratkotaan, kummalla oli oikeus valita kaistansa ensin?

Se vanha sääntö oli selkeä ja parempi.  

Vierailija
16/90 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Niin, mitenkäs tämä tilanne nyt tästä eteenpäin oikein menee? Aiemmin kun vastakkaisista suunnista tulleet autot ovat risteyksessä kääntyneet samaan suuntaan menevälle tielle, jossa on ollut kaksi kaistaa, niin se toinen on ottanut oman lähimmän kaistansa ja toinen omansa. Näin on vältytty pellin kolisemiselta.

Mutta nyt ymmärtääkseni voi hyökätä kääntyessä kummalle kaistalle tahansa uuden lain myötä. Miten kolaritilanteessa ratkotaan, kummalla oli oikeus valita kaistansa ensin?

Se vanha sääntö oli selkeä ja parempi.  

Varmasti tulee riitatilanteita, mutta tuo "myös muulle kaistalle poistuminen" on periaatteessa poikkeustapaus ja se lähimmän kaistan käyttö lähtökohtainen toimintamalli. Muulle kuin lähimmälle kaistalle käännyttäessä pitää muu liikenne huomioida. Tämän vaan kun kaikki nyt sisäistäisivät...

"22 §

Kääntyminen

Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

Vierailija
17/90 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otan ilolla vastaan vähimmäisnopeuden määrittämisen. Eli jos nopeusrajoitus on sinisellä pohjalla olevassa liikennemerkissä, on silloin tiellä ajettava vähintään liikennemerkin määräämää nopeutta. 

Jos ajaa hiljempaa, syyllistyy alinopeuteen. 

Vierailija
18/90 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otan ilolla vastaan vähimmäisnopeuden määrittämisen. Eli jos nopeusrajoitus on sinisellä pohjalla olevassa liikennemerkissä, on silloin tiellä ajettava vähintään liikennemerkin määräämää nopeutta. 

Jos ajaa hiljempaa, syyllistyy alinopeuteen. 

Käytännössä taitanee käydä niin, että se alinopeus on tyyliin 50 km/h tai 60 km/h jollain moottoriliikennetiellä.

Vierailija
19/90 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otan ilolla vastaan vähimmäisnopeuden määrittämisen. Eli jos nopeusrajoitus on sinisellä pohjalla olevassa liikennemerkissä, on silloin tiellä ajettava vähintään liikennemerkin määräämää nopeutta. 

Jos ajaa hiljempaa, syyllistyy alinopeuteen. 

Käytännössä taitanee käydä niin, että se alinopeus on tyyliin 50 km/h tai 60 km/h jollain moottoriliikennetiellä.

ja olen ihan varma, että jotkut luulevat sen olevan maksiminopeusrajoitus. Valitettavasti.

Vierailija
20/90 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Niin, mitenkäs tämä tilanne nyt tästä eteenpäin oikein menee? Aiemmin kun vastakkaisista suunnista tulleet autot ovat risteyksessä kääntyneet samaan suuntaan menevälle tielle, jossa on ollut kaksi kaistaa, niin se toinen on ottanut oman lähimmän kaistansa ja toinen omansa. Näin on vältytty pellin kolisemiselta.

Mutta nyt ymmärtääkseni voi hyökätä kääntyessä kummalle kaistalle tahansa uuden lain myötä. Miten kolaritilanteessa ratkotaan, kummalla oli oikeus valita kaistansa ensin?

Se vanha sääntö oli selkeä ja parempi.  

Varmasti tulee riitatilanteita, mutta tuo "myös muulle kaistalle poistuminen" on periaatteessa poikkeustapaus ja se lähimmän kaistan käyttö lähtökohtainen toimintamalli. Muulle kuin lähimmälle kaistalle käännyttäessä pitää muu liikenne huomioida. Tämän vaan kun kaikki nyt sisäistäisivät...

"22 §

Kääntyminen

Kääntyvällä ajoneuvolla ei saa aiheuttaa vaaraa eikä tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

Risteyksessä on ajoneuvolla oikealle käännyttäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeaa reunaa. Risteyksessä on ajoneuvolla vasemmalle käännyttäessä ohjattava niin, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan tai, jos keskiviivaa ei ole, keskilinjan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

Jos risteävällä ajoradalla on ajosuunnassa kaksi tai useampia ajokaistoja, saa ajoneuvolla poistua risteyksestä sopivinta ajokaistaa käyttäen muu liikenne huomioon ottaen."

Tänään meinasi ainakin täällä Turussa jo kolista. Niin vaan joku urpo ajoi muusta liikenteestä välittämättä oikealta kääntyessään suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka olin jo siihen itse vastakkaisesta suunnasta kääntyessä jo ehtinyt. Onneksi autossa on tehokkaat jarrut. 

Tuo heppu ei katsonut lainkaan sivuillensa, vaan tunki vaan ajoi suoraan tälle kaistalle.

Veikkaanpa, että näitä kolareita nyt vaan tulee.