Äidit mammalomalla: kerro todellinen syysi miksi viet vanhemman lapsen päiväkotiin?
Kaverini sai vähän aikaa sitten toivotun toisen lapsen. Olivat molemmat lasten isän kansaa työelämässä, nyt kaverini on mammalomalla. Miehensä tekee normaalia päivää.
Kaverini kuitenkin vie vanhemman lapsensa, noin 2,5v päiväkotiin. Siis joka päivä. Tuli puheeksi kesäloma ja kaverini oli innoissaan, että oma päiväkoti on auki. En ensin tajunnut mitä hän siitä hyötyy, kunnes hän selvensi että totta kai esikoinen on kesälläkin hoidossa.
Heillä ei ole mitään ns. järjellistä syytä tälle. Vauva ei ole vaikea, esikoinen ei ole vaikea, kaverini elämä ei ole erityisen vaikeaa. Kaikki vauvat toki vaativat hoitoa ja valvottavat, mutta kaverini vauva ei ole erityisen suuritarpeinen.
Kysyin syytä tähän miksi tämä esikoinen siellä päikyssä on joka päivä. Kaverini otti heti todella puoluskannan, vaikka en asiaa esittänyt näin asenteellisesti kuin tässä kirjoituksessani. Jupisi miten lapsi kaipaa kavereita ja tekee äidillekin hyvää, kun on vaan yksi lapsi vahdittavana.
Saan varmaan 100 alapeukkua, koska aihe on ilmeisen arka.
Haluaisin kuitenkin oikeasti tietää mikä se todellinen syy tälle ratkaisulle on? Minulla on lapsia päiväkoti-ikäisistä alakoululaisiin. Lapsuus on todella lyhyt ja haluaisin ainakin itse olla mahdollisimman tiiviisti edes kesälomat omieni kanssa.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On raskasta ja vaikeaa keksiä 24/7 aktiviteettia 2-vuotiaalle. Ettei kertakaikkisesti voi yhtä hetkeä ajatella omia ajatuksiaan. Ja jos vauvalle käy vaipan vaihtamassa ja vaikka itse vessassa, jotain todella pahaa sotkua on saatu aikaiseksi jo 2-vuotiaan toimesta. Kaikki vauvat valvottavat ainakin jonkun verran, jolloin on tosi vaikea käsitellä rauhallisesti noita parivuotiaan tuhoja.
En ole ikinä vienyt lapsiani hoitoon, mutta voisin siis kuvitella että noista syistä.
Mutta miksi tehdä useita lapsia, jos ei jaksa keksiä heille aktiviteetteja tai pysty pitämään hermojaan kasassa? Eli toisinsanoen huolehtimaan heistä täysipainoisesti. Jotenkin käsittämätön ajatus, että tekisin useita lapsia ikäänkuin sen varaan, että voisin sysätä niitä sitä mukaa muille hoitoon vaikka itse olen kotona.
Eli sinusta on käsittämätöntä sekin, että isovanhemmat hoitavat säännöllisesti lapsiaan ja vanhemmat laskevat jaksamisensa tämän avun varaan?
-eri.
Minusta on käsittämätöntä pitää lasta päivittäin päiväkodissa, jos on itse kotona esimerkiksi äitiyslomalla. En tarkoittanut ottaa kantaa satunnaiseen apuun.
Keisarinleikkauksesta toipuminen. Tokikaan en vienyt itse lasta hoitoon, vaan sen teki lasten isä mennessään töihin. Isovanhemmat taas olivat meillä nostamassa vauvaa, kun itse en saanut sitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
”Tarvitsen omaa aikaa omiin juttuihin, esikoinen sai leikkiseuraa, siellä on kivoja leluja”
Hoh hoijaa. Päiväkodissa työskentelevänä voi sanoa, että aika itsensä huijaamista nämä selitykset.
Päiväkodissa on ensinnäkin hirveä meteli. Lähes aina siellä tönitään, purraan, kiskotaan ja revitään milloin kaveria ja milloin kaverin lelua.
On toki leikkikavereita, mutta jos kahdella aikuisella on 10-15 lasta niin miten luulet, että oma lapsesi saa siellä jatkuvaa huomioita? On paljon niitä tilanteita, kun lapsi joutuu itkemään yksinään ilman syliä, sillä sylini on jo täynnä ja kaksi jonossa.
Leluja on jokaisessa leikkipuistossa myös yhteiseen käyttöön, joten ihan höpinää tämä, että päiväkodissa ne päättömät nuket ja revityt autot olisivat jotenkin paljon hienompia.
Väsyneiden vanhempien höpinää, jolla yritetään hiljentää omaatuntoa
Et ole koskaan kuullut, että on muitakin päivähoitomuotoja kuin ylitäysi kunnallinen päiväkoti?
Vierailija kirjoitti:
On raskasta ja vaikeaa keksiä 24/7 aktiviteettia 2-vuotiaalle. Ettei kertakaikkisesti voi yhtä hetkeä ajatella omia ajatuksiaan. Ja jos vauvalle käy vaipan vaihtamassa ja vaikka itse vessassa, jotain todella pahaa sotkua on saatu aikaiseksi jo 2-vuotiaan toimesta. Kaikki vauvat valvottavat ainakin jonkun verran, jolloin on tosi vaikea käsitellä rauhallisesti noita parivuotiaan tuhoja.
En ole ikinä vienyt lapsiani hoitoon, mutta voisin siis kuvitella että noista syistä.
Mitä ihmeen aktiviteettia 2-vuotiaalle tarvitsee keksiä 24/7??? Kotona on ihan tarpeeksi aktiviteettia tuon ikäiselle. Miksi ihmeessä tehdään lisää lapsia jos niiden hoitaminen koetaan niin hankalaksi. Eri juttu jos perheessä on jotain ongelmia, sairautta tms, mutta jos kaikki on ok niin en ymmärrä hoitoon viemistä. Ei siellä hoitopaikassa lapsilla niin hohdokasta ole.
Tuttuni on töissä päiväkodissa. Hänen naapurinsa lapset ovat siellä hoidossa, olivat myös korona-epidemian ajan, vaikka molemmat vanhemmat kotona etätöissä. Tuttuni sairastui itse flunssaan, ei onneksi koronaan, ja oli silloin kotona. Ikkunasta hän katseli kun naapurin lasten isä mm. istui terassilla ja joi olutta ja maalasi aitaa ja rakensi paljua. Ja taaperot hoidossa joka pv. täyden päivän. Tämä on kuulema tosi yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi tehdä useita lapsia, jos ei jaksa keksiä heille aktiviteetteja tai pysty pitämään hermojaan kasassa? Eli toisinsanoen huolehtimaan heistä täysipainoisesti. Jotenkin käsittämätön ajatus, että tekisin useita lapsia ikäänkuin sen varaan, että voisin sysätä niitä sitä mukaa muille hoitoon vaikka itse olen kotona.
"Täysipainoinen hoito"? Onko siis niin, että sitä saa vain omilta vanhemmilta? Minä olen "sysännyt" lapset myös isovanhemmille hoitoon esim. mennäkseni miehen kanssa leffaan. Lapset eivät vahingoitu siitä, vaikka heitä hoitaisivat myös muut aikuiset kuin omat vanhemmat.
Kannattaa harjoitella vielä luetun ymmärtämistä. Aloituksessa on kyse päiväkotiin viemisestä, ei isovanhempien luona hoidossa olemisesta. Vastasin aloitukseen, en muuhun.
Nimenomaan, miksi vtussa niitä lapsia täytyy sitten tehdä jos niistä ei itse halua huolehtia?? Täälläkin on ollut monesti tosi surullisia tarinoita just tuollaisista parivuotiaista (jotka eivät todellakaan tarvitse mitään päiväkodin "aktiviteetteja"!) jotka itkevänä viedään joka päivä mahdollisimman aikaiseen päiväkotiin ja haetaan viideltä pois. Sitten äiti kävelee lattelenkillään vauvan kanssa päiväkodin ohi ja pieni taapero siellä itkee että miksi äiti ei hae häntä.
Eli kyllä, saa syyllistää ja ihan asiallistakin tehdä niin. Varsinkin noille jotka vielä loma-ajoiksikin dumppaavat lapsensa muiden hoidettaviksi. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta on käsittämätöntä sekin, että isovanhemmat hoitavat säännöllisesti lapsiaan ja vanhemmat laskevat jaksamisensa tämän avun varaan?
-eri.
Minusta on käsittämätöntä pitää lasta päivittäin päiväkodissa, jos on itse kotona esimerkiksi äitiyslomalla. En tarkoittanut ottaa kantaa satunnaiseen apuun.
Olen eri, mutta se nyt kuuluu elämään, että aina ei ymmärrä niitä ratkaisuja joita muut päättävä tehdä. Ei tarvitsekaan. Ei kukaan ole sinulle selityksiä velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Miksi se on niin käsittämätöntä? Olen yksi noista aiemmista vastaajista ja silloisessa asuinmaassani kaikki laittoivat lapset leikkikouluun ennen kolmen vuoden ikää riippumatta siitä olivatko molemmat vanhemmat töissä vai ei.
Mulla on neljä (jo aikuista) lasta, hoidin heidät kotona 90-luvulla. En halunnut viedä heitä päiväkotiin, koska he eivät halunneet sinne mennä. Eskariin sitten menivät. He tykkäsivät olla kotona ja minä tykkäsin olla heidän kanssaan kotona. (Rahaa tosin oli vähän ja Ladalla ajettiin..) Lapset leikkivät keskenään, kulloinenkin vauva seuraili lattiatasosta perheen tapahtumia. Nautin kovasti siitä perhefiiliksestä, joka itseltä oli puuttunut, kun äiti lähti töihin, kun olin vasta 1 kuukauden vanha,
Perheen muodostuminen ottaa oman aikansa. Se vaatii yhteistä aikaa. Ei se itsestään muodostu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aina niin mielenkiintoista, että miten sitä voi tietää toisten elämästä sen, että heillä ei ole syytä laittaa lasta hoitoon.[/
En tiedäkään, siksi kysyn täällä. Tuntuu niin käsittämättömältä, että kaverini vaikuttaa ”ihan normaalilta” ja hänestä ei ole ollenkaan outoa viedä noin pientä esikoista 5x viikossa toisten kasvatettavaksi. Jopa kesälomalla.
Mainittakoon, että asumme isolla paikkakunnalla. Kyse ei ole siis sosiaalisista suhteista, meitä on monta kaveria, jolla samanikäistä lapsosta. Asumme lähekkäin ja näemme jopa näin korona-aikaan suhteellisen usein. Lisäksi alueiden puistoissa löytyy kyllä kaveria ja tekemistä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Olen eri, mutta se nyt kuuluu elämään, että aina ei ymmärrä niitä ratkaisuja joita muut päättävä tehdä. Ei tarvitsekaan. Ei kukaan ole sinulle selityksiä velkaa.
Tiedän. Saan silti ihmetellä sitä ja minulla on myös täysi oikeus mielipiteeseeni ja se on aivan yhtä arvokas kuin sinunkin mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen aktiviteettia 2-vuotiaalle tarvitsee keksiä 24/7??? Kotona on ihan tarpeeksi aktiviteettia tuon ikäiselle. Miksi ihmeessä tehdään lisää lapsia jos niiden hoitaminen koetaan niin hankalaksi. Eri juttu jos perheessä on jotain ongelmia, sairautta tms, mutta jos kaikki on ok niin en ymmärrä hoitoon viemistä. Ei siellä hoitopaikassa lapsilla niin hohdokasta ole.
Ei sinun tarvitse ymmärtää muiden ihmisten elämänvalintoja, et sinä ole mikään ylijumala joka sanelee muille millä ehdoilla he saavat elää ja hankkia lapsia. Se taitaa aika monella tämän ketjun kommentoijalla mennä ohi. Saatte ihan rauhassa puhista miten teidän mielestänne kaikki muut elää väärin, mutta ei se mihinkään vaikuta.
Mitäpä se muille kuuluu miten muut elämäänsä elää? Itse olen mm. Kilparatsastaja ja kilpailen myös koirani kanssa. Jos valtio tarjoaa päivähoitoa niin miksi en ottaisi tarjousta vastaan. Kotona hengailu usean lapsen kanssa sopii niille äideille keillä ei ole muuta tekemistä.
Minä luulen, että nykyisillä mammalomalaisilla on niin mukavat muistot omista päiväkotiajoistaan, että eivät voi ajatella sen päiväkodin olevan pelkästään pahuuden tyyssija. Koska he ovat nauttineet laadukkaasta lastentarhasta, niin hekin haluavat lapsilleen kavereita ja mitä erilaisempaa ohjattua toimintaa.
Tämän syyn jälkeen tulevat sitten vanhemman tarve lepoon, vauvan haastavuus, vanhemman lapsen tarpeet jne. Pohjalla on kuitenkin ne omat myönteiset kokemukset varhaiskasvatuksesta.
Ei, minä en ole ollut päivääkään päiväkodissa. Olen sitä ikäluokkaa, että monessa kunnassa sinne pääsi vain ns. sosiaalisin perustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Tiedän. Saan silti ihmetellä sitä ja minulla on myös täysi oikeus mielipiteeseeni ja se on aivan yhtä arvokas kuin sinunkin mielipiteesi.
No itseasiassa sinun mielipiteesi jonkun toisen elämästä EI ole yhtä arvokas kuin hänen mielipiteensä hänen omasta elämästään. Tämän nyt pitäisi olla ihan itsestäänselvää. Päätökset tehdään kuitenkin vain jälkimmäisen perusteella. Muiden elämä ei ole mikään huutoäänestys.
Vierailija kirjoitti:
”Tarvitsen omaa aikaa omiin juttuihin, esikoinen sai leikkiseuraa, siellä on kivoja leluja”
Hoh hoijaa. Päiväkodissa työskentelevänä voi sanoa, että aika itsensä huijaamista nämä selitykset.
Päiväkodissa on ensinnäkin hirveä meteli. Lähes aina siellä tönitään, purraan, kiskotaan ja revitään milloin kaveria ja milloin kaverin lelua.
On toki leikkikavereita, mutta jos kahdella aikuisella on 10-15 lasta niin miten luulet, että oma lapsesi saa siellä jatkuvaa huomioita? On paljon niitä tilanteita, kun lapsi joutuu itkemään yksinään ilman syliä, sillä sylini on jo täynnä ja kaksi jonossa.
Leluja on jokaisessa leikkipuistossa myös yhteiseen käyttöön, joten ihan höpinää tämä, että päiväkodissa ne päättömät nuket ja revityt autot olisivat jotenkin paljon hienompia.
Väsyneiden vanhempien höpinää, jolla yritetään hiljentää omaatuntoa
Täällä toinen päiväkodissa työskentelevä ja allekirjoitan täysin!
Ehkäisy on keksitty. Tuollaisten kannattaisi ehkäistä itsensä pysyvästi. Mutta ei, niitä lapsia täytyy vaan tehdä kun muutkin ja hoitoon laitettava KOSKA MÄ VOIN JA TE ETTE VOI SILLE MITÄÄN
Aika luonnollinen vastaus on, että sillä ON JOTAIN TEKEMISTÄ. On se sitten yrittäjä, himosiivooja, kilpaurheilija, opiskelija vai lattevaunuilija, sitä me ei voida tietää.