Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia
-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!
Kommentit (3159)
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa, että Marya ollaan naittamassa 15-vuotiaana. Käytännössä sitten myös ensimmäinen synnytys 15 v, koska ehkäisyä ei ole. Niin mielettömän nuori, pahaa tekee. Ymmärtäisin, jos tämä juonenkäänne kuvaisi edes todellista historiallista tapahtumaa, mutta jostain syystä käsikirjoittajat ovat keksineet koko juonenkäänteen. Onneksi harvoin tuohonkaan aikaan noin nuorena naimisiin mentiin.
Kyllä, hullua, että noin hyvässä perheessä suostuttaisiin siihen, että lapsi menee naimisiin 15-vuotiaana.
Kyllä tuohonkin aikaan tiedettiin, että ihminen kehittyy vielä tuosta iästä valtavasti ja parinvalinta voi mennä täysin pieleen, kun noin nuorena valitsee. Kamalampaa vielä on se, että eroaminen tuohon aikaan oli hankala
Miettikää, että Laura ja se mr Edwardsin ottopoika lähtivät Halloweenina keskellä yötä kaupalle.
Jos kuu olisi mennyt pilveen pidemmäksi aikaa, olisi ollut mahdoton päästä kotiin, kun olisi säkkipimeää. Miten edes uskalsivat kulkea, kun eihän ne samasta kodista lähteneet kaupalle.
Rupesin kattoon viimeistä kautta jossa on vuosi 1887 ja mitä hemmettiä, Willie on vieläkin sielä koulussa. Kaikki muut oli uusia oppilaita paitsi Willie. Silloin joskus alkukaudella kun ne vietti USA:n 100-vuotis juhlaa ne oli jotain 11 tai 12 vuotiaita ja oli siis vuosi 1876. Eli ton perusteella Willien pitäisi olla joku 22 v nyt.
Eikö se ikinä pääse pois sieltä koulusta lol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa, että Marya ollaan naittamassa 15-vuotiaana. Käytännössä sitten myös ensimmäinen synnytys 15 v, koska ehkäisyä ei ole. Niin mielettömän nuori, pahaa tekee. Ymmärtäisin, jos tämä juonenkäänne kuvaisi edes todellista historiallista tapahtumaa, mutta jostain syystä käsikirjoittajat ovat keksineet koko juonenkäänteen. Onneksi harvoin tuohonkaan aikaan noin nuorena naimisiin mentiin.
Kyllä, hullua, että noin hyvässä perheessä suostuttaisiin siihen, että lapsi menee naimisiin 15-vuotiaana.
Kyllä tuohonkin aikaan tiedettiin, että ihminen kehittyy vielä tuosta iästä valtavasti ja parinvalinta voi mennä täysin pieleen, kun noin nuorena valitsee. Kamalampaa vielä on se, että eroaminen tuohon aikaan oli hankala
Varmasti tiedettiin siihen aikaan pikkukylissä kaikki. Ja jos ei tiedetty, niin katsottiin internetistä.
Lukisitte joskus jotain vanhoja kirjoja, niin tietäisitte, mitä se elämä muinoin oli. En tällä kommentilla puolusta 15-vuotiaiden avioliittoja, ihmettelen vain, miten pihalla te olette kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ajan kuvissa ihmiset ovat usein tuiman näköisiä. Katsokaa vaikka kuvia Ingallseista. Osasyynä voi olla tuon ajan kehno hammashoito.
Miten hampaat vaikuttaa tuimuuteen, eikös se tarkoita sellaista aika vihaista ilmettä?
Ei haluta näyttää hampaita.
Vanhoissa valokuvissa ihmisillä on kyllä oikeastaan aina vakava tai tuima ilme. Se johtuu varmaan monestakin syystä. Ensinnäkin valokuvaus oli arvokas tilanne, johon ei lähdetty ilmeilemään vaan vakava ilme on varmasti ollut arvokas. Toisekseen valokuvan ottaminen kesti kauan ja ihmisten piti yrittää olla aivan liikkumatta. Vakava perusilme on ollut helpointa pitää yllä pitkään. Kolmanneksi ainakin hampaat näyttävän hymyn on monilla estänyt juurikin hampaiden huono kunto ja puuttuvat hampaat.
Valokuvissa ei hymyilty siksi, että hampaat olisivat huonot, vaan siksi, että hymyilyä ja ääneen nauramista ei pidetty asiallisen aikuisen ihmisen toimintana. Vain hullut hymyilivät ja virnuilivat, normaalit ihmiset olivat vakavia.
Vierailija kirjoitti:
Rupesin kattoon viimeistä kautta jossa on vuosi 1887 ja mitä hemmettiä, Willie on vieläkin sielä koulussa. Kaikki muut oli uusia oppilaita paitsi Willie. Silloin joskus alkukaudella kun ne vietti USA:n 100-vuotis juhlaa ne oli jotain 11 tai 12 vuotiaita ja oli siis vuosi 1876. Eli ton perusteella Willien pitäisi olla joku 22 v nyt.
Siellä nurkassahan se kököttää joka päivä xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tiedettiin siihen aikaan pikkukylissä kaikki. Ja jos ei tiedetty, niin katsottiin internetistä.
Lukisitte joskus jotain vanhoja kirjoja, niin tietäisitte, mitä se elämä muinoin oli. En tällä kommentilla puolusta 15-vuotiaiden avioliittoja, ihmettelen vain, miten pihalla te olette kaikesta.
Vanhemmat kyllä tiesivät omien kokemustensa ja sisarustensa ja kaveriensa kokemusten perusteella, että liian nuoren valittu puoliso epäonnistui useammin.
Eihän lapsesta voi tietää, millainen hänestä tulee aikuisen eikä lapsi osaa valita hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, että Laura ja se mr Edwardsin ottopoika lähtivät Halloweenina keskellä yötä kaupalle.
Jos kuu olisi mennyt pilveen pidemmäksi aikaa, olisi ollut mahdoton päästä kotiin, kun olisi säkkipimeää. Miten edes uskalsivat kulkea, kun eihän ne samasta kodista lähteneet kaupalle.
Luulen, että Willie esitti alkuun jotain 7-vuotiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat kyllä tiesivät omien kokemustensa ja sisarustensa ja kaveriensa kokemusten perusteella, että liian nuoren valittu puoliso epäonnistui useammin.
Kuvittelet ihmistä paljon rationaalisemmaksi kuin onkaan. Tuolla ajattelulla maailmassa ei olisi mitään pahuutta ollenkaan. Ei yhtäkään lapsiavioliittoa, ei väkivaltaa, ei edes valheita.
Valitettavasti ihminen on raadollinen ja jotkut jopa ajattelevat, että "koska minä jouduin kärsimään, niin nyt on muiden vuoro".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet ihmistä paljon rationaalisemmaksi kuin onkaan. Tuolla ajattelulla maailmassa ei olisi mitään pahuutta ollenkaan. Ei yhtäkään lapsiavioliittoa, ei väkivaltaa, ei edes valheita.
Valitettavasti ihminen on raadollinen ja jotkut jopa ajattelevat, että "koska minä jouduin kärsimään, niin nyt on muiden vuoro".
Tämä keskustelu on sinänsä turha, koska juonenkäänne Maryn kihlauksesta ei perustu todellisiin tapahtumiin ja on 70-luvun sarjantekijöiden keksintöä. Lapsiavioliittoja kyllä oli, mutta ei Lauran perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ingallsiin perhe on niin ällöttävän kunnollinen. kaikki ovat kuin jotain Jeesuksia.
Olet itse siis joku narsisti jota häiritsee kunnon ihmiset.
Rukoilen, että Jumala antaisi sinulle anteeksi nuo syntiset sanasi lähimmäistäsi kohtaan.
Minua huvittaa se koristeellinen rautasänky, joka viimeksi oli opettajattaren kotona. Muistaakseni sama sänky oli myös Nelliellä. Heillä oli myös huoneissaan samat tapetit. Jossain hotellissakin oli taas sama sänky.
Eka kivi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ingallsiin perhe on niin ällöttävän kunnollinen. kaikki ovat kuin jotain Jeesuksia.
Olet itse siis joku narsisti jota häiritsee kunnon ihmiset.
Rukoilen, että Jumala antaisi sinulle anteeksi nuo syntiset sanasi lähimmäistäsi kohtaan.
Rukoilen samalla, että Jumala antaisi anteeksi alapeukuttajille heidän syntiset alapeukutuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan nyt vähintäänkin perheen äiti tiesi, oliko tytöllä edes alkaneet kuukautiset. Ennen saattoi hyvinkin alkaa vaikka 16-vuotiaana, varsinkin jos on kovin laiha (nykyään tietty yleeensä paljon nuorempana). Mieti, jos joutuisi naimisiin ennen kuin on edes menkat tai heti niiden alkamisen jälkeen. Heti vaan lapsentekoon sitten. Keho ei oikeasti ole valmis, saati psyyke. Edes pituuskasvu ei välttämättä ollut vielä loppunut. Kai sitä joku käsitys on tuohon aikaan ollut siitä, että kuoleeko tosi nuoret synnytykseen useammin kuin vaikka 18 v.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jäänyt kaikki oppimatta, kun aina vaan seisonut nurkassa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on sinänsä turha, koska juonenkäänne Maryn kihlauksesta ei perustu todellisiin tapahtumiin ja on 70-luvun sarjantekijöiden keksintöä. Lapsiavioliittoja kyllä oli, mutta ei Lauran perheessä.
Tämän ketjun aiheena on sarjan järjettömyydet ja epäloogisuudet. Minusta on vähän järjetöntä kyllä käsikirjoittaa 13-vuotias kihloihin, kun oikeassa elämässä ei niin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakso 16 Plum Creekin joulu - Bunny-hevosella on valkoinen laikku otsassa
Jakso 50 Kilpailu ja 51 Bunny - Laikkua ei ole?
Lisäksi jaksot 50 ja 51 ovat tarinallisesti väärässä järjestyksessä; jaksossa 51 Nellie omistaa vielä Bunnyn ja jaksossa 50 hevonen on palautettu Lauralle
On vaan tullu numerointivaiheessa fiba,jottei muuta.
Kyllä, tarkistin IMDb:stä, että oikeasti Bunny-jakso tulee ennen Kilpailu-jaksoa. Yle Areenaan on vain laitettu ne väärinpäin. Sattuuhan sitä.
Mikä on imdb
Sivusto, jolla on tietoa tv-sarjoista ja leffoista. The Internet Movie Database.
(Tosi tyhmää muilta vain alapeukuttaa kysymystä. Tässä ketjussa on paljon kivoja ja auttavaisia ihmisiä, jotka tietävät Lauran elämästä ja vanhoista ajoista. Sitten kuitenkin he ovat niin pikkumaisia ja ylimielisiä, etteivät voi kertoa tuollaista asiaa. Ei imdb:n tietäminen nyt mikään kansalaisvelvollisuus tai yleistietoon kuuluva asia ole. Kaikkia ei kiinnosta jatkuvasti olla selaamassa jotain leffainfoa tai julkkisjuoruja, joten on ihan normaalia, jos ei ole tuohon sivustoon aiemmin törmännyt.)
Kiitos tiedosta. Olen kanssasi sama mieltä.
Se Kysyjä.
Minä mainitsin sen IMDb:n (imdb.com). Kerron kyllä mielelläni sen mitä tiedän niin Ingallsien elämästä, kirjoista kuin tv-sarjastakin, mutta käyn ketjussa vain silloin tällöin. Eli näin jatkokysymyksen vasta nyt. Käytän itse tuota IMDb:tä aika paljon, esimerkiksi tarkistan sieltä elokuvien arvostelut ennen kuin päätän mitä katsoisin, ja pidän siellä kirjaa katsomistani elokuvista ja tv-sarjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muistan sarjasta vaan sen jakson, kun Laura halusi into piukeana naimisiin, ja Charles totesi tiukasti, että vielä yksi vuosi täytyy odottaa. Tuli tunne, että ymmärsi, ettei liian nuorena voi mennä naimisiin, koska siihen liittyi seksi ja raskaus.
Olen alkanut katsoa sarjaa taas kerran alusta 7-vuotiaan tytön kaverina. Itse näin jaksot jonkin verran vanhempana, ja olin epävarma, onkohan hän vielä liian pieni tykkäämään siitä, mutta vielä mitä. Hän haluaisi katsoa vaikka miten monta jaksoa päivässä, jos suostuisin (minua tarvitaan paitsi antamaan lupa ja pitämään seuraa, myös lukemaan ääneen tekstitykset). Välillä on tarpeen selittää, mitä mikäkin tarkoitti tai miksi joku teki jotain, mutta jokainen jakso on toistaiseksi ollut hänelle mieleen. Hän haluaisi nyt pukeutua samalla tavalla kuin Laura, tehdä kaikille lettejä, opetella sylkemään niin kuin Edwards, ja tahtoo että etsin netistä hänelle kuvia sekä oikeista Ingallseista että niistä näyttelijöistä aikuisina jne.
Sen olen tässä huomannut, että eri ikäiset katsojat poimivat sarjasta eri asioita. Hänelle on hyvin tärkeää, että sarjassa on tarpeeksi jännittäviä asioita kuten susia, tulipaloja, lumimyrskyjä ja sellaisia, eli se ei ole hänen ikäiselleen liian lälly. Tämän varmaan kaikki arvasivatkin. Toisaalta hieman hämmentävästi hänen mielestään esimerkiksi Carrie ja perheen koira ovat kiinnostavia hahmoja (vaikka Laura onkin ihanin). Hänestä on hirmuisen hauskaa, jos housut putoavat jalasta, pitää juosta kesken kaiken huussiin tai joku saa täytekakun päähänsä, ja kieltämättä Carrielle on kyllä kirjoitettu aika paljon tuollaista pientä tilannekomiikkaa. Monet hänen suosikkihetkistään ovat juuri niitä, joita minä aikuisena katsojana olen pitänyt vähän turhan halpana ja helppona huumorina. Myös Nellie ja kauppiaan rouva herättävät hänessä paljon tunteita.
Tosi paljon on käyty keskusteluja katselun lomassa ja jälkeen. Esimerkiksi maanviljelystä, lääketieteen kehityksestä, uskonnoista, alkuperäiskansojen asemasta, alkoholinkäytöstä, köyhyydestä, kiusaamisesta, sosiaaliturvasta jne. Hirveän antoisa sarja herättämään kysymyksiä ja keskustelua. Kannattaa ehdottomasta katsoa tätä yhdessä lasten kanssa eikä jättää heitä keskenään töllöttämään telkkaria/tablettia niin kuin nykyään on tapana.
Kiitos tiedosta. Olen kanssasi sama mieltä.
Se Kysyjä.