Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia

satsuma
27.05.2020 |

-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!

Kommentit (3159)

Vierailija
441/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti nyt! Jos Charles tulisi teitä iskemään niin lähtisittekö hänen matkaan? Minä lähtisin. Mä tiedän että tollaisia miehiä on olemassa, harvinaisia toki.

No totta kai! 😍

Vierailija
442/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti nyt! Jos Charles tulisi teitä iskemään niin lähtisittekö hänen matkaan? Minä lähtisin. Mä tiedän että tollaisia miehiä on olemassa, harvinaisia toki.

Rutiköyhät kouluttamattomat, joilta kaikki työkokeilut menee perseelleen, eivät todella ole kovin harvinaisia.

Kiva että tykkäät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär Rose oli moderni nainen. Oli kiinteistövälittäjä Kaliforniassa ja osallistui politiikkaan. Erosi miehestään, lapsi kuoli nuorena. Valitettavasti Ingalsin perheestä ei olen jälkeläistä tänä päivänä.

Kun Lauran perhe matkusti yhdessä hevosella selviytyäkseen, hänen tyttärensä ajoi pitkin Eurooppaa omalla autollaan lähinnä ilokseen ja koska oli journalisti joka kirjoitti matkoistaan.

Hänen mukana kulkenut ystävänsä oli sairaanhoitaja, joka kirjoitti aikoinaan suositun Helena -sarjan.

Vierailija
444/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöillä on yöllä myssyt päässä mutta aikuisilla ei, miksihän. Miksi tyynyissä ei ole tyynyliinoja.

Tytöillä myös peittona ohut päiväpeitolta näyttävä täkki, mahtaa olla kylmä.

Sillä aikaa ma ja pa ahmivat popcronia kulhosta.

Lapsia varjeltiin hysteerisesti vilustumiselta.

Äitini mummo nukkui yömyssy päässä vielä 1950-luvullakin.

Tämän sarjan innoittamana minäkin halusin yömyssyn, samoin kaksi serkkuani - toinen tyttö ja toinen poika. Äitini ompeli meille sellaiset, minun oli keltakukkainen.

Sarja vaikutti osaltaan 1970-luvun preeriamuotiin, pikkukukkaiset kankaat, rimpsuhameet jne.

Vierailija
445/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien miesten aluspaidat ja kalsarit on aina vaaleanpunaisia.

Ne oli samassa koneessa punaisten sukkien kanssa, luulen.

Jep, koneessa toki ja kaikilla 😁 Oikeasti ihmettelen mikä moiseen oli syynä.

Jos muun väristä alusvaatekangasta ei ollut myytävänä?

Jos joku muistaa, myös Suomessa pukeuduttiin - ja mummot pukeutuvat edelleen - vaaleanpunaisiin, valkoisiin tai beigen värisiin trikooalusvaatteisiin.

Aikoinaan käytettiin myös pehmeää flanellia, jota valmistettiin etenkin vaaleanpunaisena.

Vierailija
446/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tytöillä on yöllä myssyt päässä mutta aikuisilla ei, miksihän. Miksi tyynyissä ei ole tyynyliinoja.

Tämän sarjan innoittamana minäkin halusin yömyssyn, samoin kaksi serkkuani - toinen tyttö ja toinen poika. Äitini ompeli meille sellaiset, minun oli keltakukkainen.

Sarja vaikutti osaltaan 1970-luvun preeriamuotiin, pikkukukkaiset kankaat, rimpsuhameet jne.

Pikemminkin kasarimuotiin. Jopa Dianan hääpuvussa on samoja piirteitä.

Vierailija
447/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien miesten aluspaidat ja kalsarit on aina vaaleanpunaisia.

Ne oli samassa koneessa punaisten sukkien kanssa, luulen.

Jep, koneessa toki ja kaikilla 😁 Oikeasti ihmettelen mikä moiseen oli syynä.

Jos muun väristä alusvaatekangasta ei ollut myytävänä?

Jos joku muistaa, myös Suomessa pukeuduttiin - ja mummot pukeutuvat edelleen - vaaleanpunaisiin, valkoisiin tai beigen värisiin trikooalusvaatteisiin.

Aikoinaan käytettiin myös pehmeää flanellia, jota valmistettiin etenkin vaaleanpunaisena.

...jatkuu... alusvaatteissa on myös säästetty, koska niitä ei ole tarvinnut esitellä julkisesti.

Usein niihin käytettiin jäljelle jäänyttä pehmeää säkkikangasta, joka saatettiin värjätä kotona etteivät alkuperäiset leimat tms olisi näkyneet.

Kotivärejä ei ollut saatavana kuin joitakin, kuten juuri punaista. Sen on ehkä katsottu olevan lähellä ihon sävyä ja siksi näkymätön.

Vierailija
448/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan preeriamuodin kuumimman huipun 1978, kun jenkkimeininki suurinta huutoa.

Netistä löytyy sen ajan kaavojakin sekä aikuisille että lapsille.

Vierailija
449/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan preeriamuodin kuumimman huipun 1978, kun jenkkimeininki suurinta huutoa.

Netistä löytyy sen ajan kaavojakin sekä aikuisille että lapsille.

70's Shown Jackie pukeutui myös preeriatyyliin.

Vierailija
450/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rutiköyhät kouluttamattomat, joilta kaikki työkokeilut menee perseelleen, eivät todella ole kovin harvinaisia.

Kiva että tykkäät.

Parempaa miestä kuin Charlesia ei saa!! Empaattinen, välittää, hyvä ahkera asenne! Vielä komea! Ennenkaikkea hänet tunnetaan hyvänä työntekijänä. Jos tämä ei kelpaa niin en sitten tiedä!

Trumppiako tai Sipilän halutte? xD

Tai joku Nacci?

Nykyajan naiset selkeästi haluvat sen juopottelevan, siilitukkasen, verkkarimiehen.

Vierailija
451/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku sarjaa enemmän katsonut kertoa, näkyykö lumisia talvia sarjassa ollenkaan? Kirjoissa talvet on usein ankaria, miten tämä on kuvattu Kalifornian lämmössä?

Kuvauksissa käytettiin myös paljon tekolunta, lumimyrsky saatiin aikaan jättimäisellä propellilla johon pudotettiin säkeistä jotain valkoista hötöä. Tuulen äänet tietysti lisättiin myöhemmin ja kuvattiin tietysti lähiotoksia. Tuota tekniikkaa käytetään vieläkin aika paljon elokuvissa.

Vierailija
452/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa miten hataraa on teidän tietonne USA.n ja Suomen maalaisperheiden lähihitoriasta ja kulttuurista. Meillä osa sukulaisista lähti uudisraivaajiksi Ameriikkaan. Minulla on kaikki  kirjeet tallessa. Kyllä avioparit oikeasti olivat onnellisia toisistaan,  niissäkin olosuhteisa.

Totta kai tuohon aikaan oli myös onnellisia pareja. Tapakulttuuriin ei kuitenkaan kuulunut, että avioparit halailisivat ja pussailisivat avoimesti, varsinkaan lasten nähden tai pihalla, jossa kuka tahansa naapuri voi nähdä.

Astrid Lindgrenin vanhemmat olivat radikaaleja, jotka tekivät näin päivittäin lastensa nähden. Eihän sekään kuulunut tapoihin. Toisaalta äiti ei juuri koskaan halinut lapsiaan.

Vanhemmat elivät 1900-luvun puolella, mutta yleisissä juhlissa oli vielä tapana jakautua erikseen miesten ja naisten ryhmiin.

Vanhemmat harvahammasmummot paheksuivat, kun mies tuli naisten puolelle ja kysyi onko kaikki ok.Skandalöösiä, melkein seksiä.

Vierailija
453/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laura n. 15v. rupesi opettajaksi. 1800-luvulla oli vähäiset vaatimukset opettajille.

Se oli kaksi viikkoa vaille 16 ja kuitenkin suorittanut opettajakokeen.

Ei kai siihen paljon tarvittu, kun 70 -luvulla pääsi vanhainkotiin töihin 3 viikon kurssilla.

Vierailija
454/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Off topic: mutta eihän tosta Charlesin komeudesta pääsee yli eikä ympäri. Varmaan suurin syy miksi jaksan katsoa sarja.

Oli aikamoinen nättipoika ja hurmuri Bonanzan aikoihin. Ei ole mitenkään pahan näköinen Charlesin roolissakaan, mutta välillä kasvot ovat omituisen pöhöttyneet.

Oli alkoholiongelma ajoittain, kuoli haimasyöpään.

Vierailija
455/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvat vuodesta toiseen lautahökkelissä jota ei ole edes vuorattu. Miten ne selviää talvesta kun siellä parvella missä tytöt nukkuu, seinät on niin harvat että lumi ja sade pääsee sisään.

Näin niillä ilmeisesti oli todellisuudessakin, ainakin jos uskoo kirjoihin. Lapset nukkuvat lämmittämättömällä ullakolla, jossa paras lämpöeriste on yön aikana tilkkupeiton päälle satanut lumi.

Lattia oli vielä kylmempi ja koska lämpö nousee ylöspäin, illalla nukkumaan mennessä oli hetken aikaa lämmin.

Ylhäällä oli myös suojassa hiiriltä ja rotilta.

Vierailija
456/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap. Varmaan tämän palstan kommentoijat itse tekisi sarjan, jossa olisi pelkkiä loogisuuksia toisen perään... not.

Vierailija
457/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassa lapset haukkuvat toisiaan rillipääksi ja läskiksi (läskiksi haukutaan myös sitä yhtä miestä kaupungissa.) En oikein usko, että silmälaseista ja painosta on tuohon maailmanaikaan kiusattu. Päinvastoin, eiköhän ne ole olleet vaurauden merkki, silmälasit myös oppineisuuden merkki (lukee paljon, silmät kärsii tms.)

Ns. heikkouksista kiusattiin erityisen paljon. Lihava oli laiska ja tyhmä, koska laiha teki työtä ja liikkui ratkaisten arkisia pulmia eikä kuluttanut yhteistä ruokavarantoa, silmälasipäinen tuhlasi aikaa turhuuteen ja luuli olevansa parempi kuin muut, lisäksi hän oli vähän rampa. Laseja kun ei ollut kuin pahimpiin näkövikoihin.

Kieroutunutta, mutta näin se on mennyt.

Mälsä Nelliekin on yhdistelmä kolmesta tympiöstä.

Vierailija
458/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ingallseilla on aina rahat loppu, vaikka elävät nuukasti ja saavat maidon, munat ym omavaraisesti ja Charles käy metsästämässä. Mitään ei jää säästöön koskaan. Ostellaan velaksi ja ollaan nyrpeitä kun pitäisi maksaa Olesenoille ikään kuin kauppiaat olisi jotain hyväintekeväisyyttä harjottavia.

Hehän ovat epärealistisen rikkaita! Tuohon aikaan elettiin kädestä suuhun ja tehtiin aamunkoitosta auringonlaskuun. Todellisuudella preerialla elävä viljelijäperhe ei olisi elänyt noin leveästi. Huomaa tästäkin ketjusta ihmisten tiedot historiasta...

Preerialla pärjäsivät ne, jotka tulivat samankaltaisista oloista. Esim. Pohjoismaista, joissa oltiin totuttu koviin talviin.

Naisilla oli tärkeä asema, koska heidän työnään oli hankkia ja ylläpitää ruoka ja vaatteet, sekä ruokkia myös kausityövoima.

Eräs ruotsalaissyntyinen, uudusraivaajaperheeseen syntynyt nainen pääsi ensimmäisten joukossa valtakunnan politiikkaan. Nimen olen ikävä kyllä unohtanut.

Nämä tiedot ovat jääneet muistiini eräästä aihetta koskevasta artikkelista.

Vierailija
459/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt aikoinaan enkä katso nyt.

Ekalta kierrokselta jäi mieleen se, että minun ja luokkatoverien äidit porasivat aina kun Charles Ingallskin eli noin joka ikisen jakson "opettavaisessa" kohdassa.

Vaikkei miehen itku mua muuten häiritsekään niin tuossa kohtaa kyllä, kun sillä kalasteltiin menopaussi-ikäisiä naisia ruudun ääreen. Liian laskelmoitua ja täysin ennalta-arvattavaa moraliteetteineen.

Vierailija
460/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epilen, että sarjan tekijät ei oikein tunteneet tai välittäneet entisaikojen rakentamista. Ei ne talot tuollaisia lautakasoja olleet.

Mikseivät olisi olleet? Kaikista ei ole rakentamaan, rakennusaineetkin olivat mitä olivat. Suomenkin maaseutu on täynnä edesmenneitten tee se itse -miesten jälkeensä jättämiä asumuksia, vieläpä 1900-luvulta.

Katsokaa ja ihmetelkää, millä seiniä on paikkailtu.

Meillä vanhassa talossa oli navetan vintin päätypää tehty tarkoituksella harvaksi, koska oli pyritty säästämään. Ei se ollut edes harvinaista ennen.