Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia
-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!
Kommentit (3159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa on tosiaan Lauran vähäinen lapsimäärä. Laura sai vain yhden eloonjäänyt jääneen lapsen, toinen kuoli pian syntymän jälkeen eikä enempää tullut, vaikka Laura oli vielä nuori. Hänen siskot ei saaneet yhtään lasta, ei edes 24-vuotiaana naimisiin mennyt nuorin sisko Grace.
Onkohan heillä ollut jotain periytyvää lapsettomuutta.
Jokuhan kertoi ketjussa, että Caroline ja Charles oli olleet 5 vuotta naimisissa ennen lapsen saamista. Itse en tiennyt tuollaisesta mitään.
Ehkä he ehkäisivät sen ajan konsteilla, pidättäytyivät olosuhteiden pakosta tai petipuuhiin ei ollut tarpeeksi aikaa ja energiaa. Kaikki piti rakentaa alusta.
Hedelmällisyys myös paranee joskus, kunhan ensimmäinen raskaus on onnistunut alkamaan.
On myös arveltu, että asenteet ja kasvatus aiheuttivat naisille vaginismia ja sitä kautta lapsettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti nyt! Jos Charles tulisi teitä iskemään niin lähtisittekö hänen matkaan? Minä lähtisin. Mä tiedän että tollaisia miehiä on olemassa, harvinaisia toki.
Siis tarkoitat hänen mielikuvahahmoaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär Rose oli moderni nainen. Oli kiinteistövälittäjä Kaliforniassa ja osallistui politiikkaan. Erosi miehestään, lapsi kuoli nuorena. Valitettavasti Ingalsin perheestä ei olen jälkeläistä tänä päivänä.
Kun Lauran perhe matkusti yhdessä hevosella selviytyäkseen, hänen tyttärensä ajoi pitkin Eurooppaa omalla autollaan lähinnä ilokseen ja koska oli journalisti joka kirjoitti matkoistaan.
Hänen mukana kulkenut ystävänsä oli sairaanhoitaja, joka kirjoitti aikoinaan suositun Helena -sarjan.
Kiitos , tällaista en tiennyt. Oli mukava uusi tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien miesten aluspaidat ja kalsarit on aina vaaleanpunaisia.
Jos joku muistaa, myös Suomessa pukeuduttiin - ja mummot pukeutuvat edelleen - vaaleanpunaisiin, valkoisiin tai beigen värisiin trikooalusvaatteisiin.
Onpa yleistys! ".....ja mummot pukeutuvat edelleen - vaaleanpunaisiin, valkoisiin tai beigen värisiin trikooalusvaatteisiin.."
Jos palataan asiaan, silloin tuskin oli niin hirveästi valinnanvaraa kuin nykyään. Koko kylään tuskin tuli montaa eri kuosia, kun kangasta pakkakaupalla tukusta myytiin.
Tämä sarja ei eetokseltaan ole realismin tyyliä vaan ennemminkin jonkinlaista uuskansallisromantiikkaa. Tulee Saarijärven Paavo mieleen (vaikka sarjassa annetaankin naisista parempi kuva kuin mitä Runeberg antaa Paavon vaimosta). Silti sarja ottaa myös kantaa. Tällainen kyseenalaistamisen väline on Lauran henkilöhahmo, jonka lapsen kysymykset, esimerkiksi alkuperäiskansojen kohtelusta rikkovat tyyntä ja ongelmatonta pintaa.
Itse saan tyydytystä siitä, että kaikki päättyy aina tavalla tai toisella hyvin, vaikkei se realistista olekaan. Vaikeudet jalostavat jne. Katson tätä sarjaa illalla, koska siitä ei voi nähdä painajaisia. Eskapismia parhaimmillaan.
Epäloogisuus (?) Kulkutauti-jaksossa: Charles ratsastaa ilman satulaa, laskeutuu talonsa edessä selästä puhuakseen perheensä kanssa ja jotenkin (sitä ei näytetä) nousee vain takaisin selkään ja karauttaa menemään. Käsittääkseni hevosen selkään on vaikea yksin päästä, jos ei ole jalustinta tai jotain koroketta. Mutta kai se Charles vain on niin hyvässä kunnossa, että onnistuu. Ovathan monet kansat ratsastaneet ja ratsastavat ilman satulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien miesten aluspaidat ja kalsarit on aina vaaleanpunaisia.
Jos joku muistaa, myös Suomessa pukeuduttiin - ja mummot pukeutuvat edelleen - vaaleanpunaisiin, valkoisiin tai beigen värisiin trikooalusvaatteisiin.
Onpa yleistys! ".....ja mummot pukeutuvat edelleen - vaaleanpunaisiin, valkoisiin tai beigen värisiin trikooalusvaatteisiin.."
Jos palataan asiaan, silloin tuskin oli niin hirveästi valinnanvaraa kuin nykyään. Koko kylään tuskin tuli montaa eri kuosia, kun kangasta pakkakaupalla tukusta myytiin.
Menepä väärinymmärtäjä kaupan alusvaatehyllylle: vanhoille naisille on myynnissä juurikin noita sävyjä. Myös pitkälahkeisia, väljiä alushousuja myydään yhä.
Ei se tarkoita, että kaikki käyttäisivät niitä. Moni on vain tottunut puuterinvärisiin alusvaatteisiin, koska ne eivät erotu vaatteiden läpi.
Siksi trendikkäät muotoilevat alusasut, jotka on tarkoitettu nuoremmille, ovat sen värisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hsjsj kirjoitti:
Esim, oikeassa elämässä Mary sokeuduttuaan ei mennyt koskaan naimisiin eikä saanut lapsia, pysyi vanhana piikana lopun elämää , myös Albert on keksitty hahmo, Alberttia ei koskaan adoptoitu ingalssin perheeseen koska Alberttia ei yksinkertaisesti ollut olemassa😅
Eikä kyl muutenkaan sanaa adoptio taidettu tuntea, eikö ingallsit adoptoinut koskaan muita lapsia kuten cassandra ja hänen veljensä esim...
Puhelinta ei oltu vielä keksitty tai ainakaan se ei tullut käyttöön kun vasta vähän ennen 1900 luvun jälkeen
Puhtaat siistit vaatteet vaikka tehtiin kovasti peltitöitä ja kotitöitä, kuten moni myös sanoi niin valkoiset puhtaat omat hampaat
Nauratti myös yhess jaksossa kun Lauran ystävä sai näkönsä takaisin uudemmalla laser tekniikalla, mikä on silkkaa valhetta koska koko sanaa ei tunnettu eikä laseria oltu keksitty näön saamiseksi takaisin, ja jos olisi niin luultavasti tekniikka ei siihen aikaan ollu niin kehittynyt et olisi oikeasti toiminut, luultavasti silmämunat ois räjähtänyt
Bell esitteli puhelimen 1876. 1878 tulivat käsivälitteiset puhelinkeskukset ja 1891 automaattiset. Villilänsi kuoli puhelimen ja rautatieverkoston myötä. Enää ei päässyt keikan jälkeen pakoon ja törsäämään saalista, kun lähiseudun kylissä ja kaupungeissa tiedettiin jo mitä oli tapahtunut.
Puhelin tuli Suomeen melko nopeasti. Ensinmäinen keskus avattiin jo 1882.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa miten hataraa on teidän tietonne USA.n ja Suomen maalaisperheiden lähihitoriasta ja kulttuurista. Meillä osa sukulaisista lähti uudisraivaajiksi Ameriikkaan. Minulla on kaikki kirjeet tallessa. Kyllä avioparit oikeasti olivat onnellisia toisistaan, niissäkin olosuhteisa.
Nykyajan ihmiset ajattelevat kaiken väärinpäin. Et jos on köyhiä ja menee huonosti niin silloin pitää erota tai ei saa olla rakkautta.
Ihan päinvastoin!Itse ollut 14v mieheni kanssa, aina jompikumpi maksanut silloin kun toinen on ollut opiskelia tai työtön. Mitä enemmän vastlinkäymisiä, sitä enemmän rakkautta, kasvamista ja vahvuutta.
Kun aito onni hehkuu niin muut ovat vihreinä kateudesta.
Tällä palstalla on aivan käsittämättömän sairas tää logiikka!
Tästähän vanhat laulut kertovat: "Tula tuulan tuli tuli tei, kova onni se yhtehen vei." "Puutteen, murheen, yhteisen riemun jaamme."
Oma tupa, oma lupa. Vapaus oli sen verran harvinaista, että vähänkin oli paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöillä on yöllä myssyt päässä mutta aikuisilla ei, miksihän. Miksi tyynyissä ei ole tyynyliinoja.
Tytöillä myös peittona ohut päiväpeitolta näyttävä täkki, mahtaa olla kylmä.
Sillä aikaa ma ja pa ahmivat popcronia kulhosta.Lapsia varjeltiin hysteerisesti vilustumiselta.
Äitini mummo nukkui yömyssy päässä vielä 1950-luvullakin.
Ja ehkä sillä yritettiin estää myös syöpäläisten leviäminen.
Mä en ymmärrä kun Albert halusi naimisiin 14v. Sylvian kanssa. Nyt jaksossa turvattomat taas kuin lapsi
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti nyt! Jos Charles tulisi teitä iskemään niin lähtisittekö hänen matkaan? Minä lähtisin. Mä tiedän että tollaisia miehiä on olemassa, harvinaisia toki.
Minäkin lähtisin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä kun Albert halusi naimisiin 14v. Sylvian kanssa. Nyt jaksossa turvattomat taas kuin lapsi
Silloin vielä sai nuoret mennä naimisiin, olen kuullut ja lukenut historiaa et 12 oli se raja milloin vähintään naimisiin pystyi menemään ja silloinkin vanhempien suostumuksella, toisaalta olisi kuvitellut et 1800 luvun loppupuolella ei 14 vuotiaat saaneet mennä naimisiin vaan silloin kun täytti 16
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär Rose oli moderni nainen. Oli kiinteistövälittäjä Kaliforniassa ja osallistui politiikkaan. Erosi miehestään, lapsi kuoli nuorena. Valitettavasti Ingalsin perheestä ei olen jälkeläistä tänä päivänä.
Kun Lauran perhe matkusti yhdessä hevosella selviytyäkseen, hänen tyttärensä ajoi pitkin Eurooppaa omalla autollaan lähinnä ilokseen ja koska oli journalisti joka kirjoitti matkoistaan.
Hänen mukana kulkenut ystävänsä oli sairaanhoitaja, joka kirjoitti aikoinaan suositun Helena -sarjan.Kiitos , tällaista en tiennyt. Oli mukava uusi tieto.
Ole hyvä.
Auton nimi oli Zenobia, ja hän kirjoitti kirjan matkastaan.
Tieto löytyi Wikipediasta, englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähtisin.
Mäkin, Charles on ihana, komea, sydämellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rutiköyhät kouluttamattomat, joilta kaikki työkokeilut menee perseelleen, eivät todella ole kovin harvinaisia.
Kiva että tykkäät.Parempaa miestä kuin Charlesia ei saa!! Empaattinen, välittää, hyvä ahkera asenne! Vielä komea! Ennenkaikkea hänet tunnetaan hyvänä työntekijänä. Jos tämä ei kelpaa niin en sitten tiedä!
Trumppiako tai Sipilän halutte? xD
Tai joku Nacci?Nykyajan naiset selkeästi haluvat sen juopottelevan, siilitukkasen, verkkarimiehen.
No jaa. Charlesissa on puolensa, mutta on sitten ne huonotkin puolet. Jatkuvaa muuttamista milloin minkäkin unelman perässä, syrjäisillä seuduilla ja huonoissa oloissa, välillä hyvinkin "middle of nowhere" paikoissa, ja joka tapauksessa kaukana vaimon perheestä ja omaisista. Mikään ei tosiaan oikein meinaa onnistua ja aina on puutetta. En olisi kyllä tuollaista haihattelijaa huolinut. Viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan keskustella tulevaisuuden suunnitelmista, ja Charles olisi kertonut haaveestaan uudisraivata jossain perähikiällä kaikki itse rakentaen, niin seurustelu olisi kyllä loppunut siihen.
Jostain luin näistä Pieni talo preerialla näyttelijöistä,kertoivat myöhemmin millaista se oli ollut, tälle Charlesille oli pitänyt tuoda kuvauspaikoille viinaa. Kai sitten sujui näytteleminen jouhevammin.Ei nyt pääse itse kommentoimaan asian todenperäisyyttä valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rutiköyhät kouluttamattomat, joilta kaikki työkokeilut menee perseelleen, eivät todella ole kovin harvinaisia.
Kiva että tykkäät.Parempaa miestä kuin Charlesia ei saa!! Empaattinen, välittää, hyvä ahkera asenne! Vielä komea! Ennenkaikkea hänet tunnetaan hyvänä työntekijänä. Jos tämä ei kelpaa niin en sitten tiedä!
Trumppiako tai Sipilän halutte? xD
Tai joku Nacci?Nykyajan naiset selkeästi haluvat sen juopottelevan, siilitukkasen, verkkarimiehen.
No jaa. Charlesissa on puolensa, mutta on sitten ne huonotkin puolet. Jatkuvaa muuttamista milloin minkäkin unelman perässä, syrjäisillä seuduilla ja huonoissa oloissa, välillä hyvinkin "middle of nowhere" paikoissa, ja joka tapauksessa kaukana vaimon perheestä ja omaisista. Mikään ei tosiaan oikein meinaa onnistua ja aina on puutetta. En olisi kyllä tuollaista haihattelijaa huolinut. Viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan keskustella tulevaisuuden suunnitelmista, ja Charles olisi kertonut haaveestaan uudisraivata jossain perähikiällä kaikki itse rakentaen, niin seurustelu olisi kyllä loppunut siihen.
Lauran tytär oli keski-iässä bipolaarinen.
Ehkä hän peri sen isoisältään?
Melissa Gilbert piti Landonista, nimesi poikansa Michaeliksi toisen "isänsä" mukaan.
Kulttuuria ja historiaa, sehän on tasokasta keskustelua.
Jep. Oon syntynyt vuonna 1971 ja joskus 6-7-8 -vuotiaana oli todellinen Pieni Talo Preerialla -villitys, eli juuri silloin, kun sarjaa alettiin esittämään Suomen TV:ssä. Kaikilla pihan kakaroilla oli "preeriamekot", äiti ompeli meille sellaiset, kun kaupoista ei vielä saanut. Oikeen piirsi siitä sarjasta, että millaset mekot niillä oli yksityiskohtia myöten. Ja äitini ei todellakaan ole mikään ompelijaihminen. Mutta kun oli pakko saada.
Sitten leikittiin porukalla Lauraa ja Maryä jossain metsäaukealla, joka oli preeria. Oi niitä aikoja!