Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerätään Pieni talo preerialla-sarjan järjettömyyksiä/epäloogisuuksia

satsuma
27.05.2020 |

-Vitivalkoiset silitetyt paidat tilanteessa kuin tilanteessa -Koulu ja kirkko ovat sama rakennus, kuitenkin kirkossa sunnuntaina on vain muutama perhe vrt. koulun oppilaisiin -Tulipalossa pikkulapsen voi laskea puroon turvaan, josta tämä löytyy samasta kohtaan Jatkakaa!

Kommentit (3159)

Vierailija
481/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvat vuodesta toiseen lautahökkelissä jota ei ole edes vuorattu. Miten ne selviää talvesta kun siellä parvella missä tytöt nukkuu, seinät on niin harvat että lumi ja sade pääsee sisään.

Näin niillä ilmeisesti oli todellisuudessakin, ainakin jos uskoo kirjoihin. Lapset nukkuvat lämmittämättömällä ullakolla, jossa paras lämpöeriste on yön aikana tilkkupeiton päälle satanut lumi.

Lattia oli vielä kylmempi ja koska lämpö nousee ylöspäin, illalla nukkumaan mennessä oli hetken aikaa lämmin.

Ylhäällä oli myös suojassa hiiriltä ja rotilta.

Vanhemmat myös saivat keskinäistä aikaa ja rauhaa, aikuisten juttuihin ja ikävämpien asioiden käsittelyyn.

Vierailija
482/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvat vuodesta toiseen lautahökkelissä jota ei ole edes vuorattu. Miten ne selviää talvesta kun siellä parvella missä tytöt nukkuu, seinät on niin harvat että lumi ja sade pääsee sisään.

Näin niillä ilmeisesti oli todellisuudessakin, ainakin jos uskoo kirjoihin. Lapset nukkuvat lämmittämättömällä ullakolla, jossa paras lämpöeriste on yön aikana tilkkupeiton päälle satanut lumi.

Lattia oli vielä kylmempi ja koska lämpö nousee ylöspäin, illalla nukkumaan mennessä oli hetken aikaa lämmin.

Vanhemmat myös saivat keskinäistä aikaa ja rauhaa, aikuisten juttuihin ja ikävämpien asioiden käsittelyyn.

Saako tylsänä mainita, ettei tuollaista parvea kirjoissa ollut? Perhe asui usein yhden huoneen mökissä. Siinä on ollut oma rauha kaukana. Myös Laura ja Almanzo asuivat yhdessä huoneessa pitkään. Ihme, että lapsia syntyi yhtäkään niissä oloissa kun omaa tilaa ja rauhaa ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäerot ei olleet erityisen tyypillisiä uudisraivaajilla. Laurahan muutti kirjoissaan Almanzon nuoremmaksi, koska pelkäsi lukijoiden kauhistelevan 10 vuoden ikäeroa.

Onko tuo nyt oikeasti noin suoraan johdettavissa? Ne kirjathan on kirjoitettu vuosikymmeniä myöhemmin. Siinä välissä on hyvinkin voinut muuttua käsitys siitä, millainen on sopiva ikäero puolisoiden välillä. 1930-luvulla on tilanne ollut ihan toinen kuin Lauran nuoruusvuosina. En välttämättä usko, että hänen lähiympäristönsä on ihmetellyt Almanzon ikää, ainakaan kovin kauan. Oliko uudisraivaajilla mahdollisuus olla kovinkin nirso, jos puolison halusi? Jotenkin epäilen. 

Carrien mies oli 16 vuotta vanhempi, joskin hän meni vasta nelikymppisenä naimisiin. 

Lauran äidin oma isä kuoli, kun hän oli pikkutyttö ja hänen äitinsä meni toiseen avioliittoon itseään paljon nuoremman miehen kanssa. 

Vierailija
484/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskien avioliitot oli yleisesti järkiliittoja ja ikäerot saattoi olla yllättäviä. Esim. nainen saattoi olla miestä selvästi vanhempi.

Carrie meni naimisiin yli nelikymppisenä itseään vanhemman leskimiehen kanssa ja ryhtyi äitipuoleksi äitinsä menettäneille lapsille. Carrie kärsi heikosta terveydestä, ja itse uskon ettei hän terveyssyistä edes olisi halunnut tulla raskaaksi.

Vierailija
485/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä mietitään tätä hedelmällisyyspuolta, niin myös huono ravinto voi laskea hedelmällisyyttä.

Charles ja Caroline olivat kumpikin hyvin suurista perheistä, ja heidän sisaruksiaan meni myös toistensa kanssa naimisiin: Charlesin sisko Carolinen veljen kanssa, ja Carolinen sisko Charlesin veljen kanssa. Lauralla ja muilla oli siis useita ”tuplaserkkuja”.

Vierailija
486/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako tylsänä mainita, ettei tuollaista parvea kirjoissa ollut? Perhe asui usein yhden huoneen mökissä. Siinä on ollut oma rauha kaukana. Myös Laura ja Almanzo asuivat yhdessä huoneessa pitkään. Ihme, että lapsia syntyi yhtäkään niissä oloissa kun omaa tilaa ja rauhaa ei ollut.

Eikö siinä De Smetin kaupunkitalossa ollut jonkinlainen yläkerta tai parvi?

Vierailija
487/3159 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä De Smetin kaupunkitalossa ollut jonkinlainen yläkerta tai parvi?

Joo, taisi olla. Mutta monessa talossa ei ollut kuin yksi huone.

Vierailija
488/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipalo Ingallsien tallissa.

Caroline ja Laura juoksivat palavissa

oljissa paljain jaloin.

Palon jälkeen tyttöjen hilkat olivat yhä

hohtavan valkoiset.

Ei mennyt savua henkeen eikä ollut likaa naamassa.

Vierailija
489/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Walnut Growe oli suhteelliset suuri taajama siihen aikaan. Omaa Sheriffiä siellä ei koskaan ollut. Kaikki ne tapaukset, jotka eivät menneet oikeuteen ratkaistiin ns. kyläkäräjillä..

Vierailija
490/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös perhe asunut Walnut Grovessa vain lyhyen aikaa? Sarjassa asuvat melkein ikuisesti.

Vierailija
491/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen (jonkinlainen) Laura Ingalls-harrastaja. Minulla ja Lauralla on melko tarkalleen, päivälleen sata vuotta ikäeroa!

Minulla on tietääkseni kaikki Laura Ingalls Wilderin kirjoittamat teokset suomeksi ja englanniksi sekä muita Laura Ingalls Wilderista kirjoitettuja englannin kielisiä kirjoja.

Kun olin peruskoulun ala-asteella 70-luvulla, meidän kyläkirjastoon ostettiin Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla kirjoja, ei kaikkia.

Minä ja ystäväni lainasimme näitä saatavissa olevat kirjat  ja loput puuttuvat osat saimme joululahjoina, joita lainasimme tietysti toisillemme.

Muistan että katsoimme muutaman jakson tv-sarjaa ja tyrmistyimme. Oikeastaan mitään tai mikään ei tapahtunut niinkuin kirjoissa! 

Emme katsoneet tuota sarjaa sittemmin, kuin korkeintaan joskus naureskellen sen virheellisyyksille kirjasarjaan ja muutenkin sen aikaiseen elämään verrattuna.  Olimme lukeneet tietysti Sadeniemen pension Grunerin tytöt  ja muita vastaavia, joten tiesimme melko paljon 1800-luvun ihmisten ja varsinkin koulutyttöjen elämästä.

Nyt yli viisikymmenvuotiaana tiedän, etteivät Laura Ingalls Wilderin  Pieni talo preerialla-kirjasarja kertonut Lauran elämästä kuin ohuen pintasiivun. 

Lauran oikea tarina on Pioneer Girl, jota ei ole suomennettu.

Kustantaja oli ollut silloin aikoinaan sitä mieltä, että näin rankkaa tarinaa ei voi julkaista tai ainakaan se ei kävisi kaupaksi.

Lauran tytär, Rose,  oli silloin jo saanut mainetta lehtinaisena  ja kirjoittajan ja kehotti äitiään kirjoittamaan tarinansa hyvin siistittynä.

Laura eläessään oli aikamoinen paskiainen, minkä varmaan tiesittekin vaikka hän esiintyi julkkikseksi tultuaan  herttaisena rouvana.

Vierailija
492/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen (jonkinlainen) Laura Ingalls-harrastaja. Minulla ja Lauralla on melko tarkalleen, päivälleen sata vuotta ikäeroa!

Minulla on tietääkseni kaikki Laura Ingalls Wilderin kirjoittamat teokset suomeksi ja englanniksi sekä muita Laura Ingalls Wilderista kirjoitettuja englannin kielisiä kirjoja.

Kun olin peruskoulun ala-asteella 70-luvulla, meidän kyläkirjastoon ostettiin Laura Ingalls Wilderin Pieni talo preerialla kirjoja, ei kaikkia.

Minä ja ystäväni lainasimme näitä saatavissa olevat kirjat  ja loput puuttuvat osat saimme joululahjoina, joita lainasimme tietysti toisillemme.

Muistan että katsoimme muutaman jakson tv-sarjaa ja tyrmistyimme. Oikeastaan mitään tai mikään ei tapahtunut niinkuin kirjoissa! 

Emme katsoneet tuota sarjaa sittemmin, kuin korkeintaan joskus naureskellen sen virheellisyyksille kirjasarjaan ja muutenkin sen aikaiseen elämään verrattuna.  Olimme lukeneet tietysti Sadeniemen pension Grunerin tytöt  ja muita vastaavia, joten tiesimme melko paljon 1800-luvun ihmisten ja varsinkin koulutyttöjen elämästä.

Nyt yli viisikymmenvuotiaana tiedän, etteivät Laura Ingalls Wilderin  Pieni talo preerialla-kirjasarja kertonut Lauran elämästä kuin ohuen pintasiivun. 

Kustantaja oli ollut silloin aikoinaan sitä mieltä, että näin rankkaa tarinaa ei voi julkaista tai ainakaan se ei kävisi kaupaksi.

Lauran tytär, Rose,  oli silloin jo saanut mainetta lehtinaisena  ja kirjoittajan ja kehotti äitiään kirjoittamaan tarinansa hyvin siistittynä.

Laura eläessään oli aikamoinen paskiainen, minkä varmaan tiesittekin vaikka hän esiintyi julkkikseksi tultuaan  herttaisena rouvana.

Noihin aikoihin ei ollut vielä mediakasvatuksesta tietoa ja monille tuli yllätyksenäse kuinka elokuvien ja sarjojen käsikirjoitukset eivät noudatelleetkaan orjallisesti kirjoja joista ne oli tehty. Myös se hämmensi, että ohjaajat ja käsikirjoittajat olivat ottaneet taiteellisia vapauksia ja tilaajillakin oli vielä omat toiveensa kuinka nämä luomukser tehdään.

Vierailija
493/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti nyt! Jos Charles tulisi teitä iskemään niin lähtisittekö hänen matkaan? Minä lähtisin. Mä tiedän että tollaisia miehiä on olemassa, harvinaisia toki.

Rutiköyhät kouluttamattomat, joilta kaikki työkokeilut menee perseelleen, eivät todella ole kovin harvinaisia.

Kiva että tykkäät.

Parempaa miestä kuin Charlesia ei saa!! Empaattinen, välittää, hyvä ahkera asenne! Vielä komea! Ennenkaikkea hänet tunnetaan hyvänä työntekijänä. Jos tämä ei kelpaa niin en sitten tiedä!

Trumppiako tai Sipilän halutte? xD

Tai joku Nacci?

Nykyajan naiset selkeästi haluvat sen juopottelevan, siilitukkasen, verkkarimiehen.

No just, olipa naisvihamielinen kommentti. Se ettei tykkää Charlesista, ei tarkoita sitä, että nainen haluaa jonkun väkivaltarikollisen itselleen.

Vierailija
494/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai joissakin taloissa oli se edellä mainittu ullakko?

Vierailija
495/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös perhe asunut Walnut Grovessa vain lyhyen aikaa? Sarjassa asuvat melkein ikuisesti.

He asuivat siellä useaan otteeseen.

Vierailija
496/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se pazkamaisuus ilmeni?

Vierailija
497/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin oikeamielinen, hyväjuoninen ja jännittävä sarja, jossa ihmiset uskovat Jumalaan, hyvyyteen ja anteeksiantoon ja te vaan haukkua räksytätte ja kritisoitte, koska olette itse pahoja ja jumalattomia.

HÄVETKÄÄ!!!

Vierailija
498/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä kun Albert halusi naimisiin 14v. Sylvian kanssa. Nyt jaksossa turvattomat taas kuin lapsi

No niinhän ne jotkut miehet kuolaa edelleen naista muistuttavan nymfin perään.

Haluavat ottaa ennen kuin muut ehtivät. Tuohon aikaan se katsottiin sosiaaliturvaksi.

Vierailija
499/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin näistä Pieni talo preerialla näyttelijöistä,kertoivat myöhemmin millaista se oli ollut, tälle Charlesille oli pitänyt tuoda kuvauspaikoille viinaa. Kai sitten sujui näytteleminen jouhevammin.Ei nyt pääse itse kommentoimaan asian todenperäisyyttä valitettavasti.

Valhetta ja panettelua - vai näyttääkö Charles juomarilta?? Ei todellakaan näytä, vaan komealta ja freesiltä, huumorintajuiselta, sydämelliseltä ja uskovaiselta mieheltä.

Kun ihminen on kuollut, hänestä voidaan levittää mitä tahansa p*skaa valhetta, eikä voi itseään puolustaa ja sellaisia piruja ihmniset juuri ovat, kun eivät voi sulattaa liian hyviä ihmisiä keskuudessaan, kun ovat itse pahoja ja itsekkäitä.

Vierailija
500/3159 |
30.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltap*askan valheita nuo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain luin näistä Pieni talo preerialla näyttelijöistä,kertoivat myöhemmin millaista se oli ollut, tälle Charlesille oli pitänyt tuoda kuvauspaikoille viinaa. Kai sitten sujui näytteleminen jouhevammin.Ei nyt pääse itse kommentoimaan asian todenperäisyyttä valitettavasti.

Valhetta ja panettelua - vai näyttääkö Charles juomarilta?? Ei todellakaan näytä, vaan komealta ja freesiltä, huumorintajuiselta, sydämelliseltä ja uskovaiselta mieheltä.

Kun ihminen on kuollut, hänestä voidaan levittää mitä tahansa p*skaa valhetta, eikä voi itseään puolustaa ja sellaisia piruja ihmniset juuri ovat, kun eivät voi sulattaa liian hyviä ihmisiä keskuudessaan, kun ovat itse pahoja ja itsekkäitä.

Kyllä näyttelijä M. Landon oli alkoholisti. Googlaa.