Jos olisit tullut raskaaksi 20v niin pitäisitkö lapsen?
Siis jos kuvitellaan, että elämäntilanteesi olisi sama mikä 20v oli.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, on oltava kyllin aikuinen kantamaan siitä myös vastuu.
Eli lapsen elämä pitää katsoa jonkinlaisena rangaistuksena äidin seksielämästä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos on tarpeeksi aikuinen harrastamaan seksiä, on oltava kyllin aikuinen kantamaan siitä myös vastuu.
Eikö abortin teko oli vastuunottamista?
Tulin raskaaksi kun olin 19v, ja "pidin" lapsen. Nyt tämä samainen lapsi on 20v, mutta ei, en ole mummo, eikä kuulemma ole tulossakaan vielä pitkään aikaan :D Noh, olisihan se, jos olisin tässä iässä jo mummeli :p
Tulin raskaaksi kun olin 19v, ja "pidin" lapsen. Nyt tämä samainen lapsi on 20v, mutta ei, en ole mummo, eikä kuulemma ole tulossakaan vielä pitkään aikaan :D Noh, olisihan se, jos olisin tässä iässä jo mummeli :p
Vierailija kirjoitti:
No en helvetissä siihen suhteeseen hankkisi lasta edes nyt. Oikeasti aika järkyttävääkin ajatella näin +40 ikäisenä niitä parisuhteita joissa tuli oltua ikävuodet 15-29 ja kuinka tuolloin kuvitteli, että elämä on onnellista ja parisuhteet vaan on tällaista pskaa eikä se vaihtamallakaan muuksi muutu. Tuli sitten todellakin heitettyä hukkaan kaikki nuo vuodet jolloin olisi pitänyt tehdä elämästään oman näköistä. Oudointa on, etten oikein edes tunnista itseäni tuolta ajalta vaan olen ollut kuin vieras ihminen.
Voi kunpa vaan voisi kääntää aikaa taaksepäin 30 vuotta ja aloittaa ihan alusta tämän elämänsä rakentamisen.
N44
Kun tulin 19-vuotiaana raskaaksi, niin ajattelin lapsen maailmaan tulemisen niin että hän syntyy minulle, ja on minun lapseni, ei mikään olio joka syntyy tähän "suhteeseen". Tästä syystä varmaan kaikki menikin oikein hyvin, vaikka lapsen isän kanss aerosimmekin jo kun vauva oli vuoden vanha. Välit lapsen isään on hyvät näin 19v myöhemminkin. En ole koskaan ollut ihmisenä riippuvainen toisista, vaan aina ajatellut että tämä on minun elämääni, ja lapseni kuuluu minun elämääni, ei mihinkään mystiseen seurusteluelämään, ja ydinperheeseen.
Nyt kun olen 38v, tekisin todellakin abortin jos tulisin raskaaksi. En yhtään jaksaisi enää palloa jalkaan loppuelämäkseni lapsen muodossa, vaan aika aikaansa kutakin, ja nyt haluan nauttia siitä että minulla on jo aikuinen lapsi :)
Onneksi raskaus ei ole mahdollinen koska miehelläni on vasektomia tehtynä ollut jo vuosia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi sinusta rangaistus? Minusta ei todellakaan.
Seksistä voi tulla raskaaksi. Jos haluat harrastaa seksiä, tiedostat tämän. Jos vauva ei sopisi elämääsi, niin seksiä ei ole pakko harrastaa. Vastuullinen ihminen ottaa tämän huomioon, ihan samalla kuin monet muutkin asiat elämässä. Ei se lapsi ole mikään rangaistus vaan palkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortin teko on yleensä paniikkireaktio, kun ei ole ajateltu omaa nenää pidemmälle. Eri asia, jos tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena. Mutta todellista vastuun ottamista on se, että pidättäytyy yhdynnästä, jos raskauden tapahtuessa ratkaisu olisi abortti. Tai ylipäänsä jos kokee, että lapsen saaminen olisi niin iso katastrofi, että ei halua vauvaa elämäänsä. Jos ei ole valmis huolehtimaan lapsesta, ei ole valmis seksielämään.
Vierailija kirjoitti:
Minä myös tulin raskaaksi 19v, nyt se lapsi on 20v ja minä 39v mummo.
Jotkut kai ovat 20-vuotiaana jo melko kypsiä, mutta minä olin kyllä silloin vielä ihan lapsi. Kun vihdoin pääsin muuttamaan pois todella tiukkojen ja vaativien vanhempieni luota, aloitin kaikenlaiset kokeilut, joita monet tekevät jo teini-iässä: seksi, päihteet, juhliminen... Ajauduin myös ensimmäiseen seurustelusuhteeseeni aivan vääränlaisen ihmisen kanssa, joka aiheutti minulle ikuisia traumoja. Ja jouduin pahaan pikavippikierteeseen jonka korkoja maksan edelleen, 34-vuotiaana. Jos olisin noina vuosina tullut raskaaksi, olisi abortti ollut ehdottomasti paras vaihtoehto.
Tulin ja pidin, täyttää kohta 39v:)
Oli työpaikka molemmilla, pankin omistama koti ja ok parisuhde. Lapsi syntyi vähän sen jälkeen kun täytin 21v, toinen lapsi kun olin 23v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi sinusta rangaistus? Minusta ei todellakaan.
Seksistä voi tulla raskaaksi. Jos haluat harrastaa seksiä, tiedostat tämän. Jos vauva ei sopisi elämääsi, niin seksiä ei ole pakko harrastaa. Vastuullinen ihminen ottaa tämän huomioon, ihan samalla kuin monet muutkin asiat elämässä. Ei se lapsi ole mikään rangaistus vaan palkinto.
Et tainnut ymmärtää kommentoimaasi ;)
Puhtuko myöskään vastuullisesta IHMISESTÄ, vai vaan naisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortin teko on yleensä paniikkireaktio, kun ei ole ajateltu omaa nenää pidemmälle. Eri asia, jos tulee raskaaksi raiskauksen seurauksena. Mutta todellista vastuun ottamista on se, että pidättäytyy yhdynnästä, jos raskauden tapahtuessa ratkaisu olisi abortti. Tai ylipäänsä jos kokee, että lapsen saaminen olisi niin iso katastrofi, että ei halua vauvaa elämäänsä. Jos ei ole valmis huolehtimaan lapsesta, ei ole valmis seksielämään.
Toivottavasti tämä koskee myös miehiä. Kun se lähiöpubin Make on kännipäissään painanut jotakuta, jota ei itsekään muista, laskemme elämän ihmeellisen lahjan hänen syliinsä. Toki hän halusi vauvan elämäänsä, kun harrasti seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tulin ja pidin, täyttää kohta 39v:)
Oli työpaikka molemmilla, pankin omistama koti ja ok parisuhde. Lapsi syntyi vähän sen jälkeen kun täytin 21v, toinen lapsi kun olin 23v.
Jatkan vielä; opiskelemaan lähdin vasta 30+ 3. lapsen jälkeen. Mummi minusta tuli 5v sitten. Aikoinaan ajattelimme että tehdään lapset ensin kun ei kuitenkaan ole varaa matkusteluun eikä muuhun huvitteluun. Matkustelun alkoi olla varaa kun vanhin lapsista oli 10v.
Olisin pitänyt.
Tuon ikäisenä sain ensimmäisen keskenmenon 😥
Olisin varmaankin pitänyt. Seurustelin jo nykyisen mieheni kanssa.
Tulisit raskaaksi on passiivinen muoto.
Kyllä sekasin harrastaminen on aktiivista toimintaa.
Se pitää miettiä ENNEN kuin harrastaa seksiä, veikä ottaa riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä koskee myös miehiä. Kun se lähiöpubin Make on kännipäissään painanut jotakuta, jota ei itsekään muista, laskemme elämän ihmeellisen lahjan hänen syliinsä. Toki hän halusi vauvan elämäänsä, kun harrasti seksiä.
Kyllä juuri näin.
Olen 20, täytän loppuvuodesta 21 ja olen parisuhteessa. En pitäisi. En halua lasta ainakaan kymmeneen vuoteen ja koko ajatus ahdistaisi.