Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko masentuneelle sanoa itsekeskeisyydestä?

Vierailija
25.05.2020 |

Lähipiirissäni on kaksi masennusta sairastavaa ihmistä. Molemmilla masennus on ns. keskivaikea eli eivät nyt varsinaisesti ole mitään laitos- tai vuodepotilaita, vaan pystyvät esimerkiksi käymään töissä normaalisti.
Tiedän, että itsekeskeisyys tietyllä tavalla kuuluu masennukseen ja ymmärrän, että masentunut on niin väsynyt ja omien ajatustensa tai elämäntilanteensa kanssa solmussa, että ei jaksa muita juuri ajatella. Silti näin läheisenä ihmisenä juuri se jatkuva itsestään puhuminen, omien (kerta toisensa jälkeen samojen) asioiden ruotiminen ja minimaalinen kiinnostus kenenkään toisen kuulumisista on todella raskasta. Huomaan jo vältteleväni näiden ihmisten tapaamista, koska näkemiset ovat aina niin turhauttavia.
Voiko asiasta huomauttaa masentuneelle?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue aloitusta, mutta anna masentuneen olla rauhassa. Sitä hän haluaa. Älä ole hänen kanssaan tekemisissä.

Vierailija
2/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa huomauttaa,mutta ei se siitä silti muuksi muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ainakaan masentunutta auta. Ei pysty muuhun nyt. Ehkä lakkaa pitämästä yhteyttä, jos siis sitä toivot

Keskivaikea masennus ei ole mikään masennuksen kevytversio. Hän kärsii.

Vierailija
4/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voi ihan hyvin huomauttaa, koska suhteet perustuvat edes auttavalla tasolla vuorovaikutukseen. Jos toinen osapuoli ei hoida omaa osuuttansa tässä yhtälössä, on silloin jopa aiheellista ottaa etäisyyttä. Kyllä se masentunutkin sitten palaa "hoitamaan oman tonttinsa", jos haluaa suhteen säilyttää.

Vierailija
5/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä huomauttaa.

Sillä saat välit menemään poikki.

Ei hän sua oikein jaksakaan tavata.

Masentunut on muutenkin kipeän tietoinen siitä että on rasittava. Mutta jos haluat loukata, niin sen kun sanot.

Vierailija
6/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän sen tietää. Anna tilaa ja pidä tapaamiset lyhyinä. Keskity mukavampiin asioihin ja vähemmän "raskaisiin" suhteisiin. Älä katoa, mutta älä arvostelekaan.

Vierailija
7/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneen kanssa vuorovaikutus ei ole vastavuoroisesta. Kestä se, tai sitten et kestä. Ystävyytenne laadusta riippuu.

Vierailija
8/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on hyvä että huomautat, itse ainakin haluaisin tietää jos yksi niistä harvoista keille asioistani puhun, ei kestäisi mua ja pitäisi itsekeskeisenä. Lakkaisin kyllä heti aidoista asioistani puhumisen, ja jatkossa voisimme puhua vaikka säästä, koronasta ja shoppailusta.

Vierailija
9/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa sanoa. Ei mikään sairaus oikeuta epäasialliseen käytökseen. Masentunut voi sitten itse valita, yrittääkö muuttaa käyttäytymistään vai ajautuuko suhteet karikolle.

Vierailija
10/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennushan kertyy mm just tällaisista ihmisistä lähipiirissä. Joiden mielestä masentunut on itsekeskeinen sen sijaan, että hän tulisi hyväksytyksi sellaisena, kuin on. 

Teet teille molemmille palveluksen, kun katoat kuvioista. 

Vierailija
11/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on hyvä että huomautat, itse ainakin haluaisin tietää jos yksi niistä harvoista keille asioistani puhun, ei kestäisi mua ja pitäisi itsekeskeisenä. Lakkaisin kyllä heti aidoista asioistani puhumisen, ja jatkossa voisimme puhua vaikka säästä, koronasta ja shoppailusta.

Sulle ei tulis mieleen, että ehkä hänelläkin voisi olla aitoja asioita, joista haluaisi puhua? Tässä nyt tuskin tarkoitetaan, ettei yhtään haluta kuulla kaverin masennuksesta ja ongelmista, vaan että keskustelu olisi tasapuolistaja välillä voisi yrittää jostain muustakin jutella...

Vierailija
12/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti masentunut itse tiedostaa asian. Ja se pitää yllä masennuksen kierrettä, kun kokee olevansa niin rasittavaa seuraa muille. Muutos lähtee masentuneesta itsestään, joten huomauttamisella ei varmaan saa aikaan, kuin välien tulehtumisen.

Vierailija
13/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, koettu on. Ystävyys ei sitten enää aidolta tunnukaan.

Vierailija
14/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla olet ajatellut huomauttaa asiasta?

Harvoista kavereistani aktiivisin seurasi läheltä, kuinka elämäni romahti porras portaalta. Hän soitteli viikon parin välein ja kyseli kuulumisia. Hän halusi tietää asioistani pienimmätkin yksityiskohdat. Kun yritin kysyä häneltä kuulumisia, hän vastasi parilla ympäripyöreällä lauseella ja palasi sitten minun tilanteeseeni antamaan neuvoja, valitettavasti käyttökelvottomia neuvoja tyyliin "nyt otat itseäsi niskasta kiinni".

Lopulta kaverini sanoi olevansa kyllästynyt siihen, että minä puhuin vain itsestäni. Minua hävetti hirveästi ja päätin, että siitedes puhuttaisiin vain hänestä ja hänen lähipiiristään. Muutaman kerran hän kertoikin innoissaan omistaan ja perheensä asioista, mutta sitten alkoi taas kyseleminen, yksityiskohtia myöten. Keskusteluista tuli taas toispuoleisia. Nyt en ole kuullut kaverista pariin kuukauteen muuta kuin tekstarikiitoksen lähettämästäni vapputervehdyksestä.

Masentuneet eivät välttämättä ole tyhmiä. Kyllä he ymmärtävät sen, kun juttutuokiot muuttuvat yksipuolisiksi. Vaikka tykkäisikin kuunnella muiden juttuja, voi käydä niin, että käy liian raskaaksi kuunnella muiden normaalimmasta, iloisemmasta ja terveemmästä elämästä. Harva ihminen, jonka elämä on kunnossa, ymmärtää täysin sitä, jonka elämä ei ole kunnossa. Vaikea tilanne.

Minä olen päätynyt siihen, että en kiusaa muita masennuksellani (itse en pidä itseäni masentuneena, mutta muut pitävät, joten kai se on se ja sama sitten). Pysyn ihan vapaaehtoisesti poissa - ja niin näkyvät muutkin pysyvän poissa minun luotani. Vaihtoehtoja on harvassa, ja nekin tavallaan toistensa ääripäitä.

Vierailija
15/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä panin välit poikki kaveriin, joka teki selväksi etten saa enää surra ja kelpaan mutta

iloisena.

Tunsin oloni kurjaksi ja kiittelin niistä vaivaisista 5minuuttisista mitä se puhui mun kanssa 3 kuukauden välein kun rohkenin soittaa.

Irvokasta oli, että juuri se aina ennen oli tolkuttanut että ollaan ystäviä.

Joten poistin sen fbkavereista ja lakkasin soittamasta.

Voin heti vahvemmin ja itsetuntokin koheni.

Vierailija
16/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olisi sanoa, miksi se häiritsee sinua. Eli sinä et pysty keskustelemaan hänen asioistaan, koska x (masentavaa, vie kaiken tilan, ei kiinnosta, haluat vain kevyttä seuraa jne jne). Tällöin päästään siihen pohjasyyhyn suoraan esittämättä väitteitä luonteenpiirteistä. Yhtä hyvin sinua voisi väittää itsekkääksi.

Vierailija
17/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos masennus johtuu vääränlaisesta kaveripiiristä niin ehkä parempi ettei susta kuulukkaan.

Vierailija
18/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vähän hassua, että masentuneita pidetään automaattisesti jotenkin oikeasti hyviä tyyppeinä, joilla nyt vaan on vaikeaa ja heitä pitää loppuun asti ymmärtää.

Kun jotkut ihmiset ovat oikeasti itsekeskeisiä olematta kuitenkaan kykeneviä itsereflektioon, kyllä tällaisia masentuneidenkin joukosta löytyy. Minulla on masentuneita ystäviä ja itsekin kärsin ajoittaisesta masennuksesta, mutta ei meidän vuorovaikutus ole sitä, että yksi kaataa kaiken paskan toisen niskaan. Sellaiset kaverit ovat jääneet omille teilleen.

Vierailija
19/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle ei tulis mieleen, että ehkä hänelläkin voisi olla aitoja asioita, joista haluaisi puhua? Tässä nyt tuskin tarkoitetaan, ettei yhtään haluta kuulla kaverin masennuksesta ja ongelmista, vaan että keskustelu olisi tasapuolistaja välillä voisi yrittää jostain muustakin jutella...

No joo, jos kaveri todella kokee että hänen asiansa eivät saa yhtään tilaa, onhan se väärin. Ja todennäköisesti masentunut ei edes tajua, että on sellainen. Asiasta lempeästi sanominen voi auttaa. Olen itsekin ollut ystävä hyvin masentuneen kanssa, jolle puhetulva samoista asioista oli lähes pakkomielteistä selittämistä, eikä siihen käytökseen auttanut enää huomauttaminen. Ei jotenkin ollut yhtään kosketuksissa siihen miten käyttäytyy. Ymmärsin kyllä, mutta kävi raskaaksi. Olen itse sen verran onnekas että mulla masennus ei, toivottavasti, ole tullut niin vakavaksi että käyttäytyisin noin.

Vierailija
20/85 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan se ristiriita juuri on. Masentunut on itsekeskeisyydessään hyvin raskasta seuraa. Siitä ei kuitenkaan saa sanoa, sillä se olisi moittimista.

Masentunutta ei silti myöskään saisi jättää yksin, sillä silloin taas valitetaan, että läheiset hylkäävät masentuneen.

Eli teet niin tai näin, niin se on aina väärinpäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi