Pihistelisitkö, jos olisit sijassani?
Meillä on häät tulossa keväällä eikä säästöjä ole vielä paljon mitään. Menoja kylläkin- auton korjausta, lääkärilaskuja ym. Toinen meistä on töissä vain puolipäiväisesti, toisen työsopimus loppuu elokuun lopussa.
Kesälomani alkaa ensi viikolla, miehen loma on myöhemmin. Mieleni tekisi tehdä jotain kivaa lomallani, matkustaa vaikka viikonloppumatkalle johonkin (matkustelemme silloin tällöin eriksemme jos toinen ei pääse lomailemaan yhtä aikaa) mutta itsestäni tuntuu etten voi nyt tuhlata rahaa itseeni, kun joka lantti tarvitaan häitä varten.
Miehen lapset tulevat meille kolmeksi viikoksi miehen loman aikana ja tiedän, että silloin rahaa kuluu. Lapsia kuskataan kavereilleen ympäri Suomea (!-6 tunnin ajomatkojen päähän ainakin neljään eri kaupunkiin), lisäksi käydään Linnanmäellä ja luultavasti Korkeasaaressa. Jätskillä ja Mäkkärissä ja maauimalassa täytyy tietenkin käydä useamman kerran. Ja ostaa lehtiä, kirjoja, leluja... Toki, ymmärränhän minä sen ja haluan itsekin lapsia hemmotella.
Mutta mutta... onko järkevää että minä en tee lomallani mitään, mihin kuluisi rahaa (ajatusmallini on se että tälläkin rahalla saisin kutsuttua jo yhden vieraan) säästääkseni häitä varten ja mies taas kuluttaa mielin määrin, kun lapset ovat meillä...
MIelipiteitä?
ps. Aikomukseni ei ole millään tavalla puuttua miehen rahankäyttöön tai kieltää häntä vaan enemmän mietin, olisiko minun syytä käyttää vähän itseenikin, tehdä esim. matka jonnekin.
Kommentit (21)
tuolloin lasten ollessa meillä (alunperin otin lomani niin, että oltaisiin yhtä aikaa mutta äidille ei sitten sopinutkaan tuo ajankohta ja muuttivat aikaa).
Lapset ovat tottuneet saamaan kirjan, lehden tms aina kaupassa käydessään (sekä isältä että äidiltä) ja kirpparit ovat inhottavia, saastaisia paikkoja (äidin opettamaa) joten sinne en heitä enää vie...
Lapset ovat jo talvella sopineet isänsä kanssa että Linstille mennään, ja noiden kavereitten luo eri puolille Suomea joten niistä ei voi enää luopua. Muut ehdotukset olivat hyviä, kiitos!
ap
Joku viikonloppureissu ei nyt varmasti hääbudjettia kaada, eikä ole mitään verrattuna miehen lasten 3 viikossa kuluttamaan rahamäärään. Miksi sinullakin ei olisi oikeus nauttia omasta lomasta muutama päivä.
Minä ainakin lähtisin reissuun.
laivamatka ei paljon maksa, ja eril. kauneushoidot ovat puoli-ilmaisia suomen hintatasoon nähden. Ja onnhan tuo itsensä helliminenkin osa häävalmisteluja.
Muutenkin pienet häät on kivemmat. Meiän häissä oli 50-60 vierasta ja jälkeenpäin ajatellen ainakin puolet liikaa :(. Nyt jos olisin naimisiin menossa, niin ihan perheen kesken ja korkeintaan pari parasta kaveria kutsuisin.
Kyllä minä juttelisin myös miehen kanssa tuosta kauheasta rahanmenosta , mitä hänen lapsiinsa menee. Että tarvitseeko sitä ihan JOKA kauppareissulla ostaa lehteä tai kirjaa! Harvoja ydinperheen lapsia lellitään noin edes lomallakaan. En ymmärrä, että eroa ja yhdessäolon puutetta korvataan sitten rahalla. Voi tulla aika itsekkäitä ja ahneita muksuja, jotka eivät kunnioita mitään.
ja kuluttaisin heidän kanssaan sateisen päivän esim. yhdessä leipoen tai pelaten jotain lautapeliä.
alue miehelleni että en koe voivani kovinkaan paljon puuttua heihin liittyviin asioihin. En missään nimessä tunne voivani esim. kieltää miestäni ostamasta lapsille kirjaa, jäätelöä tms kauppareissuilla. Oikeastaanhan se ei minulle kuulukaan. Kasvatukseen liittyvät asiat ovat lasten vanhempien päätettävissä, minä saan kyllä sitten osallistua niiden toteutukseen (lue: vanhemmat laativat kasvatukseen liittyvät säännöt ja eletään sitten niiden mukaan).
ap
ja mies ei ole sitten katsonut eronkaan jälkeen tarpeelliseksi lopettaa tuota tapaa vaan jatkaa itsekin sitä edelleen. Olen varovasti koettanut jutella asiasta mutta miehen mielestä lasten kuuluu saada jotain joka reissulla, jos haluavat.
ap
Vierailija:
Kyllä minä juttelisin myös miehen kanssa tuosta kauheasta rahanmenosta , mitä hänen lapsiinsa menee. Että tarvitseeko sitä ihan JOKA kauppareissulla ostaa lehteä tai kirjaa! Harvoja ydinperheen lapsia lellitään noin edes lomallakaan. En ymmärrä, että eroa ja yhdessäolon puutetta korvataan sitten rahalla. Voi tulla aika itsekkäitä ja ahneita muksuja, jotka eivät kunnioita mitään.
Minun ja mieheni kodissa vallitsevat meidän säännöt (eivät todellakaan hänen exänsä..), jotka koskevat niin yhteisiä kuin miehenikin vierailevia lapsia. Teillä ei ilmeisesti ole vielä yhteisä lapsia? Jos niitä joskus tulee, mietipä miten onnistuu se, että sinä ostat kirpparilta joskus jonkun käytetyn kirja/lelun heille ja isän entisestä suhteesta olevat muksut saavat koko ajan uutta tavaraa ja herkkuja joka päivä? -4
kun aikuistuvat ja alkavat itse maksaa kaikki arkiset menonsa. Juuri kenelläkään aikuisella ei ole varaa ostaa itselleen viihdykettä esim. lehtiä joka kauppareissulla. Elämässä on muutakin kuin materiaalisia arvoja.
Sopikaa vaikka miehsi kanssa minkä summan kuukaudessa laittaisitte yhdessä/kumpikin erikseen rahaa säästöön häitä varten.
Näistä nimittäin saattaa tulla niitä kynnyskysymyksiä liiton aikana. Sinun on itse päätettävä mikä on sinulle parasta. Tarvitsetko lomaa itsellesi vai pärjäätkö ilmankin. Kannattaa jutella miehen kanssa asiasta ja katsoa mitä mieltä hän on. Se kertoo paljon tilanteesta johon olet juri sitoutumassa. Jos mies laittaa kovasti hanttiin, niin hiukan ihmetyttää. Ja voiskos ajatella ettei miehen lasten lomailuun tarvitsis polttaa niin paljoa rahaa, koska hauskaa voi pitää halvemmallakin ja lapset saattavat olla jopa onnellisempia ilman jatkuvaa huvipuisto-reissaus-burgeri karusellia. Jos olette yhteen menossa virallisestikin, niin kaippa miehesi rahankäytön pitäisi silloin kuulua sinulekin varsinkin jos hän saa sanoa mielipiteensä sinun rahankäyttöösi? Vai kuinka?
Ostaako miehesi lapsiensa hyväksynnän kaikella materiaalilla? Korvaako osteluilla eroaan?
Tuntuu ettäsinä olet aika kiltin altavastaajan osassa tässä systeemissä. Luuletko että oli sattumaa että exä vaihtoi lomat niin ettet pääse lomailemaan mukavatsi " hänen" perheensä kanssa? Ja totta helvetissä sulla on oikeus päättää miehesi kanssa hänenkin lastensa säännöistä ja kuvioista koska olettehan menossa naimisiin ja sinusta näinollen tulee lasten ÄITIPUOLI. Eli yhtälailla vastuullinen ja velvollinen komentamaan, tekemään päätöksiä ja rajoittamaankin jos niin on tarpeen. Tällä tyylillä, pelkään pahoin, teille tulee aikalailla ongelmia, ellet sitten ole niin kiltti että alistut kaikkeen ja tyydyt kaikkeen mukisemata. Ja lupaan että kuvio muuttuu taas uusiksi kun/jos teille tulee oma yhteinen lapsi/lapsia. Pelisäännöt uusioperheissä olisi syytä keskustella ja sopia heti alkuunsa selviksi ja kaikkia osapuolia suurinpiirtein tyydyttäviksi, ettei...
Meidän vanhemmalla lapsella on kaksi kotia ja niissä osittain erit säännöt ja tavat. Ei lapsi siitä sekaisin mene.
siis suhtaudut asioihin järkevästi!
Tottahan toki kulutat itseesikin rahaa, olet kyllä sen ansainnut!
Missä päin Suomea asutte? Jos olette pääkaupunkiseudulta, mene sinne Lintsille ja Korkeasaareen mukaan.
Äkkilähtöjä kannattaa katsella, jos löytyisi joku edullinen matka. myös Tallinnaan pääsee edullisesti, olet siellä muutaman yön, käyt ostoksilla, kampaajalla, kasvohoidossa yms.
laittaisin rahat yhteen päivään ja häihin. Ymmärrän kuitenkin miehesi halun tuhlata lapsiin ja lomailla heidän kanssaa, ovathan he luultavasti miehellesi se kaikkein tärkein ja arvokkain tässä maailmassa. Mutta älä sinäkään unohda itseäsi vaan nauti elämästä.
käykää sealifessa,erilaisissa ilmaistapahtumissa(kaivarin lastenjamit yms.)kotkanmeripäivät tms. ja viettäkää kauniit päivät leppoisasti merenrannassa tai puistopicknikeillä. Kirppareitakin voi huvikseen kiertää, niiltäkin voi löytää halvalla lapsille hyväkuntoista luettavaa,legoja yms.