Onko 400 euroa elatusmaksua paljon?
Tapailen miestä, joka kertoi maksavansa ex-vaimolleen elatusmaksua 400 euroa kuussa kahdesta lapsesta. Eikö nuo maksut ole aika yläkanttiin? Käsittääkseni yleisesti elatusmaksu on n 150 e per lapsi. Mies on puhunut, että ex-vaimo oli esittänyt köyhempää kuin olikaan ja huijannut mieheltä isot maksut. Kuulema seuraavan kerran menevät lastenvalvojalle vuoden päästä.
Kertokaa vertailun vuoksi paljonko saatte exältä elatusapua?
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nykyisessä lainsäädännössä puutteensa. Esim. lasten asuinkustannukset otetaan huomioon vain lähivanhemman kuluissa, ei etävanhemman, vaikka luonapitoa olisi yhtä paljon molempien luona. Pienituloisen lähihuoltajan on paljon helpompi saada myös muita tukia kuin pienituloisen etähuoltajan. Ihmettelenkin sitä, miksi vuoroviikkovanhemmat eivät enemmän tee sitä, että lapset olisi isotuloisemmalla kirjoilla - stereotyyppisesti lähivanhempi on äiti ja pienituloisempi.
Itse olen äiti, lähihuoltaja, vuoroviikkovanhempi, enkä saa tai haluakaan senttiäkään elatusmaksuja. Lapsilisät laitamme puoliksi exän kanssa. Rahasta ei ole tarvinnut tapella.
Öh miten se olisi reilua että se suurituloinen saisi vielä tukia tuohon päälle kun lapset siellä kirjoilla ja pienituloinen ei saisi senkään vähää....?
Mutta nythän on kyse lasten elatuksesta, ei vanhempien. Suurituloinen kustantaisi kaikki lasten hankinnat, eikö? Ja jos pienituloinen on riittävän pienituloinen, elatusmaksujakaan ei jää maksettavaksi.
Suurituloinen ostaisi siis myös tavarat etän luokse ja ruuat etän viikoilla? Jne muut uimahallireissut ja harrastustavarat?
Aina kun elatusmaksuista keskustellaan, lähivanhemmat listaavat asiat, jotka he maksavat niillä. Siinä lista asioista, jotka se suurituloisempikin maksaisi.
Toki voi tehdä niin kuin minä. Voi kouluttautua ja saada hyväpalkkaisen työn, jolloin ei tarvitse miettiä elareita. Minä maksan lähihuoltajana kaikki lasten kulut JA maksan pienituloiselle etälle eli lasteni isälle 600 euroa kuukaudessa, jotta hän pystyy kustantamaan edes jollain tavalla samantasoista elämää lapsillemme. Koska mä voin ja koska mulle lasten etu on tärkein.
Mutta kuka maksaa pienituloisen viikolla ne lasten ruuat tai menot, jos kaikki tuet menevät sille isotuloiselle? Sinä sanoit että hän maksaa kaiken, eli myös ruuat ja menot pienituloisen viikolla vai?
Kuka maksaa ruuat ja menot etähuoltajan viikolla yleensä ottaen? Niin, etähuoltaja ne maksaa, elareiden lisäksi. Lähihuoltajallakin ON elatusvelvollisuus omien lastensa suhteen. Edelleen, jos hän on kovin pienituloinen, hänen ei tarvitse maksaa elatusmaksuja, mutta kyllä, IHAN ITSE pitäisi maksaa ruoka joka toinen viikko. Sitä kutsutaan lasten elättämiseksi.
No miksi ihmeessä kukaan pienituloinen suostuisi siirtämään lasten kirjat viikko-viikko systeemissä isotuloiselle?? Itse menettäisi kaikki tuet mutta yhtälailla joutuisi kaiken itse maksamaan :,D
Kaiken? Juurihan täälläkin on lueteltu pitkä litania asioita, jotka niillä elareilla maksetaan? Etähuoltajanhan ei tarvitse maksaa muuta kuin asuminen ja ruoka omilla viikoillaan.
Niinpä. Alkaa pikkuhiljaa nousta esille se todellinen syy, miksi siitä lähihuoltajuudesta pidetään kiinni kynsin ja hampain.
Niin voitko nyt kertoa yhdenkin syyn MIKSI sen pienituloisen kannattaisi siirtää kirjat parempituloiselle? Ekassa viestissä ihmettelit mikseivät kaikki toimi näin.. niin mitä pienituloinen siitä hyötyy?
Ei tarvitse maksaa niitä lapsen kuluja kuin omilla viikoillaan. Ei tarvitse maksaa niitä hoitomaksuja, harrastusmaksuja, vakuutusmaksuja, lääkärimaksuja, mitä kaikkea niissä luetteloissa nyt onkaan. Lähihän ne hoitaa. Puhumattakaan siitä, että pienituloisen etän ei tarvitse maksaa elatusmaksuja vaan yhteiskunta hoitaa ne hänen puolestaan.
Ja ennen kaikkea oikea kysymys on, mitä lapset siitä hyötyvät, että suurituloisempi vastaa heistä aiheutuvista kustannuksistaan. Lasten edun pitäisi olla se oleellisin asia.
No mitä lapset siitä hyötyvät että kulut maksaa A eikä B? Juu ei kiitos, pidän ihan itse nuo tuet ;)
Ja seuraavan kerran kun lähivanhempia syytetään ahneudesta niin voit varmasti ottaa osaa siihenkin keskusteluun :)
Juu se pienituloinen on ahne kun haluaa pitää tuet, mutta ei isotuloinen joka haluaa vielä kaiken palkkansa päälle ne tuet 🤭
Lapsillehan ne menee. Eikä riitäkään. Näin olen lähihuoltajien puheista ymmärtänyt.
Kun se elatusvelvollisuus on molemmilla vanhemmilla. Ei ole pelkästään sen elatusmaksuja maksavan vanhemman vastuulla. Jos molemmat vanhemmat ovat ns.normaalituloisia ja pärjäävät taloudellisesti, kuuluu heidän vastata lapsen elatuksesta 50/50. Eli jos ollaan sitä mieltä että elatusmaksuja halutaan etävanhemmalta vaikka 250e/kk, se tarkoittaa sitä, että lähivanhemman osuus on myös 250e/kk. Lisäksi lapsilisä, joka taitaa olla jotain satasen luokkaa per lapsi. Eiköhän yksi lapsi nyt 600 eurolla per kuukausi elä ihan hyvin?
Vierailija kirjoitti:
- Oma huone. Tämä tekee meillä noin 200 euroa lisää vuokraa.
Tämä on suhteellista. Voi muuttaa halvemmalle alueelle, niin saa lisää neliöitä. Oma huone ei ole myöskään mikään ihmisoikeus. On paljon perheitä, missä joka lapsella ei ole omaa huonetta.- Ruoka 150 € - 200 €
Aivan överisti liikaa. Mietitäänpä vaikka 5-vuotiasta tyttöä ja mitä 200€:lla saisi kuukaudeksi:4kg tomaatteja
4kg kurkkua
4kg Elovena kaurahiutaleita
4kg porsaan filepihviä
4kg kanan filesuikaletta
4kg kananmunia
4kg vehnäjauhoja
4kg maissihiutaleita
4kg lauantaimakkaraa
5kg suomalaista perunaa
5kg suomalaista porkkanaa
5kg makaronia
10 pakettia Fazer Ruispuikuloita
15 purkkia Arlan rahkaa
30 litraa maitoaJokainen tajuaa vähemmälläkin esimerkillä, ettei yksi 5v lapsi vedä napaansa tuollaista määrää kuukauden aikana.
Kyse oli 13-vuotiaasta. 13-vuotias syö noin triplasti sen mitä 5-vuotias. Ruokavaliosi on paitsi hyvin yksipuolinen, niin sisälsi niukasti kasviksia. Marjat, hedelmät ja monipuoliset vihannekset puuttuvat täysin. Jotain lauantaimakkaraa meillä ei syödä koskaan. Sen ravitsemusarvot ovat nollassa. Ja sinä ostaisit sitä 5-vuotiaalle 4kg kuukaudessa?
- Hygienia 30 €Siis kuukaudessa?! Summalla saisi esimerkiksi:
10 pulloa Palmolive käsisaippuaa
4 x 500ml Family Fresh suihkusaippuaa
4 putkiloa Muumi hammastahnaa
2 tuubia vartalovoidetta
1 pussi hammaslankaaKyllä, hygieniaan menee teinillä hieman enemmän rahaa. 5-vuotias ei ehkä tarvitse dödöä, ei terveyssiteitä, ei tampooneja, ei ihonpuhdistusainetta, ei finneihin täsmäpuikkoa yms. Muumihammastahnakaan ei ole enää kovin kovaa valuuttaa teinille. Kuivaihoinen ei voi käyttää mitään suihkusaippuaa, vaan joutuu käyttämään kalliimpia pesuöljyjä.
- Vaatteet ja kengät 60 € ( Vuodessa on tullut ostetuksi vaatteita ja kenkiä noin 700 € -750 €)Vaatteita ja kenkiä ei osteta kuukausittain ja tuon summan saa ostamalla toki merkkivaatteita helpostikin. Mutta mikään ei moiseen pakota. Mutta esimerkkinä vaikka Tokmannin hintoja: lasten verkkarit 7€, sukkapaketti 4€, caprihousut 6€, lasten ulkoilutakki 18€. Eli aika paljon pitää ihan uutta vaatetta ostaa joka kuukausi, että saa oikeasti 60€ lapsen vaatetukseen kulumaan.
Teinille kun ostaa ihan minimin: lenkkarit syksyllä, talvikengät syksyllä ja keväällä ( Tässä välissä on se jalan koko jo kasvanut kasvuvarasta huolimatta, lenkkarit keväällä, siistimmät kävelykengät kesäksi, sandaalit, uimasandaalit, kouluun sisäpelitossut syksyksi ja kevääksi, kumisaappaat, juhlakengät kierrätettynä, niin kovin paljon kalliimpia vaatteita kuin Tokmannin vaatteet ovat, ei ole varaa.)
- Vesimaksu 25 €
Ok
- Puhelinmaksu 20 €No ok, DNA:lla koululaisen liittymä muistaakseni 14,90€/kk.
- Korotus kotivakuutukseen oman huoneen takia 4 €
No se oma huone ei jokaiselle lapselle ole mikään ihmisarvo edelleenkään. Ei ollut itsellänikään.Juu, ei ole ihmisarvon mitta. On vain suurimmalle osalle se nykyinen normaali.
- Liikenne 25 €
Ok
- harrastukset 120€/kuukausi ( Liikuntaharrastus 450 vuosi, musiikkiopisto 750/vuosi, partion jäsenmaksu ja partion leirit ja retket noin 150-250/vuosi)Mikään laki tai asetus ei määrää partiota, musiikkiopistoa tai jalkapalloseuraa pakolliseksi harrastukseksi. Ylipäänsä kaikki harrastaminen on ylimääräistä. Itse en lapsena harrastanut mitään maksullista, vaan pelasin pipolätkää talvet ja potkin futista kaupungin kentällä kesät.
Jos on lahjaton ja tai ilma motivaatiota, niin sillähän ei ole merkitystä, ettei saa laadukasta opetusta tai valmennusta. Jos on kunnianhimoa, halua tulla paremmaksi, niin harrastuksien laadulla on väliä. Suuri osa lasten kaverisuhteista myös tulee nykyään harrastuksista. Nykyään ei siellä kentällä enää ole kovin montaa pipolätkää pelaavaa. Lisäksi kaikkia ei todellakaan kiinnosta lätkä. Moessa luokassa on todella tylsää, jos ei kuulu esim. partioon, koska siellä paikallisessa partiossa on koko luokan muut pojat/tytöt/koko luokka.
- Harrastuskuljetukset noin 35€Lue yllä.
Samoin, lue yllä.
- Harrastusvälineet kuukautta kohti 10-20 €/kuukausi. ( Tähän mennessä on vuotta kohti mennyt 180-250 euroa vuodessa. On tarvittu mm. sisämakuupussi, talvimakuupussi, makuualusta, teltta, otsalamppu, paristoja, kaksi erilaista puukkoa, 2 soitinta, josta aiempi onneksi saatiin myytyä, soittovihkoja, liikuntavaatteita joka vuosi uudet)Lätkämaila 20€ ja jalkapallo 6€. Molempien kestävyys on yli 1 vuosi, mutta vuodella ajateltuna ja kuukausille laskettuna niistä tulee 2,16€/kk.
Jep, mutta lätkämailalla ja jalkapallolla ( Nekin lapsella kyllä on. samoin koripallo, lentopallo, sählymaila ja pesäpallovarusteet pihaleikkejä ja -pelejä varten.) ei paljon mitään partiossa tai soittoharrastuksissa.
- tapaturmavakuutus noin 4 €Ok.
Tässä on hyvä esimerkki noin karkeallakin tasolla, että miten lähivanhempi laskee aivan överisti liikaa kustannuksia kaikkeen.
Tässä on hyvä merkki noin karkeallakin tasolla, miten etävanhempi laskee aivan liian vähän kustannuksia kaikkeen.
Ei onneksi oma ex-puoliso. Hän arvostaa kaikkea sitä vaivaa, aherrusta, aikaa ja rahaa, mitä esim. lasten harrastukset vie. Lapsiensakaan ei halua olla pukeutunut liian pieniin kenkiin tai muuten epäsopivaan vaatetukseen.
Kun elareista huomioidaan harrastuskulut, kumpi harrastuksista päättää, jos vanhemmat ovat eri mieleisiä? Kaverini ex haluaa kiusallaan laittaa lapsen kalliiseen harrastukseen, josta lapsi ei pidä, koska tietää exän maksavan kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan nykyisessä lainsäädännössä puutteensa. Esim. lasten asuinkustannukset otetaan huomioon vain lähivanhemman kuluissa, ei etävanhemman, vaikka luonapitoa olisi yhtä paljon molempien luona. Pienituloisen lähihuoltajan on paljon helpompi saada myös muita tukia kuin pienituloisen etähuoltajan. Ihmettelenkin sitä, miksi vuoroviikkovanhemmat eivät enemmän tee sitä, että lapset olisi isotuloisemmalla kirjoilla - stereotyyppisesti lähivanhempi on äiti ja pienituloisempi.
Itse olen äiti, lähihuoltaja, vuoroviikkovanhempi, enkä saa tai haluakaan senttiäkään elatusmaksuja. Lapsilisät laitamme puoliksi exän kanssa. Rahasta ei ole tarvinnut tapella.
Öh miten se olisi reilua että se suurituloinen saisi vielä tukia tuohon päälle kun lapset siellä kirjoilla ja pienituloinen ei saisi senkään vähää....?
Mutta nythän on kyse lasten elatuksesta, ei vanhempien. Suurituloinen kustantaisi kaikki lasten hankinnat, eikö? Ja jos pienituloinen on riittävän pienituloinen, elatusmaksujakaan ei jää maksettavaksi.
Suurituloinen ostaisi siis myös tavarat etän luokse ja ruuat etän viikoilla? Jne muut uimahallireissut ja harrastustavarat?
Aina kun elatusmaksuista keskustellaan, lähivanhemmat listaavat asiat, jotka he maksavat niillä. Siinä lista asioista, jotka se suurituloisempikin maksaisi.
Toki voi tehdä niin kuin minä. Voi kouluttautua ja saada hyväpalkkaisen työn, jolloin ei tarvitse miettiä elareita. Minä maksan lähihuoltajana kaikki lasten kulut JA maksan pienituloiselle etälle eli lasteni isälle 600 euroa kuukaudessa, jotta hän pystyy kustantamaan edes jollain tavalla samantasoista elämää lapsillemme. Koska mä voin ja koska mulle lasten etu on tärkein.
Mutta kuka maksaa pienituloisen viikolla ne lasten ruuat tai menot, jos kaikki tuet menevät sille isotuloiselle? Sinä sanoit että hän maksaa kaiken, eli myös ruuat ja menot pienituloisen viikolla vai?
Kuka maksaa ruuat ja menot etähuoltajan viikolla yleensä ottaen? Niin, etähuoltaja ne maksaa, elareiden lisäksi. Lähihuoltajallakin ON elatusvelvollisuus omien lastensa suhteen. Edelleen, jos hän on kovin pienituloinen, hänen ei tarvitse maksaa elatusmaksuja, mutta kyllä, IHAN ITSE pitäisi maksaa ruoka joka toinen viikko. Sitä kutsutaan lasten elättämiseksi.
No miksi ihmeessä kukaan pienituloinen suostuisi siirtämään lasten kirjat viikko-viikko systeemissä isotuloiselle?? Itse menettäisi kaikki tuet mutta yhtälailla joutuisi kaiken itse maksamaan :,D
Kaiken? Juurihan täälläkin on lueteltu pitkä litania asioita, jotka niillä elareilla maksetaan? Etähuoltajanhan ei tarvitse maksaa muuta kuin asuminen ja ruoka omilla viikoillaan.
Niinpä. Alkaa pikkuhiljaa nousta esille se todellinen syy, miksi siitä lähihuoltajuudesta pidetään kiinni kynsin ja hampain.
Niin voitko nyt kertoa yhdenkin syyn MIKSI sen pienituloisen kannattaisi siirtää kirjat parempituloiselle? Ekassa viestissä ihmettelit mikseivät kaikki toimi näin.. niin mitä pienituloinen siitä hyötyy?
Ei tarvitse maksaa niitä lapsen kuluja kuin omilla viikoillaan. Ei tarvitse maksaa niitä hoitomaksuja, harrastusmaksuja, vakuutusmaksuja, lääkärimaksuja, mitä kaikkea niissä luetteloissa nyt onkaan. Lähihän ne hoitaa. Puhumattakaan siitä, että pienituloisen etän ei tarvitse maksaa elatusmaksuja vaan yhteiskunta hoitaa ne hänen puolestaan.
Ja ennen kaikkea oikea kysymys on, mitä lapset siitä hyötyvät, että suurituloisempi vastaa heistä aiheutuvista kustannuksistaan. Lasten edun pitäisi olla se oleellisin asia.
No mitä lapset siitä hyötyvät että kulut maksaa A eikä B? Juu ei kiitos, pidän ihan itse nuo tuet ;)
Ja seuraavan kerran kun lähivanhempia syytetään ahneudesta niin voit varmasti ottaa osaa siihenkin keskusteluun :)
Juu se pienituloinen on ahne kun haluaa pitää tuet, mutta ei isotuloinen joka haluaa vielä kaiken palkkansa päälle ne tuet 🤭
Lapsillehan ne menee. Eikä riitäkään. Näin olen lähihuoltajien puheista ymmärtänyt.
Jep, siksi ne kuuluukin sille pienituloiselle, että hänellä on varaa tarjota lapsille ruokaa ja harrastuksia. Isotuloinen voi maksaa palkastaan.
En ollutkaan tajunnut että lapsilisät on noin hyvät! Luettuani tätä ketjua kävin katsomassa kun alkoi kiinnostaa asia.
Yhdestä lapsesta 94,88
Toisesta lapsesta 104,84
Kolmannesta lapsesta 133,79
Neljännestä lapsesta 163,24
Viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 182,69
Siis jos on vaikka 3 lasta, niin verottomana tulee joka kuukausi tilille 333,51€! Tähän päälle elatusmaksut (keskustelusta päätellen ne on jotain 150-400e per lapsi per kuukausi) ja jos saa jotain muitakin tukia niin miten ihmeessä niillä rahoilla ei tule lapset toimeen? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kun elareista huomioidaan harrastuskulut, kumpi harrastuksista päättää, jos vanhemmat ovat eri mieleisiä? Kaverini ex haluaa kiusallaan laittaa lapsen kalliiseen harrastukseen, josta lapsi ei pidä, koska tietää exän maksavan kulut.
Mä tiedän myös tällaisen tapauksen, jossa lasten äiti antaa lasten harrastaa mitä vaan ja päättä yksinään ilman toisen vanhemman mielipidettä että mitä lapset saavat harrastaa. Ja tottakai ne on jotain tyyliin jääkiekko/taitoluistelu/ratsastus, mahdollisimman kalliita. Sitten kiukuttelee sille toiselle vanhemmalle kuinka huono vanhempi on kun ei maksa 500euroa kuukaudessa lasten harrastuksesta. Mitään ei tietenkään ole neuvoteltu vaan rahaa aina ollaan vailla. Minusta ei kuulu mennä näin. Ei voi yksin toinen vanhempi päättää näitä asioita.
Minusta on ihan kummallista, miten paljon rahaa saatte lapsiin menemään. Siis se on aivan täysin ok ja hienoa, jos on sitä rahaa mitä laittaa lapsiin. Mutta jos sitä rahaa ei liiaksi ole, niin ei silloin voi olettaa että lapsillekaan voi ostaa sitä kaikkein hienointa ja kalleinta. Vaikka jokainen varmaan haluaisi. Täytyy elää omaan tulotasoon sopivasti, ja niin täytyy niiden lastenkin elää. Silloin valitaan harrastukset ja vaatteet sen budjetin mukaan mikä rahapussiin sopii. Ei voi olettaa että meidänkin lapselle täytyy saada kalliit harrastukset ja kaikki pelit ja vehkeet kun naapurinkin lapsilla on. Ei se elämä mene niin ja se on hyvä opettaa lapsillekin. Elää ja harrastaa voi varsin hyvin vähän pienemmälläkin budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
En ollutkaan tajunnut että lapsilisät on noin hyvät! Luettuani tätä ketjua kävin katsomassa kun alkoi kiinnostaa asia.
Yhdestä lapsesta 94,88
Toisesta lapsesta 104,84
Siis jos on vaikka 3 lasta, niin verottomana tulee joka kuukausi tilille 333,51€! Tähän päälle elatusmaksut (keskustelusta päätellen ne on jotain 150-400e per lapsi per kuukausi) ja jos saa jotain muitakin tukia niin miten ihmeessä niillä rahoilla ei tule lapset toimeen? En ymmärrä.
Mitä muita tukia? Harva saa muita tukia, jos käy töissä. Sehän riippuu ihan siitä, että haluaako että lapset tulevat vain toimeen: pelkkää vesikaurapuuroa aamulla, käskee syömään koulussa kunnolla, perunaa ja yksi muna illalla. Vai haluaako sen vesikaurapuuron lisäksi tarjota lapselle aamuisin monipuolisesti marjoja ( Kyllä, jossain voi poimia itse), maitolasillisen, leivän, jonka päällä on jotain proteiinia. Koulusta tullessa monipuolisen välipalan, monipuolisen päivällisen ja monipuolisen iltapalan.
Samoin on vaatutuksen, kenkien, hygienian yms laita.
Haluaako että lapset kehittyvät harrastuksissa, heillä on mahdollista tavata kavereitaan joskus elokuvissa yms.
Saako lapset kokemuksia kulttuurista?
Saako lapset harjoitella rahankäyttöä viikkorahalla yms?
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä lapsesta 94,88
Toisesta lapsesta 104,84
iPhone 11 pro - 1679€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paljon. Minä saan 300 euroa yhdestä lapsesta, minkä lisäksi maksamme harrastukset ja isommat hankinnat puoliksi. Elatusmaksuista keskusteleminen ei kuulu uusille puolisoille tippaakaan (vaikka esim. FBn Uusperhe-ryhmässä 99 % elatusapukeskusteluista on bonusäitien aloittamia), joten suosittelen jo tässä vaiheessa olemaan puuttumatta asiaan.
Tähän rohkenen kyllä olla hieman eri mieltä. Kyllä minusta oman miesystäväni elatusmaksu kuuluu hieman minullekin, kun minä joudun käytännössä myös miehen lapsia elättämään. Olen lukuisia kertoja ostanut heille kaapin täyteen ruokaa ja olen ostanut lapsille esimerkiksi vaatteita. Mies maksaa exälle elarit, vaikka tienaa vähemmän ja lapset ovat täsmälleen yhtä paljon hänellä kuin exälläkin. Kummasti niitä elareita ei sitten kuitenkaan käytetä niihin lasten vaatteisiin tai polkupyöriin vaan niihin pyydetään vielä rahat erikseen tai ei osteta ollenkaan. Jos minä joudun lapsien menoja maksamaan, miksi ihmeessä asia ei kuuluisi myös minulle?
Minustakin asia kyllä kuuluu myös sille uusperheen toiselle aikuiselle. Monella varmasti on joku yhteinen tili, mihin laitetaan rahaa tulojen suhteessa tms. Sieltä sitten ostetaan ruuat ja maksetaan laskut jne. Tietysti silloin se uusperheen toinenkin aikuinen maksaa niitä lasten kuluja. Eikä siinä mitään, ihan ok homma se on, mutta mielestäni silloin kuuluu myös nämä muut raha-asiat tälle toiselle osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä lapsesta 94,88
Toisesta lapsesta 104,84
Mitä muita tukia? Harva saa muita tukia, jos käy töissä. Sehän riippuu ihan siitä, että haluaako että lapset tulevat vain toimeen: pelkkää vesikaurapuuroa aamulla, käskee syömään koulussa kunnolla, perunaa ja yksi muna illalla. Vai haluaako sen vesikaurapuuron lisäksi tarjota lapselle aamuisin monipuolisesti marjoja ( Kyllä, jossain voi poimia itse), maitolasillisen, leivän, jonka päällä on jotain proteiinia. Koulusta tullessa monipuolisen välipalan, monipuolisen päivällisen ja monipuolisen iltapalan.
Haluaako että lapset kehittyvät harrastuksissa, heillä on mahdollista tavata kavereitaan joskus elokuvissa yms.
Niin, jos nyt vaikka mietitään että olisi kolme lasta -> lapsilisät yhteensä 330e/kk + elatusmaksut (250e/lapsi) yhteensä 750e/kk = 1 080e kuukaudessa
Eikö tuo oikeasti muka riitä noihin mainitsemiisi asioihin? Tähän lisäksi vielä pitää laskea tietysti sen lähivanhemman osuus elatuksesta (750e), silloin yhteissumma olisi 1830e. Eikö tuo oikeasti riitä? Eikö sillä saa terveellista normaalia kotiruokaa, vähän viikkorahaa ja jonkun harrastuksen per lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa 400 €/lapsi ja ostaa lisäksi pyytämättä isompia juttuja synttäri-/joululahjaksi tai ihan muuten vaan. Tosin meillä lapsilisä ei tule käyttöön, vaan menee suoraan lasten säästöihin.
Te ette siis tarvitse lapsilisiä?
Tarvitaan, säästämiseen :)
Tässä varmaan tarkoitettiin sitä, että ette "oikeasti" tarvitse sitä lapsilisää. Tulette taloudellisesti hyvin toimeen ilman sitä lapsilisää. Lapsenne saa hyvää ruokaa, saa harrastaa ja saa uusia vaatteita. Moni varmasti mieltää lapsilisän olevan sitä varten, että se menee akuutteihin lapsen tarpeisiin ja tulee todella tarpeeseen. Teillä se on vain mukava bonus jolla kartuttaa varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan kummallista, miten paljon rahaa saatte lapsiin menemään. Siis se on aivan täysin ok ja hienoa, jos on sitä rahaa mitä laittaa lapsiin. Mutta jos sitä rahaa ei liiaksi ole, niin ei silloin voi olettaa että lapsillekaan voi ostaa sitä kaikkein hienointa ja kalleinta. Vaikka jokainen varmaan haluaisi. Täytyy elää omaan tulotasoon sopivasti, ja niin täytyy niiden lastenkin elää. Silloin valitaan harrastukset ja vaatteet sen budjetin mukaan mikä rahapussiin sopii. Ei voi olettaa että meidänkin lapselle täytyy saada kalliit harrastukset ja kaikki pelit ja vehkeet kun naapurinkin lapsilla on. Ei se elämä mene niin ja se on hyvä opettaa lapsillekin. Elää ja harrastaa voi varsin hyvin vähän pienemmälläkin budjetilla.
No kerropas, mikä budjetti esim. 13-vuotiaalle pitäisi olla?
Asuminen: neliöt, vesi, sähkö, vakuutus, onko oma huone, missä kunnassa/kaupungissa? Jos ei ole, niin miten teini-ikäisen yksityisyys ja omat sosiaaliset suhteet on turvattu.
Ruoka: Mitä syötte, milloin syötte?
Hygienia? Saako lapsi niitä terveyssiteitä kuin haluaa, dödöä, finneihin puhdistusainetta?
Harrastukset? Mikä on kallista? Esimerkiksi musiikkiharrastus on hyvä tuki, jos suvussa on lukivaikeutta. Vauvasta/taaperosta alkanut muskari jatkettuna soittimen soittoon kehittää myös puhe- ja lukemisvalmiuksia. Voiko tälle laittaa hintaa, jos suvussa on näitä vaikeuksia? Lukivaikeudethan aivät välttämättä näy ilman aivojen kuvantamista ennen eskari- tai kouluikää.
Vapaa-aika: Moni pelaa sosiaalisesti omassa kotonaan. Lapsi jää ainakin joistain kaveriporukoista pois, jos hänellä ei ole mitään pelilaitetta. Tämä on nykyaikaa, eikä sitä voi verrata meidän vanhempien nuoruuteen, jolloin kokoonnuttiin pelaamaan jonkun kotiin.
Puhelin? Onko nuorella sellaista ollenkaan?
Huvit?
Liikuntavälineet: jääkiekkomaila, jalka-, kori- lento pallot, sukset, pyörä jne. Kuulooko lapsella/nuorella olla näitä?
vaatteet? kasvava saattaa kasvaa 2-3 kokoakin vuosittain.
jalkineet+ Mitkä jalkineet näet pakolliseksi, ja missä asut. Suomessahan jossain on vielä lunta ja etelässä kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä lapsesta 94,88
Toisesta lapsesta 104,84
Niin, jos nyt vaikka mietitään että olisi kolme lasta -> lapsilisät yhteensä 330e/kk + elatusmaksut (250e/lapsi) yhteensä 750e/kk = 1 080e kuukaudessa
Eikö tuo oikeasti muka riitä noihin mainitsemiisi asioihin? Tähän lisäksi vielä pitää laskea tietysti sen lähivanhemman osuus elatuksesta (750e), silloin yhteissumma olisi 1830e. Eikö tuo oikeasti riitä? Eikö sillä saa terveellista normaalia kotiruokaa, vähän viikkorahaa ja jonkun harrastuksen per lapsi?
Harva noin paljon elareita saa. Tuo varmasti riittääkin.
Vain todellinen uuvatti maksaa raha-automaattina yhtään enempää lähivanhemman tilille kuin 167,09 € kuussa mikä on Kelan määrittelemä täysimääräinen elatustuki. Muihin lapsen kuluihin voi ja kuuluukin totta kai osallistua harkinnan mukaan, mutta satojen eurojen työntäminen kuukausittain etävanhemman tilille vailla mitään kontrollia rahojen käytöstä ei ole etävanhemman eikä lapsen edun mukaista. Se, mikä tekee elatusmaksujen maksamisesta niim vastenmielistä monille etävanhemmille ei ole se, etteikö lapsesta haluttaisi huolehtia. Mutta se, että toimitaan jopa 18 vuoden ajan sokeana maksuautomaattina ex-puolison tilille - siis ihmisen, jonka kanssa ei välttämättä ilman lapsia haluttaisi olla missään tekemisissä - on ymmärrettävästikin todella ikävää, koska elatusmaksujen maksajalla ei ole MITÄÄN kontrollia siitä mikä osa kyseisistä rahoista menee oikeasti lasten hyväksi, samalla kun lähivanhempi nauttii kaikista lasten tuomista taloudellisista eduista kuten lapsilisät ja sosiaalisista eduista kuten lasten läsnäolo. Siksi kenenkään ei kannata maksaa kuin korkeintaan tuo Kelan määrittelemä 167,09 euroa kuussa per lapsi ja osallistua muihin kuluihin sitten harkinnan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
mutta satojen eurojen työntäminen kuukausittain etävanhemman tilille
Korjaus: tässä tarkoitin tietenkin lähivanhempaa.
Voisiko joku antaa jonkun pienen infopaketin, että miten paljon minkäkin ikäinen lapsi tarvitsee rahaa elääkseen normaalia hyvää elämää? Ei tarvitse eritellä välttämättä että mitä se summa sisältää, mutta paljonko se on per kk?
Vaikka
0-5v
6-10v
11-15v
yli 15v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä lapsesta 94,88
Toisesta lapsesta 104,84
Terveellistä normaalia kotiruokaa, vähän viikkorahaa ja jonkun harrastuksen lasta kohti.
Kalleintahan onkin se asuminen. Itse voisin asua yksiössä, mutta lapsille olisi hyvä olla omat huoneet. Nuo maksavat. Lisäksi isompien lasten kannalta on paras, että perheen aikuisellakin on oma huone. Käytännössä puhutaan siis kolmen isomman lapsen kanssa 5 h ja keittiö -asunnosta. Voin mainita, että 1- ja 3-vuotiaan kanssa olemme miehen kanssa asuneet 1h ja tupakeittiö. Yhteensä 53 neliötä. Onnistui tuonikäisten kanssa, mutta en enää lähtisi kokeilemaan kuin lomilla tuota kolmen yli kymmenvuotiaan kanssa.
Yleensä kun lapsi siirtyy yläkouluun,nousee vaatteiden hinnat. Kengät ja vaatteet ostetaan aikuisten puolelta. Kirpputoreiltakaan ei oikein löydy sopivan kokoisia nuorille.
Lukiossa tai ammattikoulussa kulut vasta kasvavat: kirjat, liikenne, paperit, kynät, tietokone jne. vaikka tytöt eivät kasva pituutta enää pahemmin, niin vartalon muoto muuttuu monella. Siksi vaate, joka meni vielä 15-vuotiaana ei olekaan enää sopiva 16-vuotiaana.
Ei ole paljon. Itse saan 350€/lapsi. Eli 700€ kahdesta. Laskettu laskurilla. Maksetaan toki yhdessä muutenkin. Kyse yhteisistä lapsista eikä heidän elintason tarvinnut erossa tippua. Itse kyllä elän niukemmin mutta ei raha onnea tuo.