Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 400 euroa elatusmaksua paljon?

Vierailija
24.05.2020 |

Tapailen miestä, joka kertoi maksavansa ex-vaimolleen elatusmaksua 400 euroa kuussa kahdesta lapsesta. Eikö nuo maksut ole aika yläkanttiin? Käsittääkseni yleisesti elatusmaksu on n 150 e per lapsi. Mies on puhunut, että ex-vaimo oli esittänyt köyhempää kuin olikaan ja huijannut mieheltä isot maksut. Kuulema seuraavan kerran menevät lastenvalvojalle vuoden päästä.
Kertokaa vertailun vuoksi paljonko saatte exältä elatusapua?

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nykyisessä lainsäädännössä puutteensa. Esim. lasten asuinkustannukset otetaan huomioon vain lähivanhemman kuluissa, ei etävanhemman, vaikka luonapitoa olisi yhtä paljon molempien luona. Pienituloisen lähihuoltajan on paljon helpompi saada myös muita tukia kuin pienituloisen etähuoltajan. Ihmettelenkin sitä, miksi vuoroviikkovanhemmat eivät enemmän tee sitä, että lapset olisi isotuloisemmalla kirjoilla - stereotyyppisesti lähivanhempi on äiti ja pienituloisempi. 

Itse olen äiti, lähihuoltaja, vuoroviikkovanhempi, enkä saa tai haluakaan senttiäkään elatusmaksuja. Lapsilisät laitamme puoliksi exän kanssa. Rahasta ei ole tarvinnut tapella. 

Öh miten se olisi reilua että se suurituloinen saisi vielä tukia tuohon päälle kun lapset siellä kirjoilla ja pienituloinen ei saisi senkään vähää....?

Vierailija
122/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan nykyisessä lainsäädännössä puutteensa. Esim. lasten asuinkustannukset otetaan huomioon vain lähivanhemman kuluissa, ei etävanhemman, vaikka luonapitoa olisi yhtä paljon molempien luona. Pienituloisen lähihuoltajan on paljon helpompi saada myös muita tukia kuin pienituloisen etähuoltajan. Ihmettelenkin sitä, miksi vuoroviikkovanhemmat eivät enemmän tee sitä, että lapset olisi isotuloisemmalla kirjoilla - stereotyyppisesti lähivanhempi on äiti ja pienituloisempi. 

Itse olen äiti, lähihuoltaja, vuoroviikkovanhempi, enkä saa tai haluakaan senttiäkään elatusmaksuja. Lapsilisät laitamme puoliksi exän kanssa. Rahasta ei ole tarvinnut tapella. 

Nyt olet väärässä. Etävanhemman maksamat elatusmaksut huomioidaan verotuksessa vähennyksenä, samoin etävanhemman-lapsen matkakulut eli etävanhempi maksaa tuloistaan vähemmän veroa tuloistaan.

Eli verovähennys on yhteiskunnallinen etuus siinä missä asuntotukikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä voin kertoa, miksi pienituloinen ex-mieheni ei ole lasteni lähivanhempi, vaikka lapset ovat vuoroviikoin.

Ex-miehelläni on sekä peli- että mielenterveysongelmia ja hän pistää kaikki saamansa rahat pelaamiseen. Jos hän olisi lähivanhempi, joutuisin maksamaan elatusmaksua, joka menisi pelaamiseen, ei lapsille. Ex-mies asuu äitinsä omakotitalossa ja hänen äitinsä tukee ex-miestäni myös vanhemmuudessa.

Vierailija
124/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuresti ihmettelen ydinperheen vanhempana näistä elareista valittajia ja vielä enemmän kun he harrastavat seksiä, kun eivät kuitenkaan pysty kantamaan vastuuta seurauksista.

Ydinperheissä kiljuttausiin riemusta, jos joku huolehtisi lapsista, siivoaisi lasten jäljet, pesisi pyykit ja hoitaisi sairaan lapsen yövalvomiset. Ja kaikesta tästä selviäisi maksamalla muutaman satasen kuukaudessa.

Suomi on harvoja maita, missä on todella alhaiset elarit, ihan tutkitusti, jos niitä vertaa muihin Euroopan maihin tai vaikkapa Ruotsiin, sillä Suomessa ei lasketa mitään rahallista arvoa lähivanhemman suuremmalle lastenhoito vastuulle ja huolehtimiselle.

Veljeni on eronnut ja asuu Ruotsissa, hän maksaa elatusmaksua lasten lisäksi ex-puolisolle, kun lapset asuvat suurimman osan äidin luona ja veljeni luona lapset ovat vain viikonloppuisin.

Ja ehkä siitä syystä Suomessa erot ovat yleisiä, kun elarit pieniä, eikä etävanhempi tarvitse kantaa vastuuta, ainakaan siihen ei laki velvoita, vaan voi elää luuserina ja rutista ja kerjätä sääliä muutaman satasen elatusmaksuista ja mikä huvittavinta, jopa 200€/kk/lapsi pidetään kalliina. Missä ihmeen maailmassa ihmiset elävät, kun ollaan valmiit viemään leipä lasten suusta ja lapsen hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään, vaan oma napa.

Ja ap.lle. Juokse pois suhteesta, kun vielä voit, yleensä luuserit eivät miksikään muutu. Mies tulee tekemään saman sinulle, kun on tehnyt omille jälkeläisilleen, kun oma napa on se tärkein.

No kylläpä tätä tapahtuu ihan ydinperheissäkin, että vanhemmat elävät eri tulotasoilla ja toinen käyttää rahansa harrastuksiin ja toinen käyttää rahansa lapsiin. Onhan tälläkin palstalla monta kertaa kuultu tarina, että äiti ostaa kotihoidontuestaan lapselle ihan kaiken ja mies törsää rahat omiin vekottimiinsa. 

Vierailija
125/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä voin kertoa, miksi pienituloinen ex-mieheni ei ole lasteni lähivanhempi, vaikka lapset ovat vuoroviikoin.

Ex-miehelläni on sekä peli- että mielenterveysongelmia ja hän pistää kaikki saamansa rahat pelaamiseen. Jos hän olisi lähivanhempi, joutuisin maksamaan elatusmaksua, joka menisi pelaamiseen, ei lapsille. Ex-mies asuu äitinsä omakotitalossa ja hänen äitinsä tukee ex-miestäni myös vanhemmuudessa.

Toki olisi pitänyt lisätä, että tarkoitin normaaleja yhteiskuntakelpoisia vanhempia. 

Yllättävän usein kyllä vuoroviikkovanhemmuutta kuulee käytettävän tapauksissa, joissa sen toisen vanhemman luona on tosi kurja olla. 

Vierailija
126/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ydinperheissä kiljuttausiin riemusta, jos joku huolehtisi lapsista, siivoaisi lasten jäljet, pesisi pyykit ja hoitaisi sairaan lapsen yövalvomiset. Ja kaikesta tästä selviäisi maksamalla muutaman satasen kuukaudessa.

Kun lapset ovat kanssani, niin hoidan nuo. Kun lapset ovat toisen vanhemman luona, niin hän hoitaa nuo, Ero ydinperheaikaan on, että välissä olemme ilman lapsia. Kyllä missaamme silloin sairastumiset ja muun ikvän, mutta myös kaiken hyvänkin. 

Vierailija
127/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh miten se olisi reilua että se suurituloinen saisi vielä tukia tuohon päälle kun lapset siellä kirjoilla ja pienituloinen ei saisi senkään vähää....?

Mutta nythän on kyse lasten elatuksesta, ei vanhempien. Suurituloinen kustantaisi kaikki lasten hankinnat, eikö? Ja jos pienituloinen on riittävän pienituloinen, elatusmaksujakaan ei jää maksettavaksi. 

Vierailija
128/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt olet väärässä. Etävanhemman maksamat elatusmaksut huomioidaan verotuksessa vähennyksenä, samoin etävanhemman-lapsen matkakulut eli etävanhempi maksaa tuloistaan vähemmän veroa tuloistaan.

Totta, näistä tiedän vähän, koska tosiaan tapauksessamme elatusmaksuja ei ole koskaan maksettu. 

Vierailija
129/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa vähentää täysimääräisenä. Vähennys enintään 80 euroa vuodessa/ lapsi. Eli jos veroprosenttisi on vaikka 35 % se huima etuus on jopa 28 euroa vuodessa!! Asumistuki ja lapsilisät voivat olla monta sataa euroa kuukaudessa. 

Vierailija
130/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki olisi pitänyt lisätä, että tarkoitin normaaleja yhteiskuntakelpoisia vanhempia. 

Yllättävän usein kyllä vuoroviikkovanhemmuutta kuulee käytettävän tapauksissa, joissa sen toisen vanhemman luona on tosi kurja olla. 

Lapset ovat kyllä ihan tyytyväisiä ex-mieheni luona. Äitinsä tukemana mies jaksaa olla hyvä vanhempi vuoroviikoin ja lapsilla on läheinen suhde myös isoäitiinsä.

Ilman vuoroviikkovanhemmuutta exäni olisi suuressa riskissä kadota kokonaan uhkapelimaailmaan, jolloin lapset menettäisivät isänsä kokonaan.

Vierailija
131/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa vähentää täysimääräisenä. Vähennys enintään 80 euroa vuodessa/ lapsi. Eli jos veroprosenttisi on vaikka 35 % se huima etuus on jopa 28 euroa vuodessa!! Asumistuki ja lapsilisät voivat olla monta sataa euroa kuukaudessa. 

Anteeksi, olin tässä väärässä. Tämä vähennys tehdäänkin siis suoraan verosta. Eli saa peräti sen koko 80 euroa vuodessa. Onhan se tosiaan "melkein" yhtä suuri etuus kuin lähivanhemman saama 150 kuukaudessa (1800 euroa vuodessa) + asumistuet. :D 

Vierailija
132/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähennetäänkö maksettavista veroista vai verotuksenalaisista tuloista? Mikäli jälkimmäisistä, niin saat etua veroprosenttisi mukaan elatusmaksuista.

Vierailija
133/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähennetäänkö maksettavista veroista vai verotuksenalaisista tuloista? Mikäli jälkimmäisistä, niin saat etua veroprosenttisi mukaan elatusmaksuista.

Vähennetään suoraan verosta, mutta max 80 / lapsi vuodessa. Eli se siitä huimasta etuudesta. 

eri

Vierailija
134/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja matkakuluja vuoroasumisessa ei voi paljon tulla, jos kuitenkin samalla paikkakunnalla asutaan, joten ei näitä veroetuja voi laskea millään tavalla samantasoisiksi kuin lapsilisät ja asumistuet. Pari kymppiä vuodessa vs satoja euroja kuukaudessa. 

Vierailija
135/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeillaan jälleen aiheeseen liittyen kysyä asiallisesti, että miten ne miehen tulot voivat vaikuttaa lapsen tai lapsien elatusmaksuihin? Siis käsittääkseni lapsen syömä leipä ja juoma maito maksaa kaupassa aivan tismaleen saman, tienasipa heidän isänsä 2000€/kk tai 6000€/kk.

Mutta asiallisia vastauksia lienee turha odottaa. Alapeukuttakaa, että väärin tämä epäkohta on!

Nyt varmaan sitten puhutaan lasten vanhempien elatuskyvyn suhteesta, joka vaikuttaa elatusmaksun suuruuteen?

Jos toinen lasten vanhemmista on suurituloinen ja toinen pienituloinen, suurituloinen joutuu kustantamaan elatuksesta suuremman osuuden, oli hän etä- tai lähivanhempi. Jos molemmat ovat suurituloisia, tätä tilannetta ei synny.

No mutta tässähän on sama ajatus taustalla, että vanhemman tai vanhempien tulojen pitäisi näkyä lapsen elämisen kustannuksissa. Mutta kuten koitin jo selittää, niin leipä ja maito maksavat aivan saman siellä kaupassa, vaikka vanhemmat olisivat miljonäärejä. Jos tarkoitus on maksaa elatusmaksua, niin sehän pitäisi olla tietty summa mikä lasketaan jonkun elinkustannusindeksin perusteella. Lasketaan miten paljon maksaa leipä, maito, tavalliset vaatteet, suihkusaippua, sähkö, koulureppu ja niin edelleen. Sitten sen mukaan määrätään maksu X. Nythän moni elatusmaksua maksava maksaa itse asiassa enemmän, kuin mitä lapseen meni rahaa asuttaessa saman katon alla.

Ihan samallalaillahan suurituloinen lähivanhempi joutuu maksamaan lasten menoista enemmän. Siinähän se etävanhempi kuppaa oman lapsensa elatusta lähivanhemman pussista.

Ihmettelen kyllä hyvätuloisena lähivanhempana niitä vanhempia, jotka on sitä mieltä, että omalle lapselle riittää minimielanto, vaikka vanhempi itse elää leveästi.

No ei maksa. Miksi maksaisi? Meillä on puolison kanssa eri tulot, mutta molemmat siirtää yhteiselle taloustilille tasan saman summan joka kuukausi. Tältä tililtä maksetaan ruokaostokset ja kaikki lapsiin liittyvät menot. Aivan harhaluulo, että avioliitto tarkoittaa aina sitä rahojen tasaista jakautumista molemmille. Meillä yhteisistä menoista maksetaan euroissa yhtä paljon. Ja ei meillä lapsiin törsätä. Jos sitä haluaa kutsua eri elintasoksi, niin kutsu sitten. Mutta lapsille ostetaan usein vaatteita tarjousmyynnistä Tokmannilta ja silti ajan uutta Audin kallista maasturia. Ihan prioriteettikysymyksiä, että mihin ne kuukausittaiset rahansa haluaa laittaa. 

Vierailija
136/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeillaan jälleen aiheeseen liittyen kysyä asiallisesti, että miten ne miehen tulot voivat vaikuttaa lapsen tai lapsien elatusmaksuihin? Siis käsittääkseni lapsen syömä leipä ja juoma maito maksaa kaupassa aivan tismaleen saman, tienasipa heidän isänsä 2000€/kk tai 6000€/kk.

Mutta asiallisia vastauksia lienee turha odottaa. Alapeukuttakaa, että väärin tämä epäkohta on!

Ainakin meillä ja tuttavapiirissä, puolisot ovat eronneet toisistaan, mutta eivät lapsistaan, vaan ovat halunneet tarjota saman elintason, mitä oli ennen vanhempien eroa ja se ei onnistu, yhden ihmisen palkalla ja parin sadan elareilla.

Myös lapsen mielipidettä on kuultu, kumman luona lapsi haluaisi asua. Meillä se oli minä ja mies muutti pois ja vuokrasi asunnon läheltä kotia.

Lapsen elintaso ja harrastukset ovat pysyneet samana, myös koti ja ympäristö, huonekaluineen ja päivineen. Mikään ei muuttunut lapselle, paitsi isä muutti kotia ja nyt asutaan miehen ja minun omistamassa asunnossa. Mies ei ole edes hyvätuloinen (palkka n. 3000€ brutto) mutta silti maksaa 350€/kk/lapsi ja ostelee vaatteita yms. omasta halustaan.

Näin on myös tuttavapiirissä ja myös niin, että isä on jäänyt asumaan yhteiseen omistamaan asuntoon, jos lapset jää isälle.

Oman havaintoni mukaan elarit ja yhteinen omaisuus, joka on ex-puolison käytössä, riitaa tai epäsopua ei aiheuta nämä exät keskenään, vaan uudet kumppanit, jotka haluausivat siitä siivut itselleen ja siksi nämä uudet suhteet harvoin kestävät, erityisesti miehelle, jos mies haluaa kantaa vastuunsa ja laittaa elämässään lapsensa elintason ja hyvinvoinnin naisystävänsä edelle.

Niin kuin ap. tapauksessa, josta hän syyttää miehen ex-puolisoa, vaikka miehen päätös voi olla exän kanssa yhteinen.

Vierailija
137/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta nythän on kyse lasten elatuksesta, ei vanhempien. Suurituloinen kustantaisi kaikki lasten hankinnat, eikö? Ja jos pienituloinen on riittävän pienituloinen, elatusmaksujakaan ei jää maksettavaksi. 

Suurituloinen ostaisi siis myös tavarat etän luokse ja ruuat etän viikoilla? Jne muut uimahallireissut ja harrastustavarat?

Vierailija
138/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Oma huone. Tämä tekee meillä noin 200 euroa lisää vuokraa.

Tämä on suhteellista. Voi muuttaa halvemmalle alueelle, niin saa lisää neliöitä. Oma huone ei ole myöskään mikään ihmisoikeus. On paljon perheitä, missä joka lapsella ei ole omaa huonetta.

- Ruoka 150 € - 200 €

Aivan överisti liikaa. Mietitäänpä vaikka 5-vuotiasta tyttöä ja mitä 200€:lla saisi kuukaudeksi: 

4kg tomaatteja

4kg kurkkua

4kg Elovena kaurahiutaleita

4kg porsaan filepihviä

4kg kanan filesuikaletta

4kg kananmunia

4kg vehnäjauhoja

4kg maissihiutaleita

4kg lauantaimakkaraa

5kg suomalaista perunaa

5kg suomalaista porkkanaa

5kg makaronia

10 pakettia Fazer Ruispuikuloita

15 purkkia Arlan rahkaa

30 litraa maitoa 

Jokainen tajuaa vähemmälläkin esimerkillä, ettei yksi 5v lapsi vedä napaansa tuollaista määrää kuukauden aikana.

- Hygienia 30 €

Siis kuukaudessa?! Summalla saisi esimerkiksi:

10 pulloa Palmolive käsisaippuaa

4 x 500ml Family Fresh suihkusaippuaa

4 putkiloa Muumi hammastahnaa

2 tuubia vartalovoidetta

1 pussi hammaslankaa

- Vaatteet ja kengät 60 € ( Vuodessa on tullut ostetuksi vaatteita ja kenkiä noin 700 € -750 €)

Vaatteita ja kenkiä ei osteta kuukausittain ja tuon summan saa ostamalla toki merkkivaatteita helpostikin. Mutta mikään ei moiseen pakota. Mutta esimerkkinä vaikka Tokmannin hintoja: lasten verkkarit 7€, sukkapaketti 4€, caprihousut 6€, lasten ulkoilutakki 18€. Eli aika paljon pitää ihan uutta vaatetta ostaa joka kuukausi, että saa oikeasti 60€ lapsen vaatetukseen kulumaan.

- Vesimaksu 25 €

Ok

- Puhelinmaksu 20 €

No ok, DNA:lla koululaisen liittymä muistaakseni 14,90€/kk.

- Korotus kotivakuutukseen oman huoneen takia 4 €

No se oma huone ei jokaiselle lapselle ole mikään ihmisarvo edelleenkään. Ei ollut itsellänikään.

- Liikenne 25 €

Ok

- harrastukset 120€/kuukausi ( Liikuntaharrastus 450 vuosi, musiikkiopisto 750/vuosi, partion jäsenmaksu ja partion leirit ja retket noin 150-250/vuosi)

Mikään laki tai asetus ei määrää partiota, musiikkiopistoa tai jalkapalloseuraa pakolliseksi harrastukseksi. Ylipäänsä kaikki harrastaminen on ylimääräistä. Itse en lapsena harrastanut mitään maksullista, vaan pelasin pipolätkää talvet ja potkin futista kaupungin kentällä kesät.

- Harrastuskuljetukset noin 35€

Lue yllä.

- Harrastusvälineet kuukautta kohti 10-20 €/kuukausi. ( Tähän mennessä on vuotta kohti mennyt 180-250 euroa vuodessa. On tarvittu mm. sisämakuupussi, talvimakuupussi, makuualusta, teltta, otsalamppu, paristoja, kaksi erilaista puukkoa, 2 soitinta, josta aiempi onneksi saatiin myytyä, soittovihkoja, liikuntavaatteita joka vuosi uudet) 

Lätkämaila 20€ ja jalkapallo 6€. Molempien kestävyys on yli 1 vuosi, mutta vuodella ajateltuna ja kuukausille laskettuna niistä tulee 2,16€/kk.

- tapaturmavakuutus noin 4 € 

Ok.

Tässä on hyvä esimerkki noin karkeallakin tasolla, että miten lähivanhempi laskee aivan överisti liikaa kustannuksia kaikkeen.

Vierailija
139/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on suhteellista. Voi muuttaa halvemmalle alueelle, niin saa lisää neliöitä. Oma huone ei ole myöskään mikään ihmisoikeus. On paljon perheitä, missä joka lapsella ei ole omaa huonetta.

- Ruoka 150 € - 200 €
Aivan överisti liikaa. Mietitäänpä vaikka 5-vuotiasta tyttöä ja mitä 200€:lla saisi kuukaudeksi: 

4kg tomaatteja

4kg kurkkua

4kg porsaan filepihviä

4kg kanan filesuikaletta

4kg kananmunia

4kg vehnäjauhoja

4kg maissihiutaleita

4kg lauantaimakkaraa

5kg suomalaista perunaa

5kg makaronia

15 purkkia Arlan rahkaa

30 litraa maitoa 

Jokainen tajuaa vähemmälläkin esimerkillä, ettei yksi 5v lapsi vedä napaansa tuollaista määrää kuukauden aikana.

- Hygienia 30 €

2 tuubia vartalovoidetta

1 pussi hammaslankaa

- Vaatteet ja kengät 60 € ( Vuodessa on tullut ostetuksi vaatteita ja kenkiä noin 700 € -750 €)

Vaatteita ja kenkiä ei osteta kuukausittain ja tuon summan saa ostamalla toki merkkivaatteita helpostikin. Mutta mikään ei moiseen pakota. Mutta esimerkkinä vaikka Tokmannin hintoja: lasten verkkarit 7€, sukkapaketti 4€, caprihousut 6€, lasten ulkoilutakki 18€. Eli aika paljon pitää ihan uutta vaatetta ostaa joka kuukausi, että saa oikeasti 60€ lapsen vaatetukseen kulumaan.

- Vesimaksu 25 €

Ok

- Puhelinmaksu 20 €

No se oma huone ei jokaiselle lapselle ole mikään ihmisarvo edelleenkään. Ei ollut itsellänikään.

- Liikenne 25 €
Ok

- harrastukset 120€/kuukausi ( Liikuntaharrastus 450 vuosi, musiikkiopisto 750/vuosi, partion jäsenmaksu ja partion leirit ja retket noin 150-250/vuosi)

Mikään laki tai asetus ei määrää partiota, musiikkiopistoa tai jalkapalloseuraa pakolliseksi harrastukseksi. Ylipäänsä kaikki harrastaminen on ylimääräistä. Itse en lapsena harrastanut mitään maksullista, vaan pelasin pipolätkää talvet ja potkin futista kaupungin kentällä kesät.

Lue yllä.

- Harrastusvälineet kuukautta kohti 10-20 €/kuukausi. ( Tähän mennessä on vuotta kohti mennyt 180-250 euroa vuodessa. On tarvittu mm. sisämakuupussi, talvimakuupussi, makuualusta, teltta, otsalamppu, paristoja, kaksi erilaista puukkoa, 2 soitinta, josta aiempi onneksi saatiin myytyä, soittovihkoja, liikuntavaatteita joka vuosi uudet) 

Lätkämaila 20€ ja jalkapallo 6€. Molempien kestävyys on yli 1 vuosi, mutta vuodella ajateltuna ja kuukausille laskettuna niistä tulee 2,16€/kk.

Ok.

Tässä on hyvä esimerkki noin karkeallakin tasolla, että miten lähivanhempi laskee aivan överisti liikaa kustannuksia kaikkeen.

Plus että tässä oli laskettu lapsen KAIKKI kulut. Kyllähän lähivanhemman pitää maksaa niistä puolet, eikä maksattaa niitä täysimääräisenä etävanhemmalta. Plus että valtion maksama lapsilisä pitää tietystä ensin vähentää lapsen kuluista, ennen kuin ne edes kuuluu laittaa vanhemmille tasan.

Vierailija
140/244 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ruoka 150 € - 200 €

4kg tomaatteja

4kg kurkkua

4kg porsaan filepihviä

4kg kanan filesuikaletta

4kg kananmunia

4kg vehnäjauhoja

4kg maissihiutaleita

4kg lauantaimakkaraa

5kg suomalaista perunaa

5kg makaronia

15 purkkia Arlan rahkaa

30 litraa maitoa 

- Hygienia 30 €

2 tuubia vartalovoidetta

1 pussi hammaslankaa

- Vesimaksu 25 €

Ok

- Puhelinmaksu 20 €

- Liikenne 25 €
Ok

Lue yllä.

Ok.

Minä en ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä, siis miksi haluat kostaa omalle lapsellesi sen ettei sinulla ollut lapsena asiat hyvin? ”Oma huone ei ole ihmisoikeus!” Juu ei ole, mutta kyllähän se lisää elämänlaatua. Varmasti jokainen lapsi haluaa oman huoneen, miksei sitä haluaisi tarjota omalle lapselleen? Ja on tutkittu että harrastukset ovat hyväksi lapsen sosiaaliselle kehitykselle / terveydelle jne, miksei tätä haluta tarjota omalle lapselleen?